Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
4.682
3.089
Lemelerveld
Toch een klein ontwerpbekerkingkje gevonden van de Versys 300.

Op dezelfde route luchtfilter van de Versys:
fbb4e9ae-0cb0-40a8-a6a7-45fcfff0f078.jpg

En van de KTM 990 Adventure:
bece439f-de5b-4259-9021-9ce67a3721f2.jpg

In het vervolg maar even een grof gaas filter voor de luchtinlaat van de Versys denk ik...
 

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
4.682
3.089
Lemelerveld
Ze reed ook wel achterop, maar mijn luchtfilterhuis zag er ook uit als dessert camo...

Bij haar bleef het ook wel aan de goede kant van het filter, maar het voelde wel alsof er een pk of 5 bij kwam toen we m schoon hadden...
 
10 jan 2020
168
182
Het was me van het voorjaar ook opgevallen van dat luchtfilter. Heb hem toen gewoon vervangen voor een nieuwe, was iets van 11 euro dacht ik, ingeolied en al. Wel een aandachtspuntje om regelmatig te vervangen./te reinigen.
 
Laatst bewerkt:

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
4.682
3.089
Lemelerveld
Het was me van het voorjaar ook opgevallen van dat luchtfilter. Heb hem toen gewoon vervangen voor een nieuwe, was iets van 11 euro dacht ik, ingeolied en al. Wel een aandachtspuntje om regelmatig te vervangen.
Die van haar was op vakantie een tussentijdse check. Even utigewassen/gespoeld.

Die van mij kom je wat lastiger bij dus na de vakantie gekeken, toch een wat meer doordacht systeem.
 

VeneX

MF'er
7 jun 2009
215
73
Na 8500km is mijn achterband op en ben ik op zoek naar een goede vervanger.
Ik kwam via tips en recenties uit bij de Battlax A41 ren de ContiTrailAttack 3.
Heeft iemand van jullie ervaring en welke bevalt het meest?

Oh en nee ik rijd eigenlijk helemaal niet offroad, dus tourband is prima.
 

Dennis97

Gas op de plank!
2 okt 2019
245
888
Grave
Groeten uit Italië! Momenteel druk aan het toeren op de Versys-X in de Dolomieten samen met mijn pa en zijn Versys 650. Hieronder een aantal plaatjes om het forum te verrijken :)
Y1aVdon.jpg

KZJyfog.jpg

nQ4X9CE.jpg

Mijn Versys-X is inmiddels de halve ton gepasseerd. Helaas niet geheel vlekkeloos. Er is afgelopen week tot 2 keer toe en storingscode 62 verschenen op het dashboard. De 2e keer begon de verlichting en het dashboard te knipperen en sprong de naald van de toerenteller heen en weer. De snelheid werd niet langer weergeven en het vermogen viel weg. Motor in de berm tot stilstand gebracht, motor liep nog stationair. Snel het contact uit gezet. Vervolgens gebeurde er niets meer wanneer ik de motor weer op contact zette. Tsja daar sta je dan boven op een berg..

Hoofdzekering bleek bij een snelle blik volledig zwart en volledig versmolten met de behuizing. We hebben de restanten van de oude zekering verwijderd met een mes en met geweld een nieuwe zekering weten te plaatsen. De motor startte alsof er niets aan de hand was. Dit was inmiddels ruim 500 km geleden..

Het doet me allemaal akelig veel denken aan het elektrische gedoe met mijn vorige Versys-X. Dit was ongeveer bij dezelfde km stand. Hopen dat de Versys Nederland op eigen kracht weet te halen. Hij gaat dan gelijk door naar Kawasaki voor onderzoek.
 

VeneX

MF'er
7 jun 2009
215
73
Groeten uit Italië! Momenteel druk aan het toeren op de Versys-X in de Dolomieten samen met mijn pa en zijn Versys 650.
Y1aVdon.jpg

KZJyfog.jpg

Mijn Versys-X is inmiddels de halve ton gepasseerd. Helaas niet geheel vlekkeloos. Er is afgelopen week tot 2 keer toe en storingscode 62 verschenen op het dashboard. De 2e keer begon de verlichting en het dashboard te knipperen en sprong de naald van de toerenteller heen en weer. De snelheid werd niet langer weergeven en het vermogen viel weg. Motor in de berm tot stilstand gebracht, motor liep nog stationair. Snel het contact uit gezet. Vervolgens gebeurde er niets meer wanneer ik de motor weer op contact zette. Tsja daar sta je dan boven op een berg..

Hoofdzekering bleek bij een snelle blik volledig zwart en volledig versmolten met de behuizing. We hebben de restanten van de oude zekering verwijderd met een mes en met geweld een nieuwe zekering weten te plaatsen. De motor startte alsof er niets aan de hand was. Dit was inmiddels ruim 500 km geleden..

Het doet me allemaal akelig veel denken aan het elektrische gedoe met mijn vorige Versys-X. Dit was ongeveer bij dezelfde km stand. Hopen dat de Versys Nederland op eigen kracht weet te halen. Hij gaat dan gelijk door naar Kawasaki voor onderzoek.
Hopelijk redt je het tot aan huis, vast wel na die fix.
Erg indrukwekkende foto's weer!
 

HighKing

Emperor of the void 👻
Donateur
13 aug 2014
14.660
18.489
Heemskerk
Facebook
Wat een gedoe, ik zou er ook wat zenuwachtig van worden... iig goed in de gaten houden.
Heb je veel apparatuur aangekoppeld en ingeschakeld of valt dat mee?
Welke stand zit je nu op?
 

roestendoenze

MF veteraan
28 feb 2002
21.388
5.138
omg.Helmond
Als je te veel overgangsweerstand hebt bij de klemmetjes van de zekering (corrosie?) dan wordt dat daar erg heet. Bij m'n ouwe cb400f ook gehad in Italië. Later zekering-huis vervangen en verder nooit meer last van gehad.
Met usb laden en extra lampen zal de hoofdzekering ook best wat stroom voor z'n kiezen krijgen. Ook hoogtoerig rijden geeft extra stroom. De bobine moet dan meer vonkjes uitspugen.

Geen idee verder wat er bij de versys via die hoofdzekering gaat.


Zelf vandaag de x300 opgehaald bij de Kawa dealer. Kleine beurt gehad, met nieuwe olie en remvloeistof. En voor ruim 20€ aan benzine wondermiddel. :P
Hij loopt wel een stuk mooier nu.
 

HighKing

Emperor of the void 👻
Donateur
13 aug 2014
14.660
18.489
Heemskerk
Facebook
Met usb laden en extra lampen zal de hoofdzekering ook best wat stroom voor z'n kiezen krijgen.
Dat lijkt mij ook, maar dan zou die er toch gewoon uit moeten klappen ipv volledig te verkolen? Nogal bijzonder dat er iets stuk kan gaan door een zekering die er veel te laat uit klapt. :X
 

roestendoenze

MF veteraan
28 feb 2002
21.388
5.138
omg.Helmond
Dat lijkt mij ook, maar dan zou die er toch gewoon uit moeten klappen ipv volledig te verkolen? Nogal bijzonder dat er iets stuk kan gaan door een zekering die er veel te laat uit klapt. :X
Zou zeker niet moeten. Maar misschien zit er een ontwerp fout in dat er vocht in blijft staan wat voor problemen zorgt.

Het is te hoge stroom wat de zekering laat doorbranden op het dunste stukje.
Maar als het daar niet stuk gaat maar wel in de behuizing vast bakt dan is het op een ander punt dat de hitte ontstaat.
Normaal dus de contact vlakken.

Ouwe Honda had destijds nog wel glaszekeringen. En was zo'n twintig jaar oud Dus daar vond ik het nog wel 'normaal' dat het roestig was geworden op die plek. (roesten doen ze, nou eenmaal) O-)
 

HighKing

Emperor of the void 👻
Donateur
13 aug 2014
14.660
18.489
Heemskerk
Facebook
Dit keer is de Ali skidplate wel binnengekomen, best vlot ook. :)

Stuk dikker dan de vorige volgens mij:
PXL_20210910_133733324.jpg

Toen ik ging bestellen scheelde een grijze ongeveer 10 euro op een zwarte... dus dan maar grijs. Als het er niet uitziet kan ik hem altijd nog volsmeren met hammmerite ofzo. :+

Binnenkort even kijken hoe het zit met de pasvorm.
 

VeneX

MF'er
7 jun 2009
215
73
Dit keer is de Ali skidplate wel binnengekomen, best vlot ook. :)

Stuk dikker dan de vorige volgens mij:
Bekijk bijlage 1675083

Toen ik ging bestellen scheelde een grijze ongeveer 10 euro op een zwarte... dus dan maar grijs. Als het er niet uitziet kan ik hem altijd nog volsmeren met hammmerite ofzo. :+

Binnenkort even kijken hoe het zit met de pasvorm.
Ja ben benieuwd! Misschien ook wel wat voor mijne :)
 

Deeffox

MF veteraan
Donateur
24 jan 2018
7.388
12.736
Dordrecht
Dit keer is de Ali skidplate wel binnengekomen, best vlot ook. :)

Stuk dikker dan de vorige volgens mij:
Bekijk bijlage 1675083

Toen ik ging bestellen scheelde een grijze ongeveer 10 euro op een zwarte... dus dan maar grijs. Als het er niet uitziet kan ik hem altijd nog volsmeren met hammmerite ofzo. :+

Binnenkort even kijken hoe het zit met de pasvorm.
Ff spuiten joh, ouwe spuitert
;)
 

Dennis97

Gas op de plank!
2 okt 2019
245
888
Grave
Wat een gedoe, ik zou er ook wat zenuwachtig van worden... iig goed in de gaten houden.
Heb je veel apparatuur aangekoppeld en ingeschakeld of valt dat mee?
Welke stand zit je nu op?
Zeg dat wel.. Morgen beginnen we aan de terugreis over de Duitse autobahn. Het weer belooft niet heel denderend te worden. Nu maar hopen dat het niet een vocht probleem is. :N

KM stand is ergens rond de 51.XXX km. Wat betreft apparatuur, ik heb de Kawa verstralers eigenlijk altijd aan staan soms doe ik mijn telefoontje opladen via usb en de motor is uitgerust met een handvat verwarming setje van Oxford (rechtstreeks op de accu).

Bijzonder wel dat de hoofdzekering uit het niets versmelt met de behuizing en dat de motor vervolgens de afgelopen 1000 km onder zware belasting geen krimp geeft (de bergpassen worden erg hip genomen ;)).

Een motor met karakter?
 

maarten1973

MF veteraan
Donateur
5 apr 2007
1.191
551
Ik zou om te beginnen morgen je gebruikers even reduceren tot het minimum. Baat het niet dan schaadt het niet. Goede reis alvast!
 

HighKing

Emperor of the void 👻
Donateur
13 aug 2014
14.660
18.489
Heemskerk
Facebook
Ik dacht weleens gelezen te hebben dat een telefoon opladen en de verstralers aan eigenlijk al teveel is voor de Versys-X. Ik zou die verstralers uitzetten, die dingen zijn toch vooral voor hippe bikers. ;)
 

VeneX

MF'er
7 jun 2009
215
73
Ik dacht weleens gelezen te hebben dat een telefoon opladen en de verstralers aan eigenlijk al teveel is voor de Versys-X. Ik zou die verstralers uitzetten, die dingen zijn toch vooral voor hippe bikers. ;)
Ik heb ook de handvatverwarming.

Nu ben ik zelf een nono wat betreft elektriciteit maar mensen vertelden mij dat er dan eigenlijk ook al een sterkere dynamo op zou moeten zitten
 

HighKing

Emperor of the void 👻
Donateur
13 aug 2014
14.660
18.489
Heemskerk
Facebook
Dingetje past zoals verwacht prima over de gaten van de zijkapjes. Zoals ook de beugels van de oude daar zaten.
PXL_20210912_121814091.jpg

Maar waar deze 2 nou voor zijn... :?
PXL_20210912_121825723.jpg
 

HighKing

Emperor of the void 👻
Donateur
13 aug 2014
14.660
18.489
Heemskerk
Facebook
Sjonge, de bovenste bouten van de zijkappen zitten met een rubber kuipmoertje vast. Dat had ik niet helemaal in de gaten dus die duwde ik eruit. Kun je nog een beugeltje demonteren om dat op te lossen...
PXL_20210912_125142282~2.jpg

Maar hij zit! Montage is verder gewoon links en rechts tussen het frame en de zijkapjes dus simpeler dan de grotere plaat die erop zat.
PXL_20210912_152043656.jpg
 

roestendoenze

MF veteraan
28 feb 2002
21.388
5.138
omg.Helmond
Sjonge, de bovenste bouten van de zijkappen zitten met een rubber kuipmoertje vast. Dat had ik niet helemaal in de gaten dus die duwde ik eruit. Kun je nog een beugeltje demonteren om dat op te lossen...
Bekijk bijlage 1675854

Maar hij zit! Montage is verder gewoon links en rechts tussen het frame en de zijkapjes dus simpeler dan de grotere plaat die erop zat.
Bekijk bijlage 1675855
Die is wel heel netjes zo weg gewerkt.

Heb je een linkje? O-)
 

HighKing

Emperor of the void 👻
Donateur
13 aug 2014
14.660
18.489
Heemskerk
Facebook
Ik heb er zelfs 2! :+

Deze NIET kopen:

Die had ik in eerste instantie besteld, maar is nooit geleverd terwijl de tracking aangaf van wel. Bleek ik de code van een andere patient te hebben gekregen. Ze hadden 'm gewoon nooit op de post gedaan. Vervolgens via een dispuut m'n geld teruggekregen, maar de verkoper deed nog wel ff moeilijk. :(

Deze heb ik vervolgens besteld, was er helaas niet in het zwart... maar zoals je ziet staat dat nog niet eens zo gek. :)
 
Bovenaan Onderaan