Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

Ik heb er zelfs 2! :+

Deze NIET kopen:

Die had ik in eerste instantie besteld, maar is nooit geleverd terwijl de tracking aangaf van wel. Bleek ik de code van een andere patient te hebben gekregen. Ze hadden 'm gewoon nooit op de post gedaan. Vervolgens via een dispuut m'n geld teruggekregen, maar de verkoper deed nog wel ff moeilijk. :(

Deze heb ik vervolgens besteld, was er helaas niet in het zwart... maar zoals je ziet staat dat nog niet eens zo gek. :)
9 oktober wordt de mijne verwacht :)
 
Groeten uit Italië! Momenteel druk aan het toeren op de Versys-X in de Dolomieten samen met mijn pa en zijn Versys 650. Hieronder een aantal plaatjes om het forum te verrijken :)
Y1aVdon.jpg

KZJyfog.jpg

nQ4X9CE.jpg

Mijn Versys-X is inmiddels de halve ton gepasseerd. Helaas niet geheel vlekkeloos. Er is afgelopen week tot 2 keer toe en storingscode 62 verschenen op het dashboard. De 2e keer begon de verlichting en het dashboard te knipperen en sprong de naald van de toerenteller heen en weer. De snelheid werd niet langer weergeven en het vermogen viel weg. Motor in de berm tot stilstand gebracht, motor liep nog stationair. Snel het contact uit gezet. Vervolgens gebeurde er niets meer wanneer ik de motor weer op contact zette. Tsja daar sta je dan boven op een berg..

Hoofdzekering bleek bij een snelle blik volledig zwart en volledig versmolten met de behuizing. We hebben de restanten van de oude zekering verwijderd met een mes en met geweld een nieuwe zekering weten te plaatsen. De motor startte alsof er niets aan de hand was. Dit was inmiddels ruim 500 km geleden..

Het doet me allemaal akelig veel denken aan het elektrische gedoe met mijn vorige Versys-X. Dit was ongeveer bij dezelfde km stand. Hopen dat de Versys Nederland op eigen kracht weet te halen. Hij gaat dan gelijk door naar Kawasaki voor onderzoek.
Foutcode 62 is dit:

62 Subthrottle valve actuator malfunction, wiring open or short.

Weet niet of je in bezit bent van de foutcodes. Succes en veilige reis
 
Vond dit op het internet weet niet of dit al bekend is bij jullie. Dus bij deze(nogmaals?)

Here is information about service codes.

How To Read Service Codes:

Turn on ignition.
Push the upper meter button to display the odometer.
Push the upper meter button and Iower meter button for more than 2 seconds.
The service code is displayed on the LCD instead of odometer. Multiple codes will be displayed in a sequence with the interval of 2 seconds.
Turn on/turn off the ignition to return the display to the normal operation mode.

How To Erase Service Codes:

Turn on the ignition and start the engine.
Keep the idling more than 30 seconds.
Run the bike for more than 5 minutes at a speed of 25 mph or more.
Stop. Turn the ignition switch off.
Repeat the above procedures 3 times.

Service Codes:

11 Main throttle sensor malfunction, wiring open or short.
12 Intake air pressure sensor malfunction, wiring open or short.
13 Intake air temperature sensor malfunction, wiring open or short.
14 Water temperature sensor malfunction, wiring open or short.
21 Crankshaft sensor malfunction, wiring open or short
24 Rear wheel rotation sensor malfunction, wiring open or short.
25 Gear position sensor malfunction, wiring open or short.
31 Vehicle-down sensor malfunction, wiring open or short.
32 Sub throttle sensor malfunction, wiring open or short.
33 Oxygen sensor malfunction or Inactivate, wiring open or short.
39 ECU communication error
41 Fuel injector #1 malfunction, wiring open or short.
42 Fuel injector #2 malfunction, wiring open or short.
51 Stick coil #1 malfunction, wiring open or short.
52 Stick coil #2 malfunction, wiring open or short.
56 Radiator fan relay malfunction, wiring open or short.
62 Subthrottle valve actuator malfunction, wiring open or short.
64 Air switching valve malfunction, wiring open or short.
67 Oxygen sensor heater malfunction, wiring open or short.
94 Fuel supply system malfunction
3A Purge valve malfunction, wiring open or short (Equipped Models).
 
Inmiddels ben ik zonder verdere problemen in Nederland aangekomen en heb ik toch nog een heerlijke week gehad in de Dolomieten! *D

Vandaag gelijk telefonisch een afspraak gepland voor aanstaande vrijdag. Dan gaat de Versys naar de garage voor een diagnose en fix.

Ook gelijk maar aangegeven dat de motor sinds afgelopen weekend een soort ratel heeft bij een koude start. In mijn oren lijkt het de kettingspanner te zijn, maar dat laat ik verder aan de garage over om daar wat over te zeggen.

Het is in ieder geval een geruststellende gedachte dat de garantie dit keer goed geregeld is... :?
 
Aan de kenners hier heb ik een vraag.
Welke Euronorm hangt er aan een 2018 model?
Ik kom deze tegen:

Een nieuwe kost ook niet overdreven, maar toch nog wat boven mijn budget. Van de nieuwe 2020/2021 ga ik ervan uit dat die al een Euro5 norm hebben?

Anyway, ook voor de tweedehandse heb ik nu niet het budget. Offfffff ... Ik moest nú, dus als in zo snel mogelijk, mijn twee GSX F' en verkocht krijgen ...
 
Geen idee of het aan de euro5 norm voldoet. Maar inderdaad zover ik weet geen technische verschillen tot nu toe vanaf het eerste model. (beter zadel niet mee gerekend) :P
 
Volgens mij is de Versys-X een Euro 4 machine.
Dat zou ik jammer vinden. Want als mijn volgende motor géén elektrische kan worden, moet het wél een Euro5 zijn, en zuinig. De Versys X is daarin een interessant model dat ik wel zou zien zitten.
 
Foutcode 62 is dit:

62 Subthrottle valve actuator malfunction, wiring open or short.

Weet niet of je in bezit bent van de foutcodes. Succes en veilige reis
Die ratelt ook als de motor van die 2e gasklep niet goed werkt. Heb ik recent ook gehad met m'n KTM. Ik heb m verwijderd omdat het toch een oude motor is.

Je kunt als je op vakantie stil zou komen te staan met deze storing die klep er af halen. Zal niet 100% lekker lopen dan, maar dat trekken de MAP en Lampda sonde's dan wel recht.
 
Hmm, als je dit staatje mag geloven dan stoot de 300 met 103g co2 per km (bron) net iets teveel uit om aan euro 5 te voldoen:
euro5norm.jpg



Bijzonder...
Op dezelfde site waar ik ook 'jouw' grafiekje tegen kwam staat ook dit:


Blijkbaar hebben ze de verkoop van nieuwe euro 4 motoren met één jaar verlengd naar het einde van dit jaar, vanwege het pandemie gedoe.

En met al drie jaar versys x300 verwacht ik dus ook dat de huidige nog euro4 norm is. En ik verwacht ook dat het 2022 model met aangepaste instellingen komt en met dat nieuwere On-Board-Diagnose systeem.
 
Aan de kenners hier heb ik een vraag.
Welke Euronorm hangt er aan een 2018 model?
Ik kom deze tegen:

Een nieuwe kost ook niet overdreven, maar toch nog wat boven mijn budget. Van de nieuwe 2020/2021 ga ik ervan uit dat die al een Euro5 norm hebben?

Anyway, ook voor de tweedehandse heb ik nu niet het budget. Offfffff ... Ik moest nú, dus als in zo snel mogelijk, mijn twee GSX F' en verkocht krijgen ...
Weet niet of jij ook belg bent anders komen er nog kosten bij.
Er staat er ook 1 op marktplaats voor de zelfde vraagprijs(!!). Alleen 2017.
 
Zal niet per ongeluk zijn.
Vanalles onverkoopbaar weer uit de showroom halen is ook zoiets. Dus hoe minder mensen even wachten op het 2022 model des te beter. (is mijn gok)
Alles wat nu al in Nederland is zullen ze tegen die tijd op kenteken zetten en als nog verkopen. Heeft een vriend van mij ook moeten doen om euro 3 brommers die hij nog in voorraad had te verkopen.
 
Dan is het geen verkeerde prijs. Maar wat is het probleem met de euro 5 of 6. Als hij op kenteken staat mag je er toch gewoon mee rijden?
Met mijn huidige motor mag ik nog 3 jaar de LEZ zones binnen. Met een Euro4 nog tot eind 2029. Met een Euro5 mag ik dat dan weer nog tot eind 2034 ;)
Vandaar dat mijn volgende motor, indien geen elektrische, een Euro5 moet worden.

Mijn huidige motor ben ik dus van plan "op te rijden", en kort voor 2025 te vervangen dus. Daartegen zullen er in de zuinigere klasses toch al wel genoeg tweedehandse motoren met Euro5 norm te vinden zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan