Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

Welkom Dennis,

Je hebt verdere reizen gemaakt op je 50cc brommer dan ik op motoren. Held.

Veel plezier met de versys! Leuk dat je ook daar al 10.000 km op de teller hebt gezet, ik ben heel benieuwd naar je overige bevindingen.
Het zou me niet verbazen als deze het technisch heel lang uit gaat houden. Goed onderhoud en goed warm rijden brengt je een heel eind.

Succes en wellicht tot ziens.

Maarten
 
Welkom op dit forum jongen, hoop dat we saampjes nog veel lol gaan beleven met onze Kawa’s.
Zal vast wel lukken als ik de plaatjes en het verhaal zo lees. :Y

Mijn jongens hebben wel interesse in de Kawa en in motor rijbewijs. Maar echte stappen zijn er vooralsnog niet gezet.
 
Overmorgen gaan we in groningen beginnen aan de TET. Eerste Etappe wordt dus naar huis. Dinsdag thuis het klote weer uitzitten en dan vanaf woensdag door naar het zuiden en mogelijk de TET België er achteraan.

Kan de Grasshopper zich eindelijk weer eens bewijzen als all-roader.
 
Iemand trouwens al een kleiner (13 tands, 14 is standaard) voortandwiel tegen gekomen? Wij kunnen m nog niet vinden.
 
Nee nog niet gezien. Wil je hem nóg korter gearen? Ik zou liever een groter tandwiel plaatsen maar ik rijd dan ook overwegend over de weg.
 
In het terrein mag hij wel wat feller worden inderdaad wat ons betreft.

We zitten ook te denken aan een open dempertje er bij. Vandaag de demper er af gehad en een niet passende open pijp van de 990 er ''op'' gehad. Is wel veel van het goede, maar iets in de tussenweg maakt het toch iets feller voor het gevoel natuurlijk :9
 
Op YouTube heb ik wel wat zien voorbij komen met dat kleinere tandwiel. Ze bestaan dus blijkbaar wel.
Al gewoon een Kawa dealer geprobeerd?
 
Voor het gevoel uiteraard. De fun factor is belangrijker dan de harde getallen. Er staat ook niet voor niks ''er bij''. We denken zelf aan een Ali dempertje.
 
Een kleiner voor tandwiel op de Versys.. Vind hem eigenlijk standaard al erg hoog in de toeren zitten.
Ook ik rijd veel snelweg kilometers, 110 op de rechter baan. Dan brult het blokje al met 8000 toeren.

Met optrekken merk ik wel dat er pas echt leven in de brouwerij komt wanneer je de 8000 passeert.
Toch ben je eigenlijk bijna altijd het snelste weg bij het stoplicht. Dus kracht is er wel..

Weet iemand wat nou beter is om het toerental wat omlaag te brengen? Een kleiner tandwiel achter, of een grotere voor.
Wie weet ga ik eens wat experimenteren bij mijn volgende ketting set.

Iedereen bedankt trouwens voor het warme welkom
 
Allebei is even goed. Maar een voortandwiel kun je ongestraft vervangen en is goedkoop. Een achtertandwiel kost je ook een nieuwe ketting.
Met een achtertandwiel heb je meer tanden dus kun je beter finetunen wat dat betreft.

Wij rijden vooral veel 60 wegen en all-road.
 
Inderdaad is een iets groter voortandwiel gebruikelijk. Ik meen dat één tandje groter ongeveer 500 toeren scheelt op top. Als je veel snelweg rijdt is dat een prima modificatie.

Ik heb wel gemerkt dat het blokje in deze setting prima 120/130 kan aanhouden mits het goed warm is gereden. Ik vind 110-115 een prettige cruise-snelheid voor de Versys 300x. Voor mijn gebruik is de standaard afstelling prima.
 
Zoiets? :)
20191005_221446.jpg
 
Ik heb een aangepast voor tandwiel in een cb400f vanwege het aangebouwde zijspan. Dan heb je inderdaad wat minder topsnelheid en meer trekkracht.
Voor de versys zou dat betekenen dat je in het rulle zand net wat minder vaak terug moet naar de eerste versnelling. En de tweede versnelling is net wat breder inzetbaar, die is volgens mij minder kort dan de eerste.

Andersom zal ik niet snel doen, voor minder toeren op de snelweg. De techneuten bij Kawa zullen best gerekend hebben.
Met lagere toerentallen heeft het blokje het zwaarder. Als je in z'n 6e zo'n 70kmu gaat en je gooit ineens het gas open zal die niet vlot versnellen. Of als het bergop gaat zal die zelfs de 70kmu niet kunnen vasthouden in de 6e.

Ik heb op de snelweg in Duitsland met een zwaarbeladen 400tje en vals plat bergop, met 130kmu in de 6e versnelling een warmloper gehad. Sindsdien liever wat meer toeren bij hogere snelheden. :X
 
Ik meen dat de ninja 300 nog wel wat zwaarder verstand is dan de versys. Heeft ook een top van +/- 190 km/h. Voor het blokje geen probleem blijkbaar. Ik heb de indruk dat het blokje ook weinig belasting ervaart als je constant 120/130 aanhoudt in de huidige setting. Ik zou de vertanding niet anders willen, ook omdat ik het (beperkte) koppel niet nog meer zou willen uitsmeren.

Is de cb 400f trouwens water gekoeld? Of lucht- olie? Dat scheelt nog wel flink in koelcapaciteit, zeker wanneer je, zoals je beschrijft, valsplat omhoog rijdt. En reed je met het span of zonder?
Wel gaaf trouwens zo'n zijspan.
 
Ik rijd de Versys haast nooit voluit. Af en toe wel eens flink doortrekken vanaf het stoplicht natuurlijk. ;) Op de snelweg zal ik nooit lange afstanden 130 gaan rijden. Uren lang 130 km/h met 10 duizend toeren lijkt me ook gewoon niet bevordelijk voor het blokje. Enkel eens voor het snel inhalen van een aantal vrachtauto's is het fijn om even snel er voorbij te kunnen.

Ik vind hem erg nerveus op hoge snelheid door het grote smalle voorwiel, zeker als er wat wind staat. Daarom is voor mij 110 een prima cruise snelheid.

Ik heb wat researsch gedaan en ben er achter gekomen dat je aan de voorkant 1 tand speling hebt en aan de achterzijde ongeveer 3. Beide tegelijk aanpassen wil niet. Je krijgt dan een storingscode van de ECU op het dashboard. Die meet constant de snelheid vanaf de ABS sensor op het achterwiel en zet deze uit tegen het motor toerental. Kawasaki schijnt vanuit de fabriek 10% speling ingebouwd te hebben zodat je zonder problemen bijvoorbeeld dat ene tandje groter aan de voorzijde kan doen. Maar, ga je daar overheen dan snapt de ECU het dus niet meer.

De Versys is aan de achterzijde inderdaad lichter vertand als de Ninja. 42 vs 46 geloof ik.

Ik ben overtuigd en ga voor 15 tanden aan de voorkant. Het kost inderdaad bijna niets en ik denk dat het er voor zorgt dat de motor relaxter op de snelweg rijd. Ik zal jullie laten weten wat het effect ervan is
 
Ik meen dat de ninja 300 nog wel wat zwaarder verstand is dan de versys. Heeft ook een top van +/- 190 km/h. Voor het blokje geen probleem blijkbaar. Ik heb de indruk dat het blokje ook weinig belasting ervaart als je constant 120/130 aanhoudt in de huidige setting. Ik zou de vertanding niet anders willen, ook omdat ik het (beperkte) koppel niet nog meer zou willen uitsmeren.

Is de cb 400f trouwens water gekoeld? Of lucht- olie? Dat scheelt nog wel flink in koelcapaciteit, zeker wanneer je, zoals je beschrijft, valsplat omhoog rijdt. En reed je met het span of zonder?
Wel gaaf trouwens zo'n zijspan.
Die ninja zal de 190 gok ik alleen op de teller halen. :X

Het zijspan had ik nog niet destijds. Het was nog in mijn studententijd. En ik was toen wat minder lief voor het motortje. Door schade en schande moeten leren hoe je het betrouwbaar kunt houden. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan