Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

Daar heb je een punt. Het ziet er visueel aantrekkelijker uit, maar je hebt natuurlijk gelijk dat de motor zelf goed moet zijn. Vanaf 2019 een beter zadel was me nog niet bekend, goeie om rekening mee te houden. Ik begreep dat vooral de hardheid van het zadel opviel. Is het 2019+ zadel meer comfortabel? Kleur maakt me niet uit. Qua budget heb ik me een max gesteld van 4000,-. Minder is uiteraard beter. Als ik weet dat er (groot) onderhoud aan zit te komen wil ik dat meerekenen, dus minder dan 4K.
Zal nog een zoektocht worden een Versys voor 4000.
Dan hoef je geen zorgen te maken over het zadel. Een 2019 voor 4000 gaat hem zeker niet worden.
Succes met de zoektocht
 
Groeten uit Italië!
Bekijk bijlage 1766399
Gisteren begonnen met Fort Jafferau. Helaas niet verder gekomen als 2700 meter vanwege sneeuw wat de weg blokkeerd.

Vandaag Colle dell Assietta gereden en morgen staat o.a. Sommeiller op de planning.

De Versys doet het uitstekend! Een echte alles kunner. Vorige week scheurde ik nog rond op de TT Assen. Nu onverharde passen in de Alpen.

Inmiddels de 80.000 km gepasseerd :]
Dat wordt thuis poetsen Dennis om de stof en modder van jouw avontuur te verwijderen😎, of hoeft dat na 80k niet meer…
 
Iemand setje Versys banden zonder levertijd? :9

 
20220603_130403.jpg


Eigenlijk ligt de ketting en alles er omheen los omdat ik een zoemend bijgeluid probeer op te sporen. Wat ik na alles nakijken kan bedenken is de rubber ring op het voorste tandwiel. De rand van de ketting komt daar tegenaan en als de ketting de bocht om wordt genomen dan wrijft dat langs mekaar.

Plaatje is van veer afstelling. Voortaan haal ik dus dat huggertje eraf eerst. Wel handig dan om te weten hoe zo'n plastic klem pennetje werkt. En ook goed om de weten dat de stelling maar een kant op wil draaien.

Met hints, het draait alleen in de richting hoe de sleutel nu ligt. En bij zo'n pinnetje druk je het midden er dieper in om het te lossen. En voor bevestiging los je het juist met het pinnetje omhoog. Dan druk je die weer vlak als het op z'n plek zit. *D
 
Iemand setje Versys banden zonder levertijd? :9

Ik heb net banden binnen gekregen. Na al jouw reclame hier ook maar de k60's ;)
 
Bekijk bijlage 1767835

Eigenlijk ligt de ketting en alles er omheen los omdat ik een zoemend bijgeluid probeer op te sporen. Wat ik na alles nakijken kan bedenken is de rubber ring op het voorste tandwiel. De rand van de ketting komt daar tegenaan en als de ketting de bocht om wordt genomen dan wrijft dat langs mekaar.

Plaatje is van veer afstelling. Voortaan haal ik dus dat huggertje eraf eerst. Wel handig dan om te weten hoe zo'n plastic klem pennetje werkt. En ook goed om de weten dat de stelling maar een kant op wil draaien.

Met hints, het draait alleen in de richting hoe de sleutel nu ligt. En bij zo'n pinnetje druk je het midden er dieper in om het te lossen. En voor bevestiging los je het juist met het pinnetje omhoog. Dan druk je die weer vlak als het op z'n plek zit. *D
Wat ben ik blij dat ze die veer niet meer heeft, wat een hork om te verstellen _O-
 
Om even in te haken op het schokbreker verhaal;

De mijne is eigenlijk gevaarlijk ver versleten/lek. Ik kreeg tijdens mijn vakantie van mijn reisgenoot de opmerking dat de achterbrug aan het stuiteren is op de snelweg. Dit voel ik ook tijdens het rijden als een doffe vibratie door de motor heen gaan. Z.s.m. tijd voor wat anders dus.

Zijn hier mensen met aftermarket oplossingen?

Bij de laatste beurt afgelopen weekend zijn de kleppen weer gesteld. Dit was alweer 24.000 km geleden. Alle 4 de uitlaatkleppen stonden strak. Het balhoofdlager is vervangen. Deze heeft de offroad vakantie helaas niet overleefd en er zaten zware punten in het stuur.

Overigens zijn beide remschijven ook op de minimale dikte aangekomen. De blokken zijn bijna op, dus dan vervang ik het spul in een keer.

Al met al gaat er weer een flinke investering in de motor. Hij zal nog minimaal een jaar/40.000 km mee moeten gaan. Daarna heb ik iets anders op de planning en schuift de Versys door naar mijn vriendin voor een rustig pensioen vol mooie zondagsritjes.

Hier nog een kiekje van afgelopen vakantie ;)

Foto 1 Instagram.jpg
 
Om even in te haken op het schokbreker verhaal;

De mijne is eigenlijk gevaarlijk ver versleten/lek. Ik kreeg tijdens mijn vakantie van mijn reisgenoot de opmerking dat de achterbrug aan het stuiteren is op de snelweg. Dit voel ik ook tijdens het rijden als een doffe vibratie door de motor heen gaan. Z.s.m. tijd voor wat anders dus.

Zijn hier mensen met aftermarket oplossingen?

Bij de laatste beurt afgelopen weekend zijn de kleppen weer gesteld. Dit was alweer 24.000 km geleden. Alle 4 de uitlaatkleppen stonden strak. Het balhoofdlager is vervangen. Deze heeft de offroad vakantie helaas niet overleefd en er zaten zware punten in het stuur.

Overigens zijn beide remschijven ook op de minimale dikte aangekomen. De blokken zijn bijna op, dus dan vervang ik het spul in een keer.

Al met al gaat er weer een flinke investering in de motor. Hij zal nog minimaal een jaar/40.000 km mee moeten gaan. Daarna heb ik iets anders op de planning en schuift de Versys door naar mijn vriendin voor een rustig pensioen vol mooie zondagsritjes.

Hier nog een kiekje van afgelopen vakantie ;)

Bekijk bijlage 1771412
Wauw jij haalt wel het meeste uit je Versys!
Wat heb je als opvolger in gedachten?
 
Wauw jij haalt wel het meeste uit je Versys!
Wat heb je als opvolger in gedachten?
Dat is een ding wat zeker waar is :)

Ik ben bezig om een deal te sluiten met Benelli voor de nieuwe TRK 800. Deze zou volgend jaar uit moeten komen.

YSS bevalt ons goed.

Bij jouw km stand is het ook allemaal normale slijtage.
Klopt! Ik reken het hem ook zeker niet aan.

YSS ga ik eens naar kijken. Thnx voor de tip.
 
hoi Dennis,

ter voorbereiding van mijn trip naar de Noordkaap uit voorzorg de YSS demper geplaatst met volle tevredenheid de eerste ritten gemaakt, de demper aangeschaft bij Noud,s Motorbazaar
 
Ik wil tzt de hyperpro demper proberen
Voor nu heb ik daarvan de voorste veren en de olie wel al in bestelling staan.

Ik ben er nog steeds niet uit waar nu het zoem geluid vandaan komt.
Ik denk nog altijd aan de band of het voortandwiel.
Nu ik mijn windschermpje wat beter heb rij ik wat meer met het kiinstuk omhoog, en dan is het vooral bij uitrollen vanaf 60 goed hoorbaar.
Geluid komt ook echt via dat scherm terug gekaatst naar mijn idee
 
@roestendoenze; Ik val misschien halverwege de discussie binnen maar heb je de wiellagers gecheckt?

Wellicht even je gehele diagnostiek resetten en dingen opnieuw gaan uitsluiten. Just my 2 cents. Mocht je een brug nodig hebben, be my guest.
 
@roestendoenze; Ik val misschien halverwege de discussie binnen maar heb je de wiellagers gecheckt?

Wellicht even je gehele diagnostiek resetten en dingen opnieuw gaan uitsluiten. Just my 2 cents. Mocht je een brug nodig hebben, be my guest.
Ten eerste bedankt voor het meedenken en het aanbod. *D
Een brug heb ik zelf ook.
En discussie was er niet. Had het alleen laatst al eens gemeld.

Wiellagers heb ik gecheckt door wiel vrij te laten draaien en dat gaat soepel en zonder geluid. En ik heb na een rit gevoeld of er een lager warm wordt en ze waren gewoon allemaal koud.
Het is ook echt een zoemend bzzz geluid. Zit geen piep of knars of kraakje bij.
Maar echt uitgesloten zijn de lagers nog niet als verdachten.
Zijn er nog betere manieren om lagers te controleren?
 
Ik kom nog zelden in het topic en ik wilde niet te ver terug gaan lezen, vandaar mijn opmerking 😉

Je zou nog even kunnen controleren of er zijdelingse speling is. Ook zou je een schroevendraaier tegen de as-moer kunnen zetten terwijl iemand het wiel laat draaien en dan luisteren naar krakende, schurende geluiden.

Banden maken soms ook bijzondere geluiden. Ik heb al vaker gehad bij de auto bijvoorbeeld dat ik er van overtuigd was dat er een lager stuk was of er iets aanliep. Na lang zoeken en natuurlijk niets vinden toch tot de conclusie moeten komen dat het de banden waren. Ik heb natuurlijk geen idee hoe de staat van je banden is maar als ze bijna aan vervanging toe zijn zou je i.i.g. kunnen beginnen met uitsluiten door ze alvast te vervangen.
 
Ik kom nog zelden in het topic en ik wilde niet te ver terug gaan lezen, vandaar mijn opmerking 😉

Je zou nog even kunnen controleren of er zijdelingse speling is. Ook zou je een schroevendraaier tegen de as-moer kunnen zetten terwijl iemand het wiel laat draaien en dan luisteren naar krakende, schurende geluiden.

Banden maken soms ook bijzondere geluiden. Ik heb al vaker gehad bij de auto bijvoorbeeld dat ik er van overtuigd was dat er een lager stuk was of er iets aanliep. Na lang zoeken en natuurlijk niets vinden toch tot de conclusie moeten komen dat het de banden waren. Ik heb natuurlijk geen idee hoe de staat van je banden is maar als ze bijna aan vervanging toe zijn zou je i.i.g. kunnen beginnen met uitsluiten door ze alvast te vervangen.
Dat gaat aankomend weekend gebeuren. En luisteren met schroevendraaier kan ik ook proberen.
Tx
 
Na wisselen achterband is het geluid luider en anders geworden. Los wiel op de gladde garage vloer voelde je ook echt van blokje naar blokje gaan. Nieuwe band nog meer en ander patroon.

Dus m'n geluidje is maar bestempeld als band geluid nu. In de luwte achter het windscherm komt dat geluid ook van voren terug.


Dan de voorband. Die geeft ook extra geluid. (nog meer reden dat de geluiden alleen band zijn)
Maar die voelt ook vrij vaag.
Bij de eerste km omgedraaid, overtuigd van slappe band. Wat dus niet was.
De 'noppen' op de voorband voelen een stuk slapper dan achter. Je kunt ze best wel in knijpen met je vingertoppen.
En het stuurt ook net te licht. Het rechtdoor willen is er ook net wat vanaf. Valt eigenlijk op een gegeven moment naar links of rechts bij losse handen.

Dat laatste kan nieuwigheid zijn tot de gietnaad eraf is. Maar die slappe nopjes lijkt wel dat ik de verkeerde band heb. Iemand ervaring met precies deze band? (achter is veel stabieler en voelt veel stugger)
 

Bijlagen

  • 20220621_095535.jpg
    20220621_095535.jpg
    99,1 KB · Weergaven: 12
  • 20220622_193658.jpg
    20220622_193658.jpg
    190,9 KB · Weergaven: 12
Na wisselen achterband is het geluid luider en anders geworden. Los wiel op de gladde garage vloer voelde je ook echt van blokje naar blokje gaan. Nieuwe band nog meer en ander patroon.

Dus m'n geluidje is maar bestempeld als band geluid nu. In de luwte achter het windscherm komt dat geluid ook van voren terug.


Dan de voorband. Die geeft ook extra geluid. (nog meer reden dat de geluiden alleen band zijn)
Maar die voelt ook vrij vaag.
Bij de eerste km omgedraaid, overtuigd van slappe band. Wat dus niet was.
De 'noppen' op de voorband voelen een stuk slapper dan achter. Je kunt ze best wel in knijpen met je vingertoppen.
En het stuurt ook net te licht. Het rechtdoor willen is er ook net wat vanaf. Valt eigenlijk op een gegeven moment naar links of rechts bij losse handen.

Dat laatste kan nieuwigheid zijn tot de gietnaad eraf is. Maar die slappe nopjes lijkt wel dat ik de verkeerde band heb. Iemand ervaring met precies deze band? (achter is veel stabieler en voelt veel stugger)
Ik heb de K60 op een bmw F650st gehad. Je geluid komt van de banden. Juiste bandenspanning kan een hoop verschil geven. Even navragen bij Heidenau welke het beste is voor de VX300.
 
Achter is een Scout, voor een normale. De Scout is veel harder omdat die gemaakt is om langer mee te gaan. Eigenlijk heb je 2 verschillende soorten banden gekocht.
 
Ik heb de K60 op een bmw F650st gehad. Je geluid komt van de banden. Juiste bandenspanning kan een hoop verschil geven. Even navragen bij Heidenau welke het beste is voor de VX300.
Dat zal deze zijn. Komt ook uit de zoek filters.
Heeft ook zelfde load index als de originele band. En een snelheidsindex van 10 kmu meer.
Verder hetzelfde behalve dat die tubeless aanduiding heeft.
 
Dat zal deze zijn. Komt ook uit de zoek filters.
Heeft ook zelfde load index als de originele band. En een snelheidsindex van 10 kmu meer.
Verder hetzelfde behalve dat die tubeless aanduiding heeft.
Ik had ook scout achter en 'gewoon' voor. Maar dat gaf mij geen verder geen gezeur.
Dat beetje vallen in de bochten had ik ook tot ik hun om de juiste bandenspanning had gevraagd. Daarna werd het beter, het is ook een kwestie van wennen, je rijd nu namelijk op een 50/50 band nu. Succes.
 
Ik heb de gewone k60's voor en achter ook al meerdere versleten op m'n zijspan.
En daar heb ik nooit het idee dat ze snotterig aanvoelen bij stevig remmen.
En dan bijvoorbeeld op asfalt. En met bak ernaast van 80kg. En persoon erin van ook 80kg.

En ook dat gietrandje in het midden kan ik me niet herinneren.

Maarja. Dan gaat dit bandje gewoon wat sneller slijten. En juist geleidelijk stabieler zijn. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan