Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

Ik kan hem bij de dealer achterlaten. Vanaf daar is alles geregeld. Zodra hij klaar is wordt hij weer afgeleverd. Vrijdag heb ik een afspraak staan bij het hoofdkantoor.
 
Iemand (omgeving Twente) die zijn Versys 300 vandaag weer terugkrijgt van Motoport?
Die van mij kwam terug na zijn 12k beurtje en warempel zijn groene broertje stond er naast in de bus.
Zie je toch niet vaak dus moet wel iemand van hier zijn
 
Vraagje vanuit een technische leek: na mijn roadtrip naar de Baltische staten is (gelukkig) in mijn eigen stad de ketting van de motor gevlogen. Ik durf nog steeds niet te zeggen wat hiervan de oorzaak was maar ik gooi het op een te slappe ketting aangezien deze erop was gelegd en niet meer herspannen is (domme fout, wijze les). Echter heb ik sindsdien nooit meer geheel comfortabel op de motor gereden en houd ik momenteel het ketting onderhoud (te😅) religieus bij en vroeg ik me het volgende af; bij hoeveel ketting speling stellen jullie de ketting opnieuw af en naar hoeveel? Mijne zit momenteel op het strakste punt op zo'n 3.4 à 3.5 cm. Is dit de sweet spot of moet het opnieuw (laten) afstellen?
 
Vraagje vanuit een technische leek: na mijn roadtrip naar de Baltische staten is (gelukkig) in mijn eigen stad de ketting van de motor gevlogen. Ik durf nog steeds niet te zeggen wat hiervan de oorzaak was maar ik gooi het op een te slappe ketting aangezien deze erop was gelegd en niet meer herspannen is (domme fout, wijze les). Echter heb ik sindsdien nooit meer geheel comfortabel op de motor gereden en houd ik momenteel het ketting onderhoud (te😅) religieus bij en vroeg ik me het volgende af; bij hoeveel ketting speling stellen jullie de ketting opnieuw af en naar hoeveel? Mijne zit momenteel op het strakste punt op zo'n 3.4 à 3.5 cm. Is dit de sweet spot of moet het opnieuw (laten) afstellen?
Een beetje losser is beter dan aan de strakke kant. Tot een bepaald punt ingeveerd komt die ketting mogelijk helemaal knoertstrak te staan. Hij slijt sneller maar vooral ook belast je de uitgaande as zijdelings. En dan gaat de keerring achter je voorste tandwiel op een gegeven moment lekken.

De trekkende kant van de ketting ligt zoiezo strak tijdens het rijden. Alleen klappert dat bijvoorbeeld bij het schakelen. Lijkt mij niet dat dit de krachten zijn waardoor die breekt.
Dat klapperen ga je overigens wel merken. Dat voel je, dat hoor je. En zelfs het schakelen gaat minder soepel.

Je kunt beter om de paar ritten de ketting nalopen of alle schakels nog soepel gaan. En of je de ketting met de hand omhoog kunt halen van het achterste tandwiel. Dat duidt op slijtage van de ketting.
 
We gaan hier bezig met het aanpassen van de voorvork. Er komen ''cartridge emulators'' in van YSS. Daarvoor moeten de vork rods van de voorvork worden aangepast. Nu is het echter zo dat ik een set passende heb liggen van een andere motor, maar die staan een voorvork slag van 170mm toe. Dat is 40mm meer dan origineel. Nu zijn we er nog niet helemaal over uit of dat technisch wenselijk is, maar 25mm kan sowieso gezien er cartridge sets zijn die die verhoging maken.
Nu kan ik zelf vork stoppers maken zodat ik de vork intern op slag kan begrenzen (al gedaan op m'n Zero met Funduro voorvork). Dus ik kan nu alle lengtes en slagen maken tussen 0 en 170mm.

Nu is mijn vraag of er ook mensen van hier zijn die belangstelling hebben bij een mod om hun Versys tot 25mm te verhogen?

Kosten zou ik nog exact uit moeten zoeken, maar het zal in de regionen van €200 komen incl arbeid en nieuwe olie, exclusief (indien gewenst) keerringen, stofkappen en glijbussen.

Het verlagen van de voorvork is ook mogelijk, dit zit rond op €115 incl arbeid en nieuwe olie, exclusief (indien gewenst) keerringen, stofkappen en glijbussen.
 
Laatst bewerkt:
Verhoging voorkant, tot 25mm durf ik aan, ook ivm dat het al aangeboden wordt in de vorm van cartridges. 40mm hebben we gedaan omdat het kon en we benieuwd waren naar het resultaat!

Standaard:
upload_2023-1-27_13-40-42-jpeg.4525183


+10mm
upload_2023-1-27_13-41-21-jpeg.4525185


+25mm
upload_2023-1-27_13-42-54-jpeg.4525187


+40mm
upload_2023-1-27_13-44-8-jpeg.4525189
 
Nice! Een langere veer aan de achterkant om de rijhoogte voor en achter weer gelijk te brengen zal ook het probleem niet moeten zijn toch?

Ik word nog steeds eindeloos geïntrigeerd door de kleine Versys. Niet dat de beperkte veerweg me tegen zou houden er een te kopen, maar langere veerwegen maakt 'm nog interessanter :Y
 
Achter verhogen moet nog even wachten.
Voorop hebben we nu de standaard hoogte met de YSS PD valves er in.

Is nu wel erg aan de stugge kant. We gaan er nog mee aan het experimenteren gezien de gaten van de verhoging rods net niet lekker uit kwamen en we mogelijk de veervoorspanning van de PD valves wat softer moeten zetten.
 
Zo, maar die PD valves zijn een verschil!

Hij duikt veel minder dan eerst. Remweg is flink verkort.
In de bochten voelt het veel meer contact met het wegdek, beetje sporttour achtig.

Off-road nog niet heel veel gedaan, maar hij dondert minder door de veer in de compressie dus hij stuitert ook minder uit. Over bulten blijft hij dus strakker sturen.
Diep zand weten we nog niet, er zitten nu Avon Trailriders onder en die glijden sowieso wel. Dus of hij beter z'n lijn houdt daar weten we nog niet.
 
Zo, maar die PD valves zijn een verschil!
Gaaf he? :]
Offroad ga je hier ook echt plezier van hebben. Met name de harde klappen zoals boomwortels en kuilen strijkt ie straks veel beter vlak omdat ie bij een dergelijke impact het extra oliekanaal opent.

Ik heb inmiddels in twee motoren met succes cartridge emulators getest. Eerst Ricor Intiminators in een DL650 en nu rij ik met YSS PD valves in een XSR700. Wat mij betreft de beste vering upgrade die je kunt doen bij een damper rod vork, qua prijs/kwaliteit.

Leuk om de modificaties aan jullie Versys te volgen :t
 
Dat is wel een flinke sprong! Ik kom nog niet verder dan af en toe wat zandpaden... haha. Dit is nog iets te vroeg....
 
Goedemiddag,

Ik ben nieuw op dit forum en in het bezit van een Versys-x300 (2021) met adventure pakket. De motor bevalt mij uitstekend moet ik zeggen en als ik dit forum lees geldt dat voor de meesten.
Omdat ik de originele koffers van de Versys niet meer gebruik zou ik ze willen verkopen. Ik zou bij deze graag willen peilen of er belangstelling voor is. De koffers zijn in nieuwstaat en hebben hooguit 3 maanden op motor gezeten.
Bekijk bijlage 1848671
 
We zitten nu op 110.500 km aan ervaring en laatst viel mij bij het stoplicht een licht geratel/geklapper op wat er voorheen niet was. Het klinkt in mijn oren als een distributieketting met speling. Maar enkel hoorbaar bij stationair toerental. Zodra ik iets gas geef loopt het blokje mooi stil.

Van de week maar eens langs de garage om het te laten checken.
 
Volgens mij zit er een spanner voor een nokkenas ketting. Is die niet eens op zijn einde? Dus dat de spanner niet verder meer kan omdat de ketting te ver is 'uitgerekt' door het inslijten van de scharnierpunten.
 
Volgens mij zit er een spanner voor een nokkenas ketting. Is die niet eens op zijn einde? Dus dat de spanner niet verder meer kan omdat de ketting te ver is 'uitgerekt' door het inslijten van de scharnierpunten.
Dat is het vaak wel. Dat is dan een teken dat de nokkenasketting vervangen moet worden.
Hoeft op zich niet gek duur te zijn als het tijdens kleppenstellen gebeurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan