Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

Dat is het vaak wel. Dat is dan een teken dat de nokkenasketting vervangen moet worden.
Hoeft op zich niet gek duur te zijn als het tijdens kleppenstellen gebeurt.
Ik had even verder gekeken met ninja300 camchain tensioner als zoekterm.

Wat ik gevonden heb is op eoa forum een opmerking over carter splitsen om een nieuwe gesloten ketting te plaatsen.
En wat filmpjes over het resetten van de spanner. De spanner (stalen pen) komt door een veer naar buiten. Dat heeft uiteindelijk een maximale begin en eindstand. En hij gaat ook zomaar niet terug richting begin stand. Dat moet je opspannen met een boutje. Achter het zichtbare boutje zit die bout, met een sleuf in de kop voor een platte schroevendraaier.

Door de complete spanner van het blok te halen en dan weer met de hand er terug in duwen weet je naar mijn idee meteen of de spanner nog wat doet.
Na loshalen zit die in zijn eindstand. En als die er dan zonder tegendruk van de ketting zo helemaal in gaat dan is de ketting te ver op.
 
Het blok splitsen.. Dat is een aardige ingreep met de nodige arbeid. De motor is het nog wel waard denk ik. Maar het moet niet te kostbaar worden bij de kawa dealer anders moet het ergens anders opgelost worden.

Over nog geen 2 maanden schuif ik door naar een Benelli TRK 702X en gaat mijn vriendin op de Versys-X rijden. Die is nu aan het lessen.

De Versys heeft nog een jaar k-care plus garantie. Daar zit geen kilometerlimiet op. Wellicht dat daar nog iets op te verhalen valt. Net de voorwaarden gelezen. Er wordt gesproken over fabrikagefouten welke gedekt worden. Tsja.. hoe lang hoort een distributieketting mee te gaan is dan de vraag.

Eerst maar eens langs de garage vrijdag zodat die hem eens kunnen horen lopen.
 
Distributie ketting is in principe een slijtage deel. Zal wel niet te halen zijn. Ik weet niet of er aftermarket kettingen zijn die die je moet klinken/visje moet doen ipv gesloten.
Dat is het de oude in 2en knippen, nieuwe er aan vast en door trekken.
 
Het blok splitsen.. Dat is een aardige ingreep met de nodige arbeid. De motor is het nog wel waard denk ik. Maar het moet niet te kostbaar worden bij de kawa dealer anders moet het ergens anders opgelost worden.

Over nog geen 2 maanden schuif ik door naar een Benelli TRK 702X en gaat mijn vriendin op de Versys-X rijden. Die is nu aan het lessen.

De Versys heeft nog een jaar k-care plus garantie. Daar zit geen kilometerlimiet op. Wellicht dat daar nog iets op te verhalen valt. Net de voorwaarden gelezen. Er wordt gesproken over fabrikagefouten welke gedekt worden. Tsja.. hoe lang hoort een distributieketting mee te gaan is dan de vraag.

Eerst maar eens langs de garage vrijdag zodat die hem eens kunnen horen lopen.
Als ware ambassadeur voor deze kawasaki, lijkt het mij dat de dealer je enigszins tegemoet zou moeten komen. Maar ja, of de dealer die ondersteuning vanuit de importeur ook krijgt.... maar nogmaals, ik zou het een mooi gebaar vinden. Volgens mij ben je al bij de dealer geweest en hoe is het opgelost?
 
Zijn hier mensen die op dubbel 17' met gegoten velgen zouden willen rijden?
Hebben wij een heel nette set van die eigenlijk niet gebruikt wordt. Ipv daarvan zouden we graag een extra standaard set willen.
 
Iemand hier ervaring met vervangingsdempers met E-keur voor de Versys 300?

Madame kwam er laatst achter dat de klem voor de demper gaar was en heeft die er af getrokken. Echter vond ze het niet nodig deze te vervangen. Lang verhaal kort. De standaard demper kan niet meer aangesloten worden.

Mocht iemand een originele demper hebben liggen is die ook zeker welkom!
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag allemaal,

Na 2 jaar met heel veel plezier op mijn Versys gereden te hebben ben ik aan het twijfelen om een Akrapovic uitlaat eronder te zetten.
Ik loop al een tijd met dat idee, maar dacht altijd dat ik toch wel een zwaardere fiets zou willen. Na wat mooie tochten heb ik ervaren dat je met die 300cc (en wat ploeterwerk) toch redelijk goed bij kan blijven bij de wat zwaardere motoren. Kortom: de Versys zal langer in mijn bezit blijven dan op voorhand gedacht :).

De enige twijfel die ik nog wel heb is of het geluid van de Akra echt mooier is dan de stock uitlaat. Een vriend van mij had een ninja 300 met Akra en had daar de demper uit geschroefd (dat was ik dan weer niet van plan).

Mijn vraag is of een van jullie een Akra onder de 300 heeft gezet en zo ja, was het het waard? Klinkt hij wat mooier in plaats van als een opgevoerde brommer :] (haha grapje :) )

Alvast hartelijk dank voor de reactie!
 
Doen, wij zijn nl op zoek naar een standaard demper :9
Die van Madame is van ons heen gegaan.

We hebben er wel eens een andere demper op gezet hij klinkt dan wel een stuk voller, was echter wel een cheapo Ali ding dat met een andere motor mee in de verkoop is gegaan.
 
Doen, wij zijn nl op zoek naar een standaard demper :9
Die van Madame is van ons heen gegaan.

We hebben er wel eens een andere demper op gezet hij klinkt dan wel een stuk voller, was echter wel een cheapo Ali ding dat met een andere motor mee in de verkoop is gegaan.
Hahahah zag het ja! Dingen zijn bij de dealer alleen bijna 700 euro, dus eerst nog eventjes informeren 🫠
 
Hahahah zag het ja! Dingen zijn bij de dealer alleen bijna 700 euro, dus eerst nog eventjes informeren 🫠
Hoeveel waarde hecht jij aan een E-keur? Je kunt natuurlijk ook even langs Superpole die hem op maat maakt voor je. Zit je meen ik op €350-€400. Zelfs met E-keur tegenwoordig.

Anders verloopstukje kopen op Ali en er een willekeurige 51mm demper op zetten.
 
Ja die E-keur wil ik er wel graag ophouden, ga komende zomer weer in Duitsland rijden en kennelijk kunnen ze daar wel eens ingewikkeld doen.
Daarnaast wil ik ook niet teveel gaan knutselen, het moet gewoon netjes passen.
 
Goedemiddag allemaal,

Na 2 jaar met heel veel plezier op mijn Versys gereden te hebben ben ik aan het twijfelen om een Akrapovic uitlaat eronder te zetten.
Ik loop al een tijd met dat idee, maar dacht altijd dat ik toch wel een zwaardere fiets zou willen. Na wat mooie tochten heb ik ervaren dat je met die 300cc (en wat ploeterwerk) toch redelijk goed bij kan blijven bij de wat zwaardere motoren. Kortom: de Versys zal langer in mijn bezit blijven dan op voorhand gedacht :).

De enige twijfel die ik nog wel heb is of het geluid van de Akra echt mooier is dan de stock uitlaat. Een vriend van mij had een ninja 300 met Akra en had daar de demper uit geschroefd (dat was ik dan weer niet van plan).

Mijn vraag is of een van jullie een Akra onder de 300 heeft gezet en zo ja, was het het waard? Klinkt hij wat mooier in plaats van als een opgevoerde brommer :] (haha grapje :) )

Alvast hartelijk dank voor de reactie!
Ik heb de mijne 2e hands gekocht en daar zat de akra al op. Vind het zelf heel mooi, niks te gek of zo. Demper zit er nog in. Ik weet niet waar je woont? Ik kom uit leusden (vlakbij amersfoort), dus als dat in de buurt is kan je een keertje zelf luisteren.
 
Ik heb de mijne 2e hands gekocht en daar zat de akra al op. Vind het zelf heel mooi, niks te gek of zo. Demper zit er nog in. Ik weet niet waar je woont? Ik kom uit leusden (vlakbij amersfoort), dus als dat in de buurt is kan je een keertje zelf luisteren.
Ik uit regio Eindhoven, dat is een beetje ver. Maar wel super bedankt voor t aanbod!
Jij hebt natuurlijk niet de originele uitlaat gehoord dan?
 
Ik uit regio Eindhoven, dat is een beetje ver. Maar wel super bedankt voor t aanbod!
Jij hebt natuurlijk niet de originele uitlaat gehoord dan?
Klopt, ik heb geen vergelijking. Ik had hiervoor een bmw g310gs met originele uitlaat en de versys klinkt nu net wat dieper. Niet zozeer harder. Maar dat vroeg je niet...hehe
 
Dag allemaal, ik ben nu net een halfjaar lang de gelukkige eigenaar van een Versys en heb nu dit hoekje van het internet ontdekt. Ik rij zelf behoorlijk wat snelweg en ik vroeg me af of een van jullie ervaringen heeft met het monteren van cruise control. Na wat rondjes google kom ik eigenlijk vaak neer op deze Kaoko Cruise Control. Heeft er iemand ervaring met een dergelijke oplossing?
 
Welkom!

Daar heb ik zelf geen ervaring mee. Wel genoeg snelweg ervaring. De Versys vereist vrij veel wisselende gas input om constante snelheid te rijden. Door je gashendel vast te zetten zul je dus wisselende snelheden rijden. Niet echt ideaal voor de drukke Nederlandse snelwegen.

Dan vanuit mij nog een vraag aan het forum:

Zoals het er nu naar uit ziet gaat de Versys midden juni mee op een 8000 km offroad reis naar de Noordkaap. Het is inmiddels niet meer de jongste en zeker na die reis zal de km-stand richting de 130.000 km gaan wat serieus veel begint te worden. Voordat ik vertrek zijn er nog een aantal zaken die aandacht nodig hebben.

Door slijtage aan het chrome van de voorpoten is speling op het geheel ontstaan. Ik heb de glijbussen al vervangen maar het "klikkende" gevoel blijft. Ik ben bang dat de boel bij langdurig offroad niet heel blijft en een nieuw origineel setje poten is te duur om nog te verantwoorden voor de motor. Daarom ben ik op zoek naar goedkopere alternatieven. Zijn er hier nog mensen die voorpoten voor de Versys hebben liggen en er vanaf willen? Of een goed alternatief weten?

DSCF1556.jpg
 
Laatst bewerkt:
Binnenpoten kosten 150 per stuk. Dat is nog enigszins te verantwoorden toch?
Is niet heel lastig om te vervangen.
Je kunt ook op zoek naar andere 41mm poten van dezelfde lengte.

De klik zit trouwens wel echt in de vork en niet in de rem?

Edit: Je gaat dan neem ik aan over de TET? Hoewel erg mooi, stel je er niet te veel spannends van voor in Zweden. Zitten wat leuke stukjes tussen, maar overwegend veel vlakke gravel en harde zandpaden.
 
Ook van mij welkom.

Zoiets als dit maakt al alle verschil voor je gas hand.

Verder is Zweden tet inderdaad het meeste niet te spannend voor de motor.

Voor oudere motoren heb je ook wel adresjes waar ze de binnenpoten opnieuw kunnen verchromen.
 
Wij hebben trouwens de Versys voorop nu op 1cm verhoging gezet. Even proberen of hij wat stabieler wordt op hogere snelheden in het zand.

Hij wordt iig iets minder scherp in de bochten, maar niet hinderlijk loom. Rechtuit is iets stabieler. Zand moeten we nog testen.
 
@Erwin P Heb jij toevallig een linkje waar ik die kan kopen? Voor 300 euro en zelf beunen kan het nog wel uit inderdaad.

De heenweg gaat inderdaad over de TET van Zweden.. :t Gravel is mooi, dan kunnen we blazen en wat meer kilometers per dag maken. Terugweg via de Noorse kust.

Verder twijfel ik nog om voor de reis de wiellagers preventief te vervangen. Deze zijn nog origineel. Zit nog geen speling op, maar zul je net zien.. Ze hebben immers niet het eeuwige leven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan