Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

Die tupperware plaatjes zou ik lekker bij de dealer laten liggen. Zodra je iets harders dan je eigen hand tegen komt spat dat gelijk aan stukken.

Wij hadden de Acerbis handkappen er op, kosten ca €65,- maar zijn echt solide. Meerdere crashes mee gehad, waaronder 1 bijna fatale (lees maar een stukje terug). Dat hebben de handkappen met wat schuifschade ''overleefd'', hoewel ze wel gebogen zijn. Vooralsnog is dat wel een heel stuk goedkoper dan de complete stuurbediening met alles er op en er aan naar de klote _O-
 
We hebben trouwens de progressieve veren van Hyperpro gemonteerd. Gezien de voorvork krom was moest het spul er toch uit.
Er is nog niet mee gereden gezien de motor nog niet in elkaar zit, maar het ziet er kwalitatief prima uit.

De hele voorvork uit elkaar halen is nog wel een dingetje voor de gemiddelde hobbyist, maar de andere veren plaatsen zelf stelt niks voor. Als je er echt benauwd voor bent kun je de voorvork zelfs op de plek laten zitten.
 
We hebben trouwens de progressieve veren van Hyperpro gemonteerd. Gezien de voorvork krom was moest het spul er toch uit.
Er is nog niet mee gereden gezien de motor nog niet in elkaar zit, maar het ziet er kwalitatief prima uit.

De hele voorvork uit elkaar halen is nog wel een dingetje voor de gemiddelde hobbyist, maar de andere veren plaatsen zelf stelt niks voor. Als je er echt benauwd voor bent kun je de voorvork zelfs op de plek laten zitten.
Misschien is een instelbare achterveer dan ook nog wel een idee als volgende stap.
 
Achter is voor pré-load al verstelbaar (wel op een matige manier), maar dan kom je op een volledige achterschokbreker en dat loopt financieel uit de hand.
Zit je al snel naar een euro of €600 te kijken.

Setje voorveren incl olie is €150,-

Eigenlijk is de pré-load aan de voorkant wat stijver zetten ook geen grote ingreep. Even 1 voor 1 de dopjes bovenop los en de dunne ring vervangen voor een dikkere.
 
Even 1 voor 1 de dopjes bovenop los en de dunne ring vervangen voor een dikkere.
Dit is nauwelijks meer werk dan die achterveer. Volgens boekje eerst de linker zijkap eraf voordat de sleutel er fatsoenlijk op past met wat ruimte om te draaien.

Die gast van dat laatste filmpje wat ik post, heeft ook een review van de versys 1000 van 2019 met alle opties. Daar kun je o.a. met een app in je mobiel spelen met alle mogelijke opties voor de schokdempers. :X
 
Nu beter? Ik heb de plaatjes even zelf in 't bericht geplakt ipv gelinkt. Meteen maar ff verkleind naar max. 800x600.
 
En daar issie dan... met dank aan motorhuis Bakker. Wat een goede service.
20190712_134109.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat een takkeweer vandaag. Hoosbuien en bliksem.. Maar met een big smile op mijn bakkes van Emmen naar Eindhoven..

Tomtom op snelwegen vermijden vanwege inrijden van het blokje.
Emmen, Deventer, Zutphen, Brummen, Arnhem, Nijmegen, Eindhoven.. 3.5 uur

Toch maar af en toe een flink stuk snelweg gepakt.. De versys rijdt als een speer.. Heb zelfs nog een halve tank benzine over :)
 
Misschien keertje stukje Tet route hier in de buurt doen samen?
Lijkt me cool. Maar wil hem eigenlijk (voornemen waarschijnlijk geldig tot aan de fabrieksgarantie) voorlopig nog een beetje netjes houden.. Heb m voornamelijk voor de weg, hoewel ik een paadje nooit geschuwd heb m.u.v. de ZZR 1100 en CBR 600 :)
 
Ach, al ga je er mee onderuit op een zandpad dan valt de schade reuze mee, als je al wat ziet. Op straat kunnen we ze minder tegen...
 
Heb je die rare puntige stuurgewichten gezien?
Die zijn zo lang omdat, zodra je hem neer legt, de spiegels etc net de grond niet raken.

Mijn vriendin heeft m 3x op een zandpad neer gelegd voor alle aanpassingen en valbeugels. Was 0,0 van te zien.
 
Nou daar zeg je wat.. Ik vond het al frappant maar eigenlijk is dat dus gewoon goed uitgedacht. Ik vind sowieso de prijs-kwaliteit verhouding uitstekend. Je krijgt echt veel motor voor een nette prijs.

Ik had trouwens niet verwacht ooit weer kawasaki te gaan rijden. Ben eigenlijk Honda-man geworden. Begonnen met een Yamaha Dt Lc 125 en later een ZZR 1100 (echt een aanrader als eerste echte motor ;) ) en daarna jarenlang op GT 550's gereden. Heb er meerdere gehad. Vanaf 2008 een Honda CBR 600 (9 jaar gehad) en de laatste 3 jaar Honda PCX 150.

Ik reed vanmorgen bij de motorzaak weg, althans dat dacht ik, vergat ik gewoon de koppelingshendel in te knijpen.. Werd dus tijd om weer motor te gaan rijden.. haha
 
Haha en dan heb je nog een motor met een koppeling die bijna vanzelf gaat. Flink wind tegen en je ontkoppelt al bijna.

Het geen perfecte fiets en we zijn best wel wat dingetjes tegen gekomen die wat goedkoop uitgevoerd of minder doordacht waren. Buiten dat is het al met al een redelijk doordacht fietsje dat z'n geld makkelijk waard was, geen spijt van gehad en zeker geen miskoop.

Over een maand (of 2) willen we de Nederlandse TET noord naar zuid of andersom rijden. Zelf wonen we net noord van het midden dus kunnen we het mooi in 2 dagen opdelen.
Mochten mensen van hier mee willen rijden dan zijn jullie natuurlijk van harte welkom!
 
Haha en dan heb je nog een motor met een koppeling die bijna vanzelf gaat. Flink wind tegen en je ontkoppelt al bijna.
Tja.. Ik geef de handvatten maar de schuld. Die hielden de wind tegen..

Ik heb de versys primair gekocht voor woon-werkverkeer. Met de Honda PCX was dit een giller qua verbruik (+/- 1 op 40) en omdat het makkelijk langs de stadsfiles flitst. Als ik echter de N2 om de stad heen nam was het (zeker met koude motor) penibel tussen alle razers en het vrachtverkeer. Dan wil ik toch af en toe even naar een vrije ruimte kunnen accelereren.

Wat ik ook zelden deed met de PCX was toeren. Zo'n scooter is voor mij gewoon niet uitdagend op lange ritten en het onderstel absorbeert moeilijk oneffenheden. De Versys, hoewel het 'betonzadel' niet ideaal is, kan prima mee toeren als het blokje straks goed is ingelopen.

Wellicht sluit ik aan bij jullie toerplannen @Erwin
Post het maar tijdig dan kan ik er rekening mee houden.
 
De TET is natuurlijk een lange 50/50 road off-road, moet je eerst kijken of dat wil.
Het kan zijn dat we dat zo ineens in een impuls doen. Maar als er mensen zijn die in een groepje willen kunnen we het zowaar een keer plannen.

Dat stugge zadel wen je heel snel aan, aldus m'n vriendin. Die heeft er dagen van 8+ uur in het zadel zonder noemenswaardige klachten mee gehad.
 
De TET is natuurlijk een lange 50/50 road off-road, moet je eerst kijken of dat wil.
Thanks.. dat dacht ik al.. :) Zijn er verslagen of routeboeken van te vinden? Ben wel benieuwd naar de zwaarte van de route. Ben niet zo bang voor bos- zandpaden etc. maar ik hoef niet zo nodig door het mulle zand met een gloednieuwe motor.

Qua zadel is het redelijk te doen inderdaad. Ik ben wel wat gewend en heb ook nog een airhawk zadelkussen dat ik binnenkort eens ga proberen.
 
Het stuk in Brabant wat ik heb gereden op die XL had niet te veel moeilijke delen.
Alleen op een gegeven moment een vrij lang stuk met nat gras en twee heel diepe sporen, vlak langs een sloot.
Daar doe ik als noob dan vrij lang over. O-)
Of anders gezegd, ik heb voldoende inzicht om eea op te lossen. Maar gas erbij en grofstoffelijk erdoor banjeren is niet mijn stijl.

Het lijkt mij wel leuk om dit mee te doen. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan