Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

Wel gewoon inrijden enzo. En technisch op orde houden ook.
Maar gewoon met opstappen en achteropzitters en door smalle poort vrotten bij kameraad achterom, heb ik de gebruikers sporen nu al te pakken. Kras op zadel. Krasje in uitlaat. En dat gaat vanzelf verder.

Enthousiast mijn eerste motor binnen twee jaar 'verslijten' tot economisch total-loss is intussen wel zo'n twintig jaar geleden. Dat was puur jeugdige enthousiasme. *O*
 
Hahahaha.. Ja ik kan me enerzijds helemaal in jouw opmerking vinden. Vandaag is de dag..

Anderzijds zit er in mij een diepgewortelde behoefte om mijn motoren in tiptop conditie te willen hebben. Ze worden immers ook goed gebruikt.
 
Enthousiast mijn eerste motor binnen twee jaar maanden 'verslijten' tot economisch total-loss is intussen wel zo'n twintig jaar geleden. Dat was puur jeugdige enthousiasme. *O*

Zoeen zit er nu ook naast me op de bank _O-

Maar inrijden is natuurlijk wel belangrijk, buiten dat gewoon gebruiken waar het voor gemaakt is natuurlijk!
 
De versys heeft nu 260 km op de teller staan..

We gaan eerst nog wat kilometers maken om het blok goed in te laten lopen.. Morgen maar eens een rondje 'de Kempen' maken..
 
En nog een leuk weetje:

Wisten jullie dat je de eerste 800km niet boven de 4000 rpm en daarna tot aan de 1600 km niet boven de 8000 rpm 'mag' komen..

20190713_232702.jpg


Hoe zien de heren en dames bij kawasaki dat voor zich? Moet ik de eerste 800km op verhoogd stationair toerental van en naar mijn werk rollen? Hilarisch.. ik heb medelijden met diegene die de instructies getrouw opvolgt ;)
 
Ik heb de mijne gekocht met 1800km op de teller. :X

Bij 4000rpm ga je de 80kmu zeker niet halen. Dus dat is lekker rondjes om de kerk om in te rijden. :?
 
Ja precies. Waanzin natuurlijk om zo'n instructie te geven in het voertuigboekje. Gewoon misinformatie. Onder de 4500 toeren loopt (mijn) blokje echt niet mooi rond. Pas vanaf 5000 rpm heb ik het gevoel dat het blok vrij begint te draaien.

Ik heb de mijne gekocht met 1800km op de teller. :X

Heb je een demo model gekocht? Of particulier?
Hoeveel km heb je inmiddels gereden?
Je woont toch ook in de omgeving ehv schreef je?

Veul vragen, ik kan je van de week wel even een PM sturen.. ;)
 
Zo.. De teller is inmiddels over de 450 km en daarvan zijn minstens 2 uur op parkeerplaatsen motorgymnastiek dus intensieve kilometers.
Goed voor de voertuigbeheersing en ideaal om de bandjes een beetje op te ruwen.

Wat een lekkere fiets zeg. Ik begin m al lekker door te krijgen. Het blokje begint ook al lekker los te komen en hoewel ik (nog) niet ga lopen planken merk ik wel dat hij prima van zijn plaats gaat voor een 300cc. Echt geen straf om op te rijden.
Ook al wat lichte offroadpaadjes gepakt en dat gaat erg soepel. Maar ik hou me voorlopig nog even in ;) .

Ik heb vandaag een middenbok besteld (met name voor onderhoud, kan niet goed op de brug met zijstandaard) en een goede voorraad motorolie.
Zodra dat binnen is gaat deze olie eruit, filter wisselen en dan kunnen we het blokje echt los gaan rijden. De zomervakantie staat voor de deur.. :)
 
De middenbok zit er onder.
Die 2 veren zijn met de hand niet op hun plek te krijgen maar met een spanbandje en vrouwlief die een handje toesteekt een peulenschil.

20190718_213524.jpg



616 km op de teller, schone olie in de motor en het uiterst voorzichtig inrijden is voorbij. Nu goed warm rijden en eens kijken hoe het hoge toerenbereik er uit ziet..



20190717_154333.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nice. Goed bezig. 8-)

Ik heb gisteren tussen Vianen en Rotterdam dijkjes getoerd. Met wat vrienden die zware choppers hebben.
Zowel op de snelweg als op het dijkje dikke prima. *D
Ik denk dat ik de cbf er uit ga doen uiteindelijk. :X
 
Sinds gister rijdt de Versys van m'n vriendin en zij zelf dus ook weer!

Uiteindelijk de binnenkant van dr kappen "gelast" en het voetsteuntje rechtgebogen met een flinke massief rond.

Wanneer ze volledig hersteld is gaan we voor de TET in 2 of 3 dagen.
 
Zowel op de snelweg als op het dijkje dikke prima. *D
Ik denk dat ik de cbf er uit ga doen uiteindelijk. :X

Ik ben tot nu toe ook zeer tevreden over de performance. Erg korte versnellingen waardoor ik in de stad wat onrustig rijd t.o.v. de Honda PCX maar is wel weer een stuk sneller en dat bevalt me prima.

In 2017 heb ik de CBR 600 weggedaan. 9 jaar op gereden, uitstekende motorfiets maar de versys is een veel betere allrounder. 0 spijt.

Sinds gister rijdt de Versys van m'n vriendin en zij zelf dus ook weer!

Gelukkig maar! Niets kostbaarder dan je gezondheid.

Wanneer ze volledig hersteld is gaan we voor de TET in 2 of 3 dagen.

áls ik mee doe dan eerder op de Honda innova 125 dan de Versys. Volgende eigenaar of niet, ik hou m graag heel ;)
 
Inmiddels 725 km op de teller. Ik ben toch wel gecharmeerd van dit kleintje. En zeker omdat het niet rijdt als een kleine motor. Hij geeft heel veel vertrouwen en met regelmaat gaan de stepjes aan de grond. De originele banden vallen me ook niet tegen. Wat zijn jullie ervaringen met de banden?

Vandaag een ronde van zo'n 100km gemaakt door de Brabantse Kempen. Achelse kluis en nog wat meer mooie plekjes. Na 80km warming up besloten om maar eens een stukje 100% te rijden. Op de A2 van Budel tot Eindhoven de volle 39 pk aangespoord. Grotendeels 120 km/h geen probleem. Zo nu en dan doorgetrokken naar 153 en weer laten zakken. Hij trekt mooi door, even versnellen voor een inhaalmanoeuvre is geen probleem. Ik durf dan ook gerust de autobahn ermee op.

Het blokje loopt mooi op een goede 10w40 semi-synthetische olie. Ik heb 16 liter op voorraad (goede bulk deal kunnen sluiten) dus ik plan korte intervallen de eerste 10.000 km. Wat houden jullie aan? Ik denk aan 4 á 5000 km per oliewissel.
Allez... zeer tevreden tor dusver.
Volgende project: stuurhoogte en hoek afstellen. De zitpositie mag iets beter voor lange ritten. Wordt vervolgd.
 
Gewoon het onderhoud van Kawasaki aanhouden, 6000 km. Motormerken zijn al redelijk concervatief wat betreft onderhoud. Geen reden om dit nog verder te overdrijven.
 
Inmiddels 725 km op de teller. Ik ben toch wel gecharmeerd van dit kleintje. En zeker omdat het niet rijdt als een kleine motor. Hij geeft heel veel vertrouwen en met regelmaat gaan de stepjes aan de grond. De originele banden vallen me ook niet tegen. Wat zijn jullie ervaringen met de banden?

Vandaag een ronde van zo'n 100km gemaakt door de Brabantse Kempen. Achelse kluis en nog wat meer mooie plekjes. Na 80km warming up besloten om maar eens een stukje 100% te rijden. Op de A2 van Budel tot Eindhoven de volle 39 pk aangespoord. Grotendeels 120 km/h geen probleem. Zo nu en dan doorgetrokken naar 153 en weer laten zakken. Hij trekt mooi door, even versnellen voor een inhaalmanoeuvre is geen probleem. Ik durf dan ook gerust de autobahn ermee op.

Het blokje loopt mooi op een goede 10w40 semi-synthetische olie. Ik heb 16 liter op voorraad (goede bulk deal kunnen sluiten) dus ik plan korte intervallen de eerste 10.000 km. Wat houden jullie aan? Ik denk aan 4 á 5000 km per oliewissel.
Allez... zeer tevreden tor dusver.
Volgende project: stuurhoogte en hoek afstellen. De zitpositie mag iets beter voor lange ritten. Wordt vervolgd.
Ik vind de originele bandjes ook prima. Geven aardig vertrouwen in de bochten. Alhoewel ik bij lange na de stepjes niet aan de grond rij. Daarvoor rij ik niet fel genoeg.

Stuur verhogen met risers zat ik ook aan te denken. Maar dan vooral zodat staand wat beter klopt. Ik ben 191cms lang vandaar.

En interval zal ik ook per 6000km doen.


Wat betreft die tet driedaagse. Ik ben niet persé bang de brommer op z'n kant te leggen. Het stukje wat ik gereden heb is ook nauwelijks uitdagend, zelfs op de 80-20 bandjes.
Maar ik verwacht wel dat ik een stuk langzamer ben op zand en zo.

Misschien kunnen we bij het stukje achter Eindhoven aanhaken voor een uurtje of paar uurtjes en een koffie pauze?
 
Terug
Bovenaan Onderaan