Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

Daarin zit een koolstof filtertje dat je dampen uit de benzinetank filtert.
Die kun je storingsloos verwijderen. Alleen het elektrische klepje wat dr aan zit denk ik haast niet. Die kun je wel los laten zitten of uit schrijven denk ik.

Ik ga nog op zoek naar Kawasaki uitlees gereedschap en software.
 
p.s. ik zie dat je het anders bedoelt. Houdt de telefoon dat de hele dag uit, navigeren en volle lichtsterkte het scherm aan?

Ik heb nog niet de tijd gehad om het uit te proberen. Ik heb de 12v via een relais rechtstreeks op de accu geschakeld. Ik verwacht dat deze de Garmin wel aan de praat kan houden zonder zelf leeg te raken. Dan ben ik eigenlijk al tevreden.
Hoewel een beetje extra oplaadcapaciteit wel prettig is, is het vooral belangrijk om mijn telefoon voor noodoproepen en foto's beschikbaar te houden. Met een powerbankje als backup voorzie ik geen problemen.

Ook zal ik grote delen van de ritten niet met navigatie rijden maar op kaart en in NL en DE op plaatsnaamborden. In die tijd laad ik de overige gebruikers wel bij. Heb er nu al zin in ;)
 
Inmiddels iets wijzer over de laadcapaciteit..
Mijn smartphone is in ongeveer een half uur rijden 3% opgeladen.. ' dat schiet lekker op' ..haha.
Tijdens het andere half uur rijden de Garmin aangehad. Die houdt ie dan ook wel draaiende.
Maar snel investeren in een goede powerbank dan..

Vanmorgen heb ik een set 25mm handlebar-risers gemonteerd. Geen offset, gewoon recht omhoog.
Ik merk in ieder geval verschil in houding. Ik zit nóg iets meer rechtop en relaxter. Ik heb het idee dat de zithouding een stuk verbeterd is t.o.v. origineel. Als ik nu ga staan merk ik pas écht het verschil. Geen gebogen rug meer om bij het stuur te kunnen. 25 mm kunnen dus het verschil maken .. (That's what she said).
 
Steeds maar weer allerlei kleine en grote mods die ik tzt ook wel wil. :Y
Intussen kom ik nauwelijks aan rijden toe. :X

Even over het verbruik. Ik had een hele tank redelijk rustig aan gedaan om te kijken wat ik bij rondom huis gebruik aan range en verbruik heb.
- avg volgens display: 1 op 27.3
- volgens display ingeschat wat hij continu laat zien: 1 op 31
- Volgens tripmeter en tankstation: 1 op 25

- range volgens display bij aanvang volle tank: 500km
- display range maximaal tussendoor (met trip tot dan erbij): 550km
- Bij 310km begint het benzine gedeelte te knipperen
- Bij 365km gaf hij nog 45 range op, dat veranderde toen in ---

Bij het tanken na 370 km ging er 14,8 liter in. Echte range 420km dus.


Lang verhaal kort, verbruik en range indicatie is 10-20% overdreven.

Ik had gehoopt bij voorzichtig rijden 3l op 100km te halen, maar blijkt 4 liter te zijn.

Verder boeien, ik weet waar ik aan toe ben nu en >400km range is vet praktisch.
 
Klopt, ik vind die range erg hinderlijk. Ik kom met met 2,5L grotere tank bij rustig rijgedrag pas 290. In de praktijk vaker op 230 a 250.
Zij kan elke 2e tankbeurt van mij overslaan _O-
 
Gehehe, ik kom op beide motoren ook niet verder dan 250-300km (en om 300 te halen moet ik ze écht leegrijden, dat doe je in praktijk niet). Lijkt me ook wel wat zo'n zuinig beestje. Nog maar eens per week tanken! *O*
Eerst nog een tijdje sparen...
 
Ja die range is super. >400 km op een tank vind ik echt een groot voordeel van de Versys x300.
Ik heb tot nu toe niet meer dan 14 liter hoeven te tanken. Ik reset uit gewoonte de tripmeter en ik blijf dit doen. Ik betrap mezelf er namelijk op dat ik niet meer naar de tankmeter kijk... :)
 
Iemand hier oren naar een speciale bevestiging voor een hoog spatbord op zijn Versys 300?

Ik ben bezig met een 3D geprint exemplaar (speciaal samen met mij ontworpen).

Deze zal om de voorvork poten heen komen en eventueel gaten hebben voor universele bevestiging van alle spatborden die verder kwa pasvorm met de motor uitkomen.

Inmiddels ligt de detail tekening bij de 3D tekenaar/printer. Morgen krijg ik hopelijk de 3D plaatjes. Als ik daar tevreden mee ben wordt er een prototype gemaakt. Als dat allemaal goed is wordt er een op kleur (matzwart) gemaakt als zijnde eindproduct.

Zijn er mensen die er serieuze interesse in hebben?

De prijs is nog niet bekend en hangt van het aantal proefbaksels, extra pogingen en uiteindelijk materiaal gebruik af uiteraard.

Hij wordt zo universeel mogelijk gemaakt. Zou moeten passen op vrijwel alle motoren met een 41mm poot.
Zoals nu wordt hij geleverd zonder gaten voor een spatbord, maar dit zelf boren mag niet het grootste probleem zijn.
 
Gisteren bij een tankstation een 300 naast zijn opa een 1000 zien staan. Doet qua volwassenheid niets onder moet ik zeggen. Leuke machine on te zien, binnenkort maar eens een rondje mee maken.
 
Zijn er mensen die er serieuze interesse in hebben?

De prijs is nog niet bekend en hangt van het aantal proefbaksels, extra pogingen en uiteindelijk materiaal gebruik af uiteraard.

Ik zie er voorlopig van af. Ik verwacht er voorlopig niets mee te gaan doen en ik ben gestopt met dingen kopen die ik niet direct ga gebruiken m.u.v. onderhoud/slijtage materialen.
Ook de onduidelijkheid rondom de kosten maken het niet aantrekkelijk.
 
Gisteren bij een tankstation een 300 naast zijn opa een 1000 zien staan. Doet qua volwassenheid niets onder moet ik zeggen. Leuke machine on te zien, binnenkort maar eens een rondje mee maken.

Ik ben er nog steeds zéér tevreden over. Inmiddels richting de 2000 km aan het gaan.


20190812_125639.jpg
 
Even over het verbruik. Ik had een hele tank redelijk rustig aan gedaan om te kijken wat ik bij rondom huis gebruik aan range en verbruik heb.
- avg volgens display: 1 op 27.3
- volgens display ingeschat wat hij continu laat zien: 1 op 31
- Volgens tripmeter en tankstation: 1 op 25

- range volgens display bij aanvang volle tank: 500km
- display range maximaal tussendoor (met trip tot dan erbij): 550km
- Bij 310km begint het benzine gedeelte te knipperen
- Bij 365km gaf hij nog 45 range op, dat veranderde toen in ---

Bij het tanken na 370 km ging er 14,8 liter in. Echte range 420km dus.

Ik kom tot exact dezelfde cijfers. 1 op 30 was op zich wel mooi geweest maar om 1 op 25 te halen hoef ik ook geen enkele moeite te doen. Wel bijzonder dat de range bij 45 km plots in --- verandert.
Als ik dan tank gaat er maar +/- 14,7 liter in..

Inmiddels een extra oliebeurtje gedaan met filter wissel. Olieverbruik: 0 ml. Blokje wordt nog steeds een beetje gespaard. Wordt wel goed gebruikt maar lange stukken volgas vermijd ik nog steeds.
Snelweg 110-120 is prima te doen. Soms even pieken naar 160 om in te halen en dan weer relaxed verder op 110-120. Ik heb niet meer nodig hier in Nederland.
 
IMG_20190830_153851766.jpg

Vandaag lukraak kapjes en zo eraf geschroefd in het kader van schoonmaken, nalopen en motor leren kennen.
Sowieso fijne motor om aan te werken.
Zit nu 3100 km op. Olie zit ik een beetje te twijfelen, ahv het kleurtje bij het kijkglaasje. Misschien nu alleen verse olie. En dan bij 6000 opnieuw inclusief filtertje.
Verder niks raars tegen gekomen.
 
Ik vind de motor tot nu toe ook redelijk eenvoudig aan te werken. De originele oliefilter zat wel muurvast. Heb zelfs met hulpgereedschap flink kracht moeten zetten. Bij +/- 650 km heb ik de olie gewisseld en onlangs bij 1850 olie + filter.

Vandaag een stuk met 2 man gereden en dat ging eigenlijk prima. Ik had verwacht dat hij het wat zwaarder zou hebben maar nee.

Gisteren weer een stuk offroad gedaan, daar is hij toch best in zijn element. Hoewel het tot nu toe beperkt blijft tot wat bospaden en een sporadisch stukje tankbaan op de hei. Voelt erg degelijk en stabiel, zeker staand.
 
Ben vers van de pers op dit forum, maar rijdt sinds kort ook op een groene 2017 Kawa.
Heb eerst een paar keer een versys 300 gehuurd voor ik tot de beslissing kwam om er een te ruilen op mijn Kawasaki Z250SL.
Die motor vond ik ook heerlijk rijden maar wilde een fiets die gemakkelijk achterom kan (smal gangetje) en lekker zuinig voor woon werk verkeer is(Eindhoven-Budel), maar ook een waarbij mijn vrouw fatsoenlijk achterop kan voor langere tour ritjes.

Rijdt al ca.38 jaar motor heb van alles gehad maar vindt een kleine lichte motor super veel fun gehalte hebben. Ben erg tevreden met de kleine Kawa.
Heb er een topkoffer op gezet, ruit verhoger, en in de toekomst nog een 12v of USB poortje.
Misschien met kouder weer in het zicht ook nog een keer Handkappen.
 
Mijn voorkeur is om het onderhoud zelf te doen. Bij mijn vorige motoren heb ik ook altijd het onderhoud zelf gedaan.
Kleppen stellen is wat lastiger omdat volgens mij de nokkenas gelicht moet worden om bij de plaatjes te komen. Maar ja dat duurt, gezien de km stand, nog wel even.
 
omdat volgens mij de nokkenas gelicht moet worden om bij de plaatjes te komen
Desnoods een keer samen bij degene hier die als eerste aan de beurt is. Heb in het verleden al vaker met groepje amateurs samen aan motors gesleuteld en dat was toen goed bevallen.
Bij een CB-1 heb ik al wel ervaring met deze manier van kleppen stellen.
 
Desnoods een keer samen bij degene hier die als eerste aan de beurt is. Heb in het verleden al vaker met groepje amateurs samen aan motors gesleuteld en dat was toen goed bevallen.
Bij een CB-1 heb ik al wel ervaring met deze manier van kleppen stellen.

Ouderwetse beundag!
Altijd garant voor een middag lachen.
 
Sorry voor de late reactie....druk,druk,druk...

Foto in de OP? Tja, heb niet zo'n spannende foto's :-)

Ouderwetse beundag is wellicht een goede optie om kennis en kunde te verreiken.

Zelf heb ik al eens kleppen gesteld op deze manier bij mijn vorige Kawa (Z250SL eenpitter).
Heb toen een doosje bij Alie besteld met een partij Shimmen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan