Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

Zelf heb ik al eens kleppen gesteld op deze manier bij mijn vorige Kawa (Z250SL eenpitter).
Heb toen een doosje bij Alie besteld met een partij Shimmen.
Dat leek mij nou weer net even te spannend om bij Ali te bestellen... toch lullig als je blok in elkaar draait door een te zachte shim. :?
Zal wel ongegrond zijn hoor, maar daar bespaar ik dan weer liever niet op. :P
 
Ik ben redelijk systematisch met een schema gaan ruilen om alles zo goed mogelijk in het midden te krijgen met zo veel mogelijk dezelfde shims. Uiteindelijk bij motorzaak er nog een stuk of drie omgeruild tegen kleine bijbetaling. (bij CB-1)
 
Ik heb met de 250sl 33000km gereden met 1 keer stellen, en dan met alie shims. Bij controle 30000km was het nog dik in orde.
Mwooh, heb daar wel vertrouwen in. Zij zien er ook wel degelijk uit hoor. Durf het bij de 300x ook wel aan. Overigens ik heb in het begin ook problemen met gewenning aan het harde zadel gehad. Lijkt steeds beter te gaan. Mijn degelijk fietszadel is ook hard 😉
 
Nou, hier istiedan mijn bike!
20190913_135106.jpg
 
Lekker heur!

Dus zo zien die groene kappen er uit zonder barsten... _O-

Edit:
Update mbt de ophanging van een hoog voorspatbord. De units passen perfect. Echter in holle vorm niet sterk genoeg (prototype voor de pasvorm was niet massief).
Ik verwacht aankomende week een massieve set met een dikkere klem om de voorvork. Als dit solide lijkt gaan we op zoek naar een voorspatbord dat met de radiateur enz vrij komt.
En zal een klein ander beugeltje voor de remleiding moeten komen (dit stelt echt niks voor) en de toeter zal anders gemonteerd moeten worden.

Prijs voor de eventuele ophanging zal ik de enkele tientjes lopen, maar echt niet meer dan 50 euro zoals het nu lijkt.

We willen misschien als alles past en functioneert een plug and play set gaan maken incl ophangbeugeltjes voor toeter en remleiding + een voorspatbord.
 
Laatst bewerkt:
Bij welke kilometerstand dienen de kleppen gesteld te worden? Ik ben het voorlopig nog niet van plan maar een gezamenlijke sessie zie ik wel zitten. Ik heb wel ervaring met kleppen stellen maar nog niet met shims. Met een goed WPHB en methodisch werken is het vaak achteraf eenvoudiger dan het vooraf leek.

De versys houdt zich hier nog steeds uitstekend. Ook snelweg met 120/130 km/h en een enkele uitschieter naar 150 km/h om in te halen is geen enkel probleem. Ook over de wegligging, zowel on- als offroad, ben ik erg tevreden. Inmiddels 2500 op de teller. Hebben jullie al ervaring met andere banden? Ik ben wel erg tevreden over de originele maar als er nóg betere zijn hoor ik dat graag..
 
Als ik goed begrijp 3 stuks op de eerste banden hier. En de woestijn brommer staat op Heidenau banden met grover profiel.
Die zullen luider zijn en minder strak op de weg dan de standaard bandjes. (ik heb zulke bandjes onder m'n zijspannetje)
 
Die Heidenau K60's rijden best strak op straat. Regen wat minder, maar wel oke. In t terrein echt 100 keer beter en na 8000+ km lang niet op (op haar motor, KTM heeft meer honger).
Zelf vind ik ze niet hinderlijk luid.
Aanrader.
 
Mij bevallen ze ook goed op de honda. Ook al tweede set. Alleen voorlopig ga ik de originele banden gewoon op gebruiken. Maar daarna denk ik ook aan die Heidenaus
 
Bedankt voor de reacties. Ik rijd overwegend woon-werkverkeer met de versys dus voor mij zijn de 80/20 banden prima toegerust. Ik heb met de originele banden eigenlijk pas 1 keer een glijertje gemaakt maar dat was dan ook in de stromende regen in een bocht (en volgens mij ook vanwege een witte streep op straat). Dus dit kan ik de band niet echt aanrekenen. @roestendoenze, heb jij diezelfde banden nu ook op je Honda gelegd?

Ik zou best eens wat meer offroad banden zoals de k60 willen proberen maar ik hecht wel waarde aan grip op de weg in regen. Ik heb voor de Honda innova (125) heidenau k66 banden en ben daar zeer tevreden over. Deze zouden eerder bij mijn rijprofiel passen denk ik.

Wat vinden jullie van het ruitje eigenlijk? Bij mij klappert het behoorlijk rondom mijn helm. Ik heb er een aliexpress ruitverhoger op gezet maar daarmee buigt het ruitje behoorlijk door. Gelukkig kunnen we niet harder dan 160 en houdt het nog stand maar hebben jullie al een andere ruit overwogen?
 
heb jij diezelfde banden nu ook op je Honda gelegd?
Ik heb al een aantal jaren k60 banden op een kleine Honda met zijspan. Daarmee hobbel ik ook best wel eens door een zandpad.

Ruitje zat ik ook te denken aan een klein klapraampje erop. Ik ben 191cm en moet best een stukje bukken voor ik uit de turbulentie ben. Korter ruitje zou voor mij ook kunnen trouwens.
 
Als iemand afstand gaat doen van het originele ruitje houden wij ons aanbevolen!

Die van ons functioneert nog prima. Maar met 120 de motor afremmen en de vangrail wegdrukken worden ze niet mooier van.
 
Ik heb ook een Alieruitje erop zitten(verhoger), en inderdaad beweegt hij wat meer door het gewicht. Vindt het wel oké zo. Houdt ook een beetje de turbulentie rond mijn helm weg. Originele bandjes vindt ik verrassend goed en betrouwbaar aanvoelen. Overigens zit ik nu op ca. 3000 op de teller.
 
Het ruitje buigt best wat door met dat alie-klapraam erop maar het materiaal lijkt daar geenszins onder te lijden. De turbulentie is best goed te doen zo, wellicht zet ik er nog eens een hoger ruitje op voor nog nét iets meer comfort.

Ja die bandjes heb ik nu een aantal keer in de regen getest en ik ben er best tevreden over. Ze geven vrij veel vertrouwen. Wel heb ik de indruk dat ik ze vaker bij moet pompen dan tubeless tyres. Iemand dezelfde ervaringen dat banden met binnenbanden wat gevoeliger zijn en langzaam wat druk verliezen?
 
Weliswaar op mijn Africatwin 750: die heeft binnenbanden en daar moet merkbaar vaker lucht bij dan in de tubeless banden van onze Honda cb500.
 
Heerlijk bochtjes pikken in de Noord Eifel, dat voelt de 300x zich prima thuis. Wel flink op toeren houden, want dan begint de twee pitter pas te leven. Is ook niet voor niets een Ninja blokje 🙂
 

Bijlagen

  • PSX_20190920_135434.jpg
    PSX_20190920_135434.jpg
    315,1 KB · Weergaven: 23
  • PSX_20190920_140038.jpg
    PSX_20190920_140038.jpg
    347,8 KB · Weergaven: 27
Heerlijk bochtjes pikken in de Noord Eifel, dat voelt de 300x zich prima thuis. Wel flink op toeren houden, want dan begint de twee pitter pas te leven. Is ook niet voor niets een Ninja blokje 🙂
Ja lekker. De Versys heeft me echt weer aan het motorrijden gekregen. Inmiddels ook richting de 3000 km op de teller aan het gaan en ben ik prima gewend aan het toerental. Voor een 300 loopt het echt prima met het snelle verkeer mee. Zulke ritten in de Eiffel zijn geen enkel probleem, zeker niet als je alleen of met zn tweeën rijdt.

Grappig maar nutteloos detail: de range meter ging vandaag tot 38 km voordat hij op *** sprong.
Dit in tegenstelling tot de 45 km zoals laatst vermeld.
 
Hallo 300x rijders,

Ik ben op zoek naar een zwarte vierkante topkoffer, alu of kunststof, voor de 300x van mijn zoon in de prijsklasse tot ca €200,—. Heeft iemand een weblink of suggestie?

In zijn originele zijkoffers past helaas geen helm :N.
 
Als het weer het enigsinds toelaat en er niet ineens wat gavers voorbij komt gaan we volgende week de hele TET NL en BE rijden. Mag de 300 zich voor het eerst sinds het grote ongeluk zich weer over grotere afstand bewijzen.

Laatst al wel weer 80 km onverhard gereden over de TET. Gewoon een eitje met dit ding.
Progressieve voorveren was trouwens een echte update on, maar ook zeker off-road. Voor die €150 euro en dat uurtje werk een prima investering.
De remweg wordt gigantisch veel korter op straat dus ook kwa veiligheid wel een aanrader.
 
Volgende week nog wel wat regen in de voorspellingen. Extra mooi voor foto's. O-)

Ik heb afgelopen weekend wat getoerd, via gpx routes van curviger.de wat wel beviel.
Aankomende week een km of 660 naar het zuiden voor lang weekend Frankrijk.

Wat betreft topkoffer. Op louis.de staan koffertjes van 75€ inclusief adapter plaat, waar ze van zeggen dat er een helm in past.
 
Hallo!

Hier een jonge Versys-X rijder die zich net op het forum aangemeld heeft. Sinds afgelopen juli ben ik in het bezit van het A rijbewijs (met code 80) en bijbehorend, een tweedehands groen monster uit 2017.

De Versys is mijn eerste motor. Hiervoor heb ik mijzelf altijd op een 50cc SYM bromscootertje verplaatst. Door 130 woon-school kilometers per dag heb ik daar in bijna 2 jaar tijd 60.000 km op de klok weten te zetten.

Niet alleen woon-school kilometers overigens.. Met de 50cc scooter heb ik ondertussen half Europa bezocht.
IMG_20180803_145547__01.jpg

(Even poseren bij de Grossglockner)
IMG-20190730-WA0033.jpg

(En ook het noorden van Noorwegen is bezocht)

Hoe dan ook.. voor ik te ver afdwaal! 50cc is leuk, maar bij dit soort afstanden waren wat meer paarden best handig. Vooral bergopwaards :) Vandaar het overstappen op de motor. Inmiddels heb ik alweer ruim 10.000 kilometer gereden met de Versys. (Teller staat nu op 18.000) Ik vind het een heerlijke machine en gebruik hem elke dag met veel plezier.

Ik ben van plan om het hele jaar door te gaan rijden en zal dus veel kilometers op de klok gaan zetten. Waarschijnlijk zal ik de Versys een echte duurtest gaan geven. Ik ben benieuwd hoe het machientje presteert met veel kilometers op de teller.

Het lijkt me leuk om met mede Versys rijders in contact te komen!

Tot slot nog een actie foto natuurlijk :)

Groeten Dennis
IMG_20190814_192709_827.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan