Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

Hier een leuk artikel in motorfreaks.
Geen nieuws voor ons ;) wel leuk om te lezen.

Inderdaad leuk. :Y
En wel herkenbaar. Net afgelopen weekend in 4 dagen zo'n 1500 km gereden. Ook vrijwel alles binnendoor.

Herkenbaar dat regen en baggerweggetjes de pret niet drukken. *O*

Door achter een klein zijspan te rijden erg rustig aan gedaan. Daardoor wel een erg gunstig verbruik weten te halen.
IMG_20191017_214822.jpg
Screenshot_20191017-215038.png
 
Dat is inderdaad een uitzonderlijk gunstig verbruik.
En een flinke afstand voor een tocht van 4 dagen. Hoe was het?

Het artikel over de Versys x300 is voor mij i.i.g. erg herkenbaar. Ik heb jaren op een kawasaki gt 550 gereden en de Versys x300 doet helemaal niets onder voor zo'n motor. Is zelfs nog een stuk zuiniger en zeker makkelijker te besturen.
 
Dat is inderdaad een uitzonderlijk gunstig verbruik.
En een flinke afstand voor een tocht van 4 dagen. Hoe was het?

Het artikel over de Versys x300 is voor mij i.i.g. erg herkenbaar. Ik heb jaren op een kawasaki gt 550 gereden en de Versys x300 doet helemaal niets onder voor zo'n motor. Is zelfs nog een stuk zuiniger en zeker makkelijker te besturen.
Bij die 415 had ik uitgerekend na het tanken bijna 1 op 31.
Ik zie trouwens dat ik 100km heb overdreven net. We hebben 1400 km gereden. Waarvan zo'n 350 km snelweg.

Het was erg mooi. Goed weer en prima rijden.
Tussen 3 en 4 honderd kilometer per dag is erg goed te doen. In principe kan dat op vrijwel elke motorfiets.
 
Hier een leuk artikel in motorfreaks.
Geen nieuws voor ons ;) wel leuk om te lezen.


Artikel bevestigd ook mijn bevindingen met de kawa. Wel opvallend dat in de test het (oude)uiterlijk iets minder positief genoemd wordt.
Vindt juist de fel groene wel mooi om te zien. (smaken verschillen :-)
Maar bovenal vindt ik het nog steeds een heerlijke fiets.
In de test hebben ze ook een tijdje 140 gekruist.
Op verschillende Youtube testen vinden de testers hem dan nogal hoog in toeren lopen en melden dan dat een kruissnelheid van 110 max is.

Ik kruis net als bovengenoemde test ook veel hogere snelheden (125-130) en daar voelt het blokje zich lekker bij.
Bedenk dat het blokje zijn max. koppel en max. vermogen ook bij een heel hoog toerental afgeeft. Hebben de Kawa ingenieurs beslist rekening mee gehouden.
 
De zuigersnelheden zijn ongeveer hetzelfde als bij andere motorfietsen met een lager toerental en een langere slag. Niks om je zorgen over te maken lijkt me dus.

Kruissnelheden van 130 waren voor ons zeker geen probleem. Al werd hij daarboven wel wat ligt op het voorwiel (zeker met 25 kg aan koffers en bagage). Wij hebben een set progressieve veren van Hyper-pro er in gedaan en is nu een stuk stabieler op snelheid en met het remmen.
 
Jazeker, de veren zijn alleen progressief. Dus veren bij hard remmen minder snel te ver in. Rijhoogte etc blijft gelijk.
 
Kilometerstand: 20.000 km

De kleine Versys houd zich goed. Van de week het grotere voortandwiel laten monteren bij.. de garage! De moer was vastgedraaid door de hulk o.i.d. ik kreeg hem zelf namelijk met geen mogelijkheid los. Na een uur vloeken gaf ik het op.

Waar ik voorheen 108 km/h op de snelweg reed met exact 8000 tpm, is dat nu 110 met 7200 tpm. Een verschil van ongeveer 800 tpm dus. Het motortje loopt met deze setup prachtig. Nagenoeg even veel power en toch iets minder luidkeels op hogere snelheden.

Vandaag is de bestelde Givi Trekker 46 liter koffer binnen gekomen. Mooi.. maar best wel groot. Tsja dat krijg je als je hem online koopt. Mijn helm past erin en het staat de Versys toch best goed vind ik.
IMG_20191023_143542__01__01__01.jpg

IMG_20191023_143608__01__01.jpg
 
Laatst bewerkt:
800 tpm is best een verschil. Accelereert hij dan noch pittig genoeg? Vindt het juist wel prettig om een beetje extra puf te hebben bij inhaal manoeuvres op binnenweggetjes etc. Is inderdaad een grote koffer. Kan lekker vuuuuul in :}
 
Het blokje heeft voor mijn rijstijl zeker nog genoeg pit! Voor een echt snelle inhaal actie moet je wel een versnelling terug schakelen.

Een vraag aan de mede Versys-X rijders;

Mijn 300 heeft zijn laatste beurt inclusief olie + filter wissel nu iets meer als 6000 km geleden gehad. In het boekje staat een interval van 12.000 km vermeld. Is dit niet wat teveel van het goede wat de olie betreft? Ik rijd relatief veel lange snelweg kilometers..

Wat houden jullie aan qua verversings interval?
 
Nee dat betekent dat hij op 12000 km weer moet.

Om de 6000 een beurt.
Om de 12000 een grote beurt.

Om en om dus zegmaar.

Die van m'n vriendin staat nu voor haar 12000km beurt. Dealer zal wel even raar kijken naar de schade op de nog geen jaar oude fiets _O-
 
De onderhoudsintervallen zijn idd 6000 km of iedere 12 maanden. Ik houd iets kortere intervallen aan voor mijn eigen gemoedsrust. Ik heb tijdens de inrijperiode bij 600km de dealerolie vervangen, bij 1800 de eerste olie en filter wissel en deze week bij ongeveer 3300 km nogmaals de olie gewisseld waarmee ik deze winter ga rijden.
Vanaf nu houd ik iedere 6 maanden aan met 1 keer per jaar filter wissel.
 
Oke.. dat had ik niet verwacht! Als ik in de owners manual op bladzijde 101 kijk bij de intervallen lijkt het alsof daar 12.000 aangehouden word voor de olie en het filter..

Persoonlijk vind ik dat teveel. Ga morgen maar een paar liter verse olie + een filter inslaan.
Screenshot_20191030-214819__01.jpg
 
Laatst bewerkt:
lijkt het alsof daar 12.000 aangehouden word voor de olie en het filter
Ik zie elke 1 jaar, of (als dat eerder komt) elke 6000 en 12000km.

Wat ik wel vreemd vind is de luchtdruk. :?

Ik wil trouwens ook binnenkort de olie verversen. Puur vanwege het kleurtje wat ik zie in het peilglas.
 
Olie kan best wat hebben maar aangezien het blok en de versnellingsbak gesmeerd worden met dezelfde olie houd ik liever de veilige kant van de marge aan. Die 2.6 liter olie zijn de kosten niet en het geeft me tevens de kans om de motor weer eens even op de brug te zetten en alle delen te inspecteren, ketting te spannen en dergelijk onderhoud te doen. Daarnaast is volgens mij vooral het warmrijden een belangrijke factor voor het behoud van het blok.

Wat bedoel je met luchtdruk? Dat de manual vermeldt dat je elke 12.000 km de bandenspanning moet controleren? Haha :)
 
Kunnen wij mensen van hier nog ca 1000 km oude originele IRC banden slijten tegen een sponsoring van het Versys restauratie project?
Dat doen die bandjes zelf nl niet, zeker niet als we ze niet gebruiken.

Voor onze doeleinden zijn ze gewoon simpelweg ongeschikt.
 
Dennis97

Geinig, ik herken mijn oude motor. Niet te missen aan de Madstad voorruit met Gigi opzetstuk en de spatbord verlenger voor.
Kenteken eindig zeker op MH-XJ?

Doet hij het nog goed? De eerste 8000 kilometers heb ik er op gezet :)
 
Kunnen wij mensen van hier nog ca 1000 km oude originele IRC banden slijten tegen een sponsoring van het Versys restauratie project?
Dat doen die bandjes zelf nl niet, zeker niet als we ze niet gebruiken.

Voor onze doeleinden zijn ze gewoon simpelweg ongeschikt.

Heb je een gewenst bedrag in gedachten?
 
Ik heb ze nog niet online gevonden. In het aanbod deel van dit forum heb ik 100 euro neer gezet.
 
Als jij ze op de één of andere manier bij mij kunt laten komen (heeft geen haast) dan wil ik wel jullie Versys project met 100,- sponsoren.
 
Dennis97

Geinig, ik herken mijn oude motor. Niet te missen aan de Madstad voorruit met Gigi opzetstuk en de spatbord verlenger voor.
Kenteken eindig zeker op MH-XJ?

Doet hij het nog goed? De eerste 8000 kilometers heb ik er op gezet :)
Verdomd.. ja zeg!

Wat leven we toch in een klein (motor) wereldje. Ik heb de Versys als mijn eerste motor eind juli gekocht bij Motoport Leeuwarden.

Er moest toen wel e.e.a. aan gebeuren. Bandjes, ketting+tandwielen en een onderhoudsbeurt. Maar toen dat eenmaal gedaan was reed (en rijdt) de motor super! Je hebt leuke opties erop gekozen :t Ik ben er helemaal blij mee.

Inmiddels staat de teller op 21 duizend. De Versys zal nog een groot deel van Europa te zien krijgen waaronder de Noordkaap en aankomende zomer de Alpen.
 
Verdomd.. ja zeg!

Wat leven we toch in een klein (motor) wereldje. Ik heb de Versys als mijn eerste motor eind juli gekocht bij Motoport Leeuwarden.

Er moest toen wel e.e.a. aan gebeuren. Bandjes, ketting+tandwielen en een onderhoudsbeurt. Maar toen dat eenmaal gedaan was reed (en rijdt) de motor super! Je hebt leuke opties erop gekozen :t Ik ben er helemaal blij mee.

Inmiddels staat de teller op 21 duizend. De Versys zal nog een groot deel van Europa te zien krijgen waaronder de Noordkaap en aankomende zomer de Alpen.

En ik zie dat je in lelystad woont? Ik woon in Dronten, werk ik Lelystad. Motor ingeruild bij Motoport Leeuwarden.

Je zegt dat de ketting en tandwielen hebt moet vervangen. Hebben ze dit voor aankoop bij Motoport al gedaan of was het bekend (en was hier rekening mee gehouden met de prijs) bij aankoop?

Ik vraag dit om ik 200 euro minder voor de inruil heb gekregen omdat dit nog vervangen moest worden. Als hun daar vervolgens niets mee gedaan hebben ben ik dus, en jij misschien ook, genaaid.

Ben benieuwd....
 
Ben ook wel benieuwd. Hoewel je het wel zwart op wit moet hebben om er ook echt iets mee te kunnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan