Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

Mijn DL650 staat te koop en ik zoek iets anders. Ik weet alleen niet wat. Hoe meer reviews en filmpjes kijk over de kleinste versys, hoe enthousiaster ik word :Y

Zijn er hier ook rijders van 90+ kilo "droog" :+ die hun ervaring kwijt willen over deze motor? Ik ben van plan zowel verhard als onverhard te rijden.Als het weer wat beter wordt wil ik eens een proefritje gaan maken, maar als dat ding niet vooruit te branden is met een zware piloot moet ik eerst wat meer sporten voor ik zo'n ding overweeg :+
 
Met mij als ruim 80 kg met zwaar pak rijdt ie ruim 150. Boven de 130 stelt t allemaal niet veel meer voor trouwens.

Door t zand gaat t harder dan meeste Nederlandse rijders aandurven. Een tandje kleiner voorop zou wel welkom zijn.
 
Je bedoeld of hij het een beetje trekt als de berijder 90+ weegt? Ik weeg rond de 100 en ben 1,98 lang. Gaat prima.

Dat gezegd hebbende hoop ik wel dat die wind snel een keer gaat liggen want de hier al eens genoemde 1:27 haal ik bij lange na niet (ongeveer 1:18 - 1:19). Het is dan ook nog niet rustig geweest sinds ik hem gekocht heb.
 
Ik maakte laatst een fotootje bij een molen. Kwam een mevrouw langs: wil je een foto met jezelf erop?
Oh, da's wel leuk!

Resultaat:
IMG_20200219_173829696_HDR.jpg


Zoals je ziet: ook een berijder van +/- 100kg en 1,98 lang past prima op een 300'tje. ;)
 
Je snapt zeker wel dat deze foto naar de OP moet.. haha.

Hier 1.85 en zo'n 88 kg. Geen enkel probleem. Ik heb ook al redelijk wat met twee man gereden en ook dat gaat prima in en om de stad en op 80 km wegen. Op de snelweg houdt hij dan ook nog wel een cruise-snelheid van 130 km/h vast maar dan heb je ook geen puf meer om te versnellen.
 
Dat gezegd hebbende hoop ik wel dat die wind snel een keer gaat liggen want de hier al eens genoemde 1:27 haal ik bij lange na niet (ongeveer 1:18 - 1:19). Het is dan ook nog niet rustig geweest sinds ik hem gekocht heb.
Dit las ik vanochtend, dus ik zat onderweg wat op m'n display te loeren naar verbruik getalletjes.
Mijn totaal range wordt nu ook op zo'n 450km geschat door het systeem, IPV soms wel tot 550km. Los van hoe realistisch dit is wel een verschil van haast 20%.

Mijn AVG verbruik geeft hij nu 28.5KML.

Ik denk dat a) je blokje nog niet ingereden meer verbruikt door extra interne wrijving.b) De temperatuur en wind ook niet helpen. c) Je zult ook net wat vlotter door gassen.
 
Zou kunnen hoor, ik ben ook wel een doorrijder (en dan heb ik 't niet over de winter :+). Gang is alles. :P
Merk wel dat als ik even uit de wind rijd dat de verbruiksmeter (die bij mij op huidig verbruik staat ingesteld) flink meer kilometers per liter aan gaat geven. Dus ik verwacht wel dat 't wat beter gaat worden.

Over dat inrijden gesproken: zou het zinvol zijn om tussentijds de olie nog een keertje extra te wisselen? Het is afgelopen woensdag bij ~970km gedaan. Volgende beurt pas bij 12K. Misschien interessant om het toch bij 6K (of misschien zelfs nóg eeder) nog een keer extra te doen?
 
Bij 6 K staat in t boekje hoor.

Wat in de boekjes staat is altijd al ruim voldoende, maar zou me er wel redelijk aan houden.
 
Ik maakte laatst een fotootje bij een molen. Kwam een mevrouw langs: wil je een foto met jezelf erop?
Oh, da's wel leuk!

Resultaat:
Bekijk bijlage 1468828

Zoals je ziet: ook een berijder van +/- 100kg en 1,98 lang past prima op een 300'tje. ;)
T ding lijkt iig niet klein ,dat valt goed mee👍,zet m maar achterop de ZRX als er een meet is,dan kan ik ff een rondje doen 😁
 
Qua verbruik zou het ook wel eens te maken kunnen hebben met de bedrijfstemperatuur.
Ik heb de indruk dat de thermostaat alleen open en dicht kan. Ik merk dat de motor maar heel langzaam op bedrijfstemperatuur komt en er moeizaam op blijft (als de optimale olietemperatuur al wordt bereikt).

Ik heb alleen de koelvloeistoftemperatuur als meetinstrument maar sinds ik het middelste deel van de radiator heb afgeplakt komt hij mooi op drie streepjes en blijft daar ook. Als ik veel stadsverkeer rijd stijgt hij nog naar vier maar de ventilator springt niet aan (pas bij vijf of zes).

Volgens mij bereikt de motor nu pas een optimale bedrijfstemperatuur en dat meen ik ook terug te zien in het verbruik. Ik rijd niet zo veel in de winter dus ik heb weinig vergelijk maar een hoger verbruik dan 1:25 haal ik niet.
 
Nou ik denk eigenlijk wel dat het bij mij vooral met de wind te maken heeft. Het driehondertje moet gewoon héél hard werken om een beetje 120-130 aan te houden met die harde wind.

Op de heenweg naar Nijeveen anderhalve week geleden liep ook de ZRX een stuk minder zuinig dan ik gewend ben. En dat ding heeft zo'n beetje overal schijt aan en loopt vrijwel altijd even (on)zuinig. Die 300 heeft niet zoveel 'over' dus heeft het gewoonweg een stuk zwaarder te verduren nu.

Maar we gaan 't meemaken. Als die stomme wind nou een klein beetje gaat liggen dan kunnen we eens zien of mijn idee klopt. Ik denk 't wel. Zoals ik zei, als ik even uit de wind rijd dan staat er zomaar 1:30 of meer op de verbruiksmeter. Tegen de wind in staat er regelmatig 1:16 in beeld.
 
Ja daar heb je een punt. De luchtweerstand heeft een veel groter effect op het verbruik dan de bedrijfstemperatuur eventueel zou kunnen hebben.

Wellicht is het beter als ik het onderwerp bedrijfstemperatuur even los plaats van het verbruik omdat dit hooguit zijdelings verband houdt.

Als je in de zomer met de x300 rijdt zie je vaak de temperatuurmeter op drie strepen of hoger staan. De temperatuur kan ook flink oplopen op een warme dag. Nu, met buitentemperaturen onder de 10 graden C zie je hem meestal op (twee?) streepjes staan en volgens mij komt het blok dus maar moeizaam op de optimale bedrijfstemperatuur, áls deze al bereikt wordt. Dit is een bekend fenomeen bij andere motoren zoals de lucht-olie gekoelde blokken van Suzuki en Kawasaki.

Daarom mijn tip om met deze temperaturen een deel van de radiator af te plakken. Het blok komt sneller en volledig op bedrijfstemperatuur en blijft hier op. Dit is goed voor de duurzaamheid van het blok en mogelijk voor het verbruik.
20200225_160706.jpg
 
Interessant. Ik zie meestal niet meer dan 2 streepjes idd. Soms 3.
Is dat gewoon tape over je radiatorcover?
 
Interessant. Ik zie meestal niet meer dan 2 streepjes idd. Soms 3.
Is dat gewoon tape over je radiatorcover?

In wat voor temperaturen rij jij dat je dat nodig hebt? :?


:+:+;);)
 
Jij had ook wel echt je héle radiator afgedekt hè? ;)

Maar ik heb inderdaad nog nooit iets afgedekt en met verschillende fietsen in de winter gereden. Nooit problemen gehad. M'n DL1000 is een paar weken geleden opgehaald met nét geen 106K op de teller. De ZRX staat alweer bijna op ongeveer 89K. Motorisch niets mee aan de hand (tot zover). Ik zou het zelf dus ook niet zo snel gaan doen.

Edit: Bij jou is het ook echt een oliekoeler toch? Jij hebt een luchtgekoeld blok?
Die hebben mijn fietsen dan weer niet.
 
Laatst bewerkt:
Hi, goed om te lezen dat het met de duurzaamheid zonder deze maatregelen wel goed zit. Dat is ook wel mijn ervaring aangezien ik jaren in de winter woon-werkverkeer heb gereden met lucht-olie gekoelde blokken en ik er nooit iets van gemerkt heb of ze wel of niet op temperatuur kwamen.

Desalniettemin vind ik het een kleine moeite om de bedrijfstemperatuur op deze manier iets te verhogen. Ik rijd veel kleine stukken dus echt goed warm wordt het blokje vaak toch al niet..

Het is inderdaad duct-tape wat ik daarvoor gebruik. Makkelijk te verwijderen als het toch te warm wordt en het beschadigt niets als het toch toevallig losraakt. De radiatorcover zorgt er natuurlijk voor dat dit prima kan, zonder cover zou ik dit nooit zo doen.

Het topic waar je naar verwijst kende ik nog niet. Wel erg herkenbaar voor mij althans.
 
Nouja mijn ervaringen zijn op (flink) zwaardere motorfietsen en met wat grotere afstanden. Tegenwoordig doe ik zo'n 40km enkele reis woon-werk. Dat is weleens het dubbele geweest. Van korte stukjes is in mijn geval dus weinig sprake (tuurlijk spring ik wel eens op de motor voor een ritje het dorp in, maar dat komt zelden voor). Dus ik kan het me voor korte afstanden eigenlijk wel voorstellen. Geen idee hoe Kwaak daarover denkt. :)
 
De f650 meter komt altijd z n hoekje uit ,met kou na 5 km,als t warmer is iets eerder, maar altijd staat t metertje op t zelfde plekje
 
Net ff het voorspatbord getest, houdt ook met diepe modderplassen en zandpaden de radiateur redelijk schoon:t

Vandaag kwa hij ook op dezelfde temperatuur als altijd. Zal misschien aan de rijstijl liggen. Behalve bij het wegrijden heb ik hem vandaag niet onder de 6K gehad, voornamelijk rond de 9K.
Was al wel warm, madame is de rit er mee begonnen.
 
Nou ik denk eigenlijk wel dat het bij mij vooral met de wind te maken heeft. Het driehondertje moet gewoon héél hard werken om een beetje 120-130 aan te houden met die harde wind.

Op de heenweg naar Nijeveen anderhalve week geleden liep ook de ZRX een stuk minder zuinig dan ik gewend ben. En dat ding heeft zo'n beetje overal schijt aan en loopt vrijwel altijd even (on)zuinig. Die 300 heeft niet zoveel 'over' dus heeft het gewoonweg een stuk zwaarder te verduren nu.

Maar we gaan 't meemaken. Als die stomme wind nou een klein beetje gaat liggen dan kunnen we eens zien of mijn idee klopt. Ik denk 't wel. Zoals ik zei, als ik even uit de wind rijd dan staat er zomaar 1:30 of meer op de verbruiksmeter. Tegen de wind in staat er regelmatig 1:16 in beeld.
Bij 130 gaat het verbruik sowieso een eind omhoog vergeleken met bijvoorbeeld bij 100.
 
Jij had ook wel echt je héle radiator afgedekt hè? ;)
Haha ja ja...
Dat was het prototype O-)
Edit: Bij jou is het ook echt een oliekoeler toch? Jij hebt een luchtgekoeld blok?
Die hebben mijn fietsen dan weer niet.
Het gaat inderdaad om een oliekoeler ja. Het blok luchtgekoeld en door de koelvinnen kreeg de olie er in de (wat koudere) winter de kans niet voor om warm te worden. Het voor de helft afplakken van de koeler zorgde er al voor dat de olietemperatuur de 80 graden haalde, wat de smering ten goede kwam.

Ik heb totaal geen ervaring met vloeistofgekoelde blokken hoor, maar vond het gewoon leuk m'n grapje even te maken ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan