Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

Vandaag een proefritje gehad met de 300. Ik had verwacht dat de motor wat kortademig zou zijn, maar ik werd blij verrast. Ik zat wel in al in de 3 toen ik eenmaal de parkeerplaats af was. Ik kan mij maar weinig situaties voorstellen waar die eerste versnelling nuttig is.

Binnendoor heerlijk, meer dan voldoende vermogen, maar je merkt dat je automatisch rond de 4,5-5k toeren gaat rijden om te cruisen (dit had ik misschien wat hoger mogen doen maar oke). Ook het bochtenwerk was ik heel erg over te spreken, de motor ligt ontzettend lekker en stabiel in een bocht. Je merkt wel tov een zwaardere motor dat je jezelf niet even snel uit een situatie gast zoals je dat met een 650 of een 1000 doet, maar alleszins was de acceleratie behoorlijk netjes. Een aantal keer zat ik me te verbijsteren dat het maar een 300 is waar ik op reed. De motor voelt erg volwassen in eigenlijk alle opzichten.

Al met al heel positief! Tot ik de snelweg op ging... 105 km/h in zijn 6 en dan 8000 toeren. Ik wist dit natuurlijk van de reviews die ik van de motor had gelezen Hoewel de motor het zeker kan hebben (regelmatig heb ik 8000 toeren en nog meer gehaald binnendoor en daarbij totaal niet het gevoel gehad dat je de motor zwaar belast), voelt het gewoon "verkeerd"...

Daarnaast jammer dat ik de motor niet op drempels heb kunnen uittesten! Ik ken er niet echt een gebied met veel drempels rondom die motorzaak. Zeker omdat mijn dorp drempelland is, maar ook omdat je aan drempels redelijk kunt voelen hoe de vering het doet als je het 'm wat moeilijker maakt. Ook had ik de motor eigenlijk eens op het onverharde aan de tand willen voelen, maar die mogelijkheid is er natuurlijk nooit echt met een proefrit, veel te veel risico.


Conclusie: nog eens goed over nadenken en mogelijk een tweede proefrit...
 
Tja dat toerental op de snelweg... ongeveer 9.500rpm bij 130km/u. Maar dat gaat prima hoor. Niets om je zorgen over te maken. Even wennen aan het idee wellicht. :)

Vering is best in orde voor een van de goedkopere machines uit de stal van Kwaak. Ik denk wel dat ik er ooit Hyperpro of iets soortgelijks in laat zetten maar in principe voldoet het mij tot nu toe, onder alle omstandigheden. Ook bij het kleine beetje onverhard dat ik geprobeerd heb.
 
Tja dat toerental op de snelweg... ongeveer 9.500rpm bij 130km/u. Maar dat gaat prima hoor. Niets om je zorgen over te maken. Even wennen aan het idee wellicht. :)

Vering is best in orde voor een van de goedkopere machines uit de stal van Kwaak. Ik denk wel dat ik er ooit Hyperpro of iets soortgelijks in laat zetten maar in principe voldoet het mij tot nu toe, onder alle omstandigheden. Ook bij het kleine beetje onverhard dat ik geprobeerd heb.

Jaa er zit ook meer in, maar het voelt onnatuurlijk om zo hoogtoerig te cruisen. Qua vering niks te klagen! Heel stabiel weggedrag ook in bochten, zoals ik al zei: een erg volwassen motor. Wel wil ik weten wat ie doet op het onverharde/drempels. De Strom had een langere veerweg achter maar die reed ik op een hobbelige onverharde weg aan de grond... Nu hoor ik betere dingen van de x-300 maar als dit 'm wordt moet ik hem nog eens aan de tand voelen.
 
Hoe oud was jouw Strom? Ik had hiervoor nog een DL1000 uit 2002. Die was qua standaardvering een stuk slechter dan deze. Zit natuurlijk ook 17 jaar tussen...
 
2005, dus misschien had die vering ook al z'n beste tijd gehad. Heel verschil sowieso tegenover nieuwe en moderne vering. Daarnaast moet de strom natuurlijk veel meer gewicht dempen.

Wel zouden bij mij nog valbeugels (weet nog niet welk merk), een skidplate (waarschijnlijk Richochet) en iets van luggage op moeten. Hoewel ik niet verwacht veel luggage nodig te hebben dit jaar met Corona. Zoals het er nu naar uitziet hopelijk een weekendje in het najaar...

Edit: en handvatverwarming... Als je dat een keer hebt gehad wil je nooit meer terug ;)
 
Hij doet het nog! *O*
img_20200324_184334105_hdr-jpg.1477577
 
Zojuist nog een heerlijk Versys ritje door de polder gemaakt met de oudeheer @Lagunaz :]

En ja.. ze staan keurig 1,5 meter uit elkaar..

Is het gezichtsbedrog of heeft die grote Versys nu meer grondspeling dan de kleine :?

EDIT: al eens even gekeken... Ricochet Skid plate is verzendbaar naar NL, kost wat, maar dan heb je ook wat.

skidplate ricochet.PNG

Koers was op het moment van nakijken 1,09, de euro staat laag op het moment.

Maar goed, een kwalitatief goede skidplate met een uitsparing voor olie wissels... Wat wil een mens nog meer :), alleen even kijken hoe het zit met de montage van valbeugels dan. Maar misschien loop ik op de zaken vooruit...
 
Laatst bewerkt:
Poeh, wat een geld voor een klein stukje metaal...

@Erwin P raadde hier al eerder de plaat van Ali aan, die je voor <100 thuis bent liggen. Is deze 4x dat bedrag waard?
 
Uitsparing voor olie wissel maken is ook een minuutje werk. Alleen ff een grote gaten boor.
Die ali skidplate werkt echt super. Goed robuust getest. Monteren/demonteren is 3 minuten denk ik.

Met 100 een vuistgrote steen er tegenaan of op trial snelheid tot stilstand komen op een rots is die skidplate niet van onder de indruk.
Lak wordt al wel minder moet ik zeggen, maarja, is dat m kwalijk te nemen...
 
Laatst bewerkt:
Ik wil er ook wel een. Ik heb de Versys uiteindelijk wel gekocht om ook wat offroad te gaan proberen. Alleen iets voor grotere bedragen uit China laten komen (en dat is 90 euro bij Ali wel ;)) is momenteel misschien wat lastig. In het Ali-topic zie ik al meerdere berichten dat bestellingen gecancelled worden omdat versturen een probleem is. Op Ebay zie ik dezelfde ook uit de UK, maarja, die zijn volgens mij helemaal in lockdown momenteel...

Nouja, maar ff geduld. Ik ben wel lekker aan het oefenen maar niet in zulk ruig terrein dat ik die skidplate hard nodig heb. ;)
Het paadje naar de windmolen hierboven is onverhard, maar die is niet zo lang en loopt dood dus is niet echt heel interessant. Stukje naast een dijkje in het gras rijden is ook lollig. Dat is het hier in de buurt wel zo'n beetje denk ik.

Ik zou samen met een andere MF'er op 12 april naar Spaarnwoude gaan, maar ik betwijfel of dat door gaat. Denk het niet eigenlijk (want hoe gaan ze garanderen dat ze anderhalve meter afstand houden als ze je wel overeind moeten helpen?).
 
Uitsparing voor olie wissel maken is ook een minuutje werk. Alleen ff een grote gaten boor.
Die ali skidplate werkt echt super. Goed robuust getest. Monteren/demonteren is 3 minuten denk ik.

Met 100 een vuistgrote steen er tegenaan of op trial snelheid tot stilstand komen op een rots is die skidplate niet van onder de indruk.
Lak wordt al wel minder moet ik zeggen, maarja, is dat m kwalijk te nemen...

Ik ben niet echt goed in metaalbewerken en dat soort dingetjes, klinkt wel goed verder! Heb je misschien een linkje?

Wat betreft de race tussen de BMW en de Versys, ik kan in de buurt geen Bmw van dat model vinden die niet verlaagd is, of ik ben minimaal 3 uur aan het rijden (enkele reis) :/
 
Linkje moet je zelf ff zoeken. Gat boren is amper metaalbewerking te noemen.

In NL ben je eigenlijk niet echt een bashplate nodig als je op grove grindplaten een beetje normaal doet.
Zandpaden loop je geen schade van op die een bashplate voorkomt.
 
Zo hé.. het wordt zowaar druk hier ;)

Ik vind hem mooi hoor. En qua weer had je het ook niet beter kunnen treffen.. Heb je er al kilometers mee kunnen maken? Veel plezier ermee!
 
Ik heb er nog niet echt meegereden omdat ik mijn beide voeten in het gips heb maar hoop dat daar over 6 weken verandering in komt...

Heb er trouwens nog wel spiegel verbreders, GPS steun en handvatverwarming op laten zetten en meteen die vreemde oranje reflectors naast het voorwiel laten verwijderen.

Openingspost mag...
 
Dank je. Ik bedoelde eigenlijk bovenaan, het lijkt me wel een mooie, gezamenlijke blijk van steun van ons allemaal in dit topic.

Maar ik begrijp het als het niet kan omdat daarvoor de boel overhoop gegooid moet worden..
 
Terug
Bovenaan Onderaan