Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

Ik ga even jullie forum spammen, bij voorbaat excuses als dit niet de bedoeling is!
Mijn zusje verkoopt haar X300 omdat ze inmiddels een volledig rijbewijs heeft en denkt dat ze op een zwaardere motor meer lol gaat hebben 😉

Mocht er iemand nog zo’n super leuke motor zoek, dan vind je hier een super net exemplaar: Kawasaki Versys X300 - 2019 - 52XXKM - 4850,-
 
Ik ga even jullie forum spammen, bij voorbaat excuses als dit niet de bedoeling is!
Mijn zusje verkoopt haar X300 omdat ze inmiddels een volledig rijbewijs heeft en denkt dat ze op een zwaardere motor meer lol gaat hebben 😉

Mocht er iemand nog zo’n super leuke motor zoek, dan vind je hier een super net exemplaar: Kawasaki Versys X300 - 2019 - 52XXKM - 4850,-
Wat zijn dat voor handkappen?
 
De Versys staat nu 1,5 week bij de garage en is helemaal kaal gestript. Ze kunnen het echter nog niet vinden. Er is contact geweest met Kawasaki maar die hebben dit nog niet eerder meegemaakt. Qua arbeidskosten praten we inmiddels over een paar honderd euro.

Balen, want de motor is uit de garantieperiode dus dit wordt een pittige ben ik bang..

De afkickverschijnselen zijn ondertussen behoorlijk sterk. Vooral met dit mooie weer. ;(
 
1,5 week er over doen? In een middag heb je 'm kaal.
Zo gek veel elektra zit d'r ook niet aan zo'n ding. Al helemaal niet voorbij de kleine zekeringen die er uit zouden moeten branden als het wat kleins is.

Ik zou zelf beginnen tussen de accu en de hoofdzekering (die brande er toch uit?). Is dat hem niet dat 1 voor 1 de kleinere zekeringen er uit trekken tot hij niet meer gaat. Dan weet je waar achter je moet zoeken. Blijft hij gaan dan zit het niet in de onder gebruikers maar daarvoor. Dat circuit is wel zo klein dat een beetje monteur dat zo gevonden moet hebben.
 
Elk onderdeel is individueel getest, elke connectie is nagekeken, elke draad nagelopen, het contactslot is losgehaald, de dynamo is gecheckt en donor onderdelen van een gloednieuwe Versys zoals de ecu en het relais geven ook geen doorslag. Vandaag zelf contact opgenomen met de technische afdeling van Kawasaki Nederland. Die zijn nu met 2 man en de dealer bezig om de oorzaak te achterhalen. De fabriek in Thailand is ondertussen zelfs betrokken bij de kwestie.
 
Veel succes Dennis, ik vind het echt rot voor je. Hopelijk lukt het om het op te lossen binnen een acceptabel kostenplaatje. Fijn dat je ons op de hoogte houdt, ik ben erg benieuwd wat het uiteindelijk gaat zijn.. groet
 
Ik snap t niet helemaal, dr zit bijna geen elektronica aan. Laat die lui eens beginnen met een nieuwe kabelboom als ze toch dom onderdelen gaan vervangen. Dit probleem schreeuwt kabelbreuk.
 
Kabelboom is ook wat ik dacht. Uiteindelijk is met een identieke fiets erlangs ergens een punt dat het probleem meeverhuisd.
Ik hoop wel dat er vanuit hun een flinke portie coulance komt.
 
Vanmiddag kreeg ik een telefoontje met slecht nieuws.. Samen met Kawasaki is men tot de conclusie gekomen dat het probleem zich in de kabelboom bevind en dat deze volledig vervangen dient te worden. Quanto costa? Met de uren die er nu al inzitten en coulance vanuit Kawasaki kwam een schatting uit rond de €1500 euro!! Ik had mezelf al voorbereid op een dure maar dit is toch wel de overtreffende trap. ;(

Morgenochtend ga ik richting de dealer om het volledige verhaal aan te horen en de motor zelf te aanschouwen. De dealer ging nog kijken wat ze met de prijs kunnen.

Ik vind het wel gek. Een kabelboom lijkt mij een heel motorleven mee te moeten gaan. De Versys is nog geen 3 jaar oud.. Ik wil nog niet op de zaken vooruit lopen en zal morgen eerst de boel eens goed bekijken en met de dealer in gesprek gaan.

Hebben jullie eventueel nog tips, vragen die ik kan stellen of dingen waar ik aan kan denken? :?

Groeten Dennis.
 
Met andere woorden. Ze kunnen t niet vinden, ze vermoeden dat het één draad is, maar weten niet welke. Alles vervangen dus.
Klinkt een beetje amateuristisch na zoveel uren.

Ik kan me voorstellen dat ze bij een storing als deze niet gaan zoeken en gelijk de kabelboom vervangen, maar niet eerst uren zoeken, niks vinden en dan alles maar vervangen.

Een fatsoenlijke elektricien er bij halen die de kabelboom even doormeet op kabelbreuk en die draad ter waarde van een paar cent vervangt klinkt mij als de optie.
Hoewel zo'n gigantische kortsluiting wel zichtbaar zou moeten zijn aan de kabelboom als je er mee in de handen staat.

De kabelboom van deze motor is echt prachtig opgebouwd. Heel anders dan de Italianen die ik gewend ben. Storing zoeken hierin zou echt een heerlijk iets moeten zijn.
Zoals ik al eerder zei is er maar een heel kort circuit dat een hoofdzekering er uit kan fakkelen. Stukje kabelboom strippen in die regio en ik vermoed dat je hem hebt.

1591291176555.png
 
Vanmiddag kreeg ik een telefoontje met slecht nieuws.. Samen met Kawasaki is men tot de conclusie gekomen dat het probleem zich in de kabelboom bevind en dat deze volledig vervangen dient te worden. Quanto costa? Met de uren die er nu al inzitten en coulance vanuit Kawasaki kwam een schatting uit rond de €1500 euro!! Ik had mezelf al voorbereid op een dure maar dit is toch wel de overtreffende trap. ;(

Morgenochtend ga ik richting de dealer om het volledige verhaal aan te horen en de motor zelf te aanschouwen. De dealer ging nog kijken wat ze met de prijs kunnen.

Ik vind het wel gek. Een kabelboom lijkt mij een heel motorleven mee te moeten gaan. De Versys is nog geen 3 jaar oud.. Ik wil nog niet op de zaken vooruit lopen en zal morgen eerst de boel eens goed bekijken en met de dealer in gesprek gaan.

Hebben jullie eventueel nog tips, vragen die ik kan stellen of dingen waar ik aan kan denken? :?

Groeten Dennis.

Dennis , zeggen wat je hier zegt , die kabelboom mag nu absoluut deze problemen nog niet geven , dat is aan de dealer/importeur om dat op te lossen .
daar is je motor veel te jong voor
 
Met andere woorden. Ze kunnen t niet vinden, ze vermoeden dat het één draad is, maar weten niet welke. Alles vervangen dus.
Klinkt een beetje amateuristisch na zoveel uren.

Ik kan me voorstellen dat ze bij een storing als deze niet gaan zoeken en gelijk de kabelboom vervangen, maar niet eerst uren zoeken, niks vinden en dan alles maar vervangen.

Een fatsoenlijke elektricien er bij halen die de kabelboom even doormeet op kabelbreuk en die draad ter waarde van een paar cent vervangt klinkt mij als de optie.
Hoewel zo'n gigantische kortsluiting wel zichtbaar zou moeten zijn aan de kabelboom als je er mee in de handen staat.

Deze gedachte speelt bij mij ook. Het lijkt mij tevens een stuk voordeliger als het vervangen van een volledige kabelboom op dit punt.
 
Ik als amateur trek binnen het uur een 990 Adventure tot op blok en frame kaal. Een Versys 300 zit nog minder aan en is zelfs nog praktisch nieuw, dus alles wil nog los.
De hele voorpartij van de 300 had ik ook in een klein uurtje er af en die zat helemaal verfrommeld na t ongeluk.

Een beetje dealer monteur zou zich moeten schamen als hij niet binnen t uur met de kabelboom in zijn handen staat denk ik. Vanaf daar zou het minuten werk moeten zijn om de breuk te vinden.

Mocht je er met de dealer niet uit komen en je kunt m op de trailer zetten wil ik er wel eens een blik op werpen, maar ben wel maar een amateur natuurlijk en heb geen apparatuur om foutcodes te resetten die je zeker gaat krijgen.

Het is me al wel eens vaker opgevallen dat motor monteurs in motorzaken vaak geen storingzoekers zijn, maar gewoon vanalles vervangen en hopen dat het werkt.
 
Laatst bewerkt:
Over werken aan de Versys gesproken. Heeft er al een keer iemand een fatsoenlijk werkplaatshandboek van kunnen vinden?
Ik doe het nu met fragmenten uit het WPH van de Ninja 300.
 
Dat houd ik zeker in mijn achterhoofd Erwin, thanks!

Ik heb het wph in PDF voor je eventueel :t
 
Het WPH of de owners manual? De owners manual heb ik wel. WPH heb ik alleen nog origineel voor €162,62 kunnen vinden.
 
Ik heb zojuist even naar de zwarte spaghetti zitten kijken die in het WPH de kabelboom heet.

Voor de techneut(en) die er mee bezig gaan nog wat tips waarbij niet uren gesleuteld hoeven te worden...
- Heb je onlangs 1 van je lampen vervangen? Die zitten nl ongezekerd op je hoofdzekering. Draai ze d'r allemaal eens uit en kijk of het weg blijft.
- De startmotor zit hier ook op. Afkoppelen, aanlopen en kijken of het weg blijft.

Buiten dit zie ik zo eigenlijk niet direct iets dat niet verderop lichter afgezekerd is.
 
Uren kosten geld maar je zou toch op z'n minst wat coulance van kawa verwachten bij zo'n jonge motorfiets. Beetje raar... hopelijk komen jullie eruit.

Ik liet de mijne vanavond bijna omdonderen. |(
Na het tanken standaard uitgeklapt, afgestapt, eromheen gelopen om vanaf de andere kant de tanktas erop te klikken... en toen ging ie opeens! Stond kennelijk niet helemaal lekker op de standaard ofzo.

Uit reflex pakte greep ik naar de bovenkant van de kuip... ding is zo licht dat je hem daar dus aan op kunt tillen (zou het niemand aan willen raden overigens ;)).
Pfew. :$
 
.


Die verwijst weer door naar deze:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan