Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

Ik ben langs geweest en het exacte bedrag bedraagt 1780,- euro. Dit zijn de tot nu toe gemaakte uren plus de kosten van een nieuwe kabelboom en montage. Er wordt GEEN garantie gegeven dat het probleem daarmee opgelost is, aangezien andere onderdelen last gehad kunnen hebben van de sluiting. Reparatie is dus een sprong in het diepe, met gevaar voor eigen portemonnee..

Kawasaki geeft aan dat de motor uit de garantieperiode is en dat deze niet bij een officiële dealer in onderhoud geweest is. Daarom doen ze niet veel. Ik kan als coulance de kabelboom tegen inkoop krijgen.

Ik heb de motor 11 maanden geleden als occasion bij Motoport Leeuwarden gekocht. Ik neem nog contact op met hun om te kijken voor een non-conformiteit regeling maar om eerlijk te zijn zakt de moed mij een beetje in de schoenen. Een nieuwe motor kan ik nu als student niet betalen, dus moet ik de huidige laten repareren.. echter zijn die kosten ook astronomisch hoog zonder dat ik weet of het dan opgelost is..
 
Laatst bewerkt:
@Dennis97 Jij rijd toch de Versys waarvan ik de eerste eigenaar ben geweest? (sorry, ben het vergeten en kan het zo snel niet terug vinden in dit topic)
Toen ik op de motor reed zat er een Pro Oiler ketting smeer systeem op welke (uiteraard) van stroom is voorzien.
Deze is voor verkoop verwijderd. Kan ik je misschien helpen met meer info hierover?
 
@Dennis97 Ik heb naar foto's van de installatie gezocht maar kan ze helaas niet vinden. De Pro Oiler kreeg zijn stroom van de geschakelde voeding van het achterlicht. Ik kan de plek zo aanwijzen. Hij was aangesloten met de kabelverbinders die Pro Oiler er bij leverd. Ik weet niet doe die dingen heten maar je draait een pinnetje door de bestaande stroom draden om hem af te tappen.

Staat hij bij een Kawasaki dealer in de buurt? (Je woont in Lelystad toch?)
 
En volgens Erwin zit alle verlichting op de hoofdzekering... klinkt als een aannemelijke verdachte.
 
@GRRG Wellicht dat dit een mogelijkheid is! Ik ben recent verhuisd en de motor staat nu in het zuiden van Nederland. Kun je globaal vertellen waar je de draden ongeveer aangesloten hebt? Dan neem ik direct even contact op met de dealer. (Wellicht handig via PB om dit topic verder een beetje to-the-point te houden)
 
@Dennis97 Ik weet niet doe die dingen heten maar je draait een pinnetje door de bestaande stroom draden om hem af te tappen.

O zo'n vies, vuil, goor, tering storing makertje?_O-
Destijds 1 op m'n brommer gehad om een begrenzer aan te sluiten. 2 maand later begon hij soms spontaan slecht te lopen en het weer te doen 🤔

Ik zou dat stukje pakken en die draad zeker vervangen.
 
Kan er iemand wat foto's plaatsen van een versys zonder zadel?
 
Ik heb deze van internet geplukt..
Aantekening 2020-06-05 135114.jpg
 
Op deze plek komt de geschakeld voeding van het achterlicht uit de kabelboom die daar ligt. Er zit of nog een kabelverbinder, rood van kleur, die niet meer gebruikt wordt of de kabelverbinder is er ook af er ligt (een heel klein puntje) van de stroomdraad bloot.
 

Bijlagen

  • Aantekening 2020-06-05 135114.jpg
    Aantekening 2020-06-05 135114.jpg
    188,3 KB · Weergaven: 6
Op deze plek komt de geschakeld voeding van het achterlicht uit de kabelboom die daar ligt. Er zit of nog een kabelverbinder, rood van kleur, die niet meer gebruikt wordt of de kabelverbinder is er ook af er ligt (een heel klein puntje) van de stroomdraad bloot.
Dat zouden ze dan toch wel ontdekt hebben :?
 
Wel zuur als zo'n dure reparatie veroorzaakt blijkt te zijn door zo'n kutverbindertje van 2 cent.
 
Ik ben langs geweest en het exacte bedrag bedraagt 1780,- euro. Dit zijn de tot nu toe gemaakte uren plus de kosten van een nieuwe kabelboom en montage. Er wordt GEEN garantie gegeven dat het probleem daarmee opgelost is, aangezien andere onderdelen last gehad kunnen hebben van de sluiting. Reparatie is dus een sprong in het diepe, met gevaar voor eigen portemonnee..

Kawasaki geeft aan dat de motor uit de garantieperiode is en dat deze niet bij een officiële dealer in onderhoud geweest is. Daarom doen ze niet veel. Ik kan als coulance de kabelboom tegen inkoop krijgen.

Ik heb de motor 11 maanden geleden als occasion bij Motoport Leeuwarden gekocht. Ik neem nog contact op met hun om te kijken voor een non-conformiteit regeling maar om eerlijk te zijn zakt de moed mij een beetje in de schoenen. Een nieuwe motor kan ik nu als student niet betalen, dus moet ik de huidige laten repareren.. echter zijn die kosten ook astronomisch hoog zonder dat ik weet of het dan opgelost is..
Ik vind dat nogal weinig coulance.
De kabelboom heeft niks te maken met onderhoud. Tenzij het scot-oiler knijpertje dikke sluiting heeft veroorzaakt is dat een fabricage fout. Dat hoort gewoon langer mee te gaan dan 3 jaar.

Ik ga hierdoor in ieder geval hard twijfelen of ik bij problemen naar een specifieke kawa dealer wil. Al zit toevallig bij mij in de buurt wel een heel ervaren kawa specialist.

Ook zou ik denk ik nu niet de hele kabelboom willen vernieuwen. Ik zou eerst willen weten waar het probleem zit. En als ze nu al een halve dag besteed hebben zou ik voor dat geld graag willen horen wat de kern is van het probleem.
En anders dan zou ik het zelf redelijk 'lomp' spelen.
Als jullie er niet uit komen, dan betaal ik de uren die jullie gespendeerd hebben, alhoewel dat nutteloze onderzoekskosten zijn, dus hopelijk geen idioot bedrag. En dan ga ik het elders oplossen. Dus ook geen tijd meer laten besteden aan in elkaar zetten van kuipdelen.Laat ze zich maar schamen terwijl ik de motor in delen weer mee neem.
 
Ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen met de temperatuurmeter. Ik heb mijn Versys in januari gekocht, en in de winter kwam hij niet verder dan 2 van de 6 streepjes. Dat las ik hier meer. Net reed ik met 17 graden van m’n werk naar huis. Ik ben een redelijk rustige rijder, en reed nu via voornamelijk 60- en 80- kilometerwegen. Hij gaf constant 3 streepjes aan. Na het eerste verkeerslicht van de bebouwde kom ging hij naar 4 streepjes, daarna nog 1,5 km wat typisch stadsverkeer (20-45 km/h) en bij thuiskomst 5 streepjes... Eerder deze week bij vergelijkbaar gebruik ook die 5 streepjes gehaald. Het lijkt mij veel, zeker aangezien het niet heel warm is. Tijdens de eerdere warme dagen heb ik die 5 streepjes niet gehaald...

Ik heb geen fan aan horen slaan, bij mijn vorige motor hoorde ik die wel heel duidelijk. Koelvloeistof is keurig op peil, en heb al een nieuwe zekering voor de fan geplaatst.

85F45CA6-F403-4606-8674-F4D30DEB57FD.jpeg
 
Was de oude zekering kapot dan?
Bij twijfel even doormeten.

Hij heeft ook nog een waarschuwingslampje als hij echt te warm wordt. Hebben we nog maar 1x zien branden, dat was in de Sahara.

Niet zo druk om maken denk ik. Ik vermoed dat ze redelijk arm afgesteld staan en daardoor snel wat warmer worden.
 
Was de oude zekering kapot dan?
Bij twijfel even doormeten.

Hij heeft ook nog een waarschuwingslampje als hij echt te warm wordt. Hebben we nog maar 1x zien branden, dat was in de Sahara.

Niet zo druk om maken denk ik. Ik vermoed dat ze redelijk arm afgesteld staan en daardoor snel wat warmer worden.

Bedankt voor je reactie! Of de oude zekering kapot was weet ik niet, ik heb geen spullen om hem zelf door te meten. Vandaar vervangen, kijken of dat verschil maakt.

Op zich maak ik me er ook niet zo druk om, hoor. Was wel even benieuwd naar jullie ervaringen met de zomer in het vooruitzicht.
 
Nou de mijne komt zo ver niet en ik geef 'm toch redelijk de sporen. Volgens mij zou je fan wel aan moeten slaan bij 5 streepjes.
 
@Ferry_sbr slip je ook veel met de koppeling in de stad?

Op zich wel wat, maar het is slechts zo’n 1,5 km bebouwde kom, dus uiteindelijk maar 4 of 5 minuten rijden. En ik zet hem bij het laatste uitrollen in z’n vrij om hem zonder koppeling tot stilstand te brengen. Voor mijn gevoel niet heel veel slippende koppeling.

Ik heb het boekje even nagekeken. Zodra het zesde blokje ook gaat branden is de koelvloeistoftemperatuur boven de 115 graden, gaat het waarschuwingslampje ook branden en moet de motor uitgeschakeld worden. Aangezien ik dit recent bij 25 graden en hetzelfde gebruik niet had en nu wel, ga ik het toch maar eens navragen bij de dealer.

Dank voor de reacties!
 
Ik heb een hoop geprobeerd.. Kawasaki geeft verder niet thuis omdat de motor ergens anders in onderhoud is geweest. Rechtsbijstand geeft aan dat ik terug moet naar MotoPort waar de motor gekocht is. Na contact wil MotoPort uit coulance de kabelboom kosteloos vervangen. Echter moet de motor dan op transport naar de andere kant van NL, moet ik eerst afrekenen bij de huidige garage en dien ik een kabelboom aan te schaffen (zonder coulance, want MotoPort is geen Kawa dealer). Dan komt het totale bedrag ook ruim boven de 1500 euro uit en heb ik geen garantie dat de motor daarmee daadwerkelijk gemaakt is. Kortom, het is een touwtje trekken tussen verschillende partijen geworden, de onzekerheid is groot en zelf ben ik er zelf ondertussen behoorlijk klaar mee.

De huidige garage heeft een jonge Versys-X uit 2019 in de showroom staan met 450 km op de teller. Deze kan ik met inruil voor een gunstige prijs overnemen. Het betreft dan een motor die nog volop in de fabrieksgarantie zit. Nadat ik aangaf dat het vertrouwen in Kawasaki bij mij nu redelijk weg was kreeg ik zelfs 4 jaar volledige fabrieksgarantie.

Het punt is dat ik gewoon zorgeloos rond wil rijden en er zeker van wil zijn dat ik, wanneer dit soort kostbare zaken zich voordoen, niet nogmaals de dupe wordt.. Daarom heb ik besloten om de nieuwe Versys aan te schaffen. Morgen ga ik richting de Kawa dealer om de deal te sluiten. Het is een flinke financiële tegenslag maar uiteindelijk wel de meest zekere keuze. En ja ik heb mijn les geleerd.. Deze krijgt enkel nog onderhoud bij officiële Kawa dealers!

Dus mocht je de komende tijd een jongen op een Versys-X tegenkomen die toch enigszins verzuurd voor zich uit kijkt, dan ben ik dat. Maar.. ik kan in ieder geval weer rijden en na een tijdje zal deze klap weer slijten.
 
Bah. Balen dat het zover moet komen...
Ben ik wel benieuwd of ze nog gekeken hebben naar de plek die GRRG aanwees? Want het is toch köt als je een hele andere motor moet kopen om een los draadje.

Ik vind wel dat Kawa/Motoport wat meer had mogen doen voor je, en van die huidige garage zou ik geen motor meer kopen als ze een storing als deze niet opgelost krijgen (is makkelijk kletsen van een afstandje, ik weet het)... maargoed, als jij je daar goed bij voelt dan moet je dat gewoon doen natuurlijk.
 
Ik heb een hoop geprobeerd.. Kawasaki geeft verder niet thuis omdat de motor ergens anders in onderhoud is geweest. Rechtsbijstand geeft aan dat ik terug moet naar MotoPort waar de motor gekocht is. Na contact wil MotoPort uit coulance de kabelboom kosteloos vervangen. Echter moet de motor dan op transport naar de andere kant van NL, moet ik eerst afrekenen bij de huidige garage en dien ik een kabelboom aan te schaffen (zonder coulance, want MotoPort is geen Kawa dealer). Dan komt het totale bedrag ook ruim boven de 1500 euro uit en heb ik geen garantie dat de motor daarmee daadwerkelijk gemaakt is. Kortom, het is een touwtje trekken tussen verschillende partijen geworden, de onzekerheid is groot en zelf ben ik er zelf ondertussen behoorlijk klaar mee.

De huidige garage heeft een jonge Versys-X uit 2019 in de showroom staan met 450 km op de teller. Deze kan ik met inruil voor een gunstige prijs overnemen. Het betreft dan een motor die nog volop in de fabrieksgarantie zit. Nadat ik aangaf dat het vertrouwen in Kawasaki bij mij nu redelijk weg was kreeg ik zelfs 4 jaar volledige fabrieksgarantie.

Het punt is dat ik gewoon zorgeloos rond wil rijden en er zeker van wil zijn dat ik, wanneer dit soort kostbare zaken zich voordoen, niet nogmaals de dupe wordt.. Daarom heb ik besloten om de nieuwe Versys aan te schaffen. Morgen ga ik richting de Kawa dealer om de deal te sluiten. Het is een flinke financiële tegenslag maar uiteindelijk wel de meest zekere keuze. En ja ik heb mijn les geleerd.. Deze krijgt enkel nog onderhoud bij officiële Kawa dealers!

Dus mocht je de komende tijd een jongen op een Versys-X tegenkomen die toch enigszins verzuurd voor zich uit kijkt, dan ben ik dat. Maar.. ik kan in ieder geval weer rijden en na een tijdje zal deze klap weer slijten.
Klote voor je bah😥, een paar x slikken en door ,niet t zuur je leven laten vergallen.
 
Ik heb een hoop geprobeerd...

Ik kan me je keuze goed voorstellen. Naar 4 jaar fabrieksgarantie is niet verkeerd, en geeft je (bij onderhoud bij de Kawa-dealer dan) wel bepaalde zekerheden. Ik hoop dat rottige gevoel erbij snel zal slijten en je alsnog veel plezier aan je nieuwe Versys-X zult beleven!
 
Terug
Bovenaan Onderaan