Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

Het is aardig stil hier. Zijn er mensen die doorrijden? Over 1000 km is mijn Versys aan de beurt voor het 24.000 km nazicht.

Ondanks de voorbereidingen begint de pekel en het constante vocht wel zijn tol te eisen op bepaalde plekken :N Vooral de uitlaat. Ontzettend balen, maar bij doorrijden in weer en wind is showroom staat niet te behouden denk ik..
 
Het is aardig stil hier. Zijn er mensen die doorrijden? Over 1000 km is mijn Versys aan de beurt voor het 24.000 km nazicht.

Ondanks de voorbereidingen begint de pekel en het constante vocht wel zijn tol te eisen op bepaalde plekken :N Vooral de uitlaat. Ontzettend balen, maar bij doorrijden in weer en wind is showroom staat niet te behouden denk ik..

Na iedere rit afspoelen met koud water,dat scheelt al een hoop. De uitlaat blijft toch een zwak punt, omdat het zout daar inbrandt door de hitte.
Ik rij zelf op een scooter, en rij ook gewoon door in de winter. Van roest heb ik nagenoeg geen last, maar dat komt dat de buitenkant bijna helemaal van plastic is. :Y Hoeveel km rij je per dag.
Groeten.
 
Laatst bewerkt:
Na iedere rit afspoelen met koud water,dat scheelt al een hoop. De uitlaat blijft toch een zwak punt, omdat het zout daar inbrandt door de hitte.
Ik rij zelf op een scooter, en rij ook gewoon door in de winter. Van roest heb ik nagenoeg geen last, maar dat komt dat de buitenkant bijna helemaal van plastic is. :Y Hoeveel km rij je per dag.
Groeten.
Soms schiet dat er wel eens bij in helaas. Ik heb hem gister wel weer behandeld met een nieuwe laag Würth. Ondertussen zit de motor onder een dikke laag vet en bagger, maar dat werkt ook weer beschermend tegen de pekel. Mijn kilometers per dag verschilt sterk in deze tijden. Gemiddeld zit ik nu op ruim 3k per maand.

Hier nog een leuk Versys plaatje als zoethoudertje tot het weer voorjaar wordt.. ;)

WhatsApp Image 2021-01-14 at 17.03.50.jpeg
 
Mooi plaatje voor dit topic ook:
 
Met een stevige zuidwester tegen op de snelweg werd ik er vandaag weer even aan herinnerd dat ik onderweg bent met "maar" 300cc ;)

Soms terug naar de 5e versnelling om de 100 vast te houden, de motor kreeg er flink dorst van. Over een afstand van 140 km heb ik gemiddeld 1 op 16 gereden. 10% zwaardere vertanding, een flink windscherm en een uitgebreid kofferassortiment achterop helpt dan ook niet echt mee natuurlijk..

Ik merkte ook goed dat de kleine Versys geen zwaargewicht is bij het inhalen van vrachtauto's _O-
 
  • Leuk
Waarderingen: eip
Met een stevige zuidwester tegen op de snelweg werd ik er vandaag weer even aan herinnerd dat ik onderweg bent met "maar" 300cc ;)

Soms terug naar de 5e versnelling om de 100 vast te houden, de motor kreeg er flink dorst van. Over een afstand van 140 km heb ik gemiddeld 1 op 16 gereden. 10% zwaardere vertanding, een flink windscherm en een uitgebreid kofferassortiment achterop helpt dan ook niet echt mee natuurlijk..

Ik merkte ook goed dat de kleine Versys geen zwaargewicht is bij het inhalen van vrachtauto's _O-
In zulke gevallen ook niet schamen om terug te schakelen en flink hoogtoerig te rijden.

Met flinke tegenwind (of berg op) moet het blokje kracht leveren alsof je topsnelheid gaat. Dat wil je niet doen bij een te laag toerental. Dat is vragen om een warmloper of kantelende zuigers.

Desnoods naar de vierde.
 
Merkte inderdaad dat de motor ging stampen bij vol gas in de 6. Een versnelling terug en de boel liep veel mooier.

Hoog in toeren rijden doe ik verder schaamteloos hoor. Het is traditie om bij een vriend met 12k toeren de straat in te rijden (Op de Versys dan wel weer netjes met 35 km/h in de 1). Dan kan hij alvast de deur open doen.. :+
 
Vanmiddag ook weer eens een rondje gereden. Mag nauwelijks een naam hebben, als ik er 50km bij heb gezet dan is het heel wat denk ik.
img_20210121_154219443-jpg.1586986


Stevige woei nog wel. Ik ga dan automatisch al een of twee versnellingen terug, het deert me verder niet zo. Vind het zelfs wel leuk, zolang het geen echte storm is. Scheelt misschien wel dat ik géén koffers en verhoogde voorruit heb.
Heb je die koffers altijd nodig Dennis? Zo niet zou ik ze lekker thuis laten.
 
Hier t plan om van de week de 13 tands (1 kleiner dan origineel) voorop te zetten. Eens kijken wat het doet.

De ketting is nu echt klaar, helemaal op. Na iets van 20K waaronder een boel off-road, opzich niet slecht voor standaard spul.
 
Hier t plan om van de week de 13 tands (1 kleiner dan origineel) voorop te zetten. Eens kijken wat het doet.

De ketting is nu echt klaar, helemaal op. Na iets van 20K waaronder een boel off-road, opzich niet slecht voor standaard spul.
Ik denk dat het vooral bij de tweede en derde versnelling in zand wel een prettig verschil zal geven.

Ik heb zoiets op m'n 400cc 37pk zijspannetje. Dan zit ik zowel bij 80 kmu in de 6e en bij 110 kmu in de 5e net in een mooi toerental. En ja ik weet dat dit onlogisch klinkt, maar het werkt wel. Beide houdt het motortje de hele dag vol als kruissnelheid. Uiteraard zou 80 ook in de 4e kunnen. :X
 
Hallo,

Ook ik heb sinds een tijdje een Versys X en inmiddels zitten er valbeugels, een verhoogde ruit en een middenbok op.
Binnenkort een poging wagen om een gps steun en mistlampen te installeren.
De materialen moeten nog binnenkomen, maar dan kan ik ondertussen in dit topic alvast wat tips lezen.

Grt Chris
 

Bijlagen

  • 20201028_103703.jpg
    20201028_103703.jpg
    176,5 KB · Weergaven: 15
Mooie motors allemaal, ik kijk hier nog graag mee, ook al is het voor mij geen VX300 geworden. Mooi om te zien dat jullie zo veel plezier hebben van de 300's.

Kawa onthult vandaag twee nieuwe hoogpoters. Zelf hoop ik stiekem op een Versys-X 400 (al betwijfel ik dit). De 300 komt namelijk zooo dicht in de buurt van "the unicorn" voor mij.

Ik vermoed echter een Versys-X 650 ter vervanging van de KLR en om tegen de oa de Tenere 700 op te boksen. Maar die zal wel onnodig veel wegen en duur zijn. De ander verwacht ik (aan de banden te zien) meer een kleine dual sport te zijn.
 
Km-stand 24.500 km:

De Versys komt gewoon niet goed op temperatuur. Inmiddels heb ik 2/3 van de radiator afgedekt. Gister bleef op de binnenwegen het water op 2 blokjes steken en de olie rond of net onder de 50 graden. Na een tijdje snelweg klom het water wel naar 3 blokjes en steeg de olie naar 65 a 70 graden. Nog steeds veel te koud en vocht verdampt zo niet. De olie op de foto heb ik 5k km geleden afgetapt en nog niet weggebracht (iets met luiheid). Maar blijkt dus behoorlijk wat vocht te bevatten. Is dit normaal?

IMG_20210201_104730__01.jpg


Volgende week vrijdag staat groot onderhoud gepland. Zal het dan eens vragen bij de garage, kijken wat hun ervan vinden.
 
Km-stand 24.500 km:

De Versys komt gewoon niet goed op temperatuur. Inmiddels heb ik 2/3 van de radiator afgedekt. Gister bleef op de binnenwegen het water op 2 blokjes steken en de olie rond of net onder de 50 graden. Na een tijdje snelweg klom het water wel naar 3 blokjes en steeg de olie naar 65 a 70 graden. Nog steeds veel te koud en vocht verdampt zo niet. De olie op de foto heb ik 5k km geleden afgetapt en nog niet weggebracht (iets met luiheid). Maar blijkt dus behoorlijk wat vocht te bevatten. Is dit normaal?

Bekijk bijlage 1591075

Volgende week vrijdag staat groot onderhoud gepland. Zal het dan eens vragen bij de garage, kijken wat hun ervan vinden.
Ik zou die cola niet meer drinken. :P
 
Kijk eens naar je KVS of die niet olie achtig is.
Als ik bij auto's deze symptomen hoor dan denk ik al snel aan een lekke koppakking.

Madame is net met de motor naar het werk, even een appje gestuurd om te vragen hoeveel streepjes die van haar zet.

Voor diegenen hier die zelf het onderhoud doen. De voortandwiel moer... Neem daar de tijd voor, houdt lomp gereedschap en slijptol bij de hand.
 
Goedenavond allen, ik heb met zeer veel interesse de berichten gelezen in deze forum. Ik sinds juni 2020 mijn -x-tje, waar ik zo'n 3500km meegereden. Voor juni 2021 staat de Noordkaap op het program, dus dit jaar hoop ik +10.000km er mee te rijden. Ik wil nog één of twee upgrades doen, en ik dacht dat het eenvoudig was: de eerste usb-power socket te plaatsen. Maar lezend in op het forum, schrik ik er toch wel van... 4 kappen eraf, ruitje verwijdeeren, voordat je je cockpitje omhoog kan doen.... Ik heb de socket al besteld bij Ali. (De originele is schrikbarend duur en het is nog een sigarettenaansteker plug. Moet je nog een usb-adoptor erin steken. En plaatsen bij de dealer zal ook een aardige slok kosten... Maar nu komt me vraag: Belast ik de bedrading, omvormer niet te veel? Ik heb de originele mistlampen en op het relais zit al me TomTom mounted.
Tweede is mijn gele lampen te vervangen door witlicht. Ledperf.nl heeft setjes (grootlicht: H? xenon imitatie, stadslichtjes led, en nummerbord licht led. En dacht als mijn kappen er toch afmoeten voor de usb socket, dan zou ik dit er meteen bij kunnen doen... Heeft iemand hierbij ervaring?

Als laatste een foto van mij -x-tje op de brouwersdam, zld.
 

Bijlagen

  • versys-x 300 Brouwersdam 22112020.jpg
    versys-x 300 Brouwersdam 22112020.jpg
    504,9 KB · Weergaven: 9
Terug
Bovenaan Onderaan