Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

@roestendoenze
Is dat hier? : https://mtb.guide/images/gallery/mbr/nl-lb-gulpen/mtb-route-gulpen-omgeving-18.jpg

Onderdeel van de MTB route van gulpen, ik weet nu niet meer precies waar op de route dit is.
Lijkt er niet op.
Hier is het:
50°47.822′ N, 05°56.465′ E

Screenshot_20210515-115658_OsmAnd.jpg
 
Vraagje, het zijn nogal hoog toerige blokjes. Hoeveel toeren maak je als je netjes 100 rijdt op de snelweg in de 6e versnelling?
Ik heb aan de voorzijde een iets zwaardere gearing als standaard. Kun je eventueel ook nog overwegen. Scheelt zo'n 500 rpm. 115 km/h = 8k rpm in de 6.

Komende week breng ik de Versys-X trouwens naar de garage voor de 36k beurt. Nog even doorrijden deze maand en ik zit zomaar op 40k in een jaar. ;) Verder niet echt iets bijzonders te melden. De kilometers tikken relaxed weg. Over tikken gesproken.. met een warme motor hoor ik de kleppen tikken. Misschien dat er dus wat gesteld moet worden. Dat zou dan de eerste keer zijn. Bij de 24k beurt stond alles nog netjes binnen de specs volgens de dealer.
 
Ik heb aan de voorzijde een iets zwaardere gearing als standaard. Kun je eventueel ook nog overwegen. Scheelt zo'n 500 rpm. 115 km/h = 8k rpm in de 6.

Komende week breng ik de Versys-X trouwens naar de garage voor de 36k beurt. Nog even doorrijden deze maand en ik zit zomaar op 40k in een jaar. ;) Verder niet echt iets bijzonders te melden. De kilometers tikken relaxed weg. Over tikken gesproken.. met een warme motor hoor ik de kleppen tikken. Misschien dat er dus wat gesteld moet worden. Dat zou dan de eerste keer zijn. Bij de 24k beurt stond alles nog netjes binnen de specs volgens de dealer.

Heb je bij 40k per jaar niet overwogen om een iets comfortabelere motor te nemen? Tuurlijk de Versys zit niet slecht, maar ik heb ook wel eens gereden op een DL1000, dat is toch wel even iets beter voor een flinke rit
 
Gisteren heb ik via Motoshare een dagje op een gloednieuwe Versys 650 gereden, het liefst wilde ik een dag op de X300 rijden maar dit was helaas niet mogelijk. Van alle motoren komt een 650 dan nog het dichtst in de buurt.

Tussen deze 2 motoren zou op het vermogen na vrij weinig verschil zitten. De Versys is me dan ook zeer goed bevallen en mijn interesse ligt nog steeds in de 300. Na een dagje op de 650 gereden te hebben nam ik plaats op de 300. Wat uiteraard opviel was het hier veel besproken knetterharde zadel. Zijn jullie hier inmiddels aan gewend?
 
Welk jaar heb je op gezeten? Schijnt dat ie vanaf 2018 zachter is. Ik heb geen klachten over de mijne van 2019.
 
Gisteren heb ik via Motoshare een dagje op een gloednieuwe Versys 650 gereden, het liefst wilde ik een dag op de X300 rijden maar dit was helaas niet mogelijk. Van alle motoren komt een 650 dan nog het dichtst in de buurt.

Tussen deze 2 motoren zou op het vermogen na vrij weinig verschil zitten. De Versys is me dan ook zeer goed bevallen en mijn interesse ligt nog steeds in de 300. Na een dagje op de 650 gereden te hebben nam ik plaats op de 300. Wat uiteraard opviel was het hier veel besproken knetterharde zadel. Zijn jullie hier inmiddels aan gewend?
Ik heb ook een proefrit op zowel de 300 als de 650 gedaan.
De 650 is natuurlijk veel krachtiger, maar de 300 maakte echt indruk op mij vanwege de lichtvoetigheid. Als je een beetje let op budget, maar van lekker rond jakkeren houdt en razendsnel bochtjes door, is de 300 zeker een aanrader.
Heb je er meer geld voorover en wil je een punch bij het wegrijden dan de 650.

Ik ben nu drie dagen aan het touren, zo'n 7 uur per dag achter het stuur. Dan verlang je wel iets wat naar een zachter zadel (zie mijn post hierboven) maar als je een niet zo'n aansteller als mij bent, of gewoon iets minder tijd op een dag is het geen probleem
 
Ik heb aan de voorzijde een iets zwaardere gearing als standaard. Kun je eventueel ook nog overwegen. Scheelt zo'n 500 rpm. 115 km/h = 8k rpm in de 6.

Komende week breng ik de Versys-X trouwens naar de garage voor de 36k beurt. Nog even doorrijden deze maand en ik zit zomaar op 40k in een jaar. ;) Verder niet echt iets bijzonders te melden. De kilometers tikken relaxed weg. Over tikken gesproken.. met een warme motor hoor ik de kleppen tikken. Misschien dat er dus wat gesteld moet worden. Dat zou dan de eerste keer zijn. Bij de 24k beurt stond alles nog netjes binnen de specs volgens de dealer.
kleppen hoor je niet zo snel tikken hoor, met warme motor zou de speling af moeten nemen dus zou het minder moeten zijn dan met met een koude motor.

Van de week stond er een x300 op Marktplaats voor 4000 ,maar die was binnen een paar dagen weg.
Ik vond de vstrom net ietsje te sloom dus zou de 300x net goed zijn........moet eigenlijk niet eens gaan proefrijden :P
 
Ik heb aan de voorzijde een iets zwaardere gearing als standaard. Kun je eventueel ook nog overwegen. Scheelt zo'n 500 rpm. 115 km/h = 8k rpm in de 6.
Daar zat ik ook al aan te denken. 40K is wel heel erg veel trouwens. Dat geeft wel aan dat het een heel betrouwbaar fietsje is.
 
Heb je bij 40k per jaar niet overwogen om een iets comfortabelere motor te nemen? Tuurlijk de Versys zit niet slecht, maar ik heb ook wel eens gereden op een DL1000, dat is toch wel even iets beter voor een flinke rit
Ik vind het juist leuk dat ik deze motor geregeld op de max kan rijden. Lekker door de versnellingen trappen en de 12k rpm aantikken zonder dat ik direct zwaar in overtreding ben. De contactpuntjes onder de voetstepjes zijn ondertussen al toe aan een 4e setje :+

De Versys is eigenlijk alles wat ik zoek in een motor! Hij is lekker licht en wendbaar en met de juiste accesoires best een fijne reisgenoot voor de langere trips. En.. toen ik hem vorig jaar kocht was ik nog geen 24 dus had ik nog te maken met een code 80.
 
Ik heb ook een proefrit op zowel de 300 als de 650 gedaan.
De 650 is natuurlijk veel krachtiger, maar de 300 maakte echt indruk op mij vanwege de lichtvoetigheid. Als je een beetje let op budget, maar van lekker rond jakkeren houdt en razendsnel bochtjes door, is de 300 zeker een aanrader.
Heb je er meer geld voorover en wil je een punch bij het wegrijden dan de 650.

Ik ben nu drie dagen aan het touren, zo'n 7 uur per dag achter het stuur. Dan verlang je wel iets wat naar een zachter zadel (zie mijn post hierboven) maar als je een niet zo'n aansteller als mij bent, of gewoon iets minder tijd op een dag is het geen probleem

Ja ik vond de 300 iets meer gedrongen en een stuk lichter, vorig jaar heb ik op een GS310 gereden, in vergelijking met de 650 had deze wel een hogere fun factor dus ik geloof dat de 300 redelijk vergelijkbaar is. De GS310 voelde voor mij wel als te klein, ik ben zelf 1.92 en dan is een Versys een stuk volwassener.

Ik heb overigens op een showroom model gezeten dus ik ga er vanuit dat het een 2021/2020 model is.
 
Voor degenen die de 24K beurt gepasseerd zijn. Welk onderhoud voert de dealer dan uit?
Madame dr fietsje is dr aan toe, maar die is de garantie inmiddels uit. Teken aan de wand om het zelf te gaan doen dus.

Olie + filter, luchtfiltertje, bewegende delen even smeren en eventueel kleppen stellen, meer is er niet van toch?
Ik ga dr een beetje van uit dat kleppen stellen dr ook bij zit. We horen ze echter nog totaal niet dus ik vermoed dat alleen controleren volstaat.
 
Voor degenen die de 24K beurt gepasseerd zijn. Welk onderhoud voert de dealer dan uit?
Madame dr fietsje is dr aan toe, maar die is de garantie inmiddels uit. Teken aan de wand om het zelf te gaan doen dus.

Olie + filter, luchtfiltertje, bewegende delen even smeren en eventueel kleppen stellen, meer is er niet van toch?
Ik ga dr een beetje van uit dat kleppen stellen dr ook bij zit. We horen ze echter nog totaal niet dus ik vermoed dat alleen controleren volstaat.
Brandstoffilter, olie en bougies vervangen zo volgens de werkplaats handleiding. Brandstoffilter lijkt me overbodig, al ben je ervolgens mij wel mee in afrika geweest? Daar zal hij wat meer afgezien hebben. En de kleppen moeten inderdaad gecontroleerd worden. Kan me verder ook niet echt iets bedenken behalve alles nalopen van remmen, ketting enzovoort

1621348291944.png

1621348317806.png
 
Voor degenen die de 24K beurt gepasseerd zijn. Welk onderhoud voert de dealer dan uit?
Madame dr fietsje is dr aan toe, maar die is de garantie inmiddels uit. Teken aan de wand om het zelf te gaan doen dus.

Olie + filter, luchtfiltertje, bewegende delen even smeren en eventueel kleppen stellen, meer is er niet van toch?
Ik ga dr een beetje van uit dat kleppen stellen dr ook bij zit. We horen ze echter nog totaal niet dus ik vermoed dat alleen controleren volstaat.
Ik heb mijn factuur even opgezocht. Standaard zaken als Olie + filter, luchtfilter zijn natuurlijk vervangen. De remvloeistof is vervangen. Mijn bougies zagen er behoorlijk slecht uit dus die zijn vervangen (dealer vermoede door e10). Het veersysteem aan de achterzijde is schoongemaakt en opnieuw gesmeerd. Kleppendeksel is bij de 24k beurt voor het eerst los geweest maar na controle bleek de speling overal nog binnen de marges te vallen..

Niet echt schokkende zaken eigenlijk. Maar volgens mij heeft de Versys van je vriendin een iets zwaarder leven als de mijne. Tenminste, dat denk ik zoals ik hem toen bij de meeting zag staan ;)
 
Klopt, we zijn er mee in Afrika geweest.
We gaan het lijstje gewoon afwerken. Ketting en tandwielen hebben we laatst vervangen, remblokjes gelijk meegenomen toen.
Bougies gaan we gelijk ook maar even doen.

Ga er maar vanuit dat deze Versys een zwaarder leven heeft. Denk dat dit nog wel over het randje zit van wat Kawasaki er mee in gedachten had :9
 
Hebben jullie ook dat het schakelen niet altijd even soepel gaat?

Pluspunt; ik heb nog nooit een foute neutraal gevonden tussen andere versnellingen in, ten opzichte van mijn Aprilia
Minpunt; opschakelen, en vooral naar 6, moet je soms echt wat harder doen. Van 3 naar 4 en 5 gaat met een simpel tikje met je voet, naar 6 moet je meer omhoog trekken.
En dan het terugschakelen, een snelle stop bij een stoplicht en van 6 terug naar 1 blijft hij soms wat hangen bij 3 of 2, dan moet je eerst de koppeling licht laten opkomen tot hij er in klikt en dan kan je weer verder naar beneden
 
Ik heb die ervaring niet echt.
Laatst bij een toertje op het laatste gaan vogelen om met twee vingers te koppelen. Dus omdat de pink en ringvinger aan het handvat blijven kun je niet helemaal inknijpen. En ook dat ging soepel.
 
Hebben jullie ook dat het schakelen niet altijd even soepel gaat?

Pluspunt; ik heb nog nooit een foute neutraal gevonden tussen andere versnellingen in, ten opzichte van mijn Aprilia
Minpunt; opschakelen, en vooral naar 6, moet je soms echt wat harder doen. Van 3 naar 4 en 5 gaat met een simpel tikje met je voet, naar 6 moet je meer omhoog trekken.
En dan het terugschakelen, een snelle stop bij een stoplicht en van 6 terug naar 1 blijft hij soms wat hangen bij 3 of 2, dan moet je eerst de koppeling licht laten opkomen tot hij er in klikt en dan kan je weer verder naar beneden
Wanneer heb je de olie voor het laatst ververst? Bij sommige motoren gaat het schakelen steeds minder soepel naarmate de olie ouder is.
 
Bij 4K zou ik dat nog niet verwachten. Hoe lang is die beurt geleden?
Ik herken het gedrag ook niet nee.
 
Hoogstens dat laatste. Dat je bij een zeg maar onverwachte rem actie nog in de 6e staat bij stilstand. Het zou kunnen dat ik dan op automatische piloot ietsje de koppeling tussendoor laat loskomen. In stilstand soepel door alle versnellingen heen klikken is naar mijn idee geeneen motor goed in.
 
Hebben jullie ook dat het schakelen niet altijd even soepel gaat?

Pluspunt; ik heb nog nooit een foute neutraal gevonden tussen andere versnellingen in, ten opzichte van mijn Aprilia
Minpunt; opschakelen, en vooral naar 6, moet je soms echt wat harder doen. Van 3 naar 4 en 5 gaat met een simpel tikje met je voet, naar 6 moet je meer omhoog trekken.
En dan het terugschakelen, een snelle stop bij een stoplicht en van 6 terug naar 1 blijft hij soms wat hangen bij 3 of 2, dan moet je eerst de koppeling licht laten opkomen tot hij er in klikt en dan kan je weer verder naar beneden
Ja dit herken ik. Vooral het blijven hangen in een versnelling bij snel terugschakelen komt nu geregeld voor. De koppeling iets op laten komen inderdaad, dan klikt hij alsnog in de lagere versnelling. Je kunt er min of meer omheen rijden door wat minder snel achter elkaar naar beneden te schakelen.

Wat @Traffic Taurus zegt kan kloppen. Mijn olie draait nu 12.000 km mee en ik merk dat het de laatste tijd allemaal wat minder soepel gaat. Volgende week krijgt de Versys groot onderhoud. Ben benieuwd of het daarna weer soepeler gaat.
 
Ja dit herken ik. Vooral het blijven hangen in een versnelling bij snel terugschakelen komt nu geregeld voor. De koppeling iets op laten komen inderdaad, dan klikt hij alsnog in de lagere versnelling. Je kunt er min of meer omheen rijden door wat minder snel achter elkaar naar beneden te schakelen.

Wat @Traffic Taurus zegt kan kloppen. Mijn olie draait nu 12.000 km mee en ik merk dat het de laatste tijd allemaal wat minder soepel gaat. Volgende week krijgt de Versys groot onderhoud. Ben benieuwd of het daarna weer soepeler gaat.
Oke gelukkig :) dan hoef ik me geen zorgen te maken. Het voelt ook niet problematisch, maar misschien iets minder smooth dan bijvoorbeeld een DL1000.
Daarentegen wat ik vertelde over mijn Aprilia zat ik geregeld tussen versnellingen in en je hoorde te tandwielen knarsen, ai
 
Terug
Bovenaan Onderaan