Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

Over vering gesproken.
Even een vrij serieus issue gevonden!

IMG_20210528_225719.jpg

1 van de pre-load nokjes is uit de schokbreker aan het scheuren...
Tevens kijk je dus ook IN de schokbreker, mooi lek dus...
 
Laatst bewerkt:
We gaan morgen eens kijken wat Kawasaki er van zegt. Tot deze beurt waar we nu mee bezig zijn aan toe dealer onderhouden. De garantie is wel verlopen, maar benieuwd of ze met iets van coulance komen.

Verder al wel stiekem op zoek naar een vervangende schokbreker.
Origineel Bekend, matige kwaliteit. Slechte pré-load verstelling, verder niet verstelbaar en flink aan de prijs €550,90
Hyperpro 460 Gaaf, zelfde merk als onze progressieve voorkant, progressief, pré-load fatsoenlijk verstelbaar en uitgaande demping verstelbaar. Wel beetje duur €494,90
YSS MZ366 Lijkt een beetje minder dan de Hyperpro, maar dan nog steeds met pré-load fatsoenlijk verstelbaar en uitgaande demping verstelbaar. Wel wat beter betaalbaar €314,55. @Dutch verkoopt hem in zijn webshop voor €269,-

Weten jullie zo nog alternatieven? Pré-load moet fatsoenlijk verstelbaar zijn en ik heb Madame ook wel vaker over het gebrek aan uitgaande demping gehoord.
 
Laatst bewerkt:
We gaan morgen eens kijken wat Kawasaki er van zegt. Tot deze beurt waar we nu mee bezig zijn aan toe dealer onderhouden. De garantie is wel verlopen, maar benieuwd of ze met iets van coulance komen.

Verder al wel stiekem op zoek naar een vervangende schokbreker.
Origineel Bekend, matige kwaliteit. Slechte pré-load verstelling, verder niet verstelbaar en flink aan de prijs €550,90
Hyperpro 460 Gaaf, zelfde merk als onze progressieve voorkant, progressief, pré-load fatsoenlijk verstelbaar en uitgaande demping verstelbaar. Wel beetje duur €494,90
YSS MZ366 Lijkt een beetje minder dan de Hyperpro, maar dan nog steeds met pré-load fatsoenlijk verstelbaar en uitgaande demping verstelbaar. Wel wat beter betaalbaar €314,55. Op Caferacerwebshop zelfs nog iets goedkoper, nog wel even op zoek naar de juiste maten.

Weten jullie zo nog alternatieven? Pré-load moet fatsoenlijk verstelbaar zijn en ik heb Madame ook wel vaker over het gebrek aan uitgaande demping gehoord.
In ieder geval interessante informatie. :Y
Hoe uit zich gebrek aan uitgaande demping precies tijdens rijden?

Wat betreft informatie.
Ik heb de dopjes langs elkaar gelegd. Volgens mij als ik het verstelbare spul weg haal en het gaatje dicht stop, dan zijn de dopjes zelf gewoon uitwisselbaar. De cbf is een cbf600sa van 2008 (eerste injectie model).

De stelschroef is haast 16mm verstelbaar. Maar het schijfje geeft al 9mm extra veervoorspanning als de stelschroef max is uitgedraaid. Dus om deze goed te kunnen gebruiken zou ik dan 10mm van de bus afhalen die in de binnenpoot op de veer zit.


Hier wat beeldmateriaal.
 

Bijlagen

  • 20210529_132707.jpg
    20210529_132707.jpg
    73,3 KB · Weergaven: 12
  • 20210529_132811.jpg
    20210529_132811.jpg
    78,4 KB · Weergaven: 13
  • 20210529_132917.jpg
    20210529_132917.jpg
    124,4 KB · Weergaven: 11
  • 20210529_132927.jpg
    20210529_132927.jpg
    128,2 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
In ieder geval interessante informatie. :Y
Hoe uit zich gebrek aan uitgaande demping precies tijdens rijden?

Wat betreft informatie.
Ik heb de dopjes langs elkaar gelegd. Volgens mij als ik het verstelbare spul weg haal en het gaatje dicht stop, dan zijn de dopjes zelf gewoon uitwisselbaar. De cbf is een cbf600sa van 2008 (eerste injectie model).

De stelschroef is haast 16mm verstelbaar. Maar het schijfje geeft al 9mm extra veervoorspanning als de stelschroef max is uitgedraaid. Dus om deze goed te kunnen gebruiken zou ik dan 10mm van de bus afhalen die in de binnenpoot op de veer zit.


Hier wat beeldmateriaal.
Gebrek aan uitgaande demping geeft een harde rebound na door/over een kuil/bult te rijden. Alsof je voorover gelanceerd wordt. Hoe erger het gebrek hoe meer je dit hebt natuurlijk.

Nu zal het gebrek aan uitgaande demping mogelijk ook te maken hebben met het lek zijn van de demper. Vooral bij lekkage bovenaan de demper, boven de zuiger.

Edit:
Dat is wel heel grappig zo, heb een draaibank dus kan even nieuwe voorvork bussen maken. Kunnen we altijd weer terug.

Tevens de lijst met schokbreker leveranciers aangepast. Lokale forumhandelaar kan het goedkoper!
 
We gaan morgen eens kijken wat Kawasaki er van zegt. Tot deze beurt waar we nu mee bezig zijn aan toe dealer onderhouden. De garantie is wel verlopen, maar benieuwd of ze met iets van coulance komen.

Verder al wel stiekem op zoek naar een vervangende schokbreker.
Origineel Bekend, matige kwaliteit. Slechte pré-load verstelling, verder niet verstelbaar en flink aan de prijs €550,90
Hyperpro 460 Gaaf, zelfde merk als onze progressieve voorkant, progressief, pré-load fatsoenlijk verstelbaar en uitgaande demping verstelbaar. Wel beetje duur €494,90
YSS MZ366 Lijkt een beetje minder dan de Hyperpro, maar dan nog steeds met pré-load fatsoenlijk verstelbaar en uitgaande demping verstelbaar. Wel wat beter betaalbaar €314,55. @Dutch verkoopt hem in zijn webshop voor €269,-

Weten jullie zo nog alternatieven? Pré-load moet fatsoenlijk verstelbaar zijn en ik heb Madame ook wel vaker over het gebrek aan uitgaande demping gehoord.
In dat adv pulse artikel heb ze eentje van cogent gebruikt: Kawasaki Versys-X 300 Adventure Build - ADV Pulse
Word ie wel hoger en ze listen hem als $639.00..

Goed om te weten dat dat een zwak punt is als de versys intensief gebruikt word. Ik ga het in de gaten houden.
 
Je kunt de nokjes ook zien zonder wat dan ook te verwijderen, dus is helemaal geen gek idee om ze met de standaard check even mee te nemen.

Ik weet niet of je een bepaald ritueel hebt dat je eens in de zoveel tijd doet. Vaak doen wij in 1x even ketting spannen, banden op druk zetten, remolie niveautje contoleren enz. Mochten we wel van Kawasaki een nieuwe krijgen gaat deze ook mee op de controle lijst.
 
Net of de schokdemper op het crosswiel gemonteerd is _O-

Stoei in de loop van de tijd maar iets met demping. Als het gedrag van de voorkant helemaal gelijk blijft ligt de oorzaak waarschijnlijk niet aan de achterkant.
 
Eergisteren om 8 uur vertrokken richting Kiel. Plan was om in Duitsland de snelweg te vermijden. Daar het regende toch maar de snelste route gekozen. 530 km regen🌧🥴
Gemiddelde snelheid op +110 gehouden
Geen problemen ondervonden.
Na een nachtboot tocht naar Gothenburg de volgende dag een kronkel route gepland naar een b&b in Ydrefors.
Dat wil in Zweden zeggen veel heel veel bochten maar ook gravel. Tomtom berekening op max snelheid die daar mag. 70 km/u op een bochtige gravel weg met stijgen en dalen gaat niet lukken. 35 km max. 1x overmoedig 50km geprobeerd vloog meteen de bocht uit🤣
Uiteindelijk de route moeten aanpassen ivm dat het te lang ging duren. Onderweg nog mijn veer van de midden standaard verloren. Dan schrik je ook wel ff, kon de vibratie niet plaatsen. 2x tyripe en weer verder. Dag daarna het zelfde recept richting Stockholm. Veel bochten op 70km wegen. En om het spannend te maken lag er een dikke laag grid ivm nieuwe toplaag. Geadviseerd werd 50 km
dat ook maar aangehouden na een bijna schuiver.
Al met al een hele belevenis met de kleine x300. Mensen die beweren dat je alleen kan toeren met 1000cc+ moeten het eerst maar eens proberen op een kleine motor.
Wat mij wel opvalt is de hoge temperatuur bij file rijden. Gaat er nog een rode lamp branden bij een veels te hoge temperatuur? Denk dat ik er maar een schakelaar tussen laat monteren zodat ik de fan eerder kan starten. Of een radiator met meer koel capaciteit...
Gelukkig nog 12 dagen plezier in Zweden.
 
Eergisteren om 8 uur vertrokken richting Kiel. Plan was om in Duitsland de snelweg te vermijden. Daar het regende toch maar de snelste route gekozen. 530 km regen🌧🥴
Gemiddelde snelheid op +110 gehouden
Geen problemen ondervonden.
Na een nachtboot tocht naar Gothenburg de volgende dag een kronkel route gepland naar een b&b in Ydrefors.
Dat wil in Zweden zeggen veel heel veel bochten maar ook gravel. Tomtom berekening op max snelheid die daar mag. 70 km/u op een bochtige gravel weg met stijgen en dalen gaat niet lukken. 35 km max. 1x overmoedig 50km geprobeerd vloog meteen de bocht uit🤣
Uiteindelijk de route moeten aanpassen ivm dat het te lang ging duren. Onderweg nog mijn veer van de midden standaard verloren. Dan schrik je ook wel ff, kon de vibratie niet plaatsen. 2x tyripe en weer verder. Dag daarna het zelfde recept richting Stockholm. Veel bochten op 70km wegen. En om het spannend te maken lag er een dikke laag grid ivm nieuwe toplaag. Geadviseerd werd 50 km
dat ook maar aangehouden na een bijna schuiver.
Al met al een hele belevenis met de kleine x300. Mensen die beweren dat je alleen kan toeren met 1000cc+ moeten het eerst maar eens proberen op een kleine motor.
Wat mij wel opvalt is de hoge temperatuur bij file rijden. Gaat er nog een rode lamp branden bij een veels te hoge temperatuur? Denk dat ik er maar een schakelaar tussen laat monteren zodat ik de fan eerder kan starten. Of een radiator met meer koel capaciteit...
Gelukkig nog 12 dagen plezier in Zweden.

Ik ga soms ook dagen de bergen in, de Eifel en binnenkort voor mij Dolomieten. In een groep met allemaal GS1250jes, rij ik telkens vlot vooruit om foto's te maken. 40 pk is dus absoluut meer dan genoeg!

Wat jij zegt over de temperatuur is wel echt zo. Als het koud is buiten komt de motor niet boven de 2 streepjes uit. Als het warm is niet onder de 4. Gek genoeg heeft de Versys de grootste moeite om het stabiel op 3 te houden.

Veel plezier daar nog in Zweden!
 
Eergisteren om 8 uur vertrokken richting Kiel. Plan was om in Duitsland de snelweg te vermijden. Daar het regende toch maar de snelste route gekozen. 530 km regen🌧🥴
Gemiddelde snelheid op +110 gehouden
Geen problemen ondervonden.
Na een nachtboot tocht naar Gothenburg de volgende dag een kronkel route gepland naar een b&b in Ydrefors.
Dat wil in Zweden zeggen veel heel veel bochten maar ook gravel. Tomtom berekening op max snelheid die daar mag. 70 km/u op een bochtige gravel weg met stijgen en dalen gaat niet lukken. 35 km max. 1x overmoedig 50km geprobeerd vloog meteen de bocht uit🤣
Uiteindelijk de route moeten aanpassen ivm dat het te lang ging duren. Onderweg nog mijn veer van de midden standaard verloren. Dan schrik je ook wel ff, kon de vibratie niet plaatsen. 2x tyripe en weer verder. Dag daarna het zelfde recept richting Stockholm. Veel bochten op 70km wegen. En om het spannend te maken lag er een dikke laag grid ivm nieuwe toplaag. Geadviseerd werd 50 km
dat ook maar aangehouden na een bijna schuiver.
Al met al een hele belevenis met de kleine x300. Mensen die beweren dat je alleen kan toeren met 1000cc+ moeten het eerst maar eens proberen op een kleine motor.
Wat mij wel opvalt is de hoge temperatuur bij file rijden. Gaat er nog een rode lamp branden bij een veels te hoge temperatuur? Denk dat ik er maar een schakelaar tussen laat monteren zodat ik de fan eerder kan starten. Of een radiator met meer koel capaciteit...
Gelukkig nog 12 dagen plezier in Zweden.

Hij geeft een lamp en slaat vlak daarna af.

In de Sahara is ons dat 1x gebeurd met heul diep zand. In de 1 ploegend zonder rijwind en de wind die er is 50+ graden.
De lokale politie rijdt dag in dag uit op Versys 300 motoren, ook in de file met 40 a 50 graden. Zou me niet te druk maken...

Edit:
Voor veel mensen is het eigenlijk beter om geen temperatuur/oliedruk/andere zinloze informatie te hebben.
Betrap mezelf er ook wel eens op te schrikken van de temperatuur van de 990. Al weet ik gewoon dat hij bij te hoge temperaturen wel alarm geeft en dat hij het ook prima deed in de woestijn.
Eigenlijk is enkel een waarschuwingslampje gewoon het beste.

Hoe gaat het nu in Zweden kwa Corona toestanden en toegang tot het land?
 
Een MZ366 met veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar.
Zo uit de doos wordt de motor heel iets hoger en een stuk stijver. Voor mij als 85kg en met de Hyperpro progressieve voorveren tegen het perfecte aan, heel iets minder pré-load wordt t nog beter denk ik.

Voor 65 kg en standaard voorkant is hij wat te stug uit de doos. Denk dat de pré-load dat grotendeels wel oplost

Dempt sowieso een stuk beter.
 
Laatst bewerkt:
Hij geeft een lamp en slaat vlak daarna af.

In de Sahara is ons dat 1x gebeurd met heul diep zand. In de 1 ploegend zonder rijwind en de wind die er is 50+ graden.
De lokale politie rijdt dag in dag uit op Versys 300 motoren, ook in de file met 40 a 50 graden. Zou me niet te druk maken...

Edit:
Voor veel mensen is het eigenlijk beter om geen temperatuur/oliedruk/andere zinloze informatie te hebben.
Betrap mezelf er ook wel eens op te schrikken van de temperatuur van de 990. Al weet ik gewoon dat hij bij te hoge temperaturen wel alarm geeft en dat hij het ook prima deed in de woestijn.
Eigenlijk is enkel een waarschuwingslampje gewoon het beste.

Hoe gaat het nu in Zweden kwa Corona toestanden en toegang tot het land?
Thanks, wat je zegt klopt. Op mijn F650st zat alleen een waarschuwings lampje.
Maakten me nooit zorgen, nu te samen met wat geur dacht ik heel even hij ontploft.🤣
Zweden en corona....
Ze vragen een antigeen sneltest met reis certificaat. Kost ong €45. Verder heb ik gemerkt dat de mensen er net als wij klaar mee zijn maar de weinige regels respecteren. Afstand houden was voor de zweed zowiezo geen probleem. Verder gaat het leven hier gewoon door.
Je moet niet vergeten er wonen hier 9 miljoen mensen in een land wat 13x groter is als Nederland. Dus ruimte genoeg om je vrij te bewegen.
Dit is voor mij de eerste keer dat ik op de motor de tijd neem om te genieten van de wegen en het uitzicht.
Dus veel kleine bochtige wegen wat wel resulteert in een zeer lage gemiddelde afstand. Ideaal voor de vx300, minder ideaal voor mijn kont en planning.
Gisteren 340 km afgelegd in 7 uur.
Al met al genieten dus.😉
 
Wat houd de 6000km beurt precies in en wat kost die ongeveer?
Net Uit en thuis +3500km gereden en zit nu boven de 6000km totaal.
 
Staat allemaal in je boekje, zie ook de OP.
Olie hoeft volgens het boekje niet maar bij Lemstra raadde ze het me wel aan.

Edit: ik kan de bon zo snel niet vinden maar de beurt heeft me 147,47 gekost. Kun je het nauwelijks zelf voor doen. :P
 
Laatst bewerkt:
Nouja, paar tientjes olie, filter van een tientje ofzo? En een ringetje dat je bij de motorzaak te duur koopt voor een hele euro. Dus OK, als je het zelf doet ben je goedkoper uit. Want verder is de 6K beurt alleen wat controles zo uit m'n hoofd.

Maareuh, hoe was je trip @Timo1964? Ga je de 300 weer inruilen of ga je volgend jaar een groter rondje? ;)
 
Gisteren terug gekomen van 10 geweldige dagen met de Versys-X in de Alpen! Ben begonnen in Oostenrijk om uiteindelijk te eindigen in noord Italië (Dolomieten en Stelvio). Hoewel het totale gebrek aan koppel onderin toch wel merkbaar is in de bergen stond hij prima zijn mannetje! Al werd de motor wel erg heet tijdens het klimmen. Ook langdurig 140 km/h op de Duitse Autobahn was geen probleem (tenminste dat neem ik aan want hij doet het nog). Zuinig was hij dan niet met een gemiddeld verbruik van 1 op 18,7. Uiteindelijk zo'n 4000 km gereden de afgelopen dagen.

Inmiddels wel een mooie verzameling met stickers op de koffers en een hele hoop beeldmateriaal wat ik nog moet bewerken!

Deze Versys-X houdt het nu trouwens langer vol als de vorige _O-

kuXF3px.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gisteren terug gekomen van 10 geweldige dagen met de Versys-X in de Alpen! Ben begonnen in Oostenrijk om uiteindelijk te eindigen in noord Italië (Dolomieten en Stelvio). Hoewel het totale gebrek aan koppel onderin toch wel merkbaar is in de bergen stond hij prima zijn mannetje! Al werd de motor wel erg heet tijdens het klimmen. Ook langdurig 140 km/h op de Duitse Autobahn was geen probleem (tenminste dat neem ik aan want hij doet het nog). Zuinig was hij dan niet met een gemiddeld verbruik van 1 op 18,7. Uiteindelijk zo'n 4000 km gereden de afgelopen dagen.

Inmiddels wel een mooie verzameling met stickers op de koffers en een hele hoop beeldmateriaal wat ik nog moet bewerken!

Deze Versys-X houdt het nu trouwens langer vol als de vorige _O-

kuXF3px.jpg
140 km lijkt mij voor jou ook geen pretje.
Doe gewoon 120 en het wordt aangenamer voor jou en je portemonnee.
Gemiddeld kwam ik uit op 1:26 op mij reis door Duitsland. Ik houd altijd aan dat ik voor langere periodes niet boven de 80% van toeren uit kom. Dus 12 x 80% ong 9500tpm max.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan