Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

20210831_140909.jpg

Vandaag eindelijk mooi weer!
Italië route gedaan, morgen Slovenië!
 
Toch een klein ontwerpbekerkingkje gevonden van de Versys 300.

Op dezelfde route luchtfilter van de Versys:
fbb4e9ae-0cb0-40a8-a6a7-45fcfff0f078.jpg


En van de KTM 990 Adventure:
bece439f-de5b-4259-9021-9ce67a3721f2.jpg


In het vervolg maar even een grof gaas filter voor de luchtinlaat van de Versys denk ik...
 
Ze reed ook wel achterop, maar mijn luchtfilterhuis zag er ook uit als dessert camo...

Bij haar bleef het ook wel aan de goede kant van het filter, maar het voelde wel alsof er een pk of 5 bij kwam toen we m schoon hadden...
 
Het was me van het voorjaar ook opgevallen van dat luchtfilter. Heb hem toen gewoon vervangen voor een nieuwe, was iets van 11 euro dacht ik, ingeolied en al. Wel een aandachtspuntje om regelmatig te vervangen./te reinigen.
 
Laatst bewerkt:
Het was me van het voorjaar ook opgevallen van dat luchtfilter. Heb hem toen gewoon vervangen voor een nieuwe, was iets van 11 euro dacht ik, ingeolied en al. Wel een aandachtspuntje om regelmatig te vervangen.
Die van haar was op vakantie een tussentijdse check. Even utigewassen/gespoeld.

Die van mij kom je wat lastiger bij dus na de vakantie gekeken, toch een wat meer doordacht systeem.
 
Na 8500km is mijn achterband op en ben ik op zoek naar een goede vervanger.
Ik kwam via tips en recenties uit bij de Battlax A41 ren de ContiTrailAttack 3.
Heeft iemand van jullie ervaring en welke bevalt het meest?

Oh en nee ik rijd eigenlijk helemaal niet offroad, dus tourband is prima.
 
Groeten uit Italië! Momenteel druk aan het toeren op de Versys-X in de Dolomieten samen met mijn pa en zijn Versys 650. Hieronder een aantal plaatjes om het forum te verrijken :)
Y1aVdon.jpg

KZJyfog.jpg

nQ4X9CE.jpg

Mijn Versys-X is inmiddels de halve ton gepasseerd. Helaas niet geheel vlekkeloos. Er is afgelopen week tot 2 keer toe en storingscode 62 verschenen op het dashboard. De 2e keer begon de verlichting en het dashboard te knipperen en sprong de naald van de toerenteller heen en weer. De snelheid werd niet langer weergeven en het vermogen viel weg. Motor in de berm tot stilstand gebracht, motor liep nog stationair. Snel het contact uit gezet. Vervolgens gebeurde er niets meer wanneer ik de motor weer op contact zette. Tsja daar sta je dan boven op een berg..

Hoofdzekering bleek bij een snelle blik volledig zwart en volledig versmolten met de behuizing. We hebben de restanten van de oude zekering verwijderd met een mes en met geweld een nieuwe zekering weten te plaatsen. De motor startte alsof er niets aan de hand was. Dit was inmiddels ruim 500 km geleden..

Het doet me allemaal akelig veel denken aan het elektrische gedoe met mijn vorige Versys-X. Dit was ongeveer bij dezelfde km stand. Hopen dat de Versys Nederland op eigen kracht weet te halen. Hij gaat dan gelijk door naar Kawasaki voor onderzoek.
 
Groeten uit Italië! Momenteel druk aan het toeren op de Versys-X in de Dolomieten samen met mijn pa en zijn Versys 650.
Y1aVdon.jpg

KZJyfog.jpg

Mijn Versys-X is inmiddels de halve ton gepasseerd. Helaas niet geheel vlekkeloos. Er is afgelopen week tot 2 keer toe en storingscode 62 verschenen op het dashboard. De 2e keer begon de verlichting en het dashboard te knipperen en sprong de naald van de toerenteller heen en weer. De snelheid werd niet langer weergeven en het vermogen viel weg. Motor in de berm tot stilstand gebracht, motor liep nog stationair. Snel het contact uit gezet. Vervolgens gebeurde er niets meer wanneer ik de motor weer op contact zette. Tsja daar sta je dan boven op een berg..

Hoofdzekering bleek bij een snelle blik volledig zwart en volledig versmolten met de behuizing. We hebben de restanten van de oude zekering verwijderd met een mes en met geweld een nieuwe zekering weten te plaatsen. De motor startte alsof er niets aan de hand was. Dit was inmiddels ruim 500 km geleden..

Het doet me allemaal akelig veel denken aan het elektrische gedoe met mijn vorige Versys-X. Dit was ongeveer bij dezelfde km stand. Hopen dat de Versys Nederland op eigen kracht weet te halen. Hij gaat dan gelijk door naar Kawasaki voor onderzoek.
Hopelijk redt je het tot aan huis, vast wel na die fix.
Erg indrukwekkende foto's weer!
 
Wat een gedoe, ik zou er ook wat zenuwachtig van worden... iig goed in de gaten houden.
Heb je veel apparatuur aangekoppeld en ingeschakeld of valt dat mee?
Welke stand zit je nu op?
 
Als je te veel overgangsweerstand hebt bij de klemmetjes van de zekering (corrosie?) dan wordt dat daar erg heet. Bij m'n ouwe cb400f ook gehad in Italië. Later zekering-huis vervangen en verder nooit meer last van gehad.
Met usb laden en extra lampen zal de hoofdzekering ook best wat stroom voor z'n kiezen krijgen. Ook hoogtoerig rijden geeft extra stroom. De bobine moet dan meer vonkjes uitspugen.

Geen idee verder wat er bij de versys via die hoofdzekering gaat.


Zelf vandaag de x300 opgehaald bij de Kawa dealer. Kleine beurt gehad, met nieuwe olie en remvloeistof. En voor ruim 20€ aan benzine wondermiddel. :P
Hij loopt wel een stuk mooier nu.
 
Met usb laden en extra lampen zal de hoofdzekering ook best wat stroom voor z'n kiezen krijgen.
Dat lijkt mij ook, maar dan zou die er toch gewoon uit moeten klappen ipv volledig te verkolen? Nogal bijzonder dat er iets stuk kan gaan door een zekering die er veel te laat uit klapt. :X
 
Dat lijkt mij ook, maar dan zou die er toch gewoon uit moeten klappen ipv volledig te verkolen? Nogal bijzonder dat er iets stuk kan gaan door een zekering die er veel te laat uit klapt. :X
Zou zeker niet moeten. Maar misschien zit er een ontwerp fout in dat er vocht in blijft staan wat voor problemen zorgt.

Het is te hoge stroom wat de zekering laat doorbranden op het dunste stukje.
Maar als het daar niet stuk gaat maar wel in de behuizing vast bakt dan is het op een ander punt dat de hitte ontstaat.
Normaal dus de contact vlakken.

Ouwe Honda had destijds nog wel glaszekeringen. En was zo'n twintig jaar oud Dus daar vond ik het nog wel 'normaal' dat het roestig was geworden op die plek. (roesten doen ze, nou eenmaal) O-)
 
Dit keer is de Ali skidplate wel binnengekomen, best vlot ook. :)

Stuk dikker dan de vorige volgens mij:
PXL_20210910_133733324.jpg


Toen ik ging bestellen scheelde een grijze ongeveer 10 euro op een zwarte... dus dan maar grijs. Als het er niet uitziet kan ik hem altijd nog volsmeren met hammmerite ofzo. :+

Binnenkort even kijken hoe het zit met de pasvorm.
 
Dit keer is de Ali skidplate wel binnengekomen, best vlot ook. :)

Stuk dikker dan de vorige volgens mij:
Bekijk bijlage 1675083

Toen ik ging bestellen scheelde een grijze ongeveer 10 euro op een zwarte... dus dan maar grijs. Als het er niet uitziet kan ik hem altijd nog volsmeren met hammmerite ofzo. :+

Binnenkort even kijken hoe het zit met de pasvorm.
Ja ben benieuwd! Misschien ook wel wat voor mijne :)
 
Dit keer is de Ali skidplate wel binnengekomen, best vlot ook. :)

Stuk dikker dan de vorige volgens mij:
Bekijk bijlage 1675083

Toen ik ging bestellen scheelde een grijze ongeveer 10 euro op een zwarte... dus dan maar grijs. Als het er niet uitziet kan ik hem altijd nog volsmeren met hammmerite ofzo. :+

Binnenkort even kijken hoe het zit met de pasvorm.
Ff spuiten joh, ouwe spuitert
;)
 
Wat een gedoe, ik zou er ook wat zenuwachtig van worden... iig goed in de gaten houden.
Heb je veel apparatuur aangekoppeld en ingeschakeld of valt dat mee?
Welke stand zit je nu op?
Zeg dat wel.. Morgen beginnen we aan de terugreis over de Duitse autobahn. Het weer belooft niet heel denderend te worden. Nu maar hopen dat het niet een vocht probleem is. :N

KM stand is ergens rond de 51.XXX km. Wat betreft apparatuur, ik heb de Kawa verstralers eigenlijk altijd aan staan soms doe ik mijn telefoontje opladen via usb en de motor is uitgerust met een handvat verwarming setje van Oxford (rechtstreeks op de accu).

Bijzonder wel dat de hoofdzekering uit het niets versmelt met de behuizing en dat de motor vervolgens de afgelopen 1000 km onder zware belasting geen krimp geeft (de bergpassen worden erg hip genomen ;)).

Een motor met karakter?
 
Ik zou om te beginnen morgen je gebruikers even reduceren tot het minimum. Baat het niet dan schaadt het niet. Goede reis alvast!
 
Ik dacht weleens gelezen te hebben dat een telefoon opladen en de verstralers aan eigenlijk al teveel is voor de Versys-X. Ik zou die verstralers uitzetten, die dingen zijn toch vooral voor hippe bikers. ;)
 
Ik dacht weleens gelezen te hebben dat een telefoon opladen en de verstralers aan eigenlijk al teveel is voor de Versys-X. Ik zou die verstralers uitzetten, die dingen zijn toch vooral voor hippe bikers. ;)
Ik heb ook de handvatverwarming.

Nu ben ik zelf een nono wat betreft elektriciteit maar mensen vertelden mij dat er dan eigenlijk ook al een sterkere dynamo op zou moeten zitten
 
Dingetje past zoals verwacht prima over de gaten van de zijkapjes. Zoals ook de beugels van de oude daar zaten.
PXL_20210912_121814091.jpg


Maar waar deze 2 nou voor zijn... :?
PXL_20210912_121825723.jpg
 
Sjonge, de bovenste bouten van de zijkappen zitten met een rubber kuipmoertje vast. Dat had ik niet helemaal in de gaten dus die duwde ik eruit. Kun je nog een beugeltje demonteren om dat op te lossen...
PXL_20210912_125142282~2.jpg


Maar hij zit! Montage is verder gewoon links en rechts tussen het frame en de zijkapjes dus simpeler dan de grotere plaat die erop zat.
PXL_20210912_152043656.jpg
 
Sjonge, de bovenste bouten van de zijkappen zitten met een rubber kuipmoertje vast. Dat had ik niet helemaal in de gaten dus die duwde ik eruit. Kun je nog een beugeltje demonteren om dat op te lossen...
Bekijk bijlage 1675854

Maar hij zit! Montage is verder gewoon links en rechts tussen het frame en de zijkapjes dus simpeler dan de grotere plaat die erop zat.
Bekijk bijlage 1675855
Die is wel heel netjes zo weg gewerkt.

Heb je een linkje? O-)
 
Ik heb er zelfs 2! :+

Deze NIET kopen:
https://nl.aliexpress.com/item/1005003014318355.html
Die had ik in eerste instantie besteld, maar is nooit geleverd terwijl de tracking aangaf van wel. Bleek ik de code van een andere patient te hebben gekregen. Ze hadden 'm gewoon nooit op de post gedaan. Vervolgens via een dispuut m'n geld teruggekregen, maar de verkoper deed nog wel ff moeilijk. :(

Deze heb ik vervolgens besteld, was er helaas niet in het zwart... maar zoals je ziet staat dat nog niet eens zo gek. :)
https://nl.aliexpress.com/item/1005002813301476.html
 
Terug
Bovenaan Onderaan