Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

Afgelopen weekend heb ik stukken onverhard gereden in de heuvels van Limburg! Gelijk even het Sahara zand van de motor gewassen.. :)

DSCF8861 Instagram.jpg
DSCF8880 Instagram.jpg
DSCF8887 Instagram.jpg
DSCF8894 Instagram.jpg
 
Als ik het goed gezien heb kwam ik vandaag omstreeks 19:30 uur een versys x300 tegen in Duiven op de Rijksweg ten hoogte van de tamboer. Toevallig iemand van het forum?
 
Afgelopen weekend was het tijd voor de eerste keer kleppen stellen en de originele kettingset was versleten.

Allemaal goed te doen, je moet er wel je tijd voor nemen, want eer je bij de kleppen bent.. Maar heerlijk in het zonnetje er op het gemak aan kunnen klussen.
Ze stonden nog ruim binnen de marges dus dat scheelde weer, het kon bij controleren blijven.

Voortandwiel ging relatief makkelijk los, tenminste, vergeleken sommige verhalen die ik hier gelezen had. Buis van 1 meter op de sleutel gezet en iemand ingeschakeld die de motor goed vast hielt en de rem intrapte en hij ging los. Gaf wel een redelijke klap toen hij los schoot.
 
Vanmorgen met dit ruitje gereden:
Screenshot_20220404-195255_AliExpress.jpg
Maar dat klappende erg hard in de harde wind. En het geluid werd zeker niet minder.

Screenshot_20220404-195156_AliExpress.jpg
Maar ik had nog een Ali raampje voor mijn vorige motor liggen. En die heb ik nu verzaagd.... morgen proefrijden. Eventueel nog een opzetruitje... ben heel benieuwdScreenshot_20220404-195845_Gallery.jpgals het bevalt moet ik de rand nog even goed nabewerken...Screenshot_20220404-195812_Gallery.jpg
 
Vanmorgen met dit ruitje gereden:
Bekijk bijlage 1746213
Maar dat klappende erg hard in de harde wind. En het geluid werd zeker niet minder.

Bekijk bijlage 1746214
Maar ik had nog een Ali raampje voor mijn vorige motor liggen. En die heb ik nu verzaagd.... morgen proefrijden. Eventueel nog een opzetruitje... ben heel benieuwdBekijk bijlage 1746215als het bevalt moet ik de rand nog even goed nabewerken...Bekijk bijlage 1746216

Vanmorgen met dit ruitje gereden:
Bekijk bijlage 1746213
Maar dat klappende erg hard in de harde wind. En het geluid werd zeker niet minder.

Bekijk bijlage 1746214
Maar ik had nog een Ali raampje voor mijn vorige motor liggen. En die heb ik nu verzaagd.... morgen proefrijden. Eventueel nog een opzetruitje... ben heel benieuwdBekijk bijlage 1746215als het bevalt moet ik de rand nog even goed nabewerken...Bekijk bijlage 1746216
Mocht het nog niet lukken dan heb ik nog een originele die je zou kunnen aanpassen.
Hoop dat het je gaat lukken.👍
 
Zonder opzetruitje al behoorlijk fijn. Met opzetruitje helemaal perfect voor mijn lengte! ( maar het ziet er wel wat minder uit...)

Screenshot_20220405-165003_Gallery.jpg

Zo kan ik er de hele dag op rondrijden.
 
Probleem wat ik had met het windscherm spoiler was dat de imitatie puig scherm erg ging doorbuigen bij 130km/u en een windkracht 7. De originele is 1 mm dikker en had dat minder.
Haha ik heb een opzetstukje en bij 130 ligt mijn (orginele) windscherm bijna op mijn tank, best flexibel :)
Gelukkig rijd ik voor 95% binnendoor en bijna nooit 100+
 
Zonder opzetruitje al behoorlijk fijn. Met opzetruitje helemaal perfect voor mijn lengte! ( maar het ziet er wel wat minder uit...)

Bekijk bijlage 1746497

Zo kan ik er de hele dag op rondrijden.
Denk het ook wel. Probleem wat ik gad was dat het imitatie puig scherm iets dunner is dan originele. Dus met een opzetruitje en 130km/u en een windkracht 7 tegen begon hij erg door te buigen. Originele scherm is 1 mm dikker en dat merk je wel. Succes ermee.
 
Dit ruitje is zo kort afgezaagd dat die nooit heel erg zal doorbuigen. Lijkt me
klopt, en het was al een erg stevig ding, dus er zit zo goed als geen enkele beweging in.

Een andere vraag die ik niet terug heb gelezen in alle vorige pagina's ( maar misschien overheen gelezen..):

Wanneer ik schakel voel ik soms een soort van "klik" in mijn koppelingshendel ( volledig ingetrokken, dus geheel ontkoppeld). Is dit iets wat bij een slipper clutch past? Ik kan niet echt zeggen of het bij hoge of lage toetren meer gebeurt, lijkt geen verschil te maken en is ook niet altijd.. .... (lees bijna nooit)

Is dit herkenbaar?

gr Martijn
 
klopt, en het was al een erg stevig ding, dus er zit zo goed als geen enkele beweging in.

Een andere vraag die ik niet terug heb gelezen in alle vorige pagina's ( maar misschien overheen gelezen..):

Wanneer ik schakel voel ik soms een soort van "klik" in mijn koppelingshendel ( volledig ingetrokken, dus geheel ontkoppeld). Is dit iets wat bij een slipper clutch past? Ik kan niet echt zeggen of het bij hoge of lage toetren meer gebeurt, lijkt geen verschil te maken en is ook niet altijd.. .... (lees bijna nooit)

Is dit herkenbaar?

gr Martijn
Nee dat niet, alleen als ik van hoog een paar versnellingen terugschakel bij stilstand je tussen 3 en 2 de koppeling een beetje moet laten opkomen om daadwerkelijk de versnelling te laten pakken
 
klopt, en het was al een erg stevig ding, dus er zit zo goed als geen enkele beweging in.

Een andere vraag die ik niet terug heb gelezen in alle vorige pagina's ( maar misschien overheen gelezen..):

Wanneer ik schakel voel ik soms een soort van "klik" in mijn koppelingshendel ( volledig ingetrokken, dus geheel ontkoppeld). Is dit iets wat bij een slipper clutch past? Ik kan niet echt zeggen of het bij hoge of lage toetren meer gebeurt, lijkt geen verschil te maken en is ook niet altijd.. .... (lees bijna nooit)

Is dit herkenbaar?

gr Martijn
Nee niet herkenbaar. Controleer de kabel en alle bewegende delen zoals handle enz even. Misschien moet je kabel gesmeerd worden?
 
Dat had ik ook vaak meestal bij stilstand. Ook van 2 naar 1.
1? Heeft deze motor een eerste versnelling? :p

Ik rijd bij stoplichten altijd in z'n 2 weg en vind alsnog dat ik wel erg vroeg moet opschakelen. Hoor mederijders altijd over dat ze bochten in de tweede nemen terwijl ik dan meestal in de vierde zit haha. Maar na de 6e zou ik ook wel een 7e en 8e willen hebben voor als je eens op de snelweg zit
 
1? Heeft deze motor een eerste versnelling? :p

Ik rijd bij stoplichten altijd in z'n 2 weg en vind alsnog dat ik wel erg vroeg moet opschakelen. Hoor mederijders altijd over dat ze bochten in de tweede nemen terwijl ik dan meestal in de vierde zit haha. Maar na de 6e zou ik ook wel een 7e en 8e willen hebben voor als je eens op de snelweg zit
De 1 is goed te gebruiken als je je voortandwiel veranderd. Verder was het voor mij een kwestie van hoe hoog de toeren waren. Probeerde altijd boven de 4000 zodat hij een beetje lekker bleef oppakken.
 
1? Heeft deze motor een eerste versnelling? :p

Ik rijd bij stoplichten altijd in z'n 2 weg en vind alsnog dat ik wel erg vroeg moet opschakelen. Hoor mederijders altijd over dat ze bochten in de tweede nemen terwijl ik dan meestal in de vierde zit haha. Maar na de 6e zou ik ook wel een 7e en 8e willen hebben voor als je eens op de snelweg zit
Ik ben van begin af aan een hoogtoerige motor gewend. 102cc per cilinder met een heel kleine slag in mijn cb400f.

Bij 50 kmu in z'n 6e met lage toeren geen enkel probleem.
maar als ik 110 ga rijden daarmee (wel met zijspan er aan) ga ik terug naar de 4e.

Heb er in zuid Duitsland ruim 20 jaar terug warmloper mee gehad en dus kapotte zuigerveren.
Lagere toeren is minder vermogen. Dus uiteindelijk zit je dan vol gas te rijden om bij dat lagere toerental toch tegen de wind in te komen, terwijl die één of twee versnellingen lager nog makkelijk wat over heeft.
 
Nee niet herkenbaar. Controleer de kabel en alle bewegende delen zoals handle enz even. Misschien moet je kabel gesmeerd worden?
de koppeling werkt verder heel erg licht en prettig, het is ook meer een soort "vibratie in de hendel"dan een echte tik zeg maar. Nou ja, ik heb nog even garantie, ik hou het in de gaten. Overall schakelt het veel beter dan mijn vorige mini gs. ( g310gs). Daar was de koppeling niet te doseren bij het aangrijppunt. En piepen als een malle. Soms schrokken passanten zich helemaal kapot;)

hoogtoerig was ik dus al wel wat aan gewend geraakt bij de bmw, maar het klinkt op de versys net wat "gezonder" ( 2 tegen 1 cilinder) Gelukkig heb ik nog een kleine benelli ( tnt 125 tornado), heb ik toch nog een 1 cilinder:) Klopt, ik heb wel wat met kleine(re) motoren.... Bedankt voor de snelle reacties allemaal.

Ik ben echt laaiend enthousiast over deze kawasaki!
 
Vandaag proefrit gemaakt op de Tiger 900
Wat een mooi afgewerkte machine, het zit lekker, cruisecontrol lijkt me fantastisch voor de incidentele snelweg ritten en het blok is een raket.

Maar stuurt hij beter dan de Versys, hmm nee. En zo traag is de Versys ook weer niet, is het die 20k dan waard, misschien als mijn motortje op is :)
Ik mag nog even blijven bij dit topic


20220411_132601.jpg
 
@VeneX Jazeker. Een zeer degelijk scherm wat ook bij snelweg niet meebuigt oid. Heeft ook al meerdere keren de grond van dichtbij gezien zonder te breken.I k rijd er nu ruim een ton mee rond (wel meerdere motoren).
 
Iemand ervaringen met de Madstad windscherm?

Houd wel rekening met de lange levertijd en kijk ook goed naar welke lengte je moet hebben.
Kan hem je zeker aanraden.

Zowel gebruikt op een Versys x300 als een Zero SR.
 
Terug
Bovenaan Onderaan