Het kopen van een motor; waar moet je op letten?

princessx

Rookie
14 jul 2013
25
0
diemen
Top! Motorrijbewijs in de pocket (A2)!

Op zoek naar een leuke motor (supersport bijv. Kawasaki Ninja 250r) máár waar moet ik precies op letten zodra ik bij de koper aankom? Heeft iemand wat handige pointers voor een beginnende motorrijder? En waar moet ik op letten als ik naar een geknepen motor ga kijken? 25kw.. 35kw..

Excuses als dit topic al een keer gestart is, maar ik kon het niet vinden..

Ik hoor het graag!

(dit is wel even stiekem off-topic, maar als iemand nog een gave motor verkoopt max €2000 / €2500 dan hoor ik het ook graag!)

Geniet van het lekkere 'winterse' weer buiten! :W
 
Gefeliciteerd! *D

Waar ik op zou letten is:

Banden(Kijken naar profiel diepte, soort vorm van de band, is meestal wel goed)
remblokken
remschijf
ketting + tandwielen(Op speling, slijtage)
Scheelt natuurlijk weer als dat allemaal in goede staat is want dan hoef jij dat niet te betalen :P
Krassen in de kuip
Kleurverschillen. Kan zijn dat dat diegene een keer gevallen is en dus schade heeft gehad.
Kijken of alles recht is(frame,stuur etc)
Vraag naar eventuele bonnen van revisie.
Verlichting, knipperlichten, lampjes, etc controleren.
Eventueel frame nummer controleren of het match wat op het kentekenbewijs staat (je weet maar nooit)
Als je het kenteken kan zien op de foto even na checken op kenteken check ofzo. Zo weet je of die motor is ingevoerd en hoeveel eigenaren heeft gehad.
Vragen naar het onderhoud(olie,remvloeistof, etc. Word meestal wel in de advertentie vermeld.

Meestal is gewoon een goede blik op motor voldoende. Het is anders misschien wel verstandig om gewoon bij een garage/dealer te kopen. Die kunnen je alles vertellen. Maar gebruik vooral je eigen verstand en laat je niks aanpraten. Dan vraag het maar gewoon hier op het forum.

Is misschien wel heel extreem wat ik zeg maar ik heb zelf ook nog niet echt veel ervaring met motoren kopen.
Maar dat zal ik persoonlijk allemaal checken.
Er zullen vast nog wel meer dingen zijn. Maar meer weet ik op het moment niet.'
Als je gaat kijken laat er dan iemand meegaan(die er verstand van heeft). Dan heb je altijd meerdere ogen :P

In ieder geval veel plezier!
 
zweten / lekkende keerringen van de voorvork en achtershock
zweten/lekkages kleppendeksel, koppakking, voetpakking
onregelmatig lopen van het blok
kleur uitlaatgassen
beschadigingen bij stuurnok aanslagen (bij een val slaat het stuur hard tegen de nokken)
beschadigingen aan achterbrug (bij een val slaat de demper vaak tegen de achterbrug)
de slijtage van voetsteuntjes, zadels handgrepen e.d. moet in lijn liggen met de leeftijd/aantal km van de motor
sludge aan oliedop
kleur olie, geen druppels aan peilstok
koelvloeistof moet helder zijn
op en af schakelen, altijd een keer flink accelereren n om te achterhalen of de versnellingen goed overgaan.

slijtagedelen:
remschijven (dikte meten met schuifmaat)
remblokken
ketting, tandwielen, banden etc...

Kijk naar het totaalplaatje. De eigenaar, de omgeving, zijn verhaal, de wel/niet aanwezige onderhoudshistorie, zijn argumenten om te verkopen etc....
 
Gefeliciteerd! *D

Waar ik op zou letten is:

Banden(Kijken naar profiel diepte, soort vorm van de band, is meestal wel goed)
remblokken
remschijf
ketting + tandwielen(Op speling, slijtage)
Scheelt natuurlijk weer als dat allemaal in goede staat is want dan hoef jij dat niet te betalen :P
Krassen in de kuip
Kleurverschillen. Kan zijn dat dat diegene een keer gevallen is en dus schade heeft gehad.
Kijken of alles recht is(frame,stuur etc)
Vraag naar eventuele bonnen van revisie.
Verlichting, knipperlichten, lampjes, etc controleren.
Eventueel frame nummer controleren of het match wat op het kentekenbewijs staat (je weet maar nooit)
Als je het kenteken kan zien op de foto even na checken op kenteken check ofzo. Zo weet je of die motor is ingevoerd en hoeveel eigenaren heeft gehad.
Vragen naar het onderhoud(olie,remvloeistof, etc. Word meestal wel in de advertentie vermeld.

Meestal is gewoon een goede blik op motor voldoende. Het is anders misschien wel verstandig om gewoon bij een garage/dealer te kopen. Die kunnen je alles vertellen. Maar gebruik vooral je eigen verstand en laat je niks aanpraten. Dan vraag het maar gewoon hier op het forum.

Is misschien wel heel extreem wat ik zeg maar ik heb zelf ook nog niet echt veel ervaring met motoren kopen.
Maar dat zal ik persoonlijk allemaal checken.
Er zullen vast nog wel meer dingen zijn. Maar meer weet ik op het moment niet.'
Als je gaat kijken laat er dan iemand meegaan(die er verstand van heeft). Dan heb je altijd meerdere ogen :P

In ieder geval veel plezier!

Bedankt @Bikefreak ! Ik ga deze tips zeker meenemen als ik ga bezichtigen. De facturen zijn aanwezig (heb er om gevraagd) dus dat is al ietswat geruststellinder.

Ja inderdaad @Celeritate, je hebt gelijk. Gewoon iemand meenemen met wat meer verstand. Dat scheelt je denk ik uit eindelijk een hoop 'zooi' en extra centjes..

Ga volgend weekend naar een zx6r kijken maar hij staat al sinds september op marktplaats aangeboden, vind dat nogal lang.....
 
Bedankt @Bikefreak ! Ik ga deze tips zeker meenemen als ik ga bezichtigen. De facturen zijn aanwezig (heb er om gevraagd) dus dat is al ietswat geruststellinder.

Ja inderdaad @Celeritate, je hebt gelijk. Gewoon iemand meenemen met wat meer verstand. Dat scheelt je denk ik uit eindelijk een hoop 'zooi' en extra centjes..

Ga volgend weekend naar een zx6r kijken maar hij staat al sinds september op marktplaats aangeboden, vind dat nogal lang.....

Misschien beste tip van allemaal:
Zorg ervoor dat je iemand mee hebt die:
- Jou in de hand houdt (impulskopen voorkomen)
- Er verstand van heeft als je zelf te onzeker bent.

Als de motor na een tijdje stilstaan moeilijk start kan dat kloppen, bij begrenzing op de gasschuiven gaat het systeem eerder dicht zitten... (Ervaring mee)
Verder zou ik voor je de Ninja koopt ook een 2 cil. op 25kw proberen, rijdt in mijn ervaring een stuk beter. Koppel is belangrijker dan max PK als je een motor gaat begrenzen.

En over je off-topic:
Ik heb een GSX staan uit 1999, minder sportief dan de ZX6R, maar wel een stuk comfortabeler en vriendelijker. Als beiden op 25kw staan zul je geen verschil merken in vermogen *D
 
Laatst bewerkt:
Ga volgend weekend naar een zx6r kijken maar hij staat al sinds september op marktplaats aangeboden, vind dat nogal lang.....

Maakt niet zoveel uit hoor. Vaak plaatsen ze meerdere motoren op 1 advertentie. Dan staat er ook vaak bij ''boven staande gegevens kloppen niet''. Maar het kan ook gewoon zijn dat iedereen hem te duur vind of hij is gewoon mooi en meer niet. Als je een motor ziet die je wat lijkt ga hem dan vergelijken met andere aanbieders. Zodat je een wat duidelijker beeld krijgt over die motor. Je moet natuurlijk ook gewoon een keer een keuze maken.
Hoe zit het met je kleding? Is ook belangrijk. Ik had al een pak voordat ik mn rijbewijs had, hahaha :P
 
Maakt niet zoveel uit hoor. Vaak plaatsen ze meerdere motoren op 1 advertentie. Dan staat er ook vaak bij ''boven staande gegevens kloppen niet''. Maar het kan ook gewoon zijn dat iedereen hem te duur vind of hij is gewoon mooi en meer niet. Als je een motor ziet die je wat lijkt ga hem dan vergelijken met andere aanbieders. Zodat je een wat duidelijker beeld krijgt over die motor. Je moet natuurlijk ook gewoon een keer een keuze maken.
Hoe zit het met je kleding? Is ook belangrijk. Ik had al een pak voordat ik mn rijbewijs had, hahaha :P

True! Ga zo kijken dus ben benieuwd.. Ik neem de jongen van m'n garage mee (die het onderhoud aan m'n auto verricht en toevallig zelf ook motorrijdt)

Pak heb ik al! Alpinestars Vika, de zwarte.. Had 'm vorig jaar al aangeschaft! Dat was ook echt een impulsaankoop, ging eigenlijk even rondkijken en liep de winkel uit met een volledig pak xD leuk hahaha
 
Misschien beste tip van allemaal:
Zorg ervoor dat je iemand mee hebt die:
- Jou in de hand houdt (impulskopen voorkomen)
- Er verstand van heeft als je zelf te onzeker bent.

Als de motor na een tijdje stilstaan moeilijk start kan dat kloppen, bij begrenzing op de gasschuiven gaat het systeem eerder dicht zitten... (Ervaring mee)
Verder zou ik voor je de Ninja koopt ook een 2 cil. op 25kw proberen, rijdt in mijn ervaring een stuk beter. Koppel is belangrijker dan max PK als je een motor gaat begrenzen.

En over je off-topic:
Ik heb een GSX staan uit 1999, minder sportief dan de ZX6R, maar wel een stuk comfortabeler en vriendelijker. Als beiden op 25kw staan zul je geen verschil merken in vermogen *D


Stuur me anders even een privé berichtje, heb je foto's etc. voor me?

Thanks!
 
True! Ga zo kijken dus ben benieuwd.. Ik neem de jongen van m'n garage mee (die het onderhoud aan m'n auto verricht en toevallig zelf ook motorrijdt)

Pak heb ik al! Alpinestars Vika, de zwarte.. Had 'm vorig jaar al aangeschaft! Dat was ook echt een impulsaankoop, ging eigenlijk even rondkijken en liep de winkel uit met een volledig pak xD leuk hahaha

Oke erg verstandig :)
Dat is wel een mooi vrouwen pak, hahaha :P
Je moet er natuurlijk wel goed uitzien op de motor 8-)
 
Oke erg verstandig :)
Dat is wel een mooi vrouwen pak, hahaha :P
Je moet er natuurlijk wel goed uitzien op de motor 8-)

Dat vind ik dus ook! Ja het is echt een mooi pak, goed getailleerd voor vrouwen maar wel met de nodige protectie.. Handig ook want met m'n maat Small zijn veel pakken supergroot. Krijg je een beetje zo een michelin mannetje gevoel bij :P
 
Dat vind ik dus ook! Ja het is echt een mooi pak, goed getailleerd voor vrouwen maar wel met de nodige protectie.. Handig ook want met m'n maat Small zijn veel pakken supergroot. Krijg je een beetje zo een michelin mannetje gevoel bij :P

Dan word het rijden ook stukken beter , hahaha :P
Ja klopt, daar kijk je nog wel even voor naar achteren als er een mooi figuurtje in zit XD
Een hip, tijdloos pak wat bij elke type motor wel past :)
 
Dan word het rijden ook stukken beter , hahaha :P
Ja klopt, daar kijk je nog wel even voor naar achteren als er een mooi figuurtje in zit XD
Een hip, tijdloos pak wat bij elke type motor wel past :)

Exactly! Behalve wanneer het winter is maar goed, dat is het dit jaar gelukkig niet! :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan