Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

Ik weet niet of er garantie zit op remschijven, maar mij lijkt dit geen normaal iets voor schijven van minder dan een half jaar oud en net wat meer dan 2000km. De "spring washers" aan de achterkant van de bobbins lijken bij alle, op 2 na, verdwenen te zijn 🫣. Komende week maar naar de dealer hobbelen op de straatset. Komt die toch nog van pas ^.^

Maar gelukkig wel nog wat kunnen rijden vóór de straatset ander, minder offroad capabel, rubber kreeg.
Eraf:
1699725356988.png

Erop:
1699725380275.png

Laatst bewerkt:
Net maar eens de 890 even onder de loep genomen...

1699998188840.png

Vriendelijke herinnering waarom de standaard skidplate niet helemaal ideaal is. Nu even uitzoeken hoe ik dat eruit ga krijgen.

1699998260925.png

Blijkbaar heb ik KT(yrap)M.

Wat zou er gebeurd zijn als de bashplate meer solide was geweest of dat dempingrubber niet afgebroken was? Soms is het beter als er wat goedkoops stuk gaat. Demping rubberkost een paar euro, je carterpan kon wel eens iets prijziger zijn.
Sterker nog, ik denk dat het niet eens aan de bashplate te wijden is. Je dempingrubber is afgescheurd. Een dure aftermarket bashplate had daar ook aan gehangen en was die ook afgescheurd.

Is dat kunststof ook niet los te krijgen? Bij de 990 was dat destijds ook iets van €10-€15, voordat geld zou ik dan niet lopen kloten met lijm en alu, wat uiteindelijk ook niet gratis is.

Die tyrap scheurt zo weer uit , plaatje aluminium erachter lijmen met lijm van Innotec
Die heb ik er niet ingestopt, en is me nooit eerder opgevallen. Onderdeel kost €20, dus die gaan we gewoon bestellen.

Wat zou er gebeurd zijn als de bashplate meer solide was geweest of dat dempingrubber niet afgebroken was? Soms is het beter als er wat goedkoops stuk gaat. Demping rubberkost een paar euro, je carterpan kon wel eens iets prijziger zijn.
Sterker nog, ik denk dat het niet eens aan de bashplate te wijden is. Je dempingrubber is afgescheurd. Een dure aftermarket bashplate had daar ook aan gehangen en was die ook afgescheurd.

Is dat kunststof ook niet los te krijgen? Bij de 990 was dat destijds ook iets van €10-€15, voordat geld zou ik dan niet lopen kloten met lijm en alu, wat uiteindelijk ook niet gratis is.
Blijkbaar kan dit gebeuren door onkunde tijdens onderhoud (dus beunhazen die de skidplate niet goed loshalen), of doordat het afbreekt doordat die boutjes uitsteken en ergens achter blijven hangen. Het enige wat ik zeker weet is dat flush aan de skidplate boutjes een beter idee was geweest, zodat de onderkant gewoon glad zou zijn. Maar goed, daar hebben de aftermarket fabrikanten iets anders over nagedacht, en in ieder geval die van AXP zit niet aan die rubberen gevalletjes vast. Kost wel direct €300, waar zo'n nieuw rubber demper geval €10 kost. Het grootste probleem is dat ding loskrijgen, want je hebt maar 2mm waar je het aan vast kunt pakken met een tang.

Die kunststof is iets van €20. Dus totaal €30 aan spul. Valt allemaal wel mee. Morgen even naar de crosszaak om te kijken of zijn die onderdelen kunnen bestellen, dan scheelt dat weer €10 verzendkosten.

Enige jammere is dus dat het ook lijkt alsof koelvloeistof lekt, want elke keer dat ik de motor start of ergens stilsta, lijkt een nieuwe paus gekozen te zijn (witte rook van achter radiator). Als morgen alle verplichtingen gedaan zijn maar eens alles los halen en zoeken waar het dan zou kunnen lekken.

Mijn skidplate hangt niet aan die rubbers.

Die heb ik er niet ingestopt, en is me nooit eerder opgevallen. Onderdeel kost €20, dus die gaan we gewoon bestellen.

Blijkbaar kan dit gebeuren door onkunde tijdens onderhoud (dus beunhazen die de skidplate niet goed loshalen), of doordat het afbreekt doordat die boutjes uitsteken en ergens achter blijven hangen. Het enige wat ik zeker weet is dat flush aan de skidplate boutjes een beter idee was geweest, zodat de onderkant gewoon glad zou zijn. Maar goed, daar hebben de aftermarket fabrikanten iets anders over nagedacht, en in ieder geval die van AXP zit niet aan die rubberen gevalletjes vast. Kost wel direct €300, waar zo'n nieuw rubber demper geval €10 kost. Het grootste probleem is dat ding loskrijgen, want je hebt maar 2mm waar je het aan vast kunt pakken met een tang.

Die kunststof is iets van €20. Dus totaal €30 aan spul. Valt allemaal wel mee. Morgen even naar de crosszaak om te kijken of zijn die onderdelen kunnen bestellen, dan scheelt dat weer €10 verzendkosten.

Enige jammere is dus dat het ook lijkt alsof koelvloeistof lekt, want elke keer dat ik de motor start of ergens stilsta, lijkt een nieuwe paus gekozen te zijn (witte rook van achter radiator). Als morgen alle verplichtingen gedaan zijn maar eens alles los halen en zoeken waar het dan zou kunnen lekken.
Slangenklemmen die loszitten komt eel eens voor.

Is het niet gewoon omdat alles nat is op de weg en er naast?
Wat voor boutjes steken er uit? Buitenzeskant kon wel eens blijven haken inderdaad. Je zou dit soort er in kunnen draaien. DRESSELHAUS Slotbout vlakke rondkop binnenzeskant 6x20 mm galv.verzinkt, 100 stuks kopen! | HORNBACH
Is inderdaad een zeskant/torx wat een stukje uitsteekt. Kijk, het is niet veel, maar genoeg om ongelukkig ergens achter te blijven hangen. Andere boutjes heb ik wel over nagedacht. Eens kijken of die te krijgen zijn in torx 30, zodat alles gewoon met 1 soort sleutel los te krijgen is.

Slangenklemmen die loszitten komt eel eens voor.
Klopt ja. Heb je toevallig tips om die te controleren? Of moeten dan echt alle kappen en de tank eraf? Ik zag op yt video's mensen klungelen met een hele smalle steeksleutel met alle kappen erop, maar A: die heb ik niet, en B: mijn (on)handigheid gaat dat niet toestaan.

1700514972560.png

Zo, na een goeie schoonmaakbeurt onder de skidplate lijkt het probleem met de koelvloeistof opgelost te zijn. Altijd mooi, zo'n stoomsysteem 🤣. Nu 2-3 weken wachten op de Rekluse koppelingsplaten en dan is de slippende koppeling ook eindelijk opgelost.

Daarnaast functioneert een vrijloopkoppeling niet anders dan een reguliere koppeling, behoudens het feit dat hij vrij kan lopen...je kunt nog steeds gewoon met koppeling wegrijden, de koppeling gebruiken voor wheelies en zo verder.

Terug
Bovenaan Onderaan