Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

De 890 heeft niet alleen een grotere cilinderinhoud, maar ook een aantal motorische aanpassingen t.o.v. de 790 die de betrouwbaarheid en rijbaarheid ten goede komen.
 
Voor wat betreft de aanpassing aan de 790 waren dit wat kleine aanloop problemen die in het 2020 model zijn opgelost.
De 890 loopt iets rustiger door de zwaardere krukas die wat meer vliegwiel werking geeft en heeft 10 pk en 10 nm meer koppel.
Die heb ik persoonlijk niet nodig
Voor wat info hier een 50000km 790 review
 
Ik denk dat het belangrijkste is dat of je nou een 790 of 890 koopt
Dat je een met garantie koopt,
Volledig onderhouds historie bekend is met reparaties en terugroepacties uitgevoerd.

Mijn ervaring met verschillende ktm's

Is dat als er niks noemenswaardig gebeurt is in de 1e 15000km dat je waarschijnlijk een probleemloos fiets hebt

En laat hem onderhouden door een goede dealer of specialist.

https://790adventure.net/
Is een handige site voor het wel en wee met de 790 en ook heel veel raak vlakken met de 890

Succes met je zoek tocht
 
bedankt alvast voor de tips :)
iemand ook ervaring met als passagier te rijden ? (voor de tenere700 lijkt me het minder comfortabel iemand hier ervaring in?)
en als ik naar het gewicht en de bouw van de ktm kijk lijkt me het wel een goede moto voor de eerste off road ervaringen of zouden jullie eerder beginnen met iets kleiner ?
 
Voor 1e offroad ervaring is ie prima!
Ga je meer enduro style doen, dan zou ik wat lichtere kopen.
 
Ligt er maar aan wat je onder offroad verstaat ,als dat wat zandpaadjes en tet rijden is , prima! Voor het zwaardere werk een lichtere motor = minder dan 150kg! Let wel , de motor kan erg veel , en is niet topzwaar zoals bijna al het andere , maar het blijft 200+ kg waarmee je rond rijd.
 
Ligt er maar aan wat je onder offroad verstaat ,als dat wat zandpaadjes en tet rijden is , prima! Voor het zwaardere werk een lichtere motor = minder dan 150kg! Let wel , de motor kan erg veel , en is niet topzwaar zoals bijna al het andere , maar het blijft 200+ kg waarmee je rond rijd.
Natuurlijk is een enduro makkelijker, maar vergis je niet wat er met een 790/890 allemaal kan als je zelf maar niet al te flauw bent...!
 
Zo lag de mijne er vorige week in Portugal bij, tijdens een offroad ritje ;) oprapen en weer door met die 790.
 

Bijlagen

  • 20220805_112240.jpg
    20220805_112240.jpg
    717,7 KB · Weergaven: 74
Denk dat je als beginner beter weg bent op een 790 dan een T7. Niet dat de T7 voor "pro's" is, meer omdat de 790 door het lage zwaartepunt beter doordacht is. Tevens zit er op de 790/890 al fatsoenlijke vering.

Persoonlijk vond ik de T7 erg plastic aanvoelen. Mooie motor kwa looks, maar het oogt en voelt allemaal wat goedkoop aan eenmaal van dichtbij bekeken en zelf erop gereden te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik vond de 790 dan weer wat saai, met een hoog scootergehalte en een weinig inspirerend blok.
Ktm's plastic en lak erop zijn nu ook niet fabuleus.
Standaard vering van de 790 vond ik nu niet merkelijk beter dan bij de T7 (ook weinig mis mee), de R zal wel wat anders zijn.

Wel benieuwd naar de 890.
 
Ik praat ook over de R.

Vriend van me heeft een T7 en die heeft al vanalles afgebroken aan de motor doordat die door de vering sloeg.
 
Vergelijk R met standaard T7 lijkt me beetje mank te lopen.
Steek het verschil in prijs in de vering op de T7...
 
Verschil in power is ook significant tussen een 790 en de tenere. Offroad zullen de meeste het niet nodig hebben maar op de gewone weg vind ik het extra vermogen van de 790 tov de tenere een pluspunt. Moet daarbij wel zeggen dat de tenere een heerlijk soepel blok heeft. Desondanks prefereer ik de extra pk’s van de KTM, helemaal in combinatie met de quickshifter
 
  • Leuk
Waarderingen: gsuk
Ik vond het blok van de T7 net veel leuker dan dat van de 790 (890 niet geprobeerd), karakter lag me beter. Daarom ook gekocht. Vermogen is genoeg, boeit verder niet.
Niets mis met de 790 verder, klik was er gewoon meer met de T7.
 
heb enkele testritten geboekt (onder andere ook met de tenere700 om toch de vergelijking te maken)
want een standaard 790 op het oog van 2019 (rond de 15k km) maar jammer genoeg is er toen niet gegaan voor de verlengde garantie..
een nieuwe 890 ga ik zoizo niet kopen, beetje te gierig denk ik ;)
 
Heeft er iemand de standaard handgrepen en het bagagerek achterop vervangen door het KTM powerparts bagagerek? Of een ander leuk alternatief? Kan dat zonder aanpassingen? En zo ja, zou je hier een foto willen posten?

Op internet zie ik alleen foto's van het aluminium rek gemonteerd bovenop het standaard plastic rek.

Update: Heb er inmiddels 1 gevonden van Perun Moto. Mooi spul, wel flink aan de prijs :)
3-Resized-20210211_081714_1200x.jpg

4-Resized-20210211_081705_1200x.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nou, nieuwe 890 R is besteld, mijn "oude" van begin dit jaar maar bouwjaar 2021 is total loss.

Drie weken geleden in een greppel beland, wegbeheerder is aansprakelijk gesteld, goede kans op vergoeding van alle schades.
Linker schouderblad en een rib gebroken, nog wat ribben gekneusd en polsen en duimen doen nog steeds verrekte zeer.

De 890 is total loss verklaard omdat het frame hoogstwaarschijnlijk vervangen moet worden, de stuurdemper was namelijk finaal doorgebroken dus dealer en expert vertrouwden het frame ook niet meer.

Nou ja, over een week of drie een compleet nieuwe motor van een bouwjaar jonger, kost me uiteindelijk 500 euro maar daarvoor bouwt de dealer alle aftermarket dingen, en dat zijn er nogal wat, over naar de nieuwe motor, scheelt mij twee dagen sleutelen en vloeken.

Alleen balen dat ik het ding weer moet gaan inrijden, de oude deed het nu zo lekker nu hij iets meer dan 5K erop had staan.
 
Heeft er iemand de standaard handgrepen en het bagagerek achterop vervangen door het KTM powerparts bagagerek? Of een ander leuk alternatief? Kan dat zonder aanpassingen? En zo ja, zou je hier een foto willen posten?

Op internet zie ik alleen foto's van het aluminium rek gemonteerd bovenop het standaard plastic rek.

Update: Heb er inmiddels 1 gevonden van Perun Moto. Mooi spul, wel flink aan de prijs :)
Ik heb er zo een, werkt goed op de Franse offroad wegen ;)
De standaard handgrepen heb ik er nog wel opzitten.
 
heb enkele testritten geboekt (onder andere ook met de tenere700 om toch de vergelijking te maken)
want een standaard 790 op het oog van 2019 (rond de 15k km) maar jammer genoeg is er toen niet gegaan voor de verlengde garantie..
een nieuwe 890 ga ik zoizo niet kopen, beetje te gierig denk ik ;)
Kijk hier maar eens om een idee te krijgen van de capaciteiten van de 790/890/T7:
 
Terug
Bovenaan Onderaan