Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

Hallo KTM liefhebbers. Misschien kunnen jullie een ongezouten mening geven over het volgende:
Ik ben van plan om dagelijks te gaan rijden naar mijn werk, 47km enkele reis. Dit betreft 45km dijk met veel (lees veel!) drempels. Drempels in alle vormen en maten. Je mag 60 op de dijk, maar iedereen rijdt daar een stuk harder, zo ook ik.
Ik ben dus op zoek naar een motor welke:
- De drempels goed incasseert
- Lekker sportief bochten kan maken
- Beetje koppel heeft zodat ik niet na elke drempel 2 versnellingen terug moet.
- Zijkoffers heeft om spulletjes mee te kunnen nemen.

Uiteraard nog wat meer eisen qua verlichting en verwarming maar dat is niet echt motor specifiek.

Nu heb ik de KTM 790 Adventure 2019 op het oog. Zijn er eigenaren van deze motor welke mij kunnen vertellen of deze motor geschikt zou zijn voor dit soort gebruik? Is de zithouding goed te doen voor deze afstand en heeft iemand toevallig de originele zijkoffers van KTM die hier wat zinnigs over kunnen zeggen? En hoe is het suspensie verhaal?

Ik heb inmiddels meerdere motoren geprobeerd:
- Tuono V4 1100RR (eigen motor, overkill, veel te hard geveerd, 0 ruimte voor spullen)
- Kawasaki Z650 (motor van vrouw, net wat te klein/licht, te veel schakelen, 0 ruimte voor spullen, vering wat 'simpel')
- Kawasaki Versys 1000 2018 (motor van schoonvader, zithouding goed, vermogen goed, te zwaar, wordt van de motor gelanceerd bij drempels)

Nou alvast bedankt voor de moeite :)
In een woord
Geschikt

Zou alleen of de vering aanpassen of voor een R gaan

Mijn bijna dagelijks rit van 33 km enkele reis is ongeveer 15 buiten gebied met heel veel drempels,
En als je gaat staan zijn 100+ snelheden mogelijk
En wat bochten betreft ben nu bezig met 11 dagen dagen Dolemieten
Nou dat is een en al bochten heuvels bergen hoge snelheids wegen en daar draait de 890 adv R zijn hand niet voor om
Heb ook 30000km met de 790 adv R gereden en dat gaat ook prima

Wat koffers betreft zou ik eerder kiezen voor after market heb zelf die van bumot
 
Gisteren is de 2023 890r op de site gezet van ktm.

Wat vinden jullie er van?
Het zou leuk zijn als KTM een keer langer dan 2 jaar zou doen over het wisselen van de modellen.

Het bulkige front lijkt wat uit verhouding tov de ranke bips, maar eens in het echt bekijken hoe dit uit pakt. Denk dat de windprotectie nu wel echt op orde is.
 
Het zou leuk zijn als KTM een keer langer dan 2 jaar zou doen over het wisselen van de modellen.
Ja dat is inderdaad wel een punt. Toen ik de 790 kocht had ik hem net in de schuur staan en werd de 890 aangekondigd. Toen baalde ik wel verschikkelijk.
Ik vind m mooi! En een net nieuw TFT display, hopelijk nu wel vochtdicht;)
Haha niet te optimistisch he.

We gaan het zien... Hopen dat er ook een 690 adventure aankomt...
 

Bijlagen

  • 54C6EAFB-8BC4-472F-8406-066A61CD0AD5.png
    54C6EAFB-8BC4-472F-8406-066A61CD0AD5.png
    909,4 KB · Weergaven: 31
Mijn wielset van de 2021 890 Adventure R mag weg.

Betreft set wielen inclusief remschijven voor en achter en origineel tandwiel achter.

Banden zijn zo'n 300 km oude Motoz Desert race h/t.

Complete set die je zo kunt wisselen dus.

De set heeft 2k km gedraaid, op de banden na, daar staat zo'n 300 km op.

Mag compleet weg voor € 1.250,-.

Kale wielen kosten bij KTM 1600 voor een set, tegen de tijd dat je daar 3 remschijven, een kettingwiel en een set banden bij hebt geteld ga je richting de 2500.
 
Laatst bewerkt:
 
gaat Harry nog adventure rijden?
 
In een woord
Geschikt

Zou alleen of de vering aanpassen of voor een R gaan

Mijn bijna dagelijks rit van 33 km enkele reis is ongeveer 15 buiten gebied met heel veel drempels,
En als je gaat staan zijn 100+ snelheden mogelijk
En wat bochten betreft ben nu bezig met 11 dagen dagen Dolemieten
Nou dat is een en al bochten heuvels bergen hoge snelheids wegen en daar draait de 890 adv R zijn hand niet voor om
Heb ook 30000km met de 790 adv R gereden en dat gaat ook prima

Wat koffers betreft zou ik eerder kiezen voor after market heb zelf die van bumot
Bedankt voor het delen van je ervaring.

En waarom zou ik de vering moeten aanpassen? Wat ervaar jij?

Goede tip over de koffers, ik vind de originele nogal groot ogen, of ligt dat aan mij?
 
Heb voor dat ik de 790 adv R kocht een 1290 sas gehad
Daar heb ik toen iets mee gehad waardoor ik ongeveer 7 weken op verschillende leen motoren heb gereden
Waar van ongeveer 5 weken op de 790 adv Standard.
Reed super leuk hoor daar niet van,
maar er viel bijna niks af te stellen op de vering behalve achter de veer voorspanning
En ik vond het wat stug
En ik wist dat als ik een 790 zou kopen dat off-road wat meer zou lonken

En zeker met mijn gewicht 115 kg wou ik iets meer mogelijkheden wat afstellen betreft

Maar na zo veel weken op de 790 was ik er eigenlijk al uit
Ik ging mijn 1299 verkopen
En een 790 adv R zou er komen
Dus een proefrit gemaakt op de R
En mijn gevowl werd bevestigd
De betere vering
Maakte de fiets nog beter
Pas geleden 2 dagen op de husky norden 901 gereden
Ook een prima fiets.
Maar wat vering betreft
Was ik weer blij dat ik op mijn inmiddels 890 adv R weer kon stappen

Net 10 dagen 4000km
passen gereden in Dolomieten on-road en heel af en toe een bos paadje

Wat een heerlijk all round fiets 😃

En wat koffers betreft
Zoek je zij koffers of top koffer?
Afsluitbaar?
Of zou een tas achter op de bagage drager ook prima zijn?

En wordt de fiets alleen voor ww gebruikt
Of doe meer dingen met jr motor?

De nieuwe 890 afv R 2023 is net uitgekomen
Dus misschien is een 890 ook in je range?

In ieder geval succes met de zoektocht

En een advies
Koop een met garantie( is binnen de 2 jaar te verlengen tot max 80000km/8 jaar welk het eerst komt)
Het liefst bij een ktm dealer
 
  • Leuk
Waarderingen: zen
Ik koop met plezier nog KTM nieuw, met garantie voor de volledige periode van mijn bezit en het eerste jaar voor de nieuwe eigenaar.

Ik koop na m'n 1290 ervaring nooit nog een (niet-enduro) KTM tweedehands zonder garantie.
 
Yes, lekkende koelvloeistof probleem is opgelost. In eerste instantie de onjuiste aanname gedaan dat het aan de slang zou liggen die bevestigd zit op de thermostaat behuizing. Uit die omgeving kwam immers de lekkage. Dus de slangen maar gelijk vervangen voor Samco slangen en slangenklemmen. Helaas bleek het vervolgens nog steeds te lekken. Vervolgens de motor nog verder gedemonteerd. De tank lag er al af dus ook de radiator verwijderd. Pas dan kun je alles goed zien. Het viel me op dat de boel rond de slang droog was en het leek me dus waarschijnlijk dat het vanuit de thermostaat behuizing zou lekken. Dus die eraf gedraaid en goed geïnspecteerd. De thermostaat met pakking oogde in orde maar de behuizing oogde wat vervormd. Op onderstaande foto kun je dat zien. Dat opstaande randje houdt de thermostaat met pakking op zn plaats en was niet helemaal vlak meer. Meegenomen naar lokale ktm dealer en blijkbaar is dit omderdeel in de tussentijd gemodificeerd. Gelukkig hadden ze die liggen. Nieuwe behuizing met oude thermostaat gemonteerd, samco slangen erop, gevuld met koelvloeistof en voila, probleem verholpen. Al met al best in mijn nopjes dat ik dit euvel zelf heb gefixt.. Wellicht heeft iemand die met hetzelfde probleem kampt iets aan dit verhaal.

62FDC086-BC1F-40C9-9EF2-3AC65B5B15A6.jpeg
 
Eerste hill climb is een feit, video doet natuurlijk geen recht aan hoe steil het is.
 
Zoals tijd terug beloofd, hierbij dan ;)

 
Terug
Bovenaan Onderaan