Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

Heb voor dat ik de 790 adv R kocht een 1290 sas gehad
Daar heb ik toen iets mee gehad waardoor ik ongeveer 7 weken op verschillende leen motoren heb gereden
Waar van ongeveer 5 weken op de 790 adv Standard.
Reed super leuk hoor daar niet van,
maar er viel bijna niks af te stellen op de vering behalve achter de veer voorspanning
En ik vond het wat stug
En ik wist dat als ik een 790 zou kopen dat off-road wat meer zou lonken

En zeker met mijn gewicht 115 kg wou ik iets meer mogelijkheden wat afstellen betreft

Maar na zo veel weken op de 790 was ik er eigenlijk al uit
Ik ging mijn 1299 verkopen
En een 790 adv R zou er komen
Dus een proefrit gemaakt op de R
En mijn gevowl werd bevestigd
De betere vering
Maakte de fiets nog beter
Pas geleden 2 dagen op de husky norden 901 gereden
Ook een prima fiets.
Maar wat vering betreft
Was ik weer blij dat ik op mijn inmiddels 890 adv R weer kon stappen

Net 10 dagen 4000km
passen gereden in Dolomieten on-road en heel af en toe een bos paadje

Wat een heerlijk all round fiets 😃

En wat koffers betreft
Zoek je zij koffers of top koffer?
Afsluitbaar?
Of zou een tas achter op de bagage drager ook prima zijn?

En wordt de fiets alleen voor ww gebruikt
Of doe meer dingen met jr motor?

De nieuwe 890 afv R 2023 is net uitgekomen
Dus misschien is een 890 ook in je range?

In ieder geval succes met de zoektocht

En een advies
Koop een met garantie( is binnen de 2 jaar te verlengen tot max 80000km/8 jaar welk het eerst komt)
Het liefst bij een ktm dealer
Dat klinkt allemaal erg goed.

De motor zal voornamelijk voor woon/werk gebruik worden. 4 dagen in de week, ongeveer 100km per dag. Deze 100km bestaat dus veelal uit dijk en drempels. Ik zoek dus echt een motor die tientallen drempels goed verwerkt. Ik heb geen ambities voor off-road en weeg zelf rond de 80 kilo. Ik denk dat ik gewoon op beiden moet gaan proefrijden, zowel de 790 Adventure en de Adventure R.

Budget is rond de 10/12k dus de nieuwe 890 valt daar zeker buiten. Qua tassen maakt het niet enorm veel uit, behalve dat niet zulke goede ervaringen heb met topkoffers. Ik vind het (tot nu toe) beroerd rijden en ook gewoon lelijk om te zien. Vandaar mijn voorkeur naar zijtassen/koffers.
 
Dat klinkt allemaal erg goed.

De motor zal voornamelijk voor woon/werk gebruik worden. 4 dagen in de week, ongeveer 100km per dag. Deze 100km bestaat dus veelal uit dijk en drempels. Ik zoek dus echt een motor die tientallen drempels goed verwerkt. Ik heb geen ambities voor off-road en weeg zelf rond de 80 kilo. Ik denk dat ik gewoon op beiden moet gaan proefrijden, zowel de 790 Adventure en de Adventure R.

Budget is rond de 10/12k dus de nieuwe 890 valt daar zeker buiten. Qua tassen maakt het niet enorm veel uit, behalve dat niet zulke goede ervaringen heb met topkoffers. Ik vind het (tot nu toe) beroerd rijden en ook gewoon lelijk om te zien. Vandaar mijn voorkeur naar zijtassen/koffers.
beide rijden is wel verstandig,
besef ook dat de meeste Specifieke S onderdelen (zadels windschermen spatbord enz ) gewoon uitwisselbaar zijn met de R en andersom. heb zelf een tasje achterop die grote te ritsen is zodat evt een helm in past staat wat minder lelijk dan een topkoffer;) maakt je wat minder breed!

beide motors zijn ook een feestje op de weg zeker dijkjes en drempels

kijk ook even hier :
heel veel info!
 
Dat klinkt allemaal erg goed.

De motor zal voornamelijk voor woon/werk gebruik worden. 4 dagen in de week, ongeveer 100km per dag. Deze 100km bestaat dus veelal uit dijk en drempels. Ik zoek dus echt een motor die tientallen drempels goed verwerkt. Ik heb geen ambities voor off-road en weeg zelf rond de 80 kilo. Ik denk dat ik gewoon op beiden moet gaan proefrijden, zowel de 790 Adventure en de Adventure R.

Budget is rond de 10/12k dus de nieuwe 890 valt daar zeker buiten. Qua tassen maakt het niet enorm veel uit, behalve dat niet zulke goede ervaringen heb met topkoffers. Ik vind het (tot nu toe) beroerd rijden en ook gewoon lelijk om te zien. Vandaar mijn voorkeur naar zijtassen/koffers.
Bij goedhart
Als het goed is net kleine beurt gehad?
Jaar bovag garantie
 

Bijlagen

  • 20220924_154439.jpg
    20220924_154439.jpg
    126,5 KB · Weergaven: 49
Bedankt voor de tips! Ik ga daar zeker eens naar kijken. Misschien wel de beste optie om allebei proef te gaan rijden. Dan kan ik het het beste vergelijken. Ik moet eigenlijk gewoon lokaal een dealer vinden en gewoon mijn route gaan rijden. Kijken hoe die het doet.
 
Ik rij de R versie en mijn vriendin de S van de 790 adventure.
Mijn vriendin had door haar (tekort aan) lengte namelijk problemen met de R, maar paste prima op de S
We hebben alleen op de S versie wel de software van de R door de dealer laten installeren.
Zodat de ride modes en throttel (rally) ook op de S zit.
Mijn vriendin vind dat een stuk fijner (feller) dan het originele karakter van de S.

kortom, je kan dus ook nog combineren indien nodig _O-
 
Haha jeetje, dat is inderdaad ook nog mogelijk dan.

De R is qua vering uiteraard verder ontwikkeld, echter heb ik niet het doel om van het asfalt te geraken. Voor mij is echt belangrijk dat hij bochten en drempels goed doet. Dat wordt de focus voor mij :)
 
In het buitenland (vakanties) gaat me vriendin met de S ook gerust de onverharde (gravel en bergpaadjes) wegen op en dat is voor de vering van de S ook prima te doen.
 
Ik ben dit jaar 63 geworden en heb mezelf een 890 s kado gedaan .
Waarom de s? Omdat die lager is , de vering al prima is zoals die is voor mij ,ik rem nooit voor een drempel , en ook in het grijs geleverd wordt.
Dat hoge voorspatbord hoeft niet voor mij.
 
M’n 790 start niet (meer). Laatste keer startte hij vrijwel meteen maar wel pas na opladen accu. Ook nu weer de accu opgeladen, lader geeft vol aan, dashboard geeft 12,1 volt aan. Gooit de startmotor goed rond maar motor slaat niet aan. Bij het starten zakt de stroom tot 9,6 ongeveer. Zekeringen in orde en brandstofkraantjes staan open. Zou toch zinvol zijn de accu te vervangen?
 
Die accu is op.
En als je lader vol aangeeft terwijl hij pas 12volt en een beetje is.... zou ik de lader ook maar checken (of anders heeft de nieuwe accu ook maar een kort leven 🤔)
 
Hallo KTM liefhebbers. Misschien kunnen jullie een ongezouten mening geven over het volgende:
Ik ben van plan om dagelijks te gaan rijden naar mijn werk, 47km enkele reis. Dit betreft 45km dijk met veel (lees veel!) drempels. Drempels in alle vormen en maten. Je mag 60 op de dijk, maar iedereen rijdt daar een stuk harder, zo ook ik.
Ik ben dus op zoek naar een motor welke:
- De drempels goed incasseert
- Lekker sportief bochten kan maken
- Beetje koppel heeft zodat ik niet na elke drempel 2 versnellingen terug moet.
- Zijkoffers heeft om spulletjes mee te kunnen nemen.

Uiteraard nog wat meer eisen qua verlichting en verwarming maar dat is niet echt motor specifiek.

Nu heb ik de KTM 790 Adventure 2019 op het oog. Zijn er eigenaren van deze motor welke mij kunnen vertellen of deze motor geschikt zou zijn voor dit soort gebruik? Is de zithouding goed te doen voor deze afstand en heeft iemand toevallig de originele zijkoffers van KTM die hier wat zinnigs over kunnen zeggen? En hoe is het suspensie verhaal?

Ik heb inmiddels meerdere motoren geprobeerd:
- Tuono V4 1100RR (eigen motor, overkill, veel te hard geveerd, 0 ruimte voor spullen)
- Kawasaki Z650 (motor van vrouw, net wat te klein/licht, te veel schakelen, 0 ruimte voor spullen, vering wat 'simpel')
- Kawasaki Versys 1000 2018 (motor van schoonvader, zithouding goed, vermogen goed, te zwaar, wordt van de motor gelanceerd bij drempels)

Nou alvast bedankt voor de moeite :)

Zeker goed te doen! Ik doe zowel woon- werk als offroad er mee rijden. Zie handtekening voor mijn motor. Staat wel te koop overigens maar dat heeft niets met de motor zelfde zelf te maken. Ik kan het je aanraden!
 
Probleempje...

Engine to hot.
Pas geleden koelvloeistof bijgevuld, zit amper nog iets in, een slok. Ik zie daar geen lek bij de slangetjes. Fuse van de fans moeten vervangen, deze was doorgebrand, maar helpt ook niet, melding blijft.

Waar kan het probleem zitten? En waar moet ik zoeken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan