Het leven na het examen....

zantzakkie

Blue boy
6 mei 2019
1.586
1.520
Beste MF-ers.
Als ik terugkijk op de periode na het behalen van m’n rijbewijs, lijkt het erop dat er verschillende stadia gepasseerd zijn.

De eerste weken.

Je voelt je erg nietig tussen alle auto’s op de weg, ben vaak niet gezien en kwam daar vaak laat achter.
Vaak schelden op jezelf vanwege domme fouten en situaties die je had kunnen aan zien komen.

De 2-3 maanden daarna.

Je gaat je motor beter leren kennen, en gaat er ook na rijden.
Het gas gaat er vaker en langer op, je denkt dat je het al aardig door hebt, en de eerste voorzichtigheid slijt een beetje weg.
Beetje wheelies, stoppies en platter door de bocht.
Slecht tegen fouten kunnen die jou in de problemen brengen.

De volgende 6 maanden.

Snelle periodes wisselen zich af met de cruise modus.
Slecht in je spiegels kijken omdat je harder rijd dan goed voor je is worden ongenadig afgestraft door de politie.
De enige plek om te stoppen in vooraan, koste wat het kost.
Je krijgt beter verkeersinzicht zodat je veel gevaarlijke situaties kan voorkomen.
Je komt erachter dat een dag niet gereden, een dag niet geleefd betekend.
De verslaving slaat toe!

De tijd daarna.

Je wordt rustiger, niet ieder stoplicht is een dragstrip meer.
In een rustige situatie is achteraan aansluiten ook prima.
Vergevingsgezinder naar medeweggebruikers omdat je het allang aan zag komen.
Risico’s van te snel ergens voorbij willen spelen nog weleens op, vooral bij situaties van 1 baan naar 2 baans.
Bochten worden leuker dan hard rijden, waarbij het laatste vooral gebruikt wordt om ergens snel te zijn, en niet voor de kick.

Kortom, dit is hoe ik het beleef.
Het is in de jij vorm geschreven, maar ik spreek uiteraard voor mezelf.
Vanzelfsprekend ben ik geen heilige en gewoon nog een beginner, maar het begin is er.
Zelf ben ik van mening dat de eerste 3 maanden de gevaarlijkste waren, onbewust onbekwaam.
Maar ik heb het overleefd*O*

Hoe was het voor jullie?
Herkenbaar, de auto in de hoek gezet en nooit meer omgekeken?
Of een bevlieging waar je een jaar later van denkt, is dit het nu?
Brand maar los, ben benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken en beleven.
 
Ik vraag me af wat je met die informatie gaat doen.
Verkopen aan de hoogste bieder :+
Nee, ik vind het gewoon interssant hoe anderen het beleven, en aangezien ik niets recents kon vinden open ik zelf maar een topic.
Maar voel je niet verplicht;)
 
Leuk geschreven :Y

Bij mij ging het wel iets anders..
De eerste paar weken voelde ik me niet nietig, maar was het gewoonweg doodeng _O-
Ik had nooit een supersport gereden tijdens mijn lessen maar kocht er wel gelijk 1. Ik weet nog dat ik een vrachtwagen inhaalde en ik ‘opeens’ 160 reed (en dit was letterlijk het eerste ritje; van de dealer naar huis toe:')). Zo hard ging ik nog niet eens in de auto.
Qua fouten en situaties heb ik nooit echt gehad in de tijd dat ik mijn motor rbw heb. Maar misschien komt dat omdat ik niet zo snel schrik. Mag wel een supersport rijden maar ik heb altijd veel respect gehad voor de machine zelf, de wegen en mede- weggebruikers. Denk dat ik daarom nog nooit een boete heb gehad op de motor. En ik heb geen last van m’n ego :+

Zo ging het bij mij de eerste 2-3 maanden. En daarna kwam het genieten pas. De geluiden raakten meer gewend, de wegligging etc. ook. Dat knietje naar de grond kwam bij mij pas na een halfjaar. En ook weer verleerd omdat ik aan winterstops doe..

En nu kan ik niet meer zonder haar ❤️
 
Alle situaties komen wel wat naar voren. Het eerste beste stoplicht nog geen 500meter bij motorport vandaan stond het achterwiel geblokkeerd. kwam goed af verder.Eerste paar keer rijden was geen plezier maar overwinning. daarna begon het op te bouwen.
Ik heb nooit het gevoel dat ik vooraan wil bij stoplicht. dat gepriek en geprak tussen auto door vindt ik niks.
Ze zien je gewoon niet en daar moet jezelf op rijden. Gebeurd er wat , metteen vergeten , het volgende dient zich weer snel aan.

Hard rijden alleen waar het kan zonder kruising en huizen met oprij paden.
Snelweg is nog steeds niks aan.
 
Beste MF-ers.
Als ik terugkijk op de periode na het behalen van m’n rijbewijs, lijkt het erop dat er verschillende stadia gepasseerd zijn.

De eerste weken.

Je voelt je erg nietig tussen alle auto’s op de weg, ben vaak niet gezien en kwam daar vaak laat achter.
Vaak schelden op jezelf vanwege domme fouten en situaties die je had kunnen aan zien komen.

De 2-3 maanden daarna.

Je gaat je motor beter leren kennen, en gaat er ook na rijden.
Het gas gaat er vaker en langer op, je denkt dat je het al aardig door hebt, en de eerste voorzichtigheid slijt een beetje weg.
Beetje wheelies, stoppies en platter door de bocht.
Slecht tegen fouten kunnen die jou in de problemen brengen.

De volgende 6 maanden.

Snelle periodes wisselen zich af met de cruise modus.
Slecht in je spiegels kijken omdat je harder rijd dan goed voor je is worden ongenadig afgestraft door de politie.
De enige plek om te stoppen in vooraan, koste wat het kost.
Je krijgt beter verkeersinzicht zodat je veel gevaarlijke situaties kan voorkomen.
Je komt erachter dat een dag niet gereden, een dag niet geleefd betekend.
De verslaving slaat toe!

De tijd daarna.

Je wordt rustiger, niet ieder stoplicht is een dragstrip meer.
In een rustige situatie is achteraan aansluiten ook prima.
Vergevingsgezinder naar medeweggebruikers omdat je het allang aan zag komen.
Risico’s van te snel ergens voorbij willen spelen nog weleens op, vooral bij situaties van 1 baan naar 2 baans.
Bochten worden leuker dan hard rijden, waarbij het laatste vooral gebruikt wordt om ergens snel te zijn, en niet voor de kick.

Kortom, dit is hoe ik het beleef.
Het is in de jij vorm geschreven, maar ik spreek uiteraard voor mezelf.
Vanzelfsprekend ben ik geen heilige en gewoon nog een beginner, maar het begin is er.
Zelf ben ik van mening dat de eerste 3 maanden de gevaarlijkste waren, onbewust onbekwaam.
Maar ik heb het overleefd*O*

Hoe was het voor jullie?
Herkenbaar, de auto in de hoek gezet en nooit meer omgekeken?
Of een bevlieging waar je een jaar later van denkt, is dit het nu?
Brand maar los, ben benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken en beleven.


Als ik dit zo allemaal leest....
Zou ik stoppen met rijden!!!!


Ben zelf geen heilige, maar wat je beschrijft:X
Stoppies nooit gedaan
Wheelies, niet bewust en hooguit het wieltje ietwat van de grond bij volgas ervan door spruiten, en dna als een Rossi
naar voren hangend om het voorwiel aan de grond te houden.
Je heb er niet voor niets 2...



O-);)
 
Leuk om te lezen allemaal :]
Ik wil nog wel aan mijn verhaal toevoegen dat ik een verstokte woon werker ben geworden.
Dus veel kilometers op alle momenten van de dag en nacht.
Dat geeft natuurlijk wel dat het “nieuwe” er best wel snel vanaf is, maar betekent ook dat de dagelijkse route vaak lekker vlot gereden kan worden.
Bewust niet asociaal natuurlijk, want dan staat de 👮‍♀️ me gewoon een keer op te wachten, en voor bewoners is het ook niet prettig.

Maar als vaste uitlaatklep om op zaterdagmiddag lekker te gaan raggen heb ik daardoor totaal geen behoefte aan, dankzij mijn dagelijkse dosis:]
 
Eerste 1,5 jaar na m'n examen lekker gek gedaan, geen auto of autorijbewijs dus zat bijna elke dag op de motor. Paar boetes verzameld, paar keer onderuit en uiteindelijk m'n rijbewijs kwijt. Was eigenlijk een beetje een doortrekking van m'n brommer rijden, overal vol gas en overal zo snel mogelijk langs. Was niet de vraag of ik mijn pasje kwijt zou raken maar wanneer. :9

Sindsdien doe ik het wat minder gek, wat soms lastig is als je met mensen rijdt die nog niet ervaren hebben hoe het is om je pasje te verliezen. Heb sowieso wat meer herkenning voor gevaarlijke situaties en wat meer geduld (behalve bij mooie bochtjes) dan 8 jaar geleden.
 
Ik bevind mij na 38 jaar motorrijden in het eindstadium, waarin ik probeer de rustigste wegen te vinden en mij aan de invloed van de andere weggebruikers te onttrekken. Ik hoef ook niet meer te checken wie de snelste is, want het antwoord weet ik al. 8-)
op mijn 29 jaar rijbewijs gehaald , een motor gekocht en na 5 jaar weer verkocht. er waren kinderen geen tijd om te rijden en na 20 jaar weer een motor gekocht. heb er veel plezier van :]. het harde rijden hoeft voor mij niet. toch weer een paar lessen nemen want ik ga de bochten niet goed door. merk ik zelf. en weer beheersing over de motor te krijgen. Maar wat is het verkeer druk geworden. ze denken alleen maar ik ben alleen op de weg. vandaar de vele ongelukken. B|
 
Leuk om te lezen allemaal :]
Ik wil nog wel aan mijn verhaal toevoegen dat ik een verstokte woon werker ben geworden.
Dus veel kilometers op alle momenten van de dag en nacht.
Dat geeft natuurlijk wel dat het “nieuwe” er best wel snel vanaf is, maar betekent ook dat de dagelijkse route vaak lekker vlot gereden kan worden.
Bewust niet asociaal natuurlijk, want dan staat de 👮‍♀️ me gewoon een keer op te wachten, en voor bewoners is het ook niet prettig.

Maar als vaste uitlaatklep om op zaterdagmiddag lekker te gaan raggen heb ik daardoor totaal geen behoefte aan, dankzij mijn dagelijkse dosis:]
Ik rij ook dagelijks wwon-werk en ook nog fun ritjes in het weekend.
Eigenlijk herken ik die stadia die jij beschrijft helemaal niet.
Zeker met de Pan rij je anders dan met de CBR maar ook daarme eigenlijk niet raar gedaan of onnozel gereden.
 
@zantzakkie Leuk stuk heb je geschreven.

Ik heb mijn rijbewijs nu een jaar of twee, pas laat begonnen (op mijn 53e). Heb vanaf het begin af aan veel km gemaakt om ervaring op te doen. Herken dezelfde stadia als bij mijn autorijbewijs; spannend als je net je rijbewijs hebt, daarna denken dat je het allemaal wel kunt, paar keer flink schrikken en daarna weer met beide voeten op de grond. Rij er dagelijks op, hele jaar door, auto alleen als het niet anders kan. Ben nu in het stadium dat ik een realistische kijk heb op mijn eigen vaardigheden en beperkingen, dat ik een goed verkeersinzicht heb en dat ik nog steeds hopeloos verslaafd ben.....
 
Leuk om te lezen allemaal :]
Ik wil nog wel aan mijn verhaal toevoegen dat ik een verstokte woon werker ben geworden.
Dus veel kilometers op alle momenten van de dag en nacht.
Dat geeft natuurlijk wel dat het “nieuwe” er best wel snel vanaf is, maar betekent ook dat de dagelijkse route vaak lekker vlot gereden kan worden.
Bewust niet asociaal natuurlijk, want dan staat de 👮‍♀️ me gewoon een keer op te wachten, en voor bewoners is het ook niet prettig.

Maar als vaste uitlaatklep om op zaterdagmiddag lekker te gaan raggen heb ik daardoor totaal geen behoefte aan, dankzij mijn dagelijkse dosis:]
Dat ken ik, gelijk na halen rijbewijs woon-werk gaan doen. De nieuwigheid was er snel af. Pak nog best graag de motor ook ergens anders naar toe, maar de wens om elk moment een blokje om te doen die was wel snel verdwenen :p
 
Ik bevind mij na 38 jaar motorrijden in het eindstadium, waarin ik probeer de rustigste wegen te vinden en mij aan de invloed van de andere weggebruikers te onttrekken. Ik hoef ook niet meer te checken wie de snelste is, want het antwoord weet ik al. 8-)
Die snorscooters die je met 80 km/u op het fietspad voorbij rijden ? :P
 
Ik bevind mij na 38 jaar motorrijden in het eindstadium, waarin ik probeer de rustigste wegen te vinden en mij aan de invloed van de andere weggebruikers te onttrekken. Ik hoef ook niet meer te checken wie de snelste is, want het antwoord weet ik al. 8-)

Na 40 jaar motorrijden is het voor mij toch iets anders. Snelheid vind ik nog steeds leuk, bochten rijden ook. Maar zomaar de motor pakken om een rondje te rijden doe ik niet meer, er moet wel een doel zijn. Na 40 jaar heb ik NL trouwens ook wel gezien.
Bevind me nu in het stadium van 'hoe hou ik het leuk'. Moet er een extremere motor komen? Of juist iets kleiners, rustigers? Ik weet het nog niet.

Updeetje: het is extremer geworden: een KTM 1290 Super Duke R. ik ga ervan uit dat deze meer lol in het rijden gaat geven :)
 
Laatst bewerkt:
Na 40 jaar motorrijden is het voor mij toch iets anders. Snelheid vind ik nog steeds leuk, bochten rijden ook. Maar zomaar de motor pakken om een rondje te rijden doe ik niet meer, er moet wel een doel zijn. Na 40 jaar heb ik NL trouwens ook wel gezien.
Bevind me nu in het stadium van 'hoe hou ik het leuk'. Moet er een extremere motor komen? Of juist iets kleiners, rustigers? Ik weet het nog niet.

Ik zit daar na 5 jaar in. Veel kilometers gemaakt in de eerste 5 jaar van mijn rijbewijs, veel in het buitenland rond gecruist, maar ook woon werk elke dag 300km gedaan. Uitstapje gemaakt naar een extreme fiets, maar die paste niet bij m'n lijf, dus het is nu kijken naar een cabrio met ballen, want dat lijkt me ook wel lekker vrijheid blijheid qua touren en een lomp hok op 2 wielen voor woon werk. Of toch nog even een een uitstapje maken naar de 2 cilinders..... ik weet het ook niet niet. Maar loslaten, dat kan ik ook niet.
 
Ik zit daar na 5 jaar in. Veel kilometers gemaakt in de eerste 5 jaar van mijn rijbewijs, veel in het buitenland rond gecruist, maar ook woon werk elke dag 300km gedaan. Uitstapje gemaakt naar een extreme fiets, maar die paste niet bij m'n lijf, dus het is nu kijken naar een cabrio met ballen, want dat lijkt me ook wel lekker vrijheid blijheid qua touren en een lomp hok op 2 wielen voor woon werk. Of toch nog even een een uitstapje maken naar de 2 cilinders..... ik weet het ook niet niet. Maar loslaten, dat kan ik ook niet.
Een auto om te toeren en een motor voor woon-werk? Misschien moet je medicatie aangepast worden?
 
Ik zit daar na 5 jaar in. Veel kilometers gemaakt in de eerste 5 jaar van mijn rijbewijs, veel in het buitenland rond gecruist, maar ook woon werk elke dag 300km gedaan. Uitstapje gemaakt naar een extreme fiets, maar die paste niet bij m'n lijf, dus het is nu kijken naar een cabrio met ballen, want dat lijkt me ook wel lekker vrijheid blijheid qua touren en een lomp hok op 2 wielen voor woon werk. Of toch nog even een een uitstapje maken naar de 2 cilinders..... ik weet het ook niet niet. Maar loslaten, dat kan ik ook niet.

Yup, herkenbaar. Ik heb een (2...) H2 geprobeerd. Schitterend, sensationeel, en ik ging erop kapot :P . De H2SX is beter maar geeft minder sensatie, is gewoon een dikke, zeer snelle, toerbak. De supernakeds vind ik dan wel weer interessant... Luxe probleem, we zien wel. Een auto als vervanger gaat het iig niet worden :]
 
Een auto om te toeren en een motor voor woon-werk? Misschien moet je medicatie aangepast worden?

Ik snap je reactie, want motorforum en grappig, maar ik zal het proberen uit te leggen. Ik ga niet WW doen met een auto, 300km elke dag op en neer is motor echt uren sneller.
Wat betreft toeren, ik vind het rondtoeren op een dik hok wat ook voor WW wordt gebruikt gewoon niet interessant. Een donkervoort met pit in de kloten of een leuke Carerra ofzo heeft vermogen zat, levert comfort en ik denk ook vrijheid. Ga zoiets natuurlijk eerst proberen voor ik t ga kopen, maar er is nog iets wat in mijn hoofd blijft zeuren, ik heb op "toertochtjes" een ongelukje of 2 teveel meegemaakt, in een auto zit je ook gewoon veiliger. Woon werk heb ik die (noem t onverklaarbare, maar wel aanwezige) angst niet, op een tochtje wel.
 
Yup, herkenbaar. Ik heb een (2...) H2 geprobeerd. Schitterend, sensationeel, en ik ging erop kapot :P . De H2SX is beter maar geeft minder sensatie, is gewoon een dikke, zeer snelle, toerbak. De supernakeds vind ik dan wel weer interessant... Luxe probleem, we zien wel. Een auto als vervanger gaat het iig niet worden :]

S1000RR gehad 3 maanden. Geweldig in 1 woord, maar mijn polsen en rug gingen helemaal stuk. Rij nu een Blackbird, daarvoor ook trouwens. Snel en comfortabel, maar toch.... beide net niet
 
Ik zit in mijn eerste twee maanden en herken het eigenlijk niet. Zit alleen maar te genieten op mijn motor.
 
Maand 1-2: bangerik op motor - achter auto staan in file

Maand 3-12: gek op een motor, elke drempel is een sprong, auto´s zijn gewoon obstakels, een middengeleider is een doorgang om beter te filteren

Maand 12-24: alles gaat rustiger aan, filteren is second nature, er wordt veel meer geanticipeerd, nieuwe aankoop motor dus gaat het gas er soms in de rechte baan wel op

Maand 24-???: ontdekt dat bochten rijden veel leuker is dan constant rechtdoor rijden. De snelheid op rechte stukken is vmax+10, om het rbw niet kwijt te raken (was bijna prijs), bochtjes worden met meer vertrouwen in de banden en wegdek genomen, een naked gekocht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan