Het leven na het examen....

Leuk om al die reacties te lezen :t
Ik denk dat het ook aan de persoon ligt hoe je jezelf ontwikkeld.
En natuurlijk waar en wanneer je rijd.
Iemand die het puur als hobby en/of vakantie ziet, heeft een andere ontwikkeling dan de dwangmatige woonwerker.

De enorme populariteit van de laatste jaren, en de aversie van het overige deel van de mensheid, heeft ook invloed.
Als je in je zwembroek erop zit ben je debiel, en met een geel hesje een watje.
3-wielers denken dat ze óók een motor hebben, alsook de roofboxer brigade met een scooter.
Enorme Motorkledingzaken, waarbij het hip is om als stelletje hetzelfde aan te schaffen van een van de grote 3 merken.
En vervolgens op een mooie zomerzaterdagmidag in ganzenmars achter elkaar aan te hobbelen, waarbij je alleen aan de dikke reedt kan zien wie het vrouwtje is.

De toertochten waarbij men met z’n allen op hetzelfde moment op dezelfde weg wilt zijn.
Alle perikelen rond de lente, als de meute het apparaat weer onder het stof vandaan trekt, en de lijkkist-timmerlieden weer goede zaken doen.
Iedereen die denkt dat je van mars komt, als je op de motor komt en het regent, (en zelf op de fiets komen)

En daar zit je dan tussen, je eigen gang gaande.
 
Ik heb als 60 jarige nu net 2 maanden mijn motorrijbewijs. Was een oude wens, maar kwam er nooit van. Had al wel eens 40 jaar terug een poosje lichte motor gereden met een oefenvergunning.
Na een paar weken was ik al uit mijn Yamaha xj600 gegroeid. Ik miste vermogen en vooral koppel, en toeren bij lagere toerentallen vind ik wel fijn. Dus kocht al snel een BMW R1100R, waar ik nu op rondtuf.

Ik voel me nog altijd erg kwetsbaar op de snelweg, dus zoek gauw 60 en 80 km wegen op. Vind het lekker om af en toe even het gas open te draaien naar de 160, maar daar ligt gevoelsmatig ook wel mijn max.

Ik rijd voornamelijk samen met een vriend. Communicatie op de helmen en kletsend rondrijden. Ik merk dat ik in mijn eentje rijden niet zo leuk vind. Ook zomaar wat doelloos rondrijden staat me tegen. Een bestemming vind ik fijn. Ook vind ik de omgeving hier niet erg inspirerend, Flevoland.
Wellicht probeer ik nog eens mee te doen aan een georganiseerde toerrit, alhoewel ik niet zo'n groepsmens ben. Maar zo onder gelijkgestemden zal best helpen.

Qua rijden wil ik vooral gaan werken aan mijn bochtentechniek, want ik ga nog altijd vierkant de bocht om of rotondes over. Ik ben bang om uit de bocht te vliegen of onderuit te glijden. Dat werd me ook niet echt geleerd tijdens mijn rijopleiding.

Het blijkt al met al niet de verslavende hobby te zijn die ik had voorzien, al geniet ik wel als ik weer eens op de Beemer zit ;-)
 
Ik heb als 60 jarige nu net 2 maanden mijn motorrijbewijs. Was een oude wens, maar kwam er nooit van. Had al wel eens 40 jaar terug een poosje lichte motor gereden met een oefenvergunning.
Na een paar weken was ik al uit mijn Yamaha xj600 gegroeid. Ik miste vermogen en vooral koppel, en toeren bij lagere toerentallen vind ik wel fijn. Dus kocht al snel een BMW R1100R, waar ik nu op rondtuf.

Ik voel me nog altijd erg kwetsbaar op de snelweg, dus zoek gauw 60 en 80 km wegen op. Vind het lekker om af en toe even het gas open te draaien naar de 160, maar daar ligt gevoelsmatig ook wel mijn max.

Ik rijd voornamelijk samen met een vriend. Communicatie op de helmen en kletsend rondrijden. Ik merk dat ik in mijn eentje rijden niet zo leuk vind. Ook zomaar wat doelloos rondrijden staat me tegen. Een bestemming vind ik fijn. Ook vind ik de omgeving hier niet erg inspirerend, Flevoland.
Wellicht probeer ik nog eens mee te doen aan een georganiseerde toerrit, alhoewel ik niet zo'n groepsmens ben. Maar zo onder gelijkgestemden zal best helpen.

Qua rijden wil ik vooral gaan werken aan mijn bochtentechniek, want ik ga nog altijd vierkant de bocht om of rotondes over. Ik ben bang om uit de bocht te vliegen of onderuit te glijden. Dat werd me ook niet echt geleerd tijdens mijn rijopleiding.

Het blijkt al met al niet de verslavende hobby te zijn die ik had voorzien, al geniet ik wel als ik weer eens op de Beemer zit ;-)

Even over je bochtentechniek, ik heb vorige maand een bochtentraining gedaan in lelystad op het politie circuit.
Dit heb ik gedaan bij motorcursussen.nl (ik wil geen reclame maken) maar dit heeft mij enorm geholpen, ik had bochten angst waardoor ik bij elke bocht eerst ging remmen en daarna pas de bocht nam, vaak kwam ik in de bocht er achter dat ik te snel instuurde waardoor ik de bocht weer opnieuw moest maken haha.

Gelukkig is dit nu verdwenen en rijd ik met meer zelfvertrouwen de bochten tegemoet:t
Een onzekere rijder is een gevaarlijke rijder :Y
 
Hier reed ik op kop en de instructeur erachter voor tips en tricks.

1F036831-B476-45A5-800E-167204602999.jpeg
 
Hier reed ik op kop en de instructeur erachter voor tips en tricks.

Bekijk bijlage 1535577

Ja precies, dit soort trainingen. En lekker dichtbij, ik woon in Lelystad.. Dank voor de tip!
[/QUOTE]

Het is wat aan de prijs (€225,-) maar ik heb tot de dag van vandaag geen spijt gehad.
Dan heb je een dag cursus van 09.00-15.00 inclusief eten en drinken.
Het is me zo goed bevallen dat ik volgend jaar weer ga haha, je leert altijd weer wat bij :t
 
Ik heb als 60 jarige nu net 2 maanden mijn motorrijbewijs. Was een oude wens, maar kwam er nooit van. Had al wel eens 40 jaar terug een poosje lichte motor gereden met een oefenvergunning.
Na een paar weken was ik al uit mijn Yamaha xj600 gegroeid. Ik miste vermogen en vooral koppel, en toeren bij lagere toerentallen vind ik wel fijn. Dus kocht al snel een BMW R1100R, waar ik nu op rondtuf.

Ik voel me nog altijd erg kwetsbaar op de snelweg, dus zoek gauw 60 en 80 km wegen op. Vind het lekker om af en toe even het gas open te draaien naar de 160, maar daar ligt gevoelsmatig ook wel mijn max.

Ik rijd voornamelijk samen met een vriend. Communicatie op de helmen en kletsend rondrijden. Ik merk dat ik in mijn eentje rijden niet zo leuk vind. Ook zomaar wat doelloos rondrijden staat me tegen. Een bestemming vind ik fijn. Ook vind ik de omgeving hier niet erg inspirerend, Flevoland.
Wellicht probeer ik nog eens mee te doen aan een georganiseerde toerrit, alhoewel ik niet zo'n groepsmens ben. Maar zo onder gelijkgestemden zal best helpen.

Qua rijden wil ik vooral gaan werken aan mijn bochtentechniek, want ik ga nog altijd vierkant de bocht om of rotondes over. Ik ben bang om uit de bocht te vliegen of onderuit te glijden. Dat werd me ook niet echt geleerd tijdens mijn rijopleiding.

Het blijkt al met al niet de verslavende hobby te zijn die ik had voorzien, al geniet ik wel als ik weer eens op de Beemer zit ;-)
Ja...respect man...op je 60ste je motorrijbewijs halen :}

Als ik 60 ben heb ik 42 jaar m’n A t/m E rijbewijzen...maar dat duurt nog wel even. :P
In Militaire Dienst gehaald als jong broekie van 18 jaar .:$

Een Rijvaardigheids Training zal je zeker ook leuk vinden en leer je meer vaardigheden en zelfvertrouwen. :t

Voor de rest lekker rijden met die maat van je...geniet ervan. :]
 
Pfff, ook weer zover weg. Toch eens kijken of ze ook van die trainingen in het diepe zuiden hebben. Nog even een en ander finetunen. Om nu eerst 2 uur op de motor te zitten om daarheen te rijden is ook niets
 
Pfff, ook weer zover weg. Toch eens kijken of ze ook van die trainingen in het diepe zuiden hebben. Nog even een en ander finetunen. Om nu eerst 2 uur op de motor te zitten om daarheen te rijden is ook niets

in Vaals zit er ook 1 (motorfun geloof ik); "de Rijder" heeft ook Eifel trips (bochten training), startend in Kerkrade
 
Leuk topic vind ik,

Ik heb nu ongeveer een 1/2 maand mijn rijbewijs A ( 22 jaar B)

Wat ik ervaren heb tot nu toe ( Ik rij een XJ600s uit 1992 om ervaring op te doen en het is betrouwbaar schijnt), Ik merk dat ik niet meer die jonge hond ben en betrap mijzelf regelmatig op analyseren en doordenken van een situatie en wat het gevolg wel niet zou kunnen zijn als..., best jammer want ik merk dat mijn learning curve hier wel een deukje van oploopt...anderzijds mijn motor en schedel weer een deukje minder wss.

week 1 t/m 2 (...ja verder ben ik nog niet):
* 1000 km afgelegd, 1e discussie met de vrouw i.v.m. benzinekosten en de alleen nog even dit voor de motor halen kosten, rekening geopend om te sparen voor onderhoud en een volgende motor ( jarenplan), andere jas gekocht, helm laten vallen tijdens selfie maken op een mooie locatie ( doe ik normaal nooit)...andere helm gehaald..., met mijn veter vastgezeten aan het schakelpedaal en bijna omgevallen daardoor, schoenen met veters thuis ritueel verbrand...maar vooral zeiknat geregend dagelijks...want ik moest en zou rijden.

*Ehm...Ik mis wat :Z Mijn les motor was sneller...had meer koppel en was stabieler...hard rijden ben ik niet zo van maar optrekken vind ik prachtig...nu vraag ik me regelmatig af of die auto toch echt niet sneller is en sluit ik maar netjes er achter aan, waarschijnlijk ook wel verstandig gezien ik nog niet echt ervaring heb opgedaan), edoch het voor elkaar gekregen mijn voorwiel per ongeluk wat omhoog te krijgen bij optrekken stoplicht, het was echt per ongeluk, maar was ineens heel trots op mijn XJ600s-je...wist niet dat ie da kon.

* Ik begin nu wat meer gevoel te krijgen voor de bochten en rotondes vind ik wat minder eng ( vraag me niet waarom maar ben bang om op mijn plaat te gaan)

* last van mijn pols van het zwaaien naar anderen en bijna rechtdoor over een rotonde omdat ik de briljante actie had om met rechts te mijn vinger op te steken als zijnde dank je en daarbij mijn gas open trok....ik kan wel melden dat ik gewoon stoer kan blijven kijken bij het uitbreken van angstzweet.

* mij verwonderd over de locaties in en om mijn omgeving en het "huh...zit dit hier ook en heb ik nooit eerder gezien ?!" gevoel

* diverse situaties gehad waarbij ik me heb afgevraagd hoe de persoon voor mij ooit aan zijn rijbewijs is gekomen.

* Snelweg sucks....

Nou ja...de rest moet ik nog ontdekken dus ben erg benieuwd :t
 
Weer een mooi verhaal, herkenbaar.
Wees blij dat je al een leeftijd hebt waarbij je verder vooruitkijkt, er zijn er al velen geweest die bij gebrek daaraan in de problemen zijn gekomen.

De herfst is weer begonnen.
Nat, kou, laagstaande zon.
Maar ook prachtige zonsopkomsten, en ondergangen.
Minder fietsers in het weekend, en de dijken gaan weer open.
Uitdagingen, maar ook genieten bij zomaar een rondje of als je gewoon van je werk naar huis rijd.
 
Vol goede moet aan een op fris cursus begonnen , maar bij de 2e les gaf de instructeur halve wege de les we gaan terug. :? hij zij heb je die weg rechts gezien, waarom stop je nou je hebt voorrang . ik weet dat ze daar hard rijden, ik zou een gevaar op de weg zijn . dus maar gestopt. met de op fris cursus. hij wilde volgens mij dat ik rij volgens het CBR. IK durf het niet aan om verder te rijden zij de instructeur. als je meer dan 30 jaar motor hebt gereden. Wie rijd er na 30 jaar nog volgens het CBR 8-) . ik kijk wel even aan of mijn gezondheid het toe laat om te rijden.;)
 
Laatst bewerkt:
Vol goede moet aan een op fris cursus begonnen , maar bij de 2e les gaf de instructeur halve wege de les we gaan terug. :? hij zij heb je die weg rechts gezien, waarom stop je nou je hebt voorrang . ik weet dat ze daar hard rijden, ik zou een gevaar op de weg zijn . dus maar gestopt. met de op fris cursus. hij wilde volgens mij dat ik rij volgens het CBR. IK durf het niet aan om verder te rijden zij de instructeur. als je meer dan 30 jaar motor hebt gereden. Wie rijd er na 30 jaar nog volgens het CBR 8-) . ik kijk wel even aan of mijn gezondheid het toe laat om te rijden.;)

Nou ja...voorrangsregel zijn geweldig maar voorrang hebben betekend niet automatisch dat je het ook krijgt ( zoals ik deze week heb ondervonden), zeker op een motor ben je toch erg kwetsbaar en wordt je vaak genoeg simpelweg niet gezien, gezond verstand gaat toch echt boven de regels wat mij betreft en als je het veilig acht te en nodig acht om te vertragen of zelfs te stoppen ( zonder daarbij anderen te hinderen) dan doe je dat toch? ( al kan het zeker verwarrend zijn voor degene op wie je eigenlijk voorrang hebt dus het is dan ook niet twijfelen anders wordt het wel een heel link Chicken or dare spelletje), anderzijds betekend zo veel jaren motorrijden natuurlijk ook niet direct dat je alles “goed” doet, ik merkte toch echt wel na 22 jaar auto rijden en veel kilometers dat ik een eigen rijstijl had en ik echt op gevoel rij ( op de motor werd ik me pas weer echt bewust van de borden langs de weg bijvoorbeeld), een opfriscursus is echt wel een goed idee, zouden meer mensen moeten doen vind ik en ja..soms wordt je dan op de feiten gedrukt ook als instructeur, lijkt me dan wel zijn taak om de cursist weer up to date te krijgen en zo veilig mogelijk op de weg te krijgen, daar is die cursus toch ook voor bedoeld?
 
En zo is het ook. Ik rij al 37 jaar motor ondertussen... Maar ook ik neem geen risico, ik weet dat mensen me, soms, opzettelijk of niet, niet zien, of willen zien.
Niet dat ik rij als een slak, maar ik kijk vooruit, en de ervaring leert me gewoon om op te letten. Je kan al vaak zien aan de houding op de weg, het algehele wat je ziet gebeuren, wat mensen gaan doen. Daar hou ik dus rekening mee. Liever de voorrang laten gaan, dan jezelf in puin laten rijden door mensen die gewoon geen voorrang geven. Dat zou die instructeur, volgens mij ook moeten weten.
 
in Vaals zit er ook 1 (motorfun geloof ik); "de Rijder" heeft ook Eifel trips (bochten training), startend in Kerkrade

Heb deze afgelopen zaterdag gedaan.... 1daagse bochtentraining Eifel van motortraining.fun. Geslaagde dag! 4 "cursisten" en 3 instructeurs. Vanuit Simpelveld vertrokken richting Eifel, eerste deel werd vooral gelet op "ontspannen rijden", zithouding e.d. Daarna lekker bochtjes maken, waarbij tempo geleidelijk ook omhoog ging, veel tips en uitleg. Laatste stuk nog een (semi)-onverhard paadje meegenomen. Goede dag! Groep pakte zich ook heel goed (daar moet je natuurlijk wel iets "geluk" bij hebben)
 
Heb deze afgelopen zaterdag gedaan.... 1daagse bochtentraining Eifel van motortraining.fun. Geslaagde dag! 4 "cursisten" en 3 instructeurs. Vanuit Simpelveld vertrokken richting Eifel, eerste deel werd vooral gelet op "ontspannen rijden", zithouding e.d. Daarna lekker bochtjes maken, waarbij tempo geleidelijk ook omhoog ging, veel tips en uitleg. Laatste stuk nog een (semi)-onverhard paadje meegenomen. Goede dag! Groep pakte zich ook heel goed (daar moet je natuurlijk wel iets "geluk" bij hebben)
Even gezocht. Maar motortraining.fun geeft geen resultaat 😞
 
Handig dat zij dit evenement onder haat eigen naam organiseert op Facebook terwijl op de Facebookpagina van motortraining.fun nog steeds staat dat het girls only is (Not!)
Heb ook al een berichtje gestuurd
 
Qua rijden wil ik vooral gaan werken aan mijn bochtentechniek, want ik ga nog altijd vierkant de bocht om of rotondes over. Ik ben bang om uit de bocht te vliegen of onderuit te glijden. Dat werd me ook niet echt geleerd tijdens mijn rijopleiding.

Nee, hebben ze mij gelukkig ook niet geleerd😂😉😉.
Ik mag me nu pas een weekje motor rijder noemen. Maar bochten is wel een dingetje. Rij een 600rr en die wil de bocht wel om. Maar rij je langzaam en gooi je hem om kom je aan de binnenkant uit. En als je lekker gaat hangen gaat het al snel crimineel hard. Maar om lekker op snelheid te gaan hangen is toch ervaring en vertrouwen nodig. En daar gaat natuurlijk tijd in zitten. Wil het langzaam opbouwen en misschien volgend jaar ook een keertje een bochten training volgen.(op circuit kom je in ieder geval geen tegenliggers en lantaarnpalen tegen). Kan er verder nog weinig over zeggen. Lekker ervaring opdoen zolang het zonnetje nog schijnt is mijn idee😎😎.
 
Al bijna 40 jaar mijn RBW.
Meestal rustig toeren, maar op z'n tijd ook het gas flink open draaien, daar heb ik nog steeds veel plezier van.

Ik rijd met een FZ , een Blackbird, maar ook op een Vespa brommertje.
Van alle 3 heb ik er nog steeds lol mee.
Op de FZ, met volle bepakking over de hoogste cols naar verre oorden.
Met de Blackbird op hoge snelheid over de Duitse Autobahn.
Maar evengoed met het Vespa-brommertje toerritten maken met andere old-timers.

Net zo veel lol met 60 op brommerd, als 220 op de motor................. :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan