het leven van een brikkerijder

De Highlander

MF veteraan
5 sep 2001
2.460
1
Utrecht
Wat vooraf ging:
Ik heb mijn accu altijd aan een druppelaar staan als ik thuis ben. Dat schijnt beter te zijn voor de accu. Deze druppellader sluit ik aan dmv twee kabelschoentjes. Op mijn accu heb ik twee extra draadjes hiervoor gemonteerd zodat ik er makkelijk bij kan. Deze draadjes hangen altijd los aan de linkerzijde van mijn motor. Ziet er niet uit, maar bij een brik mag het wel.

Twee weken terug heb ik een mooie stekker gekregen die ik op mijn motor kan monteren ipv die kabelschoentjes. En de dag nadat ik die stekker kreeg breekt (toeval of een teken) één van de accudraadjes af. Ik denk: "what the fuck, dan maar ff niet aan de lader".

Gisterochtend:
Lekker weer, dus ik wil met het ouwe ijzer naar mijn werk. (ik rij niet dagelijks.) Motor door de bergingsdeur gevrot, startknop drukken, niks. Motor weer naar binnen, in de auto naar het werk. :(
Onderweg lopen prakizeren of de dynamo misschien verrot is. Laad hij niet bij en is daarom de accu leeg. Zou hij al die tijd alleen maar opgeladen zijn door de druppellader? :?

Gisteravond:
Zadel eraf gehaalt om bij de accu te komen. Dit doet auw omdat ik het zadel van onderaf los moet draaien en ik met mijn arm nauwelijks tussen de band en het spatbord in kan komen.
Daarna accu eruit. Wat blijkt: Ik had een droge platen-accu. Dit is wel stoer natuurlijk maar er hoord echt wel vloeistof in te zitten. Geen druppel zat er meer in.
Accu bijgevuld, aangesloten, starten, als een zonnetje. *D
Nieuw draadje gemonteerd met kabelschoentje. Dit was een mooi moment om die nieuwe stekker aan te sluiten, maar ik miste wat ringetjes. Om toch vandaag wel te rijden dus maar weer de noodoplossing van losse draadjes met kabelschoentjes.
Daarna moest het zadel er weer op. Nu moest mijn arm nog verder tussen het spatbord en de band omdat het begin niet met een sleutel gaat. Krik onder de motor, zodat ik net weer een halve centimeter extra ruimte had. Met veel geweld mijn arm onder het spatbord gedrukt. Bij aaaauuuuwwww moest ik nog twee centimeter verder, maar ik heb het gehaald. Ik voelde me een beetje als een dierenarts die in een koe zat met zijn arm, maar dan een koe die ervan hield om het ruig te doen.
Maar uiteindelijk is het gelukt.

Vandaag:
Lekker met de motor naar mijn werk gereden. Starte als nooit tevoren.
Twee mooie kabeltjes hangen weer naast mijn zadel, en thuis ligt nog een mooie stekker. Binnenkort dus weer het zadel eraf om die aan te sluiten.
Mijn arm heeft een mooie ronde wond in de vorm van mijn spatbord.


Dus wat hebben we weer geleerd uit dit verhaal:
Ik zorg goed voor mijn accu, hij krijgt elke dag stroom.
Mijn accu neemt geen genoegen met alleen stroom, maar wil ook water.
Zadel demonteren doet pijn, maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden.
Als ik eerder tijd had gemaakt voor het monteren van mijn stekker, dan had ik al deze problemen niet gehad, en dit verhaal niet hoeven typen.
 
Dank u voor uw bijdrage Highlander. Ik moet eerlik zeggen dat ik deze perikelen niet ken. Ook de accu van mijn brik lust wel een beetje vocht en stroom maar daar is ze gelukkig in staat om zelf voor te zorgen. Natuurlijk mits er mee gereden wordt. Maar daar heb ik haar dan ook voor. Hoewel sommigen onder ons daar wel eens anders over denken gezien de toestand waarin ze verkeert ondanks haar respectabele leeftijd van 25 jaren, jawel 25 jaren. Hiervan 20 jaren in mijn bezit. Velen zullen u, Highlander dankbaar zijn voor deze voor hun o zo leerzame les. :} :}
Tja Brik rijden blijft mooi. :+
 
Als ik dit zo lees zou ik ook maar eens kijken naar de diverse Olie niveau's..banden+spanning...spanning diverse kettingen...klepspeling...eventuele koel/remvloeistof conditie+niveau...remblokken..kabels...LUCHTFILTER !...enz :P

en vergeet niet benzine te tanken af en toe :P :X

dit ter voorkoming van weer zo'n leer epistel :+
 
Als ik dit zo lees zou ik ook maar eens kijken naar
de diverse Olie niveau's: nokvol, lekt niet *D
banden+spanning: achterband versleten, maar gaat opgelost worden
spanning diverse kettingen: versleten, maar gaat opgelost worden
klepspeling: gaat vanzelf
eventuele koelvloeistof: niet aanwezig
remvloeistof: voldoende
conditie+niveau remblokken: goed
kabels: over het algemeen goed
LUCHTFILTER: laat voldoende lucht door
en vergeet niet benzine te tanken af en toe: zou dat helpen? :+

Band ketting en tandwielen zijn aardig versleten, maar als ik een achteras van een GSX750R gevonden heb komt er een ander wiel in. Dan moet ik toch nieuwe tandwielen en ketting hebben. Band van het nieuwe wiel is nog goed.
 
Als ik dit zo lees zou ik ook maar eens kijken naar de diverse Olie niveau's..banden+spanning...spanning diverse kettingen...klepspeling...eventuele koel/remvloeistof conditie+niveau...remblokken..kabels...LUCHTFILTER !...enz :P

en vergeet niet benzine te tanken af en toe :P :X

dit ter voorkoming van weer zo'n leer epistel :+

:+ :} :}
 
Als ik dit zo lees zou ik ook maar eens kijken naar
de diverse Olie niveau's: nokvol, lekt niet *D
banden+spanning: achterband versleten, maar gaat opgelost worden
spanning diverse kettingen: versleten, maar gaat opgelost worden
klepspeling: gaat vanzelf
eventuele koelvloeistof: niet aanwezig
remvloeistof: voldoende
conditie+niveau remblokken: goed
kabels: over het algemeen goed
LUCHTFILTER: laat voldoende lucht door
en vergeet niet benzine te tanken af en toe: zou dat helpen? :+

Band ketting en tandwielen zijn aardig versleten, maar als ik een achteras van een GSX750R gevonden heb komt er een ander wiel in. Dan moet ik toch nieuwe tandwielen en ketting hebben. Band van het nieuwe wiel is nog goed.

:} :} :} :} ;)
 
Zo stond mijn vader klaar om weg te gaan, slaat de motor af en wil niet meer aan.
Bleek de het moertje van de pluspool losgetrild te zijn :D
 
En de accu zat ooit eens vol? Dat is dan niet goed. (ik heb btw nog nooit een druppellader losgelaten op mijn motor)

Ja, hij zat ooit vol.

Het verdampt gewoon. Het probleem is gewoon dat de accu precies achter het blok en naast de olietank zit. Hij wordt dus hardstikke warm.

Is niet erg, maar ik moet er gewoon wat meer rekening mee houden.

Wat betreft die druppelader: Een accu slijt het minste wanneer hij vol geladen is. Dus daarom heb ik dat ding aangeschaft. Kleine moeite om bij thuiskomst erop te zetten, en je accu gaat veel langer mee.
Als je tenminste wel het vloeistofnivo in de gaten houd.
 
Mijn vader had ook een cel die bijna helemaal droog stond. Heeft wel zijn vruchten afgeworpen want hij is bijna dood. Nu een nieuwe gekocht en die moet eerst een uur staan voordat die aan de lader mag.
 
Leuk verhaal Highlander. 8-)

Nog een bijdrage: lamme zaterdag, een eindje gereden en besloten maar de garage in te duiken. Moet nog een kastje ophangen, er staat een Triumph op de heftafel en de BMW verdient ook weer enige aandacht en misschien valt de versnellingspook van de Rus na vier weken niet proberen spontaan in 1x op de goeie plek.

Kastje ophangen lukt niet omdat je met de boor niet de keiharde betonnen muur inkomt. Triumph krijgt geen benzine omdat je vorige keer de carburateur verkeerd in elkaar hebt gezet :+ . Dit opgelost, accu erin, vonken doettie ook, starten ho maar. Na een paar meter aandouwen zeikt de olie er onderuit door een soort overloopje. Is tijdens de twee jaar stilstand een groot deel van de olie uit het tankje in het carter gelopen. Volgens de verhalen dan. Besloten er maar mee te kappen en een expert erbij te vragen, die even naar de ontsteking kan kijken. Heb nl. geen idee hoe laat alles moet staan etc.

Volgende stap: BMW nakijken. Ontstekingstijdstip staat niet lekker dus goed gezet. Drie keer de parkeerplaats op en neer en klaar. Eindelijk begonnen de uitlaten te poetsen, maar na 5 minuten al geen zin meer. Dus de ene bocht glimt een beetje en de andere absoluut niet 8-) .

BMW naar binnen gedouwd, nog even zitten proberen met het versnellingsppokgebeuren van de Dnepr, werkt ook nog niet.

Totaal generaal, netto onder de streep, alle plussen en minnen opgeteld dus eigenlijk maar weinig opgeschoten. Wel het laatste donkere hoekje in de schuur uitgeveegd. Ik neem denk ik maar een biertje zo. Proost! :9
 
Hahahaha prachtig! ;)
Les 1 :"hoe besteed ik mijn zaterdagen nuttig,terwijl ieder ander met dit snikhete lenteweer gewoon op de brommert zit"

Goed bezig Ralfie! Jij hebt je biertje verdient ;)
 
Hahahaha prachtig! ;)
Les 1 :"hoe besteed ik mijn zaterdagen nuttig,terwijl ieder ander met dit snikhete lenteweer gewoon op de brommert zit"

Goed bezig Ralfie! Jij hebt je biertje verdient ;)

Hm, had Dommelsch Ice gekocht en in de diepvries geflikkerd. Was dus meer een bierlollie :P .

As je nou niks te doen hebt vandaag kom dan effe helpen met die Engelse olieboot. Moet jou als part-time Engelsman wel aanspreken. De koffie staat klaar. Bier ook (nu in de koelkast).
 
Zoals al ge-MSN-ed had ik vandaag nog wel het een en ander te doen....
Toch nog een gaatje gevonden om op de brommert te springen en effe te knalle!!

kom dan ook eerder met zo'n aanbod! Ik = druk man
Parttime Engelsman? Ja,zo kun je het ook zien.
Kennie de Marriott-hotel-keten?? Is ikke family van ;)
 
Zoals al ge-MSN-ed had ik vandaag nog wel het een en ander te doen....
Toch nog een gaatje gevonden om op de brommert te springen en effe te knalle!!

Ik ook, dus weekend toch nog goed gekomen ;) . Nog even Uralrijder!! geholpen bij het losslopen van zijn koppelingsmoer, dus nog een goeie daad gedaan ;) .

Parttime Engelsman? Ja,zo kun je het ook zien.
Kennie de Marriott-hotel-keten?? Is ikke family van[/size] ;)
Fawlty Towers zekers? :+
 
Als ik dit zo lees zou ik ook maar eens kijken naar
het Olie niveau: elke kleine 1000km litertje d'r bij gooien (went ;) )
banden+spanning: Voorband net paar K oud Achterband versleten, maar gaat opgelost worden
spanning diverse kettingen: Ketting :? wat is dat?? :P
klepspeling: hoor nog niets tikken dus zal wel goed zijn O-)
eventuele koelvloeistof: = Prima
remvloeistof: voldoende
conditie+niveau remblokken: achter net vervangen, voor doe ik als ik mijn wiellagers vervang
kabels: geen problemen mee
LUCHTFILTER: hij protesteerd niet, en verbruikt nog steeds het zelfde, dus zal wel voldoende adem krijgen *D (weet niet eens hoelang 't filtertje d'r in zit :? bij mij pas iets meer dan 50.000km vorige eigenaar weet ik niet O-)
en vergeet niet benzine te tanken af en toe: en geen DIESEL!! :X
 
Had ooit zo'n droge accu, de zwaarste die er te vinden was. Nog niet genoeg dus voor het hoge compressieblok van de Irondead. gevolg: regelmatig aan auto's vragen om over te starten, overal dus. Uiteindelijk maar een dikke autoaccu aan de zijkant gehangen, en het ding start nu altijd! Ook na maanden stilstaan, starten=lopen (het blok dus dan he, haha)

Moraal van het verhaal: overdimensionering = OK, big = better etc.
 
Bah Floris,dat valt me van je tegen: een echte Harley (ja,gelukkig is een Ironhead nog een echte) behoor je aan te schoppen!!
Niksnie-autoaccu,niksnie drukknopdingesten en zekers niksnie startmotor!

hoge compressie ironhead? So what -> langere kicker,zwaartekracht en vallen-als-een-zoutzak ;)
Gaaaaaan!!
 
Bah Floris,dat valt me van je tegen: een echte Harley (ja,gelukkig is een Ironhead nog een echte) behoor je aan te schoppen!!
Niksnie-autoaccu,niksnie drukknopdingesten en zekers niksnie startmotor!

hoge compressie ironhead? So what -> langere kicker,zwaartekracht en vallen-als-een-zoutzak ;)
Gaaaaaan!!

Vallen als een zoutzak.... :?

Met Floris zijn lichaamsgewicht... :}

Als die kickstarter terugslaat wordt hij gelanceerd. ;) :+
 
Vallen-als-een-zoutzak heeft weinig met lichaamsgewicht van doen: tis meer een techniek...
En ja: kijk maar eens op Harley-treffens,ik heb daar regelmatig kleine mannekes (Satudarah-mannen) dikke strokers (met dito compressie) zien aantrappelen.
Die vriendelijke kleine mannekes (met zeer goede/lekkere thuiskeuken!) wegen ook niet meer als 65 kg.
Dan mot zo'n èchte Sporty geen probleem zijn (zeg nou zelf).
Gewoon oefenen (net als schaatsen,fietsen en sex) ;)
Nu jij weer... ;)
 
Vallen-als-een-zoutzak heeft weinig met lichaamsgewicht van doen: tis meer een techniek...
En ja: kijk maar eens op Harley-treffens,ik heb daar regelmatig kleine mannekes (Satudarah-mannen) dikke strokers (met dito compressie) zien aantrappelen.
Die vriendelijke kleine mannekes (met zeer goede/lekkere thuiskeuken!) wegen ook niet meer als 65 kg.
Dan mot zo'n èchte Sporty geen probleem zijn (zeg nou zelf).
Gewoon oefenen (net als schaatsen,fietsen en sex) ;)
Nu jij weer... ;)

Waarom kom ik altijd die grote kleerkasten tegen? :?

Maar je zal gelijk hebben, ik heb jammergenoeg geen kickstarter, dus ik heb er niet zo veel verstand van.
 
Die grote klerekasten trappen ook zelden,die gaan dus voor een drukknoppie....

èchte mannen jaja.

Heppie geen kicker? Op een Ironhead?? Hoe kan dat nou,creatief met een flex???
 
Terug
Bovenaan Onderaan