Het MF NTV650 / Revere en NT650GT Hawk / Bros topic deel 9

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik rij met de ntv naar wintertreffens. Onder andere. ellefantentreffen in duitsland bij de nurburgring. weekendjes creperen in de sneeuw. nu is duitsland vrij streng qwa winterbanden en motoren moeten deze ook hebben. nu is het probleem dat deze winterbanden eigenlijk alleen nog maar zijn gemaakt voor scooters en off/alroads.
reguliere maten zijn niet verkrijgbaar


voorband 110/80/17 heb ik wel kunnen vinden maar achterbanden zijn er niet in 15-70-17

mocht ik geen achterband kunnen vinden dan riskeer ik dus maar die boete van ik meen €40 of€80 euro

hebben de hawk en de ntv dezelfde velgen? past het op een hawk velg wel? en is die dan weer passend te krijgen in een ntv

Let je wel op de snelheids en gewichtsindicatie?
Als ze gebouwd zijn voor lichte scooters in de kou (minder dan 7 graden) en je gaat rijden met het grote (!?) gewicht van een bepakte ntv met zoveel (!?) vermogen dan rijdt je die banden in 1 middag sturen aan gort...

Ik heb dit een keer gezien bij iemand die met winterbanden kwam terugrijden van wintersport met 180km/u en 15 graden. Banden kon je weggooien, ze zagen eruit als circuitbanden, want ze werden veel te warm.
 
om een boete teontlopen moeten het echt winterbanden zijn. voor aan de voorkant ben ik ze al wel tegen gekomen maar voor achter worden ze simpelweg niet gemaakt. dus kan ik er net zo goed en pilot road of een bt45 onder gooien.

mijn voorband is nog goed maar ga toch twijfelen om daar toch maar wel een winterband onder te leggen. maar ja vertrek pas in februatie dus heb nog even

Nou, dit zou me dus echt een zorg zijn. Dan maar een boete. Kans daarop lijkt me uiterst klein.
 
boete is dan dus 4 tientjes....daar kun je toch geen winterband voor kopen.

Kunnen we niet een stempeltje maken en dan een mooi bandje met veel profiel inbranden. Welke duitse officier let daar nu op? :z
 
Volgens mij ligt het toch iets ingewikkelder.

In geval van een aanrijding ben je zonder Winter-reifen (deels) aansprakelijk voor de schade.
Dat loopt rap harder op dan € 40,-...

Maar dit is internet, dus deze info dien je grondig te checken, voor je het klakkeloos aanneemt.
Mijn bron is een Nederlander die in Duitsland woont, maar geen wetsgeleerde is. En die ook geen motor rijdt.
 
Volgens mij ligt het toch iets ingewikkelder.

In geval van een aanrijding ben je zonder Winter-reifen (deels) aansprakelijk voor de schade.
Dat loopt rap harder op dan € 40,-...

Maar dit is internet, dus deze info dien je grondig te checken, voor je het klakkeloos aanneemt.
Mijn bron is een Nederlander die in Duitsland woont, maar geen wetsgeleerde is. En die ook geen motor rijdt.

Volgens mij is het zo: als je bij een ongeluk aan kunt tonen dat het niet lag aan het feit dat je geen winterbanden hebt, dat het dan ook niet uitmaakt voor de verzekering.

Maar even goed nazoeken/vragen is een goede tip idd!
 
had ik al meer gehoord inderdaad.

word je aangehouden en heb je geen winterbanden dan kost het €40
veroorzaak je hinder(langzaam rijden en verkeer ophouden. dan kost het €80.
bij een aanrijding kun je idd deel verantwoordelijk gehouden worden. maar het leuke daarvan is dat er simpelweg geen winterbanden gemaakt worden voor gewone weg motoren. dus dat word een eindeloze discussie.

Maar dit verhaal is al jaren bekend en we rijden er elk jaar naar toe zonder winter banden, Toch kijk ik elk jaar of ze er zijn, want als ze al wel bestaan in de maten van de ntv, dan zullen ze eronder moeten. Tevens wil ik ze dan gewoon eens uitproberen om te kijken of het nu ook echt zo mooi werkt als word gezegd.
we rijden van de 4 uur duurende tocht ongeveer een goed uur door duitsland.
 
Heel dun laagje op je pakking, gewoon inzepen met je vingers. Als je een siliconenpakking gebruikt is de pakking later weer gemakkelijk te verwijderen.

Je kan een pakking ook op z'n plaats houden met paspennetjes, bijvoorbeeld dunnere boutjes of spijkers (door de gaatjes in het deksel en de pakking erop hangen).
Afgelopen zaterdag opnieuw met de pakking bezig geweest.
Eerst de oude verwijderd, weggekrabt met iets van hard plastic om het deksel niet te beschadigen.
Daarna de boel met remmenreiniger schoongemaakt, een dun laagje vloeibare pakking erop zodat de nieuwe pakking bleef zitten en de boel gemonteerd.
Ff de vloeibare pakking 24 uur laten drogen, toen olie erin en warmgereden.
Bij de bout waar het klemmetje van de koppelingskabel vastzit, blijft olie uitkomen. Na een rit waarbij de motor goed op temperatuur is, ligt er na een half uurtje ong. een eetlepel olie onder.
Ik heb geen zin om weer een nieuwe pakking te kopen met de kans dat het weer gaat lekken.
Jammer dat ik hier in Rotterdam afhankelijk ben van Motoport, maar ik zal hem toch daarheen moeten brengen.
Zal wel een nieuwe pakking worden en ong een uurtje werkplaatstarief, maar dan zal ie wel dicht blijven.
 
Afgelopen zaterdag opnieuw met de pakking bezig geweest.
Eerst de oude verwijderd, weggekrabt met iets van hard plastic om het deksel niet te beschadigen.
Daarna de boel met remmenreiniger schoongemaakt, een dun laagje vloeibare pakking erop zodat de nieuwe pakking bleef zitten en de boel gemonteerd.
Ff de vloeibare pakking 24 uur laten drogen, toen olie erin en warmgereden.
Bij de bout waar het klemmetje van de koppelingskabel vastzit, blijft olie uitkomen. Na een rit waarbij de motor goed op temperatuur is, ligt er na een half uurtje ong. een eetlepel olie onder.
Ik heb geen zin om weer een nieuwe pakking te kopen met de kans dat het weer gaat lekken.
Jammer dat ik hier in Rotterdam afhankelijk ben van Motoport, maar ik zal hem toch daarheen moeten brengen.
Zal wel een nieuwe pakking worden en ong een uurtje werkplaatstarief, maar dan zal ie wel dicht blijven.

domme vraag misschien maar heb je het juiste boutje erin gedraaid?
op de tekening kan ik zien dat dit boutje langer is dan de rest.
 
Dat klopt (heb ik van defi geleerd), je moet altijd even je deksel overtrekken op karton en alle boutjes nummeren en in dezelfde volgorde in het karton prikken. Zo raak je nooit een boutje kwijt, en stop je ze altijd op de juiste plek terug.
 
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Ik heb geen zin om weer een nieuwe pakking te kopen met de kans dat het weer gaat lekken.
Jammer dat ik hier in Rotterdam afhankelijk ben van Motoport, maar ik zal hem toch daarheen moeten brengen.
Zal wel een nieuwe pakking worden en ong een uurtje werkplaatstarief, maar dan zal ie wel dicht blijven.
Je zou ook een tweede poging kunnen wagen met uitsluitend vloeibare pakking; dat gaat bij ons al vele lekvrije kilometers goed...
 
domme vraag misschien maar heb je het juiste boutje erin gedraaid?
op de tekening kan ik zien dat dit boutje langer is dan de rest.
Ík heb een site met onderdelen fiche en daar hebben alle boutjes hetzelfde formaat en hetzelfde onderdeelnummer.
Maar ik zal de boutje naast elkaar leggen, dan zie ik het snel genoeg.

Ik heb een tube rode hittebestendige vloeibare pakking.
Daar zal ik het dan eerst mee proberen.

Hopen dat de temperatuur en het weer meezitten.
 
Je zou ook een tweede poging kunnen wagen met uitsluitend vloeibare pakking; dat gaat bij ons al vele lekvrije kilometers goed...
Ik neem aan dat ik de vloeibare pakking niet te dik moet doen, maar wel zo dat je geem metaal meer er doorheen ziet? Dus dat de rand helemaal rood van de pakking is?
 
Ik neem aan dat ik de vloeibare pakking niet te dik moet doen, maar wel zo dat je geem metaal meer er doorheen ziet? Dus dat de rand helemaal rood van de pakking is?

Je beschrijft het goed, al hoeft niet per se het hele oppervlak bedekt te zijn, de pasta wordt vanzelf verspreid als de boel vastgeschroefd wordt. Wel even speciale aandacht voor de 'dunne' verbindingen (bij de gaten voor de bouten).

O ja, onze pakking was blauw. Geen idee of dat iets betekent qua samenstelling of zo. Iemand die dat wel weet?

Edit: net even nagekeken, Siliconenpakking dus!

succes met de klus!

Henk
 
Laatst bewerkt:
Alles tegelijk.

Een winterband voor op de motor?
Volgens mij is dat complete onzin en zeker niet verplicht.

Bij auto's is deze "plicht" zeer moeilijk hard te maken.
Gewoon een boete uitschrijven als ze er niet onder zitten kan niet en mag niet, en is aanvechtbaar. Dat win je dan ook geheid. De kosten van het aanvechten zijn echter hoger dan de boete zelf, en daar maken ze dankbaar gebruik van. De wet zegt dat een auto kentekenplichtig is en als het voertuig aan die specificaties voldoet, dan ben je nooit strafbaar.

De wet zegt echter ook dat voor de meeste auto's winterbanden beschikbaar zijn. Wil je dan in de bergen (helling) of op de snelweg (hoge snelheid) rijden dan is dat onder sommige omstandigheden niet meer veilig voor zomerbanden. Je veiligheid is dan in het geding en je had het kunnen voorkomen door winterbanden te nemen. Daar krijg je dan een boete voor.

Het zijn 2 verschillende wetten.
Als de NTV geen winterbanden had bij de kenteken afgifte (1988?) dan zijn ze ook nooit verplicht. Zoek je echter een situatie op die gevaarlijk is zonder winterbanden, dan mag je niet onveilig gaan rijden. (in de bergen en op de snelweg).

Rijd je met 5 graden in December over een droog wegdek door het centrum met zomerbanden dan kun je geen boete krijgen. Dezelfde situatie met nat wegdek op de snelweg ben je gevaarlijk bezig. Het is per situatie maar net wat de agent vind. En da's wel terecht.
 
Alles tegelijk.

Een winterband voor op de motor?
Volgens mij is dat complete onzin en zeker niet verplicht.

Bij auto's is deze "plicht" zeer moeilijk hard te maken.
Gewoon een boete uitschrijven als ze er niet onder zitten kan niet en mag niet, en is aanvechtbaar. Dat win je dan ook geheid. De kosten van het aanvechten zijn echter hoger dan de boete zelf, en daar maken ze dankbaar gebruik van. De wet zegt dat een auto kentekenplichtig is en als het voertuig aan die specificaties voldoet, dan ben je nooit strafbaar.

De wet zegt echter ook dat voor de meeste auto's winterbanden beschikbaar zijn. Wil je dan in de bergen (helling) of op de snelweg (hoge snelheid) rijden dan is dat onder sommige omstandigheden niet meer veilig voor zomerbanden. Je veiligheid is dan in het geding en je had het kunnen voorkomen door winterbanden te nemen. Daar krijg je dan een boete voor.

Het zijn 2 verschillende wetten.
Als de NTV geen winterbanden had bij de kenteken afgifte (1988?) dan zijn ze ook nooit verplicht. Zoek je echter een situatie op die gevaarlijk is zonder winterbanden, dan mag je niet onveilig gaan rijden. (in de bergen en op de snelweg).

Rijd je met 5 graden in December over een droog wegdek door het centrum met zomerbanden dan kun je geen boete krijgen. Dezelfde situatie met nat wegdek op de snelweg ben je gevaarlijk bezig. Het is per situatie maar net wat de agent vind. En da's wel terecht.

in duitsland is het zo dat alle motorvoertuigen die rijden onder winterseomstandigheden verplicht op winterbanden moeten staan.

voor hier in nederland maakt me het niks uit, rij al jaren zo ook door sneeuw en dergelijke, alleen met ijzel ga ik met de motor de weg niet op.
 
Vanaf november 2010 geldt in Duitsland ook de winterbandenplicht voor motorfietsen. Als er geen winterbanden leverbaar zijn is het advies niet de weg op te gaan.

Winterreifenpflicht gilt auch für Motorräder und Motorroller
16.11.2010, 09:35 Uhr

Winterreifenpflicht gilt auch für Motorräder und Motorroller (Foto: Nigrin)
Auch Motorräder und Motorroller unterliegen der Winterreifenpflicht. Wer in den Wintermonaten mit einem motorisierten Zweirad unterwegs ist, muss die Bereifung des Bikes - ebenso wie Autofahrer beim Pkw - der jeweiligen Wettersituation anpassen.

Hele artikel staat hier:
Winterreifenpflicht gilt auch für Motorräder und Motorroller
Marcel de Lange
 
Dat is wat ik zeg.
Het hangt van de omstandigheden af of oom agent het veilig vind.
Maar het is niet verboden om van Oktober tot Maart door Duitsland te rijden op zomerbanden bij goed weer. Het ligt aan de omstandigheden.

Maar vandaag weer even wat aan het project gewerkt.
De achterbus was te lang gelaten en we halen er nu 16mm vanaf.
Dan weer passen en kijken totdat het wiel net niet aanloopt.
full


De balhoofdpin is eruit gefreesd bij Ozzo-racing en die waren ook zo vriendelijk om hem in de onderste kroonplaat van de CBR te persen en lassen. Nieuwe naaldlagers maken het compleet.
full


Meteen m'n Vapor teruggezet (weer Ozzo) en eindelijk een mooie Kroonplaat!
De handvaten zitten nu wel onder de plaat, even oppassen met de tank dadelijk......
full


En eindelijk dubbele remschijven. Wiel staat klaar, maar dat doe ik als de achterbus ook klaar is.
full


Dadelijk de enige NTV met CBR voorvork en VFR wielen voor en achter?
Ik heb het nog nooit gezien.
En als het wel zo is, dan verzin ik weer wat nieuws. ;-)
 
Weet wel dat je heel erg uit moet kijken met deze remmen. Ik heb een circuitdag gereden met de voovork en remmen etc van een vtr erin. En dat remde eigenlijk aan de te harde kant. 1 schijf en klauw kan je makkelijk weglaten.
 
Weet wel dat je heel erg uit moet kijken met deze remmen. Ik heb een circuitdag gereden met de voovork en remmen etc van een vtr erin. En dat remde eigenlijk aan de te harde kant. 1 schijf en klauw kan je makkelijk weglaten.

Klinkt wel goed: supersportmotoren eruit remmen op de circuitdag...

Maareh, Welke voorvorken zijn makkelijk in een Hawk te hangen? Ik hoor mensen over de fireblade, vtr1000, cbr 600 (f2, f3) Moet je de vering/demping dan ook niet aanpassen omdat ze voor veel zwaardere motoren zijn gemaakt?
upsd-voorvork lijkt me mooier, zou die van bijv een zxr 400 ook passen?

Graag jullie ervaring.
 
CBR929 of 954 pakken, of eerste model 1000RR voor radiale klauwen, passen er zo in :Y 2e model 1000RR heeft een kortere vork, gaat ie teveel op ze neus staan
 
Klinkt wel goed: supersportmotoren eruit remmen op de circuitdag...

Maareh, Welke voorvorken zijn makkelijk in een Hawk te hangen? Ik hoor mensen over de fireblade, vtr1000, cbr 600 (f2, f3) Moet je de vering/demping dan ook niet aanpassen omdat ze voor veel zwaardere motoren zijn gemaakt?
upsd-voorvork lijkt me mooier, zou die van bijv een zxr 400 ook passen?

Graag jullie ervaring.

Eruit remmen gaat niet makkelijk lukken. Een hawk is te licht voor deze remmen. Dus er kan niet genoeg druk op het voorwiel komen om ze volledig te gebruiken. Ik heb dit zelf met een crash moeten ondervinden in de hugenholz

De voorvork van en sportfiets kan je er zo in zetten. Maar waar je rekening mee moet houden is dat de achterschokbreker van een hawk zo licht is uitgevoert. Dat de voorvork dan erg stug zal aanvoelen. Als je dit wil compenseren zou je een technoflex/wp achter moeten zetten.
 
Je beschrijft het goed, al hoeft niet per se het hele oppervlak bedekt te zijn, de pasta wordt vanzelf verspreid als de boel vastgeschroefd wordt. Wel even speciale aandacht voor de 'dunne' verbindingen (bij de gaten voor de bouten).

O ja, onze pakking was blauw. Geen idee of dat iets betekent qua samenstelling of zo. Iemand die dat wel weet?

Edit: net even nagekeken, Siliconenpakking dus!

succes met de klus!
Vandaag pakking op basis van siliconen rubber gekocht.
De originele papieren pakking was nog helemaal goed. (Kan ook niet anders als er steeds olie langs loopt:-) ). deze en de deksel helemaal schoongemaakt met remmenreiniger en de vloeibare pakking erop gesmeerd.
Daarna de papieren pakking erop geplakt en het blok waar het deksel op komt ook ingesmeerd.
Toen weer gemonteerd.
Ik wacht dd een dag tot het goed droog is voordat ik er olie indoe.
Morgenmiddag dus kijken of het nog lekt.
Henk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan