In navolging van het Kerkenjagerstopic, het Molenjagerstopic, het Kastelenjagerstopic, het Sluizenjagerstopic en het Wolkenjagerstopic, vond ik het tijd worden voor een Mijnenjagerstopic. Hiermee bedoel ik niet die bootjes die vanuit Den Helder vertrekken, maar de jacht naar steenkoolmijnen, bruinkoolmijnen, diamantmijnen, met andere woorden (de restanten van) de plekken waar vaste delfstoffen uit de grond worden (of werden) gehaald. Uiteraard mogen jullie plaatjes posten (liefst met naam van de mijnzetel en de plaatsnaam), al wordt het op prijs gesteld als je motor (deels) zichtbaar is op de foto's. Het gaat in dit topic over (de restanten van) de mijnen. Dat is hier het hoofdonderwerp. Je motor (of een deel daarvan) is alleen maar om te laten zien dat je daar bent geweest en dat het niet een foto van het Interweb is.
Hét internationale symbool voor de mijnbouw. Niet twee hamers, maar een moker en een beitel op een steel.
Om maar meteen een stevige inbreng te geven, volgen hier de eerste foto's:
Ik begin met de schacht van de Oranje Nassau 1 mijn in Heerlen. Ik ben tegenover deze mijn geboren en heb er de eerste 8 jaar van mijn leven gewoond. Lijkt mij logisch dat dit mijn eerste foto is.
Achter het schachtgebouw staat het zogenaamde ophaalgebouw. Hierin stond de motor waar de liftkooien verticaal mee verplaatst werden. Eigenlijk een heel simpel systeem: in de schacht hingen 2 kooien, die met één kabel aan elkaar verbonden waren. In het ophaalgebouw stond een grote trommel waar de kabel overheen geleid werd. Hing een kooi boven, hing de andere beneden. De kooien werden gebruikt voor zowel personeelsvervoer, als kolenvervoer.
Het groene gebouw is het voormalige hoofdgebouw van de Oranje Nassau 1. Na sluiting van de mijnen is hier het CBS gevestigd (met nieuwbouw rechts). Tegenwoordig doet het dienst als bedrijfsverzamelgebouw.
De Ondergrondse Vak School van de Oranje Nassau 1, onder mijnwerkers beter bekend als OVS. Voordat de (vaak jonge) jongens ondergronds mochten, moesten ze eerst de opleiding tot ondergronder gevolgd hebben. Ook de oude OVS is nu een bedrijfsverzamelgebouw.
Deze watertoren is gebouwd door de Oranje Nassau 1, om de mijn van water te voorzien. Dit water werd in diverse processen gebruikt: koelwater voor de machines, stoom voor de energievoorziening, het "wassen" van de kolen (door aan het water diverse stoffen toe te voegen bleef de steenkool drijven en zakte de mijnsteen naar beneden; de mijnsteen was nutteloos en werd op een steenberg gestort) en voor de douches van de mijnwerkers. Na sluiting van de mijnen is deze watertoren aangesloten op het waterleidingnet van Heerlen en doet nu nog steeds als zodanig dienst.
Behalve het schachtwiel is er vrijwel niets meer dat herinnert aan de Oranje Nassau 2 mijn in Landgraaf. Het mijnterrein van de Oranje Nassau 2 is na sluiting genivelleerd, waarna er een woonwijk op is gebouwd. Op de plek waar de steenberg van de Oranje Nassau 2 heeft gelegen is een paardenrenbaan aangelegd. Na sluiting van de renbaan is het terrein overgenomen door Megaland en is het beter bekend als het Pinkpopterrein. Dus, voor de bezoekers van Pinkpop: je staat hier op een stuk Limburgse geschiedenis!
De 'buurman' van de Oranje Nassau 2 was de Staatsmijn Wilhelmina. Ook deze had, net als alle andere mijnen, een OVS. Dit complex is momenteel in gebruik bij een sociale werkvoorziening.
De belettering is nog in ere gehouden.
Nabij de OVS is deze (deels transparante) luchtfoto van de Staatsmijn Wilhelmina geplaatst. De OVS (nog zichtbaar op de achtergrond) staat links in het midden van de luchtfoto (de lichte 'vlek').
Op de eerder genoemde luchtfoto is ook een spoorlijn te zien, waar 2 wagons voor het transport van mijnsteen op staan opgesteld. De 2 wagons op mijn foto zijn op vrijwel dezelfde plek neergezet op het stuk mijnspoor dat nog steeds op dezelfde plek ligt als destijds. Frappant aan de opstelling van deze wagons, is dat er één rechts gelost moet worden en de ander links. Destijds werden de wagons hier alleen maar links gelost.
De eerdere afbeelding wat duidelijker weergegeven.
Het schachtwiel van de Staatsmijn Hendrik in Brunssum als monument nabij de oude ingang. Het terrein van de Hendrik is momenteel in gebruik als Allied Joint Force Command, een commandocentrum van de NATO. Daar zijn nog gebouwen uit de mijnperiode terug te vinden, zelfs zichtbaar vanaf de openbare weg, maar daar heb ik maar geen foto's van gemaakt. Die gasten denken meteen dat je een terrorist bent als je daar foto's van gaat maken.
Ook bij de Hendrik staat een semi-transparante afbeelding van de mijn. Het verkeersbord is een weerspiegeling en maakt geen deel uit van de afbeelding in het kader.
De steenberg van de Hendrik was de grootste steenberg van Nederlands Limburg. Op een deel van deze berg staan loodsen waar de NATO materiaal en materieel heeft opgeslagen. Een ander deel wordt afgegraven voor industriële doeleinden.
Schacht Nulland van de Domaniale Mijn in Kerkrade. Op deze foto zijn liftkabels, maar ook een grote ventilator zichtbaar. Voor voldoende verse lucht maakten de mijnen gebruik van schachten die op enige afstand van elkaar af lagen. Vuile lucht werd uit één schacht getrokken, waardoor er vanzelf schone lucht via een andere schacht instroomde. Hier is duidelijk een grote afzuigventilator zichtbaar, wat hem de uittrekkende schacht maakt. Uittrekkende schachten werden nooit gebruikt voor het vervoer van personen. Deze zouden dan namelijk in vuile lucht vervoerd worden.
Een andere mijn in Kerkrade was de Julia. Deze loodsen zijn de overblijfselen van de timmerfabrieken op het Julia-terrein.
Er bestaan nog meerdere gebouwen van de Julia. Hier hebben de diverse technische diensten in gezeten. De sporen (spoorwijdte 700mm) die nu nog zichtbaar zijn waren voor de kolenwagens.
Dubbelspoor.
Daar gaat het spoor het gebouw in. Aan de poort te zien heeft hier geen groot transport plaats gevonden.
Van de Julia is ook nog een deel van de 'koelmoer' (de muur om het mijnterrein) te zien.
De Staatsmijn Emma (je meent het...) in Treebeek, thans Brunssum, destijds Hoensbroek. Achter deze originele naamborden staat een kunstwerk, welke de plaats van de schacht van de Emma aangeeft. De schachtbok van de Emma was één van de meest imposante van de Nederlandse mijnen. Deze was weliswaar net zo groot als de andere schachten van de Staatsmijnen, maar deze lag bijna op een armlengte van de openbare weg. Van de Emma is niks meer over.
Het voormalige hoofdkantoor van de Staatsmijn Maurits in Geleen. Is momenteel in gebruik als kantorenpand op industrieterrein Chemelot.
Nogmaals de Maurits, nu met de (nog originele) watertoren op de achtergrond.
Hét internationale symbool voor de mijnbouw. Niet twee hamers, maar een moker en een beitel op een steel.
Om maar meteen een stevige inbreng te geven, volgen hier de eerste foto's:
Ik begin met de schacht van de Oranje Nassau 1 mijn in Heerlen. Ik ben tegenover deze mijn geboren en heb er de eerste 8 jaar van mijn leven gewoond. Lijkt mij logisch dat dit mijn eerste foto is.
Achter het schachtgebouw staat het zogenaamde ophaalgebouw. Hierin stond de motor waar de liftkooien verticaal mee verplaatst werden. Eigenlijk een heel simpel systeem: in de schacht hingen 2 kooien, die met één kabel aan elkaar verbonden waren. In het ophaalgebouw stond een grote trommel waar de kabel overheen geleid werd. Hing een kooi boven, hing de andere beneden. De kooien werden gebruikt voor zowel personeelsvervoer, als kolenvervoer.
Het groene gebouw is het voormalige hoofdgebouw van de Oranje Nassau 1. Na sluiting van de mijnen is hier het CBS gevestigd (met nieuwbouw rechts). Tegenwoordig doet het dienst als bedrijfsverzamelgebouw.
De Ondergrondse Vak School van de Oranje Nassau 1, onder mijnwerkers beter bekend als OVS. Voordat de (vaak jonge) jongens ondergronds mochten, moesten ze eerst de opleiding tot ondergronder gevolgd hebben. Ook de oude OVS is nu een bedrijfsverzamelgebouw.
Deze watertoren is gebouwd door de Oranje Nassau 1, om de mijn van water te voorzien. Dit water werd in diverse processen gebruikt: koelwater voor de machines, stoom voor de energievoorziening, het "wassen" van de kolen (door aan het water diverse stoffen toe te voegen bleef de steenkool drijven en zakte de mijnsteen naar beneden; de mijnsteen was nutteloos en werd op een steenberg gestort) en voor de douches van de mijnwerkers. Na sluiting van de mijnen is deze watertoren aangesloten op het waterleidingnet van Heerlen en doet nu nog steeds als zodanig dienst.
Behalve het schachtwiel is er vrijwel niets meer dat herinnert aan de Oranje Nassau 2 mijn in Landgraaf. Het mijnterrein van de Oranje Nassau 2 is na sluiting genivelleerd, waarna er een woonwijk op is gebouwd. Op de plek waar de steenberg van de Oranje Nassau 2 heeft gelegen is een paardenrenbaan aangelegd. Na sluiting van de renbaan is het terrein overgenomen door Megaland en is het beter bekend als het Pinkpopterrein. Dus, voor de bezoekers van Pinkpop: je staat hier op een stuk Limburgse geschiedenis!
De 'buurman' van de Oranje Nassau 2 was de Staatsmijn Wilhelmina. Ook deze had, net als alle andere mijnen, een OVS. Dit complex is momenteel in gebruik bij een sociale werkvoorziening.
De belettering is nog in ere gehouden.
Nabij de OVS is deze (deels transparante) luchtfoto van de Staatsmijn Wilhelmina geplaatst. De OVS (nog zichtbaar op de achtergrond) staat links in het midden van de luchtfoto (de lichte 'vlek').
Op de eerder genoemde luchtfoto is ook een spoorlijn te zien, waar 2 wagons voor het transport van mijnsteen op staan opgesteld. De 2 wagons op mijn foto zijn op vrijwel dezelfde plek neergezet op het stuk mijnspoor dat nog steeds op dezelfde plek ligt als destijds. Frappant aan de opstelling van deze wagons, is dat er één rechts gelost moet worden en de ander links. Destijds werden de wagons hier alleen maar links gelost.
De eerdere afbeelding wat duidelijker weergegeven.
Het schachtwiel van de Staatsmijn Hendrik in Brunssum als monument nabij de oude ingang. Het terrein van de Hendrik is momenteel in gebruik als Allied Joint Force Command, een commandocentrum van de NATO. Daar zijn nog gebouwen uit de mijnperiode terug te vinden, zelfs zichtbaar vanaf de openbare weg, maar daar heb ik maar geen foto's van gemaakt. Die gasten denken meteen dat je een terrorist bent als je daar foto's van gaat maken.
Ook bij de Hendrik staat een semi-transparante afbeelding van de mijn. Het verkeersbord is een weerspiegeling en maakt geen deel uit van de afbeelding in het kader.
De steenberg van de Hendrik was de grootste steenberg van Nederlands Limburg. Op een deel van deze berg staan loodsen waar de NATO materiaal en materieel heeft opgeslagen. Een ander deel wordt afgegraven voor industriële doeleinden.
Schacht Nulland van de Domaniale Mijn in Kerkrade. Op deze foto zijn liftkabels, maar ook een grote ventilator zichtbaar. Voor voldoende verse lucht maakten de mijnen gebruik van schachten die op enige afstand van elkaar af lagen. Vuile lucht werd uit één schacht getrokken, waardoor er vanzelf schone lucht via een andere schacht instroomde. Hier is duidelijk een grote afzuigventilator zichtbaar, wat hem de uittrekkende schacht maakt. Uittrekkende schachten werden nooit gebruikt voor het vervoer van personen. Deze zouden dan namelijk in vuile lucht vervoerd worden.
Een andere mijn in Kerkrade was de Julia. Deze loodsen zijn de overblijfselen van de timmerfabrieken op het Julia-terrein.
Er bestaan nog meerdere gebouwen van de Julia. Hier hebben de diverse technische diensten in gezeten. De sporen (spoorwijdte 700mm) die nu nog zichtbaar zijn waren voor de kolenwagens.
Dubbelspoor.
Daar gaat het spoor het gebouw in. Aan de poort te zien heeft hier geen groot transport plaats gevonden.
Van de Julia is ook nog een deel van de 'koelmoer' (de muur om het mijnterrein) te zien.
De Staatsmijn Emma (je meent het...) in Treebeek, thans Brunssum, destijds Hoensbroek. Achter deze originele naamborden staat een kunstwerk, welke de plaats van de schacht van de Emma aangeeft. De schachtbok van de Emma was één van de meest imposante van de Nederlandse mijnen. Deze was weliswaar net zo groot als de andere schachten van de Staatsmijnen, maar deze lag bijna op een armlengte van de openbare weg. Van de Emma is niks meer over.
Het voormalige hoofdkantoor van de Staatsmijn Maurits in Geleen. Is momenteel in gebruik als kantorenpand op industrieterrein Chemelot.
Nogmaals de Maurits, nu met de (nog originele) watertoren op de achtergrond.
Bijlagen
Laatst bewerkt: