Het Mijnenjagerstopic

K1100LTse

Ronald met 'n K
22 dec 2009
10.767
4.485
Heerlen
In navolging van het Kerkenjagerstopic, het Molenjagerstopic, het Kastelenjagerstopic, het Sluizenjagerstopic en het Wolkenjagerstopic, vond ik het tijd worden voor een Mijnenjagerstopic. Hiermee bedoel ik niet die bootjes die vanuit Den Helder vertrekken, maar de jacht naar steenkoolmijnen, bruinkoolmijnen, diamantmijnen, met andere woorden (de restanten van) de plekken waar vaste delfstoffen uit de grond worden (of werden) gehaald. Uiteraard mogen jullie plaatjes posten (liefst met naam van de mijnzetel en de plaatsnaam), al wordt het op prijs gesteld als je motor (deels) zichtbaar is op de foto's. Het gaat in dit topic over (de restanten van) de mijnen. Dat is hier het hoofdonderwerp. Je motor (of een deel daarvan) is alleen maar om te laten zien dat je daar bent geweest en dat het niet een foto van het Interweb is.

20230824_105343a.jpg

Hét internationale symbool voor de mijnbouw. Niet twee hamers, maar een moker en een beitel op een steel.

Om maar meteen een stevige inbreng te geven, volgen hier de eerste foto's:

20230608ON1Schacht.jpg

Ik begin met de schacht van de Oranje Nassau 1 mijn in Heerlen. Ik ben tegenover deze mijn geboren en heb er de eerste 8 jaar van mijn leven gewoond. Lijkt mij logisch dat dit mijn eerste foto is.

20230608ON1schacht+ophaal.jpg

Achter het schachtgebouw staat het zogenaamde ophaalgebouw. Hierin stond de motor waar de liftkooien verticaal mee verplaatst werden. Eigenlijk een heel simpel systeem: in de schacht hingen 2 kooien, die met één kabel aan elkaar verbonden waren. In het ophaalgebouw stond een grote trommel waar de kabel overheen geleid werd. Hing een kooi boven, hing de andere beneden. De kooien werden gebruikt voor zowel personeelsvervoer, als kolenvervoer.

20230608ON1HK.jpg

Het groene gebouw is het voormalige hoofdgebouw van de Oranje Nassau 1. Na sluiting van de mijnen is hier het CBS gevestigd (met nieuwbouw rechts). Tegenwoordig doet het dienst als bedrijfsverzamelgebouw.

20230608ON1OVS.jpg

De Ondergrondse Vak School van de Oranje Nassau 1, onder mijnwerkers beter bekend als OVS. Voordat de (vaak jonge) jongens ondergronds mochten, moesten ze eerst de opleiding tot ondergronder gevolgd hebben. Ook de oude OVS is nu een bedrijfsverzamelgebouw.

20230608ON1Water2.jpg

Deze watertoren is gebouwd door de Oranje Nassau 1, om de mijn van water te voorzien. Dit water werd in diverse processen gebruikt: koelwater voor de machines, stoom voor de energievoorziening, het "wassen" van de kolen (door aan het water diverse stoffen toe te voegen bleef de steenkool drijven en zakte de mijnsteen naar beneden; de mijnsteen was nutteloos en werd op een steenberg gestort) en voor de douches van de mijnwerkers. Na sluiting van de mijnen is deze watertoren aangesloten op het waterleidingnet van Heerlen en doet nu nog steeds als zodanig dienst.

20230608ON2.jpg

Behalve het schachtwiel is er vrijwel niets meer dat herinnert aan de Oranje Nassau 2 mijn in Landgraaf. Het mijnterrein van de Oranje Nassau 2 is na sluiting genivelleerd, waarna er een woonwijk op is gebouwd. Op de plek waar de steenberg van de Oranje Nassau 2 heeft gelegen is een paardenrenbaan aangelegd. Na sluiting van de renbaan is het terrein overgenomen door Megaland en is het beter bekend als het Pinkpopterrein. Dus, voor de bezoekers van Pinkpop: je staat hier op een stuk Limburgse geschiedenis!

20230608OVSSMW1.jpg

De 'buurman' van de Oranje Nassau 2 was de Staatsmijn Wilhelmina. Ook deze had, net als alle andere mijnen, een OVS. Dit complex is momenteel in gebruik bij een sociale werkvoorziening.

20230608OVSSMW2.jpg

De belettering is nog in ere gehouden.

20230608OVSSMW3.jpg

Nabij de OVS is deze (deels transparante) luchtfoto van de Staatsmijn Wilhelmina geplaatst. De OVS (nog zichtbaar op de achtergrond) staat links in het midden van de luchtfoto (de lichte 'vlek').

20230608Wagons.jpg

Op de eerder genoemde luchtfoto is ook een spoorlijn te zien, waar 2 wagons voor het transport van mijnsteen op staan opgesteld. De 2 wagons op mijn foto zijn op vrijwel dezelfde plek neergezet op het stuk mijnspoor dat nog steeds op dezelfde plek ligt als destijds. Frappant aan de opstelling van deze wagons, is dat er één rechts gelost moet worden en de ander links. Destijds werden de wagons hier alleen maar links gelost.

20230608SMW1.jpg

De eerdere afbeelding wat duidelijker weergegeven.

20230608SMH1.jpg

Het schachtwiel van de Staatsmijn Hendrik in Brunssum als monument nabij de oude ingang. Het terrein van de Hendrik is momenteel in gebruik als Allied Joint Force Command, een commandocentrum van de NATO. Daar zijn nog gebouwen uit de mijnperiode terug te vinden, zelfs zichtbaar vanaf de openbare weg, maar daar heb ik maar geen foto's van gemaakt. Die gasten denken meteen dat je een terrorist bent als je daar foto's van gaat maken.

20230608SMH2.jpg

Ook bij de Hendrik staat een semi-transparante afbeelding van de mijn. Het verkeersbord is een weerspiegeling en maakt geen deel uit van de afbeelding in het kader.

20230608BergSMH2.jpg

De steenberg van de Hendrik was de grootste steenberg van Nederlands Limburg. Op een deel van deze berg staan loodsen waar de NATO materiaal en materieel heeft opgeslagen. Een ander deel wordt afgegraven voor industriële doeleinden.

20230608Domaniale.jpg

Schacht Nulland van de Domaniale Mijn in Kerkrade. Op deze foto zijn liftkabels, maar ook een grote ventilator zichtbaar. Voor voldoende verse lucht maakten de mijnen gebruik van schachten die op enige afstand van elkaar af lagen. Vuile lucht werd uit één schacht getrokken, waardoor er vanzelf schone lucht via een andere schacht instroomde. Hier is duidelijk een grote afzuigventilator zichtbaar, wat hem de uittrekkende schacht maakt. Uittrekkende schachten werden nooit gebruikt voor het vervoer van personen. Deze zouden dan namelijk in vuile lucht vervoerd worden.

20230608Julia1.jpg

Een andere mijn in Kerkrade was de Julia. Deze loodsen zijn de overblijfselen van de timmerfabrieken op het Julia-terrein.

20230608Julia2.jpg

Er bestaan nog meerdere gebouwen van de Julia. Hier hebben de diverse technische diensten in gezeten. De sporen (spoorwijdte 700mm) die nu nog zichtbaar zijn waren voor de kolenwagens.

20230608Julia3.jpg

Dubbelspoor.

20230608Julia4.jpg

Daar gaat het spoor het gebouw in. Aan de poort te zien heeft hier geen groot transport plaats gevonden.

20230608Julia5.jpg

Van de Julia is ook nog een deel van de 'koelmoer' (de muur om het mijnterrein) te zien.

20230608SME.jpg

De Staatsmijn Emma (je meent het...) in Treebeek, thans Brunssum, destijds Hoensbroek. Achter deze originele naamborden staat een kunstwerk, welke de plaats van de schacht van de Emma aangeeft. De schachtbok van de Emma was één van de meest imposante van de Nederlandse mijnen. Deze was weliswaar net zo groot als de andere schachten van de Staatsmijnen, maar deze lag bijna op een armlengte van de openbare weg. Van de Emma is niks meer over.

20230608SMM1.jpg

Het voormalige hoofdkantoor van de Staatsmijn Maurits in Geleen. Is momenteel in gebruik als kantorenpand op industrieterrein Chemelot.

20230608SMM2.jpg

Nogmaals de Maurits, nu met de (nog originele) watertoren op de achtergrond.

Bijlagen

• 20230824_105343a.jpg
    20230824_105343a.jpg
    567,6 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Ik kreeg de volgende foto helaas niet meer geplaatst in mijn vorige post. Misschien wel de belangrijkste uit de hele serie.

20230608Kapel.jpg

Oorspronkelijk gebouwd als lijkenhuisje voor de ondergronds omgekomen mijnwerkers, is een tijdje een trafo-huisje geweest, maar doet nu dienst als gedachteniskapel van de mijnwerkers.. Op 2 plakkaten zijn de namen van bijna 1200 mannen te zien, die ondergronds hun leven hebben gelaten. Jaarlijks wordt er een herdenking gehouden, waar oud-mijnwerkers nog steeds trouw op af komen.

Voor de oplettende kijker: het gebouw op de achtergrond is eerder langs gekomen.

Van de diverse jagers topics vind ik het leuk dat deze zo leerzaam is. Je hebt er werkelijk een prachtige topic start van gemaakt, hulde.

Ik weet weinig van mijnbouw maar heb gehoord op diverse podcasts dat de wereld de-globaliseert. Dat wil zeggen, de wereldmachten proberen meer hun eigen grondstoffen te produceren in plaats van te vertrouwen op de wereldmarkt. Wellicht krijgt Nederland weer z’n eigen actieve mijnen… ik denk het niet, maar wie zal het zeggen?…

Van de diverse jagers topics vind ik het leuk dat deze zo leerzaam is. Je hebt er werkelijk een prachtige topic start van gemaakt, hulde.

Ik weet weinig van mijnbouw maar heb gehoord op diverse podcasts dat de wereld de-globaliseert. Dat wil zeggen, de wereldmachten proberen meer hun eigen grondstoffen te produceren in plaats van te vertrouwen op de wereldmarkt. Wellicht krijgt Nederland weer z’n eigen actieve mijnen… ik denk het niet, maar wie zal het zeggen?…
Ik wil hier geen politiek topic van maken, dus richt ik mij alleen even op het vraagstuk 'openen of dichthouden?'.

Ik denk niet dat de Nederlandse mijnen ooit nog open gaan.
1) Vooralsnog is het goedkoper steenkool te importeren uit Zuid-Amerika en Zuid-Afrika.
2) De meeste mijnen hadden hun grootste productie al gehad. De productie van sommige mijnen was inmiddels zo ver gedaald, dat ze samengevoegd zijn bij andere mijnen. De Oranje Nassau 4 is bijvoorbeeld samengevoegd met de ON3, omdat de productie sterk achteruit gegaan was.
3) De vraag naar steenkool in Nederland is momenteel groter dan het aanbod dat de Nederlandse mijnen kunnen leveren (energiecentrales, hoogovens, sommige huishoudens)
4) De mijnen staan inmiddels voor een groot deel onder water. Het is niet alleen vrijwel onmogelijk nog leeg te pompen (de meeste mijnen stonden met elkaar in verbinding, dus je moet 12 mijnen tegelijkertijd leegpompen, de verbindingen met Duitse mijnen nog niet meegeteld; het water staat inmiddels op ongeveer 70 meter onder maaiveld, terwijl de schachten vanaf maaiveld tussen de 105 en 1058 meter diep zijn), ook is door het achtergelaten materiaal in de mijnen en de omgewoelde structuur ondergronds het water sterk vervuild. Dit schoonmaken is vrijwel onmogelijk en àls het al mogelijk zou zijn dit schoon te krijgen, wordt het stervensduur.
5) De mijngangen zijn door het water en het uitblijven van onderhoud zeer instabiel. Instortingsgevaar is een reëel risico.
6) Je krijgt niemand meer zo gek om ondergronds te gaan.

Al zou Nederland het willen, dat gaat echt niet meer gebeuren.

Laatst bewerkt:
Is het een idee @Mods, om al deze fototopics onder één noemer te gooien?
Er zijn bijzonder veel mooie bouwwerken die ons herinneren aan een rijk verleden; kerk, mijn, watertoren, sluis of (water)molen...

Ik was serieus onder de indruk toen ik laatst deze docu zag over mijnen in Nederland. Zo mega groot. Jammer dat we niets met deze ruimte commercieel hebben gedaan. Zoals ondergrond wonen. Opslag en ruimte voor vermaak. Opvang vluchtelingen:)..
Veilige plek voor een atoomoorlog.

We zijn een te rijk land. Kosten voor productie ligt daarom te hoog. Import is daar de financiële oplossing voor. Alleen breng je dan je rijkdom naar buiten.

Ik was serieus onder de indruk toen ik laatst deze docu zag over mijnen in Nederland. Zo mega groot.
Ik kan mij de mijnen nog heel goed herinneren. In bijna iedere wijk in oostelijk Zuid-Limburg was wel iets van de mijnen te vinden. En als er IN de wijk niks te vinden was dat met de mijnen te maken had, kon je de mijnen wel ergens zien, horen, of, als de wind verkeerd stond, ruiken. Als kind vond ik het al imposant, hoewel ik toen eigenlijk amper buiten Heerlen kwam. Nu ik mij wat beter in de materie verdiept heb weet ik hoe groot het écht was. De video die je plaatste laat alleen het Nederlandse deel zien. Als je je dan bedenkt dat de strook waar hier steenkool gevonden werd zich uitstrekt van (zuid)oostelijk van Aachen (DE) tot noordwestelijk van Beringen (BE) (dan heb je het over 90km in vogelvlucht), krijg je misschien een beter beeld van de totale omvang.
Jammer dat we niets met deze ruimte commercieel hebben gedaan. Zoals ondergrond wonen. Opslag en ruimte voor vermaak. Opvang vluchtelingen:)..
Zal nu ook niet meer gebeuren. Zie hiervoor mijn eerdere opmerkingen op de vraag of het ooit nog open zou gaan.
Veilige plek voor een atoomoorlog.
Misschien dat de hoofdgangen daarvoor gebruikt hadden kunnen worden, maar de plaatsen waar steenkool gedolven is hebben ze, nadat de steenkool verwijderd was, achter zich laten instorten. En zelfs als ze dat al niet gedaan hadden, dan was het er vaak ongeschikt om langdurig in te verblijven. In de zgn 'lage pijlers' was de werkruimte soms maar 40cm hoog en andere pijlers lagen onder een hoek tov de horizon. Om over de temperatuur, de hoge luchtvochtigheid en de steenstof nog maar te zwijgen....
Leuke docu. Alleen geeft deze ergens een ietsje verkeerd beeld. Je krijgt een steenberg te zien die ruim 30 jaar in brand heeft gestaan en vervolgens is de gastpresentator op een steenberg te zien. De docu doet vermoeden dat het dezelfde berg is. Dat is echter niet zo. De brandende steenberg was van de Willem Sophie in Kerkrade en de woonwijk waar de gastpresentator vervolgens staat is Zeswegen, op de oude steenberg van de Oranje Nassau 1 in Heerlen. Leuk weetje over de brandende steenberg: door de langdurige brand is de mijnsteen verkleurd van zwart naar rood. Deze rode steen is later door de firma WiSo-split vermalen (WiSo staat voor Willem Sophie en split is gemalen steen) en als bedekking gebruikt op sintelbanen, fietspaden en tennisbanen.

Laatst bewerkt:
Ingang Sibbergroeve in Sibbe (gem. Valkenburg a/d Geul).
Bekijk bijlage 1907245
Is het een mijn? Volgens de omschrijving misschien niet, maar ik keur 'm goed. Het is tenslotte een gat in de grond waar mensen (al dan niet met behulp van gereedschappen) materiaal uitgegraven hebben.

Kalkzandsteen ligt hoger in de ondergrond dan steenkool, regelmatig zelfs aan de oppervlakte. In Zuid-Limburg vind je talrijke mergelgroeves. Sommige zijn maar een paar meter diep of lang (bijvoorbeeld aan de Bemelerberg), andere hebben gangenstelsels van kilometers lengte (diverse gekoppelde groeves in Maastricht). Kalkzandsteengroeves zijn in Nederland te vinden van net westelijk van Heerlen (Kunderberg) tot in Maastricht (Zonneberg, St. Pietersberg, Cannerberg). De harde kalkzandsteen werd gebruikt voor de bouw van huizen en kerken, de zachte werd verwerkt tot cement (waarvan rond Ubachsberg en aan de Midweg in Voerendaal nog enkele oude kalkovens te vinden zijn).

Uiteraard niet te vergelijken met kolenmijnen, maar mergelgroeves zijn zeker een vorm van mijnbouw.
Trouwens, wist je dat de groeve Sibbergrubbe nog steeds productief is? De aldaar uitgehakte kalkzandsteen wordt in de regio veel gebruikt om oude panden mee te renoveren. Op de Plenkertstraat in Valkenburg is een restaurant geweest, gevestigd in een oud kerkje. Dat kerkje is enige jaren geleden afgebrand. Dat kerkje wordt (of is; ik ben er al een tijdje niet meer geweest) opgeknapt met blokken uit de groeve Sibbergrubbe.

Klopt inderdaad, het is de enige mergelgroeve in NL waar nog bedrijfsmatig blokken worden gebroken. Vroeger gebeurde dat met handzagen maar nu worden er door Mergelbouwsteen Kleijnen elektrische kettingzagen ingezet.

Misschien is de Sibbergroeve de enige productieve ondergrondse mergelwinning, maar het is niet de absoluut enige. Bij de Kunrader Steengroeve op de Bergseweg in Voerendaal wordt ook nog mergel uit de grond gehaald. Weliswaar op veel kleinere schaal en in dagbouw, maar toch.

Klopt maar ik had het specifiek over blokbreken, niet over algemene mergelwinning. Technisch gezien is het beide geen echte mergel maar krijtgesteente.

Kijk weer wat te volgen oude mijnen vind ik geweldig om te bezoeken en vooral als er nog wat van staat met de nodige informatie.
Heb er verschillende schachten en de oude mijn / bij gebouwen bezocht .
België staan er ook nog waarvan de schachten er nog van staan .
Vorig jaar nog bij Europarcs Brunssummerheide een dagje op bezoek geweest en zoals in de openings post passeer je dan een aantal oude monumenten.
Zo ook een stukje door gereden en een foto bij schacht nuland met motor gemaakt.
20210925_142853~2.jpg
IMG-20210925-WA0000~2.jpg

Kijk weer wat te volgen oude mijnen vind ik geweldig om te bezoeken en vooral als er nog wat van staat met de nodige informatie.
Heb er verschillende schachten en de oude mijn / bij gebouwen bezocht .
België staan er ook nog waarvan de schachten er nog van staan .
Vorig jaar nog bij Europarcs Brunssummerheide een dagje op bezoek geweest en zoals in de openings post passeer je dan een aantal oude monumenten.
Zo ook een stukje door gereden en een foto bij schacht nuland met motor gemaakt.
Bekijk bijlage 1910243Bekijk bijlage 1910244
Deze schacht lag een heel stuk buiten het mijnterrein. Het mijnterrein van de Domaniale lag waar nu een woonwijk ligt, tussen de Kruisstraat en de Nieuwstraat. Dat is ook de reden waarom dit ietwat vreemd over kan komen als je de oude bebouwing in de omgeving ziet. Daar staat dan ineens een mijnmonument, zonder dat je de indruk krijgt op een oud mijnterrein te staan. De weg waar je overheen gereden bent om bij Schacht Nulland te komen (de Domaniale Mijnstraat) was vroeger een mijnspoorlijn die deze schacht met de rest van het terrein met elkaar verbond. De kruisingen met de Kipstraat (voor voetgangers en fietsers) en de Kruisstraat waren toen spoorwegoverwegen. Iets westelijk van waar nu de rotonde Stationstraat ligt sloot dit spoor aan op het spoor tussen Spekholzerheide en Kerkrade-Centrum.

Laatst bewerkt:
Vind het wel mooi hoe goed je alles kan uitleggen 👍, vind het zelf ook mooi om het te bezoeken en heb ook websites van voormalige kolen mijnen onder favorieten staan .
Toen ik deze kant op ging had ik ook gekeken om hier naar toe te rijden , was ook het plan om naar de Oranje Nassau Schacht te gaan maar dit is er niet meer van gekomen wel andere monumenten of kleine restanten gezien met het passeren.
Zo heb ik er in België ook al bezocht maar dit was zonder motor maar daar staat nog veel van de voormalige mijn complex overeind en krijgen ze langzaam nieuwe bestemming vaak door het op te knappen voor winkels of bioscoop met drink en eet gelegenheden er in en je kan er vaak wandelen.

Klopt. In België vind je nog genoeg relieken uit de mijnbouwtijd. Het Outlet in Maasmechelen bevindt zich op een oud mijnterrein, maar ook op Winterslag bij Genk (C-mine) zijn ze creatief omgegaan met oude mijngebouwen. In Blegny bij Luik kun je bij een rondleiding in het mijnmuseum zelfs nog ondergronds. Ook in Duitsland zijn nog mijnen te bezoeken en ook daar kun je bij een enkeling nog ondergronds. Bij andere mijnen in Duitsland moet je al weten waar je op moet letten, om de oude mijnterreinen te herkennen. Winkelcentrum Am Wasserturm in Ubach-Palenberg is zo'n terrein. Alleen de school, het hoofdkantoor, de steenberg en de watertoren (de naamgever van het winkelcentrum) zijn hier nog uit het verleden van de Carolus Magnusmijn terug te vinden. Om de herinnering en waardering hoog te houden, zijn er op en rond dit terrein wat mijn-gerelateerde kunstwerken geplaatst.

Leuk topic, ik kom ook uit de buurt en het zijn allemaal bekende plekken. Vergeet ook niet dat de mijnen nu nog altijd worden gebruikt voor andere doeleinden. Zoals het project Mijnwater voor de stadsverwarming rondom Heerlen & Hoensbroek. Dit is inmiddels een behoorlijke installatie.

Vandaag nog in Inden ( Duitsland) geweest, bruinkoolmijn is dan wel tagebau. Zal morgen even kijken of ik een foto kan toevoegen.

Mijnmuseum in Heerlen is ook leuk om eens heen te gaan, al vond ik het oude museum leuker toen het nog in het originele mijn gebouw zat.

Bij Herkenbosch zou ook nog ergens restanten moeten zijn van de mijn Beatrix dacht ik. Is nooit werkend geweest overigens.

Hey, een local!

Dat de mijnen gebruikt worden voor het mijnwaterproject was mij al bekend. Enkele jaren geleden heb ik er bij de aanleg nog werkzaamheden voor verricht.

Voor hen die het fenomeen niet kennen: warm water wordt uit de mijn gepompt, wat volgens een gesloten systeem gebruikt wordt voor de verwarming van wooncomplexen, bedrijven, scholen en overheidsgebouwen. Zo worden o.a. de kantoren van de Belastingdienst, het CBS en het APG (voorheen ABP), een bejaardencentrum, een bibliotheek en Poppodium de Nieuwe Nor (maar nog veel meer panden) verwarmd met het warme water. Het afgekoelde water wordt vervolgens terug gepompt de mijn in, waar het door aardwarmte weer verwarmd wordt.

Foto's, ook van Bruinkoolgroeves, zijn altijd welkom. Zelf ben ik al meermaals rond Inden gereden, maar ook vaker langs Garzweiler en Hambach. Ik zal even moeten zoeken, maar ik geloof dat ik nog ergens foto's van die laatste 2 moet hebben. Voor de Google Earth gebruikers: genoemde groeves zijn de 3 grote lichte vlekken in de driekhoek Aachen - Keulen - Düsseldorf.

In het schachtgebouw van de Oranje Nassau 1 zit nog steeds een museum. Hoe dit precies in verhouding staat tot het museum in het centrum (in dit pand heeft vroeger een winkel gezeten waar mijnwerkers hun kleding e.d. konden kopen, vandaar de lokatie), moet ik eens navragen bij een kennis die rondleidingen verzorgt in het schachtgebouw.

Dat de Beatrix (net als de Emma, de Hendrik, de Maurits en de Wilhelmina was dit een Staatsmijn, in tegenstelling tot de particuliere mijnen ON1 t/m 4, de Domaniale, de Willem Sophie, de Laura en de Julia) gepland was, is mij ook bekend. Meer dan een verticale schacht is er echtervnooit gebouwd, omdat, tijdens de bouw, al bekend gemaakt werd dat de Nederlandse mijnen gesloten zouden worden. Of er nog restanten te vinden zijn is mij niet bekend.

Laatst bewerkt:
Het zwembad in Hoensbroek zit er ook op tegenwoordig, tevens een kleine woonwijk in Brunssum ook in de buurt van het oude ziekenhuis. De locaties wat jij noemt ben ik ook allemaal langs geweest. Het bedrijf waar ik werk heeft ook indirect iets met Mijnwater te maken.

Even terug op Inden, bij de sloop van de woonwijk zijn wij hier nog door heen gerenden, in de loop van de jaren ben ik vaker gaan kijken. Het is echt indrukwekkende hoeveel daar afgegeraven wordt. Fotos van gisteren:

HauzYzN.jpg

YXCUP2r.jpg

n2k9aIx.jpg

Fotos genomen vanuit de Indenmann geloof iets van 20 meter hoogte, ik weet het even niet meer precies hoe hoog het platform is.

IGAODOd.jpg

1Q7iCbc.jpg

De Energiecentrale in de buurt:

VNF3COn.jpg

De Indenmann voor die gene die hem niet kennen, een bezoek waardig.

Indemann-uitzicht-boven-dronebeelden.jpg
Indemann-uitzicht-boven-dronebeelden.jpg

De afgraving / mijn is inmiddels zo groot dat het niet meer op een foto past.

Terugkomend op het Mijnmuseum, het is inderdaad verhuist. Er zijn echter plannen om de oude locatie ook weer terug erbij te pakken. Tenminste dat werd toen verteld in het nieuwe Mijnmusuem.

Ik heb eens een rit uitgezet voor de motorrijdende collega's van het Maastrichtse bedrijf waar ik destijds werkte. Omdat iedere rit een thema kreeg, is deze tijdens de 'ontwikkeling' omgedoopt tot 'kolenrit'. De eerste stop was op het stationnetje van Niel Bij As (steenkool), de tweede bij een smalspoor-stationnetje ergens in de Selfkant (ook steenkool), een peukenstop bij Garzweiler (bruinkool) en 's avonds een barbecue (op houtskool). De opmerking die ik bij Garzweiler maakte, was in de trant van "in Maastricht maken ze zich druk over de ENCI-groeve, terwijl hier een gat ligt waar heel Maastricht in past, met aan alle kanten nog ruimte over!" Hele dorpen zijn gesloopt voor deze groeves. Wij waren toen in (het net gesloopte dorp) Otzenrath, wat een zeer surrealistische indruk achterliet. De straten met straatnaamborden, lantaarnpalen en stoepen waren er nog, maar bebouwing niet meer. Je kon aan de verlaagde stoepranden zien waar opritten naar hoeves en huizen waren geweest en aan resten van fundamenten kon je nog wel een plattegrond van een gebouw herkennen, maar dat was het dan ook. Alsof er een atoombom was ontploft. Je beseft pas hoe groot de groeves zijn, als je er bent geweest.

Op Garzweiler - Wikipedia staat een kaartje van de omgeving afgebeeld. De grijze vlekken in de tekening zijn weggevaagde dorpen. De herinnering aan deze dorpen wordt 'in ere' gehouden door nieuwbouwdorpen met dezelfde naam. Alleen is er (meestal) het woordje 'Neu' ('Nieuw') voor gezet. Kijk op dat kaartje ook eens naar het verloop van de snelweg 44. Die is al 2x verlegd, en binnenkort volgt een 3e keer.

Daar wil ik ook nog eens naar toe , dit was onlangs toch weer op het nieuws dat er weer een dorp moet verdwijnen vanwege de afgravingen .
Volgens mijn heb ik ook een route gedownload vanuit MotoPlus of Motor73 die dit ook in de route had op genomen .
Maar dan zal ik weer eens een huisje of iets dergelijks huren in Limburg zodat ik vanuit hier kan vertrekken , kan ik dan op het gemakje rond toeren en de tijd er voor uit trekken .

Het dorp dat je noemt is Lützerath, en staat op het kaartje (zie mijn vorige post) als 'Ort vor der Abbaggerung', ofwel 'plaats vóór de afgraving'. Ik weet niet of het dorp nog bestaat of dat het inmiddels al verdwenen is. Hou er rekening mee dat een uitgezette route misschien niet helemaal te volgen is. Wegen die vandaag nog te berijden zijn kunnen morgen afgesloten en volgende maand verdwenen zijn.

Terug
Bovenaan Onderaan