Het Moto Guzzi topic, The Italian job

De echte V7 zijn veel ouder dan die 45 jaar ik heb een V7-850 GT en die bijna 48 jaar oud en heeft een tegen over de moderne blokken een godsvermogen gekost om het blok een beetje goed te krijgen
Denk daaraan dat de onderdelen die je nodig heb of nagemaakt zijn of net zo oud zijn als je motor
Denk er ook dat de remmen van die tijd zijn en je met het huidige verkeer zal moeten meten wat inhoud dat je gemiddeld een anderhalve auto lengte extra nodig hebt om tot stilstand te komen
foto is mijn GT
OLYMPUS-DIGITAL-CAMERA.jpg

Zo als ik kocht voor de veiligheid zijn de voorste trommelrem vervangen voor een dubbele remschijf
en zo als die er nu bij staat
image.png

Oja die vistale dempers hoorde er niet op en daar kon ik een goede prijs voor vangen waardoor de meer originele uitlaten er nu onderzitten
 
Mooie motor Rob


paul van hooff is er de wereld mee rondgereden, zonder ellende. Let wel, het blok is gereviseerd door een guzzi specialist voorafgaand de reis
B91050C9-6F22-4656-95D4-FFDB5BB462E9.jpeg
 
Door de leeftijd zijn er altijd wel wat probleempjes maar meestal elke keer wat anders als ze opgelost hebt .
Of je moet de hele motor overhalen naar nieuw .
En geef dan het elektra een flinke doses aandacht want dat was vanaf nieuw al een zwak puntje
 
Zolang je elke 3000 km je olie ververst niet zit buiten een grof gaas geen filter in .
En let op bij aanschaf als de eigenaar geen daadwerkelijke bewijs kan overleggen dat er recentelijk de krukas is schoon gemaakt moet dat wel zelf doen en dat betekend het blok uitelkaar
anders kan het snel over zijn
Door er geen fijn filter aanwezig is loopt de boring van de krukas vol en als dat het geval komt het vuil direct in je krukas lagers
bij de proefrit bij de aankoop viel me niets op maar ja was niet echt boven de 4000 t/m gekomen ( is 120 km/uur in de vijf)
Blok maakte geen bij geluiden maar later op de snelweg k=wam er een ligt bonkend geluid uit het blok zolang ik onder de 4000 t/m bleef was het weg eerst dacht ik dat het aan de buiten kant zat ( dynamo of snaar ) maar bij de krukas inspectie kwam er speling op de bigend tevoorschijn
oorzaak vuil in de kruikas
OLYMPUS-DIGITAL-CAMERA.jpg

Moet een rond gat zijn niet een halve maan
koste een flinke veel geld om de krukas te laten slijpen en van nieuwe lagers te voorzien zowel de big-end als beide hoofdlagers hadden ruimte
 
En je hebt een geweldige motor die alleen maar zeldzamer en waardevoller wordt
Geen gek idee als je hem van plan bent jaaaaaren te houden om er een keer goed geld tegenaan te gooien en het blok te (laten) reviseren en naast lagers , cilinders en zuigers meteen te voorzien van een oliefilter modificatie
 
Mja. Dat zal nog echt wel ff tijd vergen dan. Ik vrees dat huidige begroting voor wederopbouw en te verwachten dagwaarde de eerstvolgende decennia nog lang niet bij elkaar in de buurt komen haha. Een 850-T is best zeldzaam, maar nou ook weer niet heel zeldzaam of bijzonder. Geen Telaio Rosso helaas
 
Laatst bewerkt:
Met dat argument zou ik een poster of een model kopen, en dan een T3 of een Cali2 om op te rijden. En ja, het ontwerp is legendarisch maar daarom zou ik hem nog niet kopen.
 
Daarom ben ik blij met mijn T, maar vind een V7 toch echt meer uitstraling hebben. Redelijkerwijs goed sturen en remmen moet'ie wel doen natuurlijk, en dat wordt met een V7 toch wel een dingetje.
 
Sturen niet dat gaat erg goed met zo'n lomp stuk Italiaans staal , al moet je dat natuurlijk niet met een moderne fiets vergelijken .
Remmen is wat anders dat is echt gedateerd en was al bijna niet toereikend in 1966 toen de V7 uitkwam
 
Rij en rem eerst met een "halve" zoals op mijn Gilera; daarna zul je de Guzzi prijzen denk ik....

_O-

1593536977916.png
 
Een Guzzi kopen is altijd een goed idee. Maar waarom juist een oude V7?

Het geval is dat ik een motor zoek om af en toe eens een paar dagen mee uit te waaien.
Beetje in de buurt , Duitsland België, Frankrijk. B&b / bankpas ,tandenborstel .
Mijn eerste idee was een Triumph T100 bonneville van 2014 of 2006 ( zagen er leuk uit )
Maar na wat revieuws en filmpjes op YouTube heb ik me bedacht.
Ik wil geen retro motor uit Vietnam met allerlei rijmodi en abs etc.
Dat heb ik op geen van mijn motoren en heb ik ook geen behoefte aan.
Zo kwam het idee om voor een klassieker te gaan, de vormgeving en alle opties van moderne motoren is gewoon niet zo aan mij besteed.
En als 20 jarige stond er bij m'n broertje z'n werk vaak een v7 en daar stonden we vaak bij te mijmeren en kwijlen, zodoende.
 
Snap dat helemaal. Was ook mijn uitgangspunt. Uitwaaien zonder haast of bagage, beetje sleutelen indien nodig.
Maar wat wil je onder de streep kwijt zijn en wat wil je er zelf aan doen ?
De mijne is intussen gemuteerd van enig opknapwerk naar geheel gedemonteerd en ben intussen begonnen aan de complete restauratie/wederopbouw.
Uitgangspunt is origineel uiterlijk met mechanische en elektrische verbeteringen. Begroting wil ik eigenlijk niet meer aan denken intussen ondanks dat ik geen drol voor de mijne betaald heb.
 
Laatst bewerkt:
Wel, na een beetje rondkijken denk ik dat je tussen de 5 en 10 duizend het mannetje bent.
10 is dan helemaal gedaan en 5 is half klaar / gaar.
Het compleet uit elkaar halen en terug naar nieuw brengen vind ik op zich geen probleem, alleen heb ik er daar nog twee van staan. Ik zoek voor nu iets waar ik zo mee weg kan.
 
Sturen niet dat gaat erg goed met zo'n lomp stuk Italiaans staal , al moet je dat natuurlijk niet met een moderne fiets vergelijken .
Remmen is wat anders dat is echt gedateerd en was al bijna niet toereikend in 1966 toen de V7 uitkwam
Sturen gaat inderdaad verrassend goed, en je moet natuurlijk ook in het achterhoofd houden dat het geen racemotor is. Ik heb met mijn GT 165.000 km gereden en heb eigenlijk nooit te klagen gehad over de voorrem. Wat me wel is opgevallen dat Maya bij jou was voorzien van een enkele duplex trommelrem, dezelfde als op de V7 Special. Ik weet niet beter dan dat de 850GT altijd was uitgevoerd met een dubbele duplex, zoals op de V7 Sport. Die remt beduidend beter. Ik heb altijd gevonden dat het heus wel mogelijk is om zo'n rem goed aan het remmen te krijgen, de juiste remvoering, netjes op maat maken en alle stangetjes zorgvuldig afstellen, maar het grootste probleem is om dat zo te houden. Dat vereist veel onderhoud. In mijn GT blijft de dubbele duplex er in zitten, ik vind het gewoon veel mooier.
 
Wel, na een beetje rondkijken denk ik dat je tussen de 5 en 10 duizend het mannetje bent.
10 is dan helemaal gedaan en 5 is half klaar / gaar.
Het compleet uit elkaar halen en terug naar nieuw brengen vind ik op zich geen probleem, alleen heb ik er daar nog twee van staan. Ik zoek voor nu iets waar ik zo mee weg kan.
Dat komt denk ik aardig in de buurt, denk dat die 10k net moet lukken als je zoveel mogelijk zelf doet en goed shopt voor de onderdelen (bij de oosterburen).
Ik hoop daar in ieder geval nog onder te kunnen blijven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan