Het Motorrad-Gespanne vertaal topic

JanFillemJansen

MF veteraan
1 jan 2007
7.255
3
Om maar weer eens iets nieuws te lanceren/proberen, ik weet dat er meer mensen zijn die de Motorrad-Gespanne lezen. Nou, dat laatste woord is mijn probleem.. Lezen lukt me toch echt niet in het duuts!!

Nu weet ik dat er enkelen zijn die daar minder moeite mee hebben.
In de nieuwe staat een artikel "Orginalrader im gespannbetrieb"

Nou de titel zegt me genoeg, maar uit de text kan ik echt niet opmaken wat ze er nu van zeggen.. Zijn er tolken die dit een beetje kunnen toelichten?

Leuk blad verder wel, met leuke plaatjes ;)
 
Ik meen me te herinneren, dat ik ooit eens gelezen heb dat ze ook een vertaling bij kunnen leveren ( in het Engels dan, dat wel)
 
de duitsers hebben enorme paniek met de TUV. Het schijnt moeilijk te zijn om met originele gietwielen door de keuring te komen.
Daarom worden allerlei fietsen omgebouwd naar spaakwielen.

Ik ken het artikel niet, misschien gaat het wel over het rijden op hoge wielen. Je hebt in duitsland ook een keuring voor wechselbetrieb. dan blijft de motor ook nog solo bruikbaar.

Je kunt het artikel ook inscannen met een ocr programma en dan plakken in google translate.
 
Wist niet eens dat dat blad nog bestond! Heb hier een paar oude jaargangen en daar staat i.d.d. een boel nuttige dingen in.(en leuke plaatjes) Duits lezen kan ik wel en vertalen ook maar komende week is het erg druk op het werk en daarna ga ik een weekje naar Engeland. Als je niemand kan vinden wil ik wel een poging wagen.
 
Ha JW,

Mooie reden om met Truus een bakkie te komen doen, k,zal de boel wel vertalen voor je
 
Wat lief van jullie allemaal zeg ;)

Ik zal hem proberen in te scannen een dezer dagen. Dat komt goed.
 
Ik ben abbonnee en lees duits, dus ik kan je de essentie wel geven.

- Een velg heeft in een zijspan een zwaarder leven dan in een solo-motor (vooral dwarskrachten, die solo een kleine rol spelen). Dat is weinig nieuws...

- Of een velg tegen die belasting is opgewassen weet je pas als je dat getest hebt zoals bijvoorbeeld Tripteq dat heeft laten doen met BMW velgen (waarbij sommige BMW velgen wel en andere niet sterk genoeg werden geacht).

- Vaak past een 17 inch autoband wel om een 17 inch autowiel, maar niet altijd omdat de diameter iets (1-2 mm) kan verschillen. Als de band niet (goed) past en je draait de velg af om 'm passend te maken heb je (in duitsland dus) een wijziging aan je motor aangebracht die goedgekeurd moet worden omdat je anders niet verzekerd bent. Het is praktisch ondoenlijk om die goedkeuring als particulier te verkrijgen omdat je daarvoor een compleet sterkte-onderzoek moet laten doen.

Moraal van het verhaal (voor duitsland):
- Als je de velg af moet draaien moet je er niet aan beginnen omdat je een dergelijke wijziging praktisch gezien niet goedgekeurd krijgt.
- Als je de velg niet af hoeft te draaien is het raadzaam het alleen te doen voor velgen waarvoor met goed gevolg een sterktetest is gedaan en dus een type-goedkeur is verkregen.

Kortom, het is meer een juridisch dan een technisch verhaal.
 
Aha, tnx.

Ik denk dat het idd lastig is. Als je kijkt naar nieuwere BMW's met mono achterkant, die hebben heeel dunne spaakjes. Dat zou ik ook niet aandurven. De VFR heeft een 5 spaaks velg met 5 dikke spaken. Voorwiel idem, met 6 spaken. Dat durf ik zeker aan in vergelijk met bepaalde auto's. Je ziet soms VW busjes met velgen vol met ielige spaakjes.. Als dat kan, kan er veel.

Mijn buurman van verderop heeft een BMW X5 met 22 inch wielen. Daar zitten ook van die dunnen spaakjes in. Wij hebben gewoon mazzel dat het hier vrij gegeven is.

Een 17" autoband past praktisch altijd op een motorvelg. Dat is bij een 15" niet zo.
Bij 16" ook niet volgens mij, maar weet dat niet zeker.
 
Laatst bewerkt:
over 15" kan ik meepraten. We hebben eens drie autobanden (135/70-15) om een gespaakte 15 inch velg proberen te vloeken, maar zelfs bij 10 bar wilde de band niet over het randje "springen". We hebben uiteindelijk maar weer en motorband toegepast. B|
 
over 15" kan ik meepraten. We hebben eens drie autobanden (135/70-15) om een gespaakte 15 inch velg proberen te vloeken, maar zelfs bij 10 bar wilde de band niet over het randje "springen". We hebben uiteindelijk maar weer en motorband toegepast. B|

Goed dat ik dat weet! heb ook de neiging om spaakwielen naar 15 inch te verbouwen en dan autobanden erop. Dat doen we dan maar niet, wellicht beter om voor de 16inch harley velgen te gaan met Avon banden die ik op de Guz ook een poosje heb gehad.
of anders toch maar geen spaakwielen.....
 
Goed dat ik dat weet! heb ook de neiging om spaakwielen naar 15 inch te verbouwen en dan autobanden erop. Dat doen we dan maar niet, wellicht beter om voor de 16inch harley velgen te gaan met Avon banden die ik op de Guz ook een poosje heb gehad.
of anders toch maar geen spaakwielen.....
dat gaat wel, dan moet je alleen velgen kopen in de auto-maat. Van 3wheel begreep ik dat Haan die kan leveren.
 
Goed dat ik dat weet! heb ook de neiging om spaakwielen naar 15 inch te verbouwen en dan autobanden erop. Dat doen we dan maar niet, wellicht beter om voor de 16inch harley velgen te gaan met Avon banden die ik op de Guz ook een poosje heb gehad.
of anders toch maar geen spaakwielen.....
Er zijn voor 16" ook genoeg andere banden als Avon. Ook in niet al te brede maten. Ik zal eens een overzicht op mijn site zetten bij "onderdelen".
 
Terug
Bovenaan Onderaan