het motorrijden is failliet

baka

MF veteraan
29 mrt 2002
8.280
2
Hoorn (Noord Holland)
Laten we eerlijk zijn, motorrijden is niet meer wat het vroeger was. Ruige kerels die weer en wind trotseerden, die leven ledematen riskeerden voor de kick. Voor wie snelheid en gevaar juist de hobby zo mooi maakten. Als je aan iemand vertelde dat je motor reed, dan hadden ze of diep respect voor je, of ze renden ze gillend om hun mammie weg (ook een vorm van respect).

Motorrijders waren een speciaal groepje. Als klein jongetje wilde iedereen zo’n stoere in zwart gehulde kerel met donker vizier worden. De vleesgeworden zwarte ridder uit de kinderboeken. Maar slechts een paar haalden het, de rest staat elke dag in de file met hun Volvo V40 en hun V&D colbertje aan de klerenhanger, op weg naar hun tergend saaie kantoorbaan. En dan weer terug naar moeder de vrouw en 3 krijsende kinderen.

De politie kon dat gescheur niet veel schelen, laat die paar gasten zichzelf maar kapot rijden, zolang ze anderen niet in gevaar brengen. Oerend hard. De Franse aanpak, zeg maar. Zo ook tijdens de TT. Wheeliënd, dragracend en burnend trokken we door de straten. “ Ach, laat ze die ene nacht maar eens plezier maken” dachten de “ gewone” mensen, en wie niets met motoren had zorgden dat ze gewoon niet buiten waren die nacht.

Tegenwoordig is alles anders. Tolerantie en incasseringsvermogen zijn gesmoord in de zee mensen per vierkante meter. Motorrijden is gemeengoed geworden, mensen rijden motor om de file te ontvluchten. En daar zit het probleem. Er rijden nu zoveel mensen (en god betere het, vrouwen) motor dat het niet speciaal meer is. Je bent niet langer deel van een klein groepje die hards, maar gewoon de zoveelste forens in een elektrisch verwarmd gore-tex pak..

En nog veel erger, de groep is zo groot geworden dat je in de kijker van de politiek terecht komt. De gevolgen zijn bekend: de onvermijdelijke APK, kledingverplichting, uitlaatcontroles, dijkafsluitingen, belastingverhogingen etc. De indoctrinatie machine werkt overuren, hard rijden is publieke doodzonde nummer 1.

Er ontstaan files tussen de files door dikke toermachines met centrale verwarming, airbag, ABS, radio, en andere dingen die motorrijden veilig en verantwoord maken. Ik wacht op de eerste motor met een klerenhanger.

Pffff dat wou ik ff kwijt op deze morgen :P
 
Ik herken overigens wel wat punten uit je lijst... Ik vraag me enkel af wat je onder "vroeger" verstaat ;)
 
dat heb je nu ook al, file in een file...
zo'n forens op zn veeltedure fiets of sofa die steeds met beide beentjes op de grond en een halve meter aan elke zijde niet tussen de auto's durft....
 
Och, het valt wel mee toch? Ik heb nog steeds lol in het motorrijden, ondanks alle politieke en politie pesterijen, ondanks de grote groep motorijders (waarvan het grootste deel niet meer dan 3.000 km per jaar rijdt). Het blijft een mooi gevoel.
 
Tja klopt wel wat je zegt

alleen laat die apk , en kledingverpliching airbag,s abs uitlaatcontroles belastingverhoging dijkafsluiting

maar zitten :Y

dat zou echt en domper zijn voor het motorrijden B|



verder ook en goedemorgen ;)
 
Als je wilt dat andere mensen de stoer vinden, kun je misschien nog gaan skydiven?


Niks mis mee dat steeds meer mensen motorrijden en dat motorrijders niet meer worden gezien als een stel gekken. En die BWM-forensen met verwarmde kleding vind ik meer bikkels dat die 'stoere kerels' die hooguit bij 25+ graden hun motor naast een terras parkeren.

Alleen jammer dat er wel veel betutteling op ons afkomt (kleding-voorschiften, ingeperkte lawaai-eisen bij circuits)
 
Laatst bewerkt:
Vroegah was alles beter... alleen wel raar dat een hoop van die naar vroegah hunkerende mannen maar al te graag gebruik maken van de luxe van heden ten dage... :)

TS dus ook... vroegah had je geen pc, geen i-net en mobieltje... ;)
 
Laten we eerlijk zijn, motorrijden is niet meer wat het vroeger was. Ruige kerels die weer en wind trotseerden, die leven ledematen riskeerden voor de kick. Voor wie snelheid en gevaar juist de hobby zo mooi maakten. Als je aan iemand vertelde dat je motor reed, dan hadden ze of diep respect voor je, of ze renden ze gillend om hun mammie weg (ook een vorm van respect).

Motorrijders waren een speciaal groepje. Als klein jongetje wilde iedereen zo’n stoere in zwart gehulde kerel met donker vizier worden. De vleesgeworden zwarte ridder uit de kinderboeken. Maar slechts een paar haalden het, de rest staat elke dag in de file met hun Volvo V40 en hun V&D colbertje aan de klerenhanger, op weg naar hun tergend saaie kantoorbaan. En dan weer terug naar moeder de vrouw en 3 krijsende kinderen.

De politie kon dat gescheur niet veel schelen, laat die paar gasten zichzelf maar kapot rijden, zolang ze anderen niet in gevaar brengen. Oerend hard. De Franse aanpak, zeg maar. Zo ook tijdens de TT. Wheeliënd, dragracend en burnend trokken we door de straten. “ Ach, laat ze die ene nacht maar eens plezier maken” dachten de “ gewone” mensen, en wie niets met motoren had zorgden dat ze gewoon niet buiten waren die nacht.

Tegenwoordig is alles anders. Tolerantie en incasseringsvermogen zijn gesmoord in de zee mensen per vierkante meter. Motorrijden is gemeengoed geworden, mensen rijden motor om de file te ontvluchten. En daar zit het probleem. Er rijden nu zoveel mensen (en god betere het, vrouwen) motor dat het niet speciaal meer is. Je bent niet langer deel van een klein groepje die hards, maar gewoon de zoveelste forens in een elektrisch verwarmd gore-tex pak..

En nog veel erger, de groep is zo groot geworden dat je in de kijker van de politiek terecht komt. De gevolgen zijn bekend: de onvermijdelijke APK, kledingverplichting, uitlaatcontroles, dijkafsluitingen, belastingverhogingen etc. De indoctrinatie machine werkt overuren, hard rijden is publieke doodzonde nummer 1.

Er ontstaan files tussen de files door dikke toermachines met centrale verwarming, airbag, ABS, radio, en andere dingen die motorrijden veilig en verantwoord maken. Ik wacht op de eerste motor met een klerenhanger.

Pffff dat wou ik ff kwijt op deze morgen :P

wordt dragqueen, dan behoor je terug tot een speciaal groepje
 
Gewoon nog 2 maand wachten. Zodra 't onder de 10 graden is buiten, dan kruipen al die mooiweerrijders, powerrangers, scooterwoonwerkers en poetsfanaten weer in hun koekblik. Zodra 't vriest, hagelt en/of sneeuwt, hebben de echte motorrijders weer de weg voor zich alleen. :)
 
"It's fun to stay at the Y-M-C-A.
It's fun to stay at the Y-M-C-A"

(BTW, je bent nog vergeten te melden dat die file-ontsnappers (lees: automobilisten op 2 wielen) het steeds hebben over motorparkeerplaatsen :N

Dat is nu het fijne van motorrijden, dat je niet naar zo'n plek hoeft te zoeken.

Laten we nu voorgoed met z'n allen afspreken dat als er iemand positief praat over motorparkeerplaatsen deze "uit ge-boe-d" zal worden :Y
 
Laatst bewerkt:
Laat me raden...TS schaart zich bij het nobele groepje motorijders dat hij zo bewondert?
 
Leuk stukje, kan me in sommige stukken wel vinden:

Koekblikkers op 2 wielen tussen de file door...kom ze heel vaak tegen. -O- Kruipend tussen de file door (bijna samen met de vierwielers in de file, zo langzaam)...zie daar maar eens langs te komen, want opzij gaan doen ze niet omdat ze niet in hun spiegels (durven te) kijken! :N

Leuk geschreven!! :Y
 
Laatst bewerkt:
haha, valt me meteen in:
k stond laatst bij een tankstation, staat buiten een superbrute custom Harley, zo ene met een dikke 250 achterband, doodskoppen erop geairbrushed, korte open uitlaten en alles..., zeg maar the Harley van the president van de Harleyclub
staat binnen een gast af te rekenen terwijl ie het het meisje achter de balie tips aan het geven is over goede crempjes. Zelf had hij daar verstand van, want, zo stond hij uit leggen, z`n huid had zo te lijden onder de wind die gevangen wordt door t motorrijden. K lach normaal liever met mensen dan om mensen, maar dat _O-
 
haha, valt me meteen in:
k stond laatst bij een tankstation, staat buiten een superbrute custom Harley, zo ene met een dikke 250 achterband, doodskoppen erop geairbrushed, korte open uitlaten en alles..., zeg maar the Harley van the president van de Harleyclub
staat binnen een gast af te rekenen terwijl ie het het meisje achter de balie tips aan het geven is over goede crempjes. Zelf had hij daar verstand van, want, zo stond hij uit leggen, z`n huid had zo te lijden onder de wind die gevangen wordt door t motorrijden. K lach normaal liever met mensen dan om mensen, maar dat _O-
_O- *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan