Het MT-07 Tracer topic - deel I

Wat vervelend dat je zoveel twijfelt en veel irritatiepunten ervaart, niet iets wat je wil met een nieuwe motor :/
Hoewel er altijd wel punten zijn die je anders wilt zien met een nieuwe motor en die je kan wijzigen, maar het gevoel dat de motor te klein is kan je niet zo makkelijk weg halen.

Kan je de tracer nog verhogen of staat het al in de hoogste stand? Of anders je koffers eraf halen en kijken hoe dit bevalt?
En anders is het toch aan te raden om wat proefritten te maken op de 900, de Honda NC750 en misschien nog een andere motor om te kijken wat je nu echt goed past. Wie weet stap je na die proefritten toch met een positief gevoel weer op jouw Tracer, als dat niet zo is dan moet je toch rond gaan kijken voor een andere…
Ja idd heel vervelend... de Tracer schijnt iets verlaagt te zijn begreep ik ook bij koop... dit leek eerst geen probleem, maar misschien is dit wel net hetgene wat mij irriteert.... is er iemand hier die ervaring heeft met het verlagen/verhogen van de motor? Ik heb het nog nooit meegemaakt qua verschil, dus ik heb ook geen idee of het echt zou uitmaken....

En weet iemand of dit moeilijk of veel werk is? Ik mag het namelijk bij de shop laten terugzetten waar ik hem gekocht heb, maar dat is wel een flink eind uit de buurt.

Het op-en afstappen en de net iets te krappe zit is eigenlijk het enige waar ik me echt aan stoor, die andere dingen vallen me vooral op omdat ik aan deze ding stoor heb ik het idee.

Ik zal toch eens kijken of ik idd wat proefritten kan maken nog met andere motoren, zoals de 900 en de NC.....

As we speak een proefrit aangevraagd voor een NC... spijkers met koppen... ik zag er eentje staan die qua prijs vergelijkbaar is (nog wel iets goedkoper zelfs) met mijn huidige en hij staat bij dezelfde zaak... dus mits het proefrijden bevalt, wil ik een soort 1 -op -1 ruil voorstellen aan die zaak...
 
Ja idd heel vervelend... de Tracer schijnt iets verlaagt te zijn begreep ik ook bij koop... dit leek eerst geen probleem, maar misschien is dit wel net hetgene wat mij irriteert.... is er iemand hier die ervaring heeft met het verlagen/verhogen van de motor? Ik heb het nog nooit meegemaakt qua verschil, dus ik heb ook geen idee of het echt zou uitmaken....

En weet iemand of dit moeilijk of veel werk is? Ik mag het namelijk bij de shop laten terugzetten waar ik hem gekocht heb, maar dat is wel een flink eind uit de buurt.

Het op-en afstappen en de net iets te krappe zit is eigenlijk het enige waar ik me echt aan stoor, die andere dingen vallen me vooral op omdat ik aan deze ding stoor heb ik het idee.

Ik zal toch eens kijken of ik idd wat proefritten kan maken nog met andere motoren, zoals de 900 en de NC.....

As we speak een proefrit aangevraagd voor een NC... spijkers met koppen... ik zag er eentje staan die qua prijs vergelijkbaar is (nog wel iets goedkoper zelfs) met mijn huidige en hij staat bij dezelfde zaak... dus mits het proefrijden bevalt, wil ik een soort 1 -op -1 ruil voorstellen aan die zaak...
Een proefrit op een niet-verlaagde Tracer 7 in de buurt zou mij een logischere stap lijken.
 
Een krappe zit gaat niet veranderen met verhogen of verlagen. De afstand zadel voetsteun blijft hetzelfde.
Ok... ik dacht al zoiets...

De proefrit op de NC750x ga ik sowieso laten plaatsvinden en ik laat wel gelijk de verlaging eraf halen omdat deze voor mij niet van toegevoegde waarde is en ik vermoed voor mijn vrouw ook niet.

Ik ben 1.90mtr, mijn vrouw is 1.76mtr, dus ook niet heel klein.

Mogelijk als ik wel had kunnen proefrijden die dag op de NC, was ik niet bij de Tracer uitgekomen... het is dat deze er stond en eigenlijk precies leek te bieden wat ik zocht... op 1 ding na wat mij zo aan die NC aanspreekt is dat de helm (althans... de meeste helmen voor zover ik weet) in die opbergruimte past... je hebt dan geen topkoffer meer nodig... dat ding wat me nu zo in de weg zit soms...

Natuurlijk kan ik de topkoffer er af halen, maar die heb ik er juist op laten zetten i.v.m. opbergruimte voor mijn helm...

En het neemt niet weg, dat ik me toch opgevouwen voel... zelfs als ik redelijk rechtop zit...

Misschien kan ik ook andere opties overwegen, zoals verstelbare voetsteunen, daar hoor ik nog niemand over... maar die zullen er toch ook wel zijn... ik heb ze nog liggen voor een SP 1, misschien passen die wel... hmmmm... nieuwe ideeën

Ik schrok namelijk van het eerste voorstel van de dealer... 300 euro bijbetalen... mits beide partijen de fietsen in goede staat vinden...

Maar de Tracer kostte me iets van €8650,- en een nieuwe NC750x kost nu (eerder was er een actie)... 8799€ die 2de hands uit 2020 met bijna 24000 km op de teller, wel voorzien van koffers en ABS (extra's) vragen ze nu 7940€ voor. Verder heb ik de Tracer nog voorzien van verstralers extra na aanschaf...

dus 300€ bijbetalen op een fiets die 1 jaar jonger is, maar wel het dubbele aantal km's heeft en waar de vraagprijs eigenlijk 700€ lager ligt dan dat wat ik er 3 maand geleden voor betaald heb... voelt als wat verkeerd... dan komt het bij mij binnen alsof ik 1000€ afschrijf op de Tracer in 3 maand....

De NC heeft geen handvatverwarming/verstralers ... dat zal ik wel gaan missen denk ik, maar kan ik natuurlijk aanschaffen.
 
Dat is wel een stevige afschrijving in zeer korte tijd idd!
Als ze kosteloos die verlaging ongedaan kunnen maken zou ik dat zeker laten doen. Kan me niet voorstellen dat hij er minder van gaat rijden. En stilstaand zal de motor in ieder geval wat groter aanvoelen omdat de afstand zadel grond wel groter wordt.
Nadeel is weer dat je opstap issue misschien juist groter zal zijn, omdat je zadel hoger van de grond zit.
Heb je dat opstappen door op de linkervoetsteun te gaan staan al geprobeerd?
 
Dat is wel een stevige afschrijving in zeer korte tijd idd!
Als ze kosteloos die verlaging ongedaan kunnen maken zou ik dat zeker laten doen. Kan me niet voorstellen dat hij er minder van gaat rijden. En stilstaand zal de motor in ieder geval wat groter aanvoelen omdat de afstand zadel grond wel groter wordt.
Nadeel is weer dat je opstap issue misschien juist groter zal zijn, omdat je zadel hoger van de grond zit.
Heb je dat opstappen door op de linkervoetsteun te gaan staan al geprobeerd?
Nampus.... heel eerlijk gezegd heb ik dat nog niet gedurfd... ben niet van het lichtste type en heb het gevoel dat ik de motor dan over de standaard heen kukel... maar ik zal het toch eens proberen dan. Ja het opstap issue was ik ook bang voor...

het terugdraaien van de verlaging zou kosteloos zijn, maar goed dat je het zegt, dat moet ik wel even goed afspreken van te voren.
 
Nampus.... heel eerlijk gezegd heb ik dat nog niet gedurfd... ben niet van het lichtste type en heb het gevoel dat ik de motor dan over de standaard heen kukel... maar ik zal het toch eens proberen dan. Ja het opstap issue was ik ook bang voor...

het terugdraaien van de verlaging zou kosteloos zijn, maar goed dat je het zegt, dat moet ik wel even goed afspreken van te voren.
Je kan altijd vragen of er even iemand naast wil staan de eerste keer voor het geval dat.
Ook als je wat zwaarder bent zou het prima moeten kunnen denk ik.
 
Als het puur de zithouding is, dus het verschil tussen zadel en voetsteunen, zou ik het zadel wat laten verhogen. Maar dat kan natuurlijk niet onbeperkt. En het lijkt erop dat je eigenlijk al naar de NC wilt...
 
  • Leuk
Waarderingen: Mens
Voor een lengte van 1.90m lijkt me zowel de tracer 7 als de nc750 niet heel veel verschil uitmaken. Maar proefrijden is de enige manier om hierachter te komen. Succes.

Waarom eigelijk dan niet een iets groter model zoals bijvoorbeeld de tracer 9, vstrom 1000 bmw f800gs? Er zijn gelukkig veel modellen😄.Misschien dan twee a drie jaartjes ouder voor dezelfde prijscategorie.

Als het motorkarakter en zuinigheid van de tracer goed bevalt zou tenere 700 ook optie zijn. Is ook hoger.

Nogmaals succes met de keuzes...
 
Voor een lengte van 1.90m lijkt me zowel de tracer 7 als de nc750 niet heel veel verschil uitmaken. Maar proefrijden is de enige manier om hierachter te komen. Succes.

Waarom eigelijk dan niet een iets groter model zoals bijvoorbeeld de tracer 9, vstrom 1000 bmw f800gs? Er zijn gelukkig veel modellen😄.Misschien dan twee a drie jaartjes ouder voor dezelfde prijscategorie.

Als het motorkarakter en zuinigheid van de tracer goed bevalt zou tenere 700 ook optie zijn. Is ook hoger.

Nogmaals succes met de keuzes...
Daar zit ik nu dus ook in die 2 strijd... bij proefzitten in de showroom leek de NC toen wel wat groffer/groter gebouwd dan de Tracer... ik kon er helaas niet op proefrijden, want er niks beschikbaar voor een proefrit en zou er ook niet snel zijn. Een Tracer900 hadden ze daar niet, dus ook dat was geen optie... ik heb nog wel op de Versys650 en 1000 gezeten, maar beide vond ik niks eigenlijk.
De Tenere heb ik zelfs nog nooit in het echt tegengekomen, dus geen idee wat ik daarvan moet denken.

De dagelijkse kosten zijn wel belangrijk, ik rijd (corona regels nu weer daargelaten) vooral veel woon-werk verkeer en naar de sport etc... Om die reden keek ik naar een wat lichtere motor die bekend staat om zuinig rijden en zuinig qua verdere kosten. De Tracer en de NC stonden eigenlijk alleen op mijn lijst toen... ik ging kijken voor de NC, maar kon niet proefrijden en toen stond juist deze daar 2de hands en kon ik wel proefrijden... qua prijs zat het toen op hetzelfde niveau... en zo werd 1 -en 1 twee... ik denk dat ik me toen ook teveel heb laten leiden door mijn vrouw... die wilde graag dat ik de SP de deur uit deed en was zelf verliefd op de Tracer op eerste gezicht... maar ja, het is mijn dagelijkse motor... misschien dat zij er 1 keer per jaar op stapt... |(
 
Je kan ook een dagje de NC huren.
Ja zou kunnen, alleen zie ik niks in de buurt waar je dat kan huren. Voorlopig besloten dat ik ga kijken wat ik nog kan verbeteren aan de zit van de Tracer en ik haal tijdelijk de topkoffer er af (of niet tijdelijk dat weet ik nog niet). Ik denk dat dit al een hoop zal schelen. Momenteel gewoon niet de centen liggen om naar een nog duurdere optie te gaan... (ik heb het berekend en ik zou dan omgerekend 9000€ betalen voor die NC vanwege de snelle afschrijving op de Tracer... bovendien was vrouwlief heel teleurgesteld toen ik dit onderwerp aansneed... ze keek zelf toch stiekem ook wel uit naar een ritje op de Tracer.... en deze kan zij ook goed op en heeft ze voldoende vertrouwen...

Dus bij deze: Iemand ervaring met verplaatsen/instelbare voetsteunen bij de Tracer?
 
Als je tracer verlaagd is, kun je hem gewoon weer op originele hoogte brengen.
Weet je hoe hij verlaagd is?
Verder is zadel verhogen en verlaagde voetsteunen een prima optie.
Ben zelf 1.95m en heb dat namelijk ook gedaan.
Als je wilt proefzitten, ben je welkom (regio Nijmegen)

Had hiervoor trouwens een nc750x;
Zelfde zithouding als de tracer...

De tracer is juist relatief ongevoelig voor wind en maakt ook weinig herrie (Std ruit in laagste stand voor mij), dus als je dat ervaart, is er wat aan de hand.
 
Als je tracer verlaagd is, kun je hem gewoon weer op originele hoogte brengen.
Weet je hoe hij verlaagd is?
Verder is zadel verhogen en verlaagde voetsteunen een prima optie.
Ben zelf 1.95m en heb dat namelijk ook gedaan.
Als je wilt proefzitten, ben je welkom (regio Nijmegen)

Had hiervoor trouwens een nc750x;
Zelfde zithouding als de tracer...

De tracer is juist relatief ongevoelig voor wind en maakt ook weinig herrie (Std ruit in laagste stand voor mij), dus als je dat ervaart, is er wat aan de hand.
Hoi Motorfret,

Kijk dat is een mooi vergelijk, jij 1.95mtr, dus je zit niet ver van mijn lengte. Als jij ook al zegt dat de NC nagenoeg dezelfde zit had.
Mijn vrouw wees me nog op 1 ding waar ik zelf niet meer aan gedacht had... ik heb een lichtelijke neiging vergroeiing in mijn rug, door o.a. de afgelopen 20 jaar kantoor werk te doen waarbij veelal een verkeerde houding wordt/was aangenomen. Ze heeft toen gelet op hoe ik op de verschillende motoren zat in de showroom (daar stond wel een NC750x waar ik op gezeten heb, maar dat was het 2021 model en de dealer gaf mij nog aan dat die iets lager is geworden t.o.v. de vorige modellen). Ze gaf toen aan dat ik op de Tracer de beste houding voor mijn rug heb, ook niet onbelangrijk natuurlijk, ik was het echter alweer vergeten.... suf als ik soms ben

Ik heb ook met de dealer over de verlaging gesproken, echter op vering gebied ben ik een echte noob... ik moet het dus nog even uitzoeken, hij vroeg of er een pin was gebruikt, dat kon ik niet zo zeggen, want ik weet niet precies hoe, helaas is het momenteel vaak al pikkedonker zodra ik tijd heb om zulke dingen uit te zoeken, dus heb ik het uitgesteld naar dit weekend.

Bedankt voor het aanbod overigens voor het proefzitten, Nijmegen is nog redelijk ver bij me vandaan, maar jij hebt dus het zadel verhoogd en verlaagde voetsteunen? Dat geeft me dus wel aan dat jij blijkbaar een soortgelijk gevoel hebt ervaren? Mag ik je vragen waar/welke voetsteunen of hoe je dat hebt gedaan? Heb je ook een fotootje daarvan?

Ik denk dat ik het zadel wel met rust laat, het bevalt me tot nu toe goed qua zitten, hoger maken zou mijn opstap nog meer vermoeilijken...
Eerst gaat vanavond de topkoffer er af en ga ik eens kijken of het op -en af stappen daar al goed mee verbeterd.... dan ga ik morgen bij daglicht (als het tenminste ook echt licht wordt met deze donkere dagen :p ) eens kijken of ik kan ontdekken hoe de Tracer verlaagd is. En zal ik kijken of mijn verstelbare platen voor de voetsteunen van de SP-1 misschien gebruikt kunnen worden op de Tracer.

Helaas ook flink wat huishoudelijke klussen op te lossen morgen die nog meer prio hebben, dus het wordt iets wat ik tussendoor moet doen. Hopelijk maak ik progressie.
 
Waarschijnlijk de laatste rit van dit jaar gehad vanmiddag
IMG_20211119_141609.jpg


En na ruim 200km met voornamelijk droge wegen, maar her en der toch ook een hoop bagger, even het grove vuil er alvast afgespoeld
IMG_20211119_160159.jpg

Sinds aanschaf begin juli ruim 4700km gereden met de Tracer en ben er aardig content mee!

Deze winter even flink onderhoud doen, olie+filter, luchtfilter, bougies, koelvloeistof, voorvorkolie, balhoofdlagers en het linksysteem controleren en smeren en een setje nieuwe banden 👌🏻
 
Vraagje over de wasbeurt... De motor is warm, c.q. op bedrijfstemperatuur. Is dat niet al te bezwaarlijk om dan de boel in te spuiten? Nadat je de Tracer in de schuim hebt gezet, afspuiten om het vuil te verwijderen neem ik aan. Daarna nog met vlekvrij water naspoelen? Als je dan wegrijdt, druipt de boel nog flink na. Ga je dan thuis nog aflappen en nadrogen? Persoonlijk ben ik niet zo van het afspuiten in de wasbox. Vorige eigenaar van mijn motor deed dat kennlijk wel. Dat zie ik o.a. aan verweerde boutjes en merkte ik ook aan de behoorlijk vastzittende ABS-sensoren. Die bij het voorwiel zat behoorlijk vastgevreten. Met veel kruipolie en steeds voorzichtig heen en weer tikken met houtje + hamer kreeg ik die na anderhalf uur los. Pfffff..... Het bevestigingsoog opgezuiverd en de sensor met silicone vet teruggeplaatst.
 
Vraagje over de wasbeurt... De motor is warm, c.q. op bedrijfstemperatuur. Is dat niet al te bezwaarlijk om dan de boel in te spuiten? Nadat je de Tracer in de schuim hebt gezet, afspuiten om het vuil te verwijderen neem ik aan. Daarna nog met vlekvrij water naspoelen? Als je dan wegrijdt, druipt de boel nog flink na. Ga je dan thuis nog aflappen en nadrogen? Persoonlijk ben ik niet zo van het afspuiten in de wasbox. Vorige eigenaar van mijn motor deed dat kennlijk wel. Dat zie ik o.a. aan verweerde boutjes en merkte ik ook aan de behoorlijk vastzittende ABS-sensoren. Die bij het voorwiel zat behoorlijk vastgevreten. Met veel kruipolie en steeds voorzichtig heen en weer tikken met houtje + hamer kreeg ik die na anderhalf uur los. Pfffff..... Het bevestigingsoog opgezuiverd en de sensor met silicone vet teruggeplaatst.

Afspuiten als de motor op bedrijfstemperstuur is kan weinig kwaad volgens mij.
Als je in een hoosbui terecht komt gebeurt vrijwel hetzelfde 🤷🏻‍♂️
Deze wasbox zit 1 km van thuis, dus thuis heb ik even vlug met een droogdoek de boel grotendeels droog gemaakt. Hij krijgt binnenkort nog wel een fatsoenlijke wasbeurt, dit was vooral om even de grootste ellende alvast te verwijderen.

En die vastzittende abs sensoren en verweerde boutjes kan ook 101 andere oorzaken hebben. Misschien heeft dat ding een tijd buiten gestaan, is er veel in de regen mee gereden, kan van alles zijn, misschien heeft hij nog nooit in een wasbox gestaan 🤷🏻‍♂️
Waarom zouden boutjes verweren en ABS sensoren vast gaan zitten van afspuiten in een wasbox, maar niet van een wasbeurt thuis?
Voor zover ik weet gebruiken wasboxen geen zout water 😅
 
Terug
Bovenaan Onderaan