Het MT-07 Tracer topic - deel I

Ik wist het niet zeker, bij de VTR kon je dit namelijk vrij standaard wel doen, de Tracer leek de mogelijkheid niet te hebben, zo te zien zijn er wel mogelijkheden, maar is het niet standard bedoelt om door te steken?

ps. gezocht, maar ik heb er helaas geen eens een gereedschapsetje bij gekregen, de sleutel om de vering te verstellen heb ik dus ook niet... zat al even op internet te zoeken om er eentje te kopen, maar zie ook verschillende maten/mogelijkheden?
 
Ik wist het niet zeker, bij de VTR kon je dit namelijk vrij standaard wel doen, de Tracer leek de mogelijkheid niet te hebben, zo te zien zijn er wel mogelijkheden, maar is het niet standard bedoelt om door te steken?

ps. gezocht, maar ik heb er helaas geen eens een gereedschapsetje bij gekregen, de sleutel om de vering te verstellen heb ik dus ook niet... zat al even op internet te zoeken om er eentje te kopen, maar zie ook verschillende maten/mogelijkheden?
Ook niet onder het zadel?
Aan de onderkant van het zadel zit een uitsparing met een elastiek erover waar het setje in kan zitten.
 
Ook niet onder het zadel?
Aan de onderkant van het zadel zit een uitsparing met een elastiek erover waar het setje in kan zitten.
Nee daar heb ik ook gekeken uiteraard, maar daar heb ik alleen mijn boekje van de motor. Helaas setje heeft er niet bij gezeten bij aankoop..... ook even mijn schuur in gedoken, want ik had een 2de setje van honda liggen nog... maar zit zo'n sleutel ook niet in. Dus ga er eentje aanschaffen.

Vandaag overigens weer heerlijk gereden :-) naar werk op en neer en nog boodschappen gedaan (dan is de topkoffer wel weer handig)...
Ik had eindelijk een nieuwe helm aangeschaft, daar nu voor het eerst mee gereden, maar ik vond de rijwind wel ernstig hard aanwezig vergeleken bij mijn oude helm(en)....

Deze had ik aangeschaft: ACERBIS Serel Yellow Helmet

Ik twijfel nu nog, want ik mag/kan de helm nog retourneren (heb een retour verzekering daarvoor erbij gekocht)... vind de helm verder wel erg fijn met aandoen/pasvorm en functionaliteit.

ps. ik heb een sleutel besteld, als het goed is, komt die morgen al binnen.
 
Laatst bewerkt:
€60 voor een helm _O-

Ik zou is kijken op ali…
was hij maar 60... kostte 85€ ;) me dan gelijk naar ali verwijzen... is gewoon een bekend italiaans merk...

Mijn eerste helm een shoei was 170 gulden.... .omgerekend goedkoper dan deze, maar die heeft mijn hoofd vroeger gered toen ik ooit onderuit ging, daarna helm foetsie uiteraard ....
Ik heb daarna 2 maal een shark gehad, beiden kostten rond de 120€... heb ze nog beiden, maar eentje mist wat onderdeeltjes ondertussen en draag ik al niet meer (is nu ook rond de 15-16 jaar oud), de andere droeg ik nog wel, maar kwam er achter dat hij alweer ruim 8 jaar oud is en dus vervangen moest worden (al merk je er niks aan)...

Wat raad jij dan aan: deze terugsturen en toch een andere helm kopen? Ik moet zeggen dat de helm er goed uit ziet hoor, afwerking is ook prima, uitneembare voering, zodat die gewassen kan worden, geïntegreerd zonne vizier (heb ik nog nooit gehad), het is ook een systeemhelm, ik had hiervoor altijd een integraal helm en stap ook van de racers op de Tracer, dus vind ik systeemhelm beter passen en praktisch.

Maar ik vraag me af of het windgeruis puur deze helm is, of dat ik dit ook bij bv bij deze ook krijg: SCORPION Exo-Tech Carbon Black Helmet die leek me namelijk ook wel wat, maar eerlijk gezegd vind ik wel heel veel geld, geld dat ik liever aan andere dingen uitgeef voor de motor of andere zaken...
 
Laatst bewerkt:
Ik zou inderdaad deze terug sturen, voornamelijk omdat je nu ook al twijfelt. Zal je je alleen maar meer gaan irriteren aan deze helm. Overigens vind ik niks mis met een integraal op een Tracer, puur esthetisch gezien. Ik heb op dit moment een HJC RPHA-70. En dit is mijn beste helm tot nu toe, lekker licht, met fijne oordoppen in, super stil. Ik rij op een GSX-R die alles behalve stil is…

Systeemhelm en stil, iedereen zweert bij een Schuberth, maar goed, ik ben super happy met mijn HJC integraal.
was hij maar 60... kostte 85€ ;) me dan gelijk naar ali verwijzen... is gewoon een bekend italiaans merk...

Mijn eerste helm een shoei was 170 gulden.... .omgerekend goedkoper dan deze, maar die heeft mijn hoofd vroeger gered toen ik ooit onderuit ging, daarna helm foetsie uiteraard ....
Ik heb daarna 2 maal een shark gehad, beiden kostten rond de 120€... heb ze nog beiden, maar eentje mist wat onderdeeltjes ondertussen en draag ik al niet meer (is nu ook rond de 15-16 jaar oud), de andere droeg ik nog wel, maar kwam er achter dat hij alweer ruim 8 jaar oud is en dus vervangen moest worden (al merk je er niks aan)...

Wat raad jij dan aan: deze terugsturen en toch een andere helm kopen? Ik moet zeggen dat de helm er goed uit ziet hoor, afwerking is ook prima, uitneembare voering, zodat die gewassen kan worden, geïntegreerd zonne vizier (heb ik nog nooit gehad), het is ook een systeemhelm, ik had hiervoor altijd een integraal helm en stap ook van de racers op de Tracer, dus vind ik systeemhelm beter passen en praktisch.

Maar ik vraag me af of het windgeruis puur deze helm is, of dat ik dit ook bij bv bij deze ook krijg: SCORPION Exo-Tech Carbon Black Helmet die leek me namelijk ook wel wat, maar eerlijk gezegd vind ik wel heel veel geld, geld dat ik liever aan andere dingen uitgeef voor de motor of andere zaken...
 
Ik zou inderdaad deze terug sturen, voornamelijk omdat je nu ook al twijfelt. Zal je je alleen maar meer gaan irriteren aan deze helm. Overigens vind ik niks mis met een integraal op een Tracer, puur esthetisch gezien. Ik heb op dit moment een HJC RPHA-70. En dit is mijn beste helm tot nu toe, lekker licht, met fijne oordoppen in, super stil. Ik rij op een GSX-R die alles behalve stil is…

Systeemhelm en stil, iedereen zweert bij een Schuberth, maar goed, ik ben super happy met mijn HJC integraal.
Dat is dus ook waar ik bang voor ben.... maar ja, ik vind het lawaai (wind) op de Tracer dus sowieso al erger dan wat ik op de VTR-SP1 hiervoor heb ervaren (dat was hiervoor 16 jaar lang mijn motor)... alleen rijd ik nog wel eens met ex-collega's en allemaal hebben ze een systeemhelm en ik moet zeggen dat ik daar wel van gecharmeerd ben en nu ik het zelf zo ervaren heb vind ik dat ook wel echt een fijne oplossing.

Ik heb begrepen dat uit testen de Shuberth c3/ c4 pro samen met de Shoei Neotec II de stilste helmen van dit moment zijn, maar een en ander is altijd afhankelijk van je eigen lengte/motor en turbulentie.

Oordoppen draag ik normaliter alleen voor echt lange ritten of ritten die eventueel een stuk over de snelweg gaan... daarom viel het lawaai me nu ook zo op, dit was op een binnendoor weg met snelheden van 50-80km/u... niet echt op tempo en dan zoveel lawaai... gekke was, toen ik de helm open deed onder het tijden, dus in 'open helmet' stand, ik minder lawaai ervaarde bij snelheden van 50-60 km/u....

Bedankt voor je serieuze reactie, daar kan ik iets meer mee dan de verwijzing naar Ali 8-)

Nu ga ik twijfelen aan die Shuberth C4-Pro, die zie ik momenteel al staan voor 380,- inclusief verzending... vind alleen de help zo saai eruit zien, dan toch maar weer voor een fel gele?
 
Een aantal opmerkingen Een systeemhelm is sowieso minder stil dan een integraalhelm. HJC heeft veel te bieden (ook systeemhelmen), met een polycarbonaat helmschaal (voordelig) of een composiet-fiber schaal (duurder segment). HJC biedt veel kwaliteit tegen gunstige prijs. Momenteel heb ik een Nolan 100-5 systeemhelm (polycarbonaat) en een Caberg Flyon jethelm (fiber), recentelijk gekocht bij Jos Smit in Haarlem, kijk even op de website. De Nolan is goed afgewerkt, als relatief stil getest, maar zwaarder dan Schubert C-serie of Shoei Neotec types, wel voordeliger dan Schubert en Shoei. Maar zo als altijd bij helmen: P A S S E N !
Dat je op de Honda minder herrie ondervond dan op de Tracer vind ik niet zo gek. Op de VTR zit je waarschijnlijk met je helm vol in de "schone" luchtstroom van de rijwind, daar waar je met de Tracer al snel in de turbulentie zit met je helm. Ikzelf heb dat aanvaard en rij met goed dempende weggooi oordopjes van schuimrubber.
 
Een aantal opmerkingen Een systeemhelm is sowieso minder stil dan een integraalhelm. HJC heeft veel te bieden (ook systeemhelmen), met een polycarbonaat helmschaal (voordelig) of een composiet-fiber schaal (duurder segment). HJC biedt veel kwaliteit tegen gunstige prijs. Momenteel heb ik een Nolan 100-5 systeemhelm (polycarbonaat) en een Caberg Flyon jethelm (fiber), recentelijk gekocht bij Jos Smit in Haarlem, kijk even op de website. De Nolan is goed afgewerkt, als relatief stil getest, maar zwaarder dan Schubert C-serie of Shoei Neotec types, wel voordeliger dan Schubert en Shoei. Maar zo als altijd bij helmen: P A S S E N !
Dat je op de Honda minder herrie ondervond dan op de Tracer vind ik niet zo gek. Op de VTR zit je waarschijnlijk met je helm vol in de "schone" luchtstroom van de rijwind, daar waar je met de Tracer al snel in de turbulentie zit met je helm. Ikzelf heb dat aanvaard en rij met goed dempende weggooi oordopjes van schuimrubber.
Ik zit al de hele avond reviews te bekijken van verschillende helmen ... man man, wat een keuze en wat een verschillen tegenwoordig... niet normaal meer... het liefst wil ik gewoon toch een systeemhelm gezien het feit ik heb gemerkt dat ik de functie erg prettig vind om je gezicht iets meer in de wind te doen en als het prettiger is vanwege koud bv het weer dicht te doen.

Maar het geluid vind ik ook belangrijk en wat erg naar voren komt is dat het niet perse de integraal helmen zijn die goed scoren op 'stilte' ... 1 van de stilste op dit moment schijnt deze helm te zijn HJC RPHA 90 S Carbon Black Helmet ... daarna de shuberth c4 pro of de c5 pro... Ik heb helaas geen 500 euro liggen voor een helm... dus wat ik wil dat kan niet...

conclusie die ik heb gemaakt na een dagje speuren: helm stuur ik terug en ik hou het voorlopig bij mijn oude integraalhelm... ik ga maar wat sparen en dan hou ik wel een beetje in de gaten of er een leuke aanbieding voor die hjc voorbij komt of ga eerst weer eens wat passen bij een motorzaak... echter bij passen heb ik nooit echt issues met de pasvorm gehad... het zegt me niet heel veel even een helm passen, je merkt het pas bij het rijden of het echt goed is.
 
Bij Jos Smit de HJC Rpha 90 vanaf €300, vind ik zeer redelijk geprijsd. Maar ik kan niet je portemonnee kijken. En weggooi oordopjes van 3M zijn mijn vrienden, beschermen mijn gehoor, dragen prettig en kosten je niet de kop.
 
Dat is dus ook waar ik bang voor ben.... maar ja, ik vind het lawaai (wind) op de Tracer dus sowieso al erger dan wat ik op de VTR-SP1


Nu ga ik twijfelen aan die Shuberth C4-Pro, die zie ik momenteel al staan voor 380,- inclusief verzending... vind alleen de help zo saai eruit zien, dan toch maar weer voor een fel gele?

De turbulentie die ik bij de Tracer heb ervaren was in mijn geval de reden om over te stappen naar de MT-09. Op een helm zou ik nooit bezuinigen. Is bijna de enigste bescherming die je hebt. Pasvorm is natuurlijk erg belangrijk maar ook hoe de schaal van de helm is opgebouwd. Ik werk als ambulance verpleegkundige, ik geef graag 600 euro uit voor een helm die goed past en veilig is. Dan maar een wat goedkopere motor bijvoorbeeld.
 
Bij Jos Smit de HJC Rpha 90 vanaf €300, vind ik zeer redelijk geprijsd. Maar ik kan niet je portemonnee kijken. En weggooi oordopjes van 3M zijn mijn vrienden, beschermen mijn gehoor, dragen prettig en kosten je niet de kop.
Hey Ulympos, dat is zeker redelijk, ik zag hem verder nergens goedkoper dan 400+ euro, ik zie wel dat het de helmen betreft in beperkte maten en kleuren, maar er zat er wel eentje voor mij bij dus ik heb zo juist de laatste in mijn maat gekocht. :-) Deze was nog net betaalbaar voor me en voldoet aan wat ik zoek :-) Enige nadeel is dat het weer een matzwarte helm wordt (had ik hier voor ook en ik wilde wel eens wat anders :+, maar dat is niet anders, dat voelt bij het rijden geen verschil tenslotte. Die Shuberth C4pro die ik had gespot, was ook een laatste maatje... in dat geval een xs... Valt me wel op, als je een heel klein hoofd hebt (xs) of juist heel groot (xxl)... dan val je qua helmen uitverkoop met je neus in de boter, heel veel aanbiedingen waarbij alleen 1 van die maten nog beschikbaar is). Heel erg bedankt voor deze tip!
 
De turbulentie die ik bij de Tracer heb ervaren was in mijn geval de reden om over te stappen naar de MT-09. Op een helm zou ik nooit bezuinigen. Is bijna de enigste bescherming die je hebt. Pasvorm is natuurlijk erg belangrijk maar ook hoe de schaal van de helm is opgebouwd. Ik werk als ambulance verpleegkundige, ik geef graag 600 euro uit voor een helm die goed past en veilig is. Dan maar een wat goedkopere motor bijvoorbeeld.
Vergeet je nu de rest van je motorkleding niet?

Maar je hebt ook helemaal gelijk, je moet er ook niet op bezuinigen... ik had ook gewoon een Europese goedgekeurde helm gekocht... dan verwacht je toch dat het goed zit qua veiligheid? Alleen mocht ik er niet open mee rijden, die keuring zit er niet op...

Maar het is ook simpel soms... als je het geld niet hebt liggen... dan kan je het ook niet uitgeven ....

De Tracer zelf... dat blijft een twijfelpunt... ik neig toch nog steeds aan weer verkopen en iets anders terugkopen wat me meer ligt... de Tracer stuurt heerlijk, blokje valt me ook wel mee... schakelen ben ik vanaf begin niet zo enthousiast over, maar daar ben ik misschien verwend door de VTR... praktisch gezien een prettige motor, ziet er ook leuk uit, maar ik lijk toch soms die kick te missen van het vermogen en de turbulentie en dat deze zo verlaagd is... dat zijn de minpuntjes voor mij.

Op het forum stond pas al een heel leuke potentiele vervanger, maar die was met 1 dag weg, zoals ik al dacht... en ik moet toch eerst deze verkopen wil ik wat anders kopen.
 
Leuke discussie maar.......
Niet alle systeemhelmen zijn goedgekeurd om open mee te rijden. Shark b.v. heeft deze goedkeuring wel (er staat dan zowel een J als een P in het ECE merk).
Als je een helm draagt vanwege veiligheid mogelijk een punt om op te letten bij aanschaf van een helm.
KLIKKERDEKLIK
 
Leuke discussie maar.......
Niet alle systeemhelmen zijn goedgekeurd om open mee te rijden. Shark b.v. heeft deze goedkeuring wel (er staat dan zowel een J als een P in het ECE merk).
Als je een helm draagt vanwege veiligheid mogelijk een punt om op te letten bij aanschaf van een helm.
KLIKKERDEKLIK
Ik wist het wel onderhand, veel reviews gekeken en gelezen en dit punt wordt telkens besproken. En ja de Acerbis heeft de dubbele homogolatie niet, maar dat wist ik al... ik vind een helm belangrijk vanwege veiligheid, maar ik weet ook dat het soms schijnveiligheid is... ik hoop ook nooit een helm ECHT nodig te hebben voor de veiligheid... dan heb je tenslotte een flinke smakker gemaakt en dat wil je liever niet meemaken.

Ik had nog heel even getwijfeld, de Scorpion Exo-Tech Carbon versie kwam op mijn pad voor 'maar' 355€ en die helm vind ik vooral veel mooier en bied veel gelijke kwaliteit t.o.v. de HJC, maar verliest het toch ook weer op een paar punten voor mij.

ps. ooit ook eens een helm uit mijn handen laten vallen (was niet van mij, maar van een vriend, dus werd een verzekeringskwestie)... maar die helm was daardoor officieel ook afgeschreven... slechts 1 meter hoog... op de grond, maar een butsje in de helm en een kras op vizier... over en uit... zo kan het ook gaan met een dure helm...
 
Je helm hoef je niet weg te doen als hij valt hoor... Pas als er gewicht in zit en hij heeft een schok geabsorbeerd.

Ook een rpha70 hier maar wel wat problemen. Pinlock werkt niet, seal tussen helm en vizier sluit bij scharnier niet aan. Rij ook met oordoppen, 3M 1100 en Moldex spark maar vind hem niet zo heel stil. Ben 184 cm en heb een MRA Vario windscherm. Windruis komt voornamelijk bij de kinband omhoog.

Ben aan het overwegen om de Shoei Gt Air 2 te kopen als die goed zit.
 
Laatst bewerkt:
Je helm hoef je niet weg te doen als hij valt hoor... Pas als er gewicht in zit en hij heeft een schok geabsorbeerd.

Ook een rpha70 hier maar wel wat problemen. Pinlock werkt niet, seal tussen helm en vizier sluit bij scharnier niet aan. Rij ook met oordoppen, 3M 1100 en Moldex spark maar vind hem niet zo heel stil. Ben 184 cm en heb een MRA Vario windscherm. Windruis komt voornamelijk bij de kinband omhoog.

Ben aan het overwegen om de Shoei Gt Air 2 te kopen als die goed zit.
Ik heb me ooit laten vertellen dat de helm niet meer dezelfde integriteit kan geven op het moment dat hij gevallen is, wel in dit geval op een los 'steentje' waardoor er ook echt een flinke beschadiging aan die helm was (was niet op glad asfalt, maar een achteraf weggetje met allemaal losse steentjes).

Ik ben 190 en heb het standaard scherm... ik ervaar vanaf begin al wel veel windgeruis, maar met de helm die ik laatst had aangeschaft, was dit vele malen erger dan met mijn oude helm. Dus toch op zoek naar wat anders (ik had die ene met retourbescherming gekocht en kan ik het kostenloos (retourbescherming kost 5€) terugsturen.... en uit alle testen komen er 3 als beste uit... de shoei neotec met de shuberth c4/c5 en de HJC RHPA... dus maar afgegaan op de gemiddelde reviews ( zijn veel testen over te vinden in binnen en buitenland)... en toen deze aanbieding voorbij kwam toegehapt... nu maar zien of het bevalt.

Windruis bij de kinband omhoog, hoe ervaar je dat zo precies dan? Ik zag wel dat de RPHA90 t.o.v. de 70 2 extra 'flapjes' heeft op die plek, dus misschien is dat wel een algemeen gehoord issue van de 70 geweest?
Het zal in elk geval vast een verbetering zijn t.o.v. mijn oude Shark, het scheelt sowieso in gewicht... mijn huidige weegt +/- 50 gram 1700gram, de RHPA90 als het goed is in deze schaal ongeveer 1530gram.
 
Je kan de preload nog iets opschroeven, maar dat gaat ook geen gigantisch verschil maken.
Al staat hij wel vrij laag bij jou. Gezien je lengte en gewicht kan daar best een tandje bij vermoed ik.
Voor het geval je geen idee hebt: ik heb het dan over die gekartelde ring bovenop de veer. Als je die zittend aan de kant waar de foto is gemaakt naar je toe draait gaat de veervoorspanning (preload) omhoog. Hierdoor zakt de motor iets minder ver in als je erop gaat zitten.Bekijk bijlage 1763920
Als het een beetje meezit zit er een haaksleutel in het gereedschapsetje onder het zadel waarmee je die ring kan verdraaien.
Dit gaat het makkelijkst als je de motor op de middenbok zet, zodat de veer zo min mogelijk wordt ingedrukt.
Ik heb gisteravond de sleutel binnen gekregen, vandaag eens uivoeren wat je aangeeft, hopelijk ga ik er iets verschil mee maken.

update: Ik ben er helaas door omstandigheden nog niet aan toegekomen :-(
Ik ga het wel deze uitvoeren en ik heb toevallig aanstaande zaterdag een tourrit met ex-collega's dus dan ga ik wel merken of het verschil maakt of niet.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag m'n motor weer kunnen ophalen bij JJ suspension. Hyperpro voorvering icm yss pd klep laten plaatsen. Wat een verschil in stabiliteit en sturen. Heerlijk. Nog maar een klein stukje kunnen rijden vandaag dus ben erg benieuwd hoe dit in de eiffel tot z'n recht gaat komen.
Misschien ook nog eens achterschokdemper aanpakken. Maar voor nu ben ik al zeer tevreden met deze upgrade.
Helaas waren de binnenpoten aangetast. Er zaten kleine puntjes op door roest onder de chroomlaag. Dus deze moeten vervangen :(
 
ps. mijn nieuwe helm is echt heerlijk! Een stuk stiller dan de Acerbis en misschien zelfs ook wel stiller dan mijn oude helm, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
 
Grappig om veel geld uit te geven aan een helm die je misschien ooit een keer echt nodig hebt (i.e. bij een flinke crash), maar te bezuinigen op goede gehoorbescherming terwijl je zeker weet dat je gehoor bij een snelle/lange rit schade oploopt door windgeruis.
 
Vergeet je nu de rest van je motorkleding niet?

Maar je hebt ook helemaal gelijk, je moet er ook niet op bezuinigen... ik had ook gewoon een Europese goedgekeurde helm gekocht... dan verwacht je toch dat het goed zit qua veiligheid? Alleen mocht ik er niet open mee rijden, die keuring zit er niet op...

Maar het is ook simpel soms... als je het geld niet hebt liggen... dan kan je het ook niet uitgeven ....

De Tracer zelf... dat blijft een twijfelpunt... ik neig toch nog steeds aan weer verkopen en iets anders terugkopen wat me meer ligt... de Tracer stuurt heerlijk, blokje valt me ook wel mee... schakelen ben ik vanaf begin niet zo enthousiast over, maar daar ben ik misschien verwend door de VTR... praktisch gezien een prettige motor, ziet er ook leuk uit, maar ik lijk toch soms die kick te missen van het vermogen en de turbulentie en dat deze zo verlaagd is... dat zijn de minpuntjes voor mij.

Op het forum stond pas al een heel leuke potentiele vervanger, maar die was met 1 dag weg, zoals ik al dacht... en ik moet toch eerst deze verkopen wil ik wat anders kopen.
Bite the bullit en ga op zoek naar iets anders als de Tracer het niet voor je is. Geld uitgeven aan randverschijnselen oplossen als het je fiets niet is, is alleen maar zonde van het geld en uitstel.

Ik heb zelf ooit een Triumph T595 gehad, waarmee ik hetzelfde had: Ik vond (en vind) hem bloedmooi en was gek op het 3cil blok maar kon niet wennen aan de zitpositie en de warmte van het blok. Na jaren aanmodderen ingeruild voor een R6 en weer zo blij als een kind...
 
Terug
Bovenaan Onderaan