Het MT-07 Tracer topic - deel I

Goeie berichten. De 'verlaging' is er nog niet af, door privé drukte en wisseling van baan heb ik de motor de laatste weken helemaal links laten liggen. Ik moet nog uitzoeken hoe ze zogenaamd verlaagd is en of het veel uitmaakt als daar wat aan verandert wordt.

Maar het gevoel dat de Tracer klein is, wordt dus wel gedeeld... ik ben overigens 1.90mtr... de VTR voelde ook altijd klein, maar doordat die motor je zo bij les laat zijn, is dat nooit een issue geweest. Ik geef ook wel toe dat ik naarmate ik ouder wordt, ook wat strammer wordt en dus ook eerder bepaalde ongemakken voel op de motor.

Zo'n FJR lijkt me ideaal voor lange afstanden idd, maar dat is me nu echt te groot / lomp...
 
Goeie berichten. De 'verlaging' is er nog niet af, door privé drukte en wisseling van baan heb ik de motor de laatste weken helemaal links laten liggen. Ik moet nog uitzoeken hoe ze zogenaamd verlaagd is en of het veel uitmaakt als daar wat aan verandert wordt.

Maar het gevoel dat de Tracer klein is, wordt dus wel gedeeld... ik ben overigens 1.90mtr... de VTR voelde ook altijd klein, maar doordat die motor je zo bij les laat zijn, is dat nooit een issue geweest. Ik geef ook wel toe dat ik naarmate ik ouder wordt, ook wat strammer wordt en dus ook eerder bepaalde ongemakken voel op de motor.

Zo'n FJR lijkt me ideaal voor lange afstanden idd, maar dat is me nu echt te groot / lomp...
Ik ben 1,78 en ik vond de afstand zadel voetsteunen al klein. Mijn zadel is een paar cm verhoogd, en kan nog steeds met beide voeten prima aan de grond.
Met 1,90 zou ik echt eerst die verlaging checken, en ws zelfs kijken naar verhoging en een hoger zadel.
 
Verhogen van een motor dmv de vering heeft geen nut als je lang bent:
Alleen als je stil staat merk je dat, want met verhogen van de vering veranderd alleen de afstand tussen voetsteunen en wegdek, niet je zitpositie, Die wordt immers bepaald door zadelhoogte, stuur en voetsteunen.
 
Uiteraard, maar als je stilstaat en je kan met je knieën bij wijze van spreken 90 graden gebogen nog met beide voeten plat op de grond, of je kan dat nog net met gestrekt been, doet een motor al veel groter aanvoelen.
 
Acf50 behandeling gedaan vandaag aangezien op sommige plekken lichte oxidatie optrad.

acf50.jpg
 
Goeie opmerkingen nampus en motorfret... afstand voetsteunen t/m de grond verhogen is ook geen overbodige luxe... bij sommige rotondes raakte ik de grond al met de middenbok (eigenlijk wil ik die er ook afhalen, maar zie ook de voordelen van een middenbok wel)... misschien is dat dan ook minder een probleem. Bij stilstand vind ik het overigens niet echt een probleem dat de motor wat kleiner is, dat voelt zelfs veiliger, goed je voeten aan de grond kunnen zetten. Maar juist bij het rijden voelt het klein/compact.... ik merk dat ook erg snel omdat ik dan last van mijn benen krijg omdat ik iets teveel in elkaar gedoken zit met mijn benen.. misschien maar eens proberen wat onder mijn kont te leggen (dat wel vast maken aan het zadel) om zo te kijken of dit wat scheelt voor me... Ik wil niet honderden euros uitgeven aan een nieuw zadel om er achter te komen dat het eigenlijk niet de oplossing is voor me.

Ik heb de motor eigenlijk ook vooral gekocht om woon-werk verkeer te gaan doen en dat heb ik ook regelmatig gedaan (door corona natuurlijk veel minder), maar nu heb ik per 1 februari een andere baan... en woon ik zo dichtbij mijn werk, dat de motor pakken eigenlijk onzinnig is... de 'gewone' fiets zal nu eerder mijn vervoer worden 🤩 gelukkig een luxeprobleem 8-)
 
Acf50 behandeling gedaan vandaag aangezien op sommige plekken lichte oxidatie optrad.

Bekijk bijlage 1719520
Jee.. nu al oxidatie? Welke plekken vooral? Overigens heb ik nog nooit van ACF50 gehoord....

De VTR wastte ik regelmatig met een normale autoshampoo en verzorgde de ketting goed, sommige aluminium delen begonnen wel wat oxidatie te vertonen, maar met een motor van 21 jaar oud, mag dat ook vind ik...

Ik doe het met de Tracer eigenlijk hetzelfde, maar heb nog geen oxidatie kunnen ontdekken...
 
@julius, kun je aangeven waar de oxidatie optreedt?

Blue wordt zeer regelmatig voorzien van siliconenspray of anti corrosie spray. Ondanks de lage leeftijd is bv de valbeugelset al onder garantie vervangen vanwege redelijk grove roestvorming en nu dus weer nieuw. Momenteel heb ik alle oxidatie weg weten te houden behalve op de wielmoer van het achterwiel en ik vermoed dat de steeltjes van de spiegels onder de afdekking roestvorming heeft.

Waar kunnen we meer op letten?
 
@julius, kun je aangeven waar de oxidatie optreedt?knip... Waar kunnen we meer op letten?
O.a. de koppen van de (inbus)bouten, eindstukken van remslangen, groenachtig verzinkte koppelstukken en leidingen van het remsysteem/voetrempomp. Na het wassen van d emotor blaas ik met een simpele compressor naden, kieren, busjes remschijven en kopjes van de inbusboutjes droog. Na het droog aflappen en zonodig in de was zetten en uitwrijven, spuit ik WD40 in een klein blikje en smeer ik met een penseeltje de genoemde verzinkte metalen delen in met WD40. Als je gaat spuiten, dan neem je ongewild teveel van omliggende delen mee. Tot slot spuit ik voorzichting WD40 op een doekje, stukje poetsrol en wrijf ik de binnenpoten voorvork (ook tussen de kroonplaten in de kuip) in en spuit ik een beetje WD40 om de keringen. Vervolgens veer ik de voorvork een paar keer in.
 
Dank, en ja die voorvorkpoten zijn ook voor mij heilig. Daar is wat spray aan besteedt!! En gelukkig tot nu toe met een goed resultaat.

Goede tip om sommige delen met een nat WD-40 doekje in te smeren in plaats van de spuit erop te zetten. Vaak bezig om het omringende deel weer schoon te maken van de olie.
 
in GEEN geval WD40 op de binnenpoten doen. Dit tast namelijk de keerringen aan.
Sterker nog; geen enkel speciaal goedje (dus geen siliconenspray, belray 8-in-1, WD40, etc)
Beste wat je kunt doen bij binnenpoten, is gewone motorolie. 1 druppel is genoeg en die heb je bijvoorbeeld op vakantie ook altijd bij je (binnenkant van de olievuldop namelijk).
 
Motorfret, dit is nieuw voor mij. Als ik voorzie een tijdje niet te rijden, doe ik altijd de voorvork lichtjes inspuiten met WD40 en in-veren voor de verdeling. Nooit hierdoor lekkage ondervonden. Eén keer bij een wat oudere motor keerringen vervangen. Ik heb ongeveer zo'n 15 motoren gehad. En hieronder wat HyperPro t.a.v. onderhoud opmerkt:

"F5. VOORVORK ONDERHOUD
Voor de juiste onderhoudsintervallen van OEM voorvorken refereren we naar het werkplaatshandboek van de fabrikant. Controleer de voorvork regelmatig op beschadigingen en lekkage. Reinig de componenten met een mild sopje. Wees voorzichtig met perslucht en vermijd agressieve cleaners. Bescherm de voorvork met WD40 of gelijkwaardig. • Elke 10000km of 1x/ jaar reinigen en opnieuw vorkvet aanbrengen op de chroombuis. • Elke 20000km of 2 jaar vorkolie verversen. Gebruik alleen HYPERPRO olie om zeker te zijn van de juiste viscositeit en kwaliteit. HYPERPRO veren hebben een levenslange garantie tegen breuk."
 
@julius, kun je aangeven waar de oxidatie optreedt?

Blue wordt zeer regelmatig voorzien van siliconenspray of anti corrosie spray. Ondanks de lage leeftijd is bv de valbeugelset al onder garantie vervangen vanwege redelijk grove roestvorming en nu dus weer nieuw. Momenteel heb ik alle oxidatie weg weten te houden behalve op de wielmoer van het achterwiel en ik vermoed dat de steeltjes van de spiegels onder de afdekking roestvorming heeft.

Waar kunnen we meer op letten?
Precies waar Ulympos aangeeft. Ook de ring die op het tandwiel achter zit. Beetje witte roest heb ik voornamelijk last van. Dat is hopelijk nu ingedamd door die acf50 behandeling.
 
Precies waar Ulympos aangeeft. Ook de ring die op het tandwiel achter zit. Beetje witte roest heb ik voornamelijk last van. Dat is hopelijk nu ingedamd door die acf50 behandeling.
Ja, die ring bij het kettingwiel achter is bij mij ook aangetast. Ik vermoed door reinigen met hogedrukreiniger in een wasbox. Functioneel niet erg, maar voor mij wat ontsierend. Als het wat warmer wordt, zal ik proberen die ring wat op te knappen.
Ik hoop maar dat de vorige eigenaar voorzichtig is geweest met het spuiten en niet het vet van de kogellagers heeft weggeblazen...
 
Net wat je zegt... Zoiets niet eerder bij andere kettingfietsen gezien. Bovendien vraag ik me af of in voorkomende geval dat iele ding werkelijk bescherming biedt.
 
Als de ketting eraf zou lopen en je geeft op dat moment wat gas, reken maar dat het motorblok de ring aan gort rost. Dan houdt zo'n 'blikken' ring echt niet de ketting in gareel.
 
Laatst bewerkt:
Bij een fatsoenlijk afgestelde ketting (al is deze versleten) zal die er niet zo snel aflopen en aangedreven worden door het blok.
De ring voorkomt bij het breken en afrollen van de ketting dat deze vastloopt tussen wiel en brug. Hierdoor wordt een blokkerend achterwiel voorkomen (beperkt).
 
Terug
Bovenaan Onderaan