Het Newbies MotorWeekend, 25 t/m 28 Mei 2018

Doen jullie de route gpx-en nog even mailen ? Heb net een nieuwe TT die wil ik wel gebruiken 🤓
Ook een setje nieuwe banden, hopelijk beter op nat wegdek zodat berm/bos onderzoek niet nodig is.
 
Laatst bewerkt:
De routes zullen verzonden worden per mail. We willen eea nog wel even goed nalopen dus het kan zijn dat ze pas 2 weken voorafgaand aan het weekend in jullie mailbox gaan verschijnen.
 
Twee weken van te voren is vroeg zat voor de routes, no sweat :+

Kun je wel al iets melden over de groepsindelingen etc?

Thx *O*
 
De opmaak wordt idd erg rommelig omdat ik de namen weggehaald heb.
Ik wilde eigenlijk iets maken met drag-and-drop mogelijkheden, maar niet snel/makkelijk iets gevonden. Weet jij iets?
 
Routes op zich zijn bijna klaar. We zijn nu voornamelijk nog bezig met alle tankstations in kaart te brengen, soft/hard waypoints definiëren, opdelen in stukken, gpx/gdb/track, mapsource/basecamp etc etc. Nog heel even geduld :]
 
Laatst bewerkt:
De opmaak wordt idd erg rommelig omdat ik de namen weggehaald heb.
Ik wilde eigenlijk iets maken met drag-and-drop mogelijkheden, maar niet snel/makkelijk iets gevonden. Weet jij iets?
Oh ja da's logisch :Y
Je kan in Excel eventueel een extra tabblad maken zonder tabelranden zodat je kan knippen/plakken zonder alle opmaak om zeep te helpen...
 
Bij deze een herziene groeps indeling:

23su6pf.png


Hierin zijn de deelnemende rijders in 3 groepen uitgesplitst, namelijk in:

Groep rood (snel)

Groep geel (gevorderd en overig)

Groep groen (beginnend)

Zoals te zien is, zijn de aantal rijders per groep erg hoog.
Wij laten de deelnemers zelf kiezen of zij in een grote groep willen rijden, of zich willen op splitsten in 2 of meer groepen.

Daarnaast wijzen wij geen vaste voorrijder aan, onderling mag er dus besloten worden wie er gaat voorrijden, en kan per dag(deel) verschillen (dit heeft ook te maken met de aansprakelijkheid bij ongelukken of overtredingen bij het rijden in Duitsland).

Dat houdt ook in dat (en dit geld eigenlijk enkel voor groep Groen) wanneer je in een groep rijdt maar niemand in de groep een GPS mét ingeladen route heeft, er dus ouderwets via de kaart genavigeerd moet worden.

TIP! wanneer je geen GPS hebt, en niet met kaart wilt navigeren. er zijn ook verschillende apps voor je telefoon om een GPX file mee te kunnen volgen. je hebt dan enkel een tanktas met venster, of telefoon houder nodig, en een voeding om je telefoon op te kunnen laden.
Wil je met de kaart gaan navigeren? download dan alsnog de route, om deze op de kaart te kunnen intekenen (gpx file is o.a. te openen met Tyre of myrouteapp)

Daarnaast leert de praktijk dat ondanks de 3 groepen die er nu gemaakt zijn er heus nog wel wat zal verschuiven per dag.
Wanneer je in een andere groep gaat rijden, overleg dat dan eerst met de groep waar je bij mee wil en meld je vervolgens af bij de groep waarbij je weg gaat.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijke ervaring met GPX op de telefoon: Sygic *O*

Twee jaar geleden heb ik met de Garmin en Telefoon+Sygic naast elkaar gereden, dat ging verrassend goed. Sygic rekent wel ietsjes anders dan Garmin, waardoor kleine verschillen op kunnen treden (zijstraatje van een dorp bijvoorbeeld), maar verder geen klachten van mijn kant. Pas als je grote stukken zonder waypoint hebt, dan kan je echte afwijkingen verwachten.

Sygic is wel vrij stug in herberekenen. Routepunt = routepunt, dus daar zal je naartoe moeten. Wat wel kan is met 2 of 3 keer tikken op het scherm het "next waypoint" eruit gooien, waardoor je je weg weer kan vervolgen.

Sygic is gelukkig ook niet zo heel veeleisend aan de telefoon. Destijds een Moto G (tweede generatie) en Moto E (eerste 4G model) getest, beide geen rekenwonders: prima vloeiend en vlotte herberekening.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijke ervaring met GPX op de telefoon: Sygic *O*

Twee jaar geleden heb ik met de Garmin en Telefoon+Sygic naast elkaar gereden, dat ging verrassend goed. Sygic rekent wel ietsjes anders dan Garmin, waardoor kleine verschillen op kunnen treden (zijstraatje van een dorp bijvoorbeeld), maar verder geen klachten van mijn kant. Pas als je grote stukken zonder waypoint hebt, dan kan je echte afwijkingen verwachten.

Sygic is wel vrij stug in herberekenen. Routepunt = routepunt, dus daar zal je naartoe moeten. Wat wel kan is met 2 of 3 keer tikken op het scherm het "next waypoint" eruit gooien, waardoor je je weg weer kan vervolgen.

Sygic is gelukkig ook niet zo heel veeleisend aan de telefoon. Destijds een Moto G (tweede generatie) en Moto E (eerste 4G model) getest, beide geen rekenwonders: prima vloeiend en vlotte herberekening.


Het maakt niet uit als het iets minder werkt als een Garmin of tomtom, het alternatief (kaartlezen) is altijd minstens 10x erger :P
 
Laatst bewerkt:
10x erger? Welnee, de verhalen over de route worden ook meteen 10x beter 8-) .

Vroegâh (ondergetekende stond nog niet eens op de planning), toen mijn ouders nog op een volbepakte R65 naar Oostenrijk en het voormalig Joegoslavië gingen met niks anders dan papieren kaarten en een lijstje plaatsnamen ter duiding van de richting. Beetje tikken op de linker/rechter schouder en bij onduidelijkheden langzamer rijden, vizier open en hard schreeuwen wat nu de bedoeling was. Niet alleen de heenweg lukte, maar ook de terugweg nog.

Als menneke van 10/11 nog achterop bij pa, met jawel, diezelfde kaarten op diezelfde R65 nog aardig wat vakanties verreden. Wanneer we het niet meer wisten, volstond: "daar is de lucht blauwer, laten we die kant maar op gaan" of "rij maar verder tot we een plaatsnaam vinden die groot genoeg is om op de kaart te staan, dan zien we wel weer verder."


Overigens behoor ik inmiddels tot dezelfde generatie luilakken die zo een digitaal monster op zijn motor heeft gesleuteld en bij de vraag "waar zijn wel" niet verder komt dan "ergens op het paarse lijntje" als antwoord :+



Kunnen we wel weer eens doen: weekendje zonder GPS'en rijden, alleen maar kaarten, wie doet mee O-) ?
 
Laatst bewerkt:
dan wil ik wel een apart off-road groepje, dat scheelt een hoop omrijden :P
 
Laatst bewerkt:
Vanwaar de switch van eerste optie naar nu grotere groepen en “onderling zelf regelen?” Of ligt daar bij meerderheid de voorkeur?
 
Vanwaar de switch van eerste optie naar nu grotere groepen en “onderling zelf regelen?” Of ligt daar bij meerderheid de voorkeur?

Ieder jaar is het weer een uitdaging van jewelste om alle voorkeuren, beschikbare GPS'en, piloten, crashtest dummies, laagvliegers, omgevingsgenieters, potentiële bermdecoranten, raketten, cruisers en crossers weer in iets van een plausibele groepsindeling te gieten.

Wanneer je denkt dat je eindelijk denkt deze ongenadige puzzel te hebben opgelost zal je zien dat iemand zich afmeld, een GPS dienst weigert, iemand met GPS toch niet wil navigeren of tempo verschillen ondoenelijk blijken te zijn voor een aantal. Een gemiddelde Fransman zou haast trots worden op de aangetekende protesten. Baricades in de mailbox, boze telefoontjes en het is slechts wachten op de eerste kogelbrief.

Met de kennis in het achterhoofd dat zelfs een "geslaagde" groepsindeling meestal na één dag al volledig op z'n kant ligt... Avond 1 gaan een aantal met de kippen op stok, terwijl paar tot laat aan de toog hangen. De ene fris en fruitig om half 8 op de motor zit voor de langst mogelijke trip, terwijl anderen met zich een kop als een keilbout om 9 uur van de trap af manouvreren richting de ontbijtzaal. Ook onderweg kan het zomaar zijn dat je opeens weer met 20 man bij het tankstation staat, een paar nog "ff" 150km asfalt willen poetsen in de zeikende regen en de rest met het water in de laarzen voor de korte route gaat. Tijdens het weekend blijkt toch iemand een geheime nazaat van Rossi te zijn en te verhuizen van de rustige groep naar de raketten-club of andersom. Of iemand met motorpech die even naar een dealer moet onder begeleiding, waarna de resterende 3 man zich elders vervoegt.

Wat moet je dan als initiatiefnemers? Die groepsindelingen hebben meer ups en downs dan een kangoeroe in het paringsseizoen en gokken kan je beter doen op de bitcoinkoers. Bijna grepen we, uit pure wanhoop geboren, naar een mooie zinssnede van de overheid "wij delen uw zienswijze niet" wat zich vrij laat vertalen naar "je hebt het maar te slikken". Aangezien we volgend jaar nog meer dan 5 deelnemers hopen aan te trekken, proberen we tot een iets constructievere oplossing te komen.
Daar waar de spontane indelingen vaak best prima werken en toch wel weer veranderen gedurende het weekend: kunnen we net zo goed ermee beginnen en wel zien waar het schip gaat stranden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan