Het niet zo grote maar ook niet kleine Honda cb125f topic

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.410
11.039
Op reis
Facebook
Het word heden ten dagen (2014) de beginnende motor rijder niet makkelijk gemaakt met het getrapte rijbewijs en alle bijbehorende keuringen en regels.

Vandaag 21-11-2014 zag ik dit bericht :

Nieuw: 2015 Honda CB125F

Wat een schitterende machine.
Er kan zat verzonnen worden door mensen die vol vermogen mogen rijden (waaronder ikzelf),maar sinds ik een SH300 heb zie ik in hoe intzettend veel lol je kan hebben met weinig gewicht en weinig motorinhoud/vermogen.

Dit topic is natuurlijk bedoelt om zoveel mogelijk informatie uit te wisselen tussen gebruikers van de cb125f en de verschillen t.ov de andere 125 cc / 11 kw modellen.

Ook is het een hart onder de riem voor alle beginnende motorrijders.
Je kan echt heel veel lol hebben op dit soort motorfietsen, 'desnoods' motorscooters.

Vlot sturen en het gebrek aan gewicht zal je later (ongemerkt tot je weer op een lichte motor stapt)nog missen bij een sterkere motor.

Laat je toch niks wijsmaken en geniet van het rijden :Y :]

2015_Honda_CB125F.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het niets. Lijkt nu echt op een motor die ze fabriceren in bijv. Mexico of India. De prijs van de originele CBF125 was prima, benieuwd wat deze gaat doen. Jammer van die trommel aan de achterkant.

Overigens zijn jouw SH300 en deze CB125F een wereld van verschil, absoluut niet te vergelijken qua vermogen.
 
Maar 7,8 kW? En zou ie echt 1:51 rijden? Ik moet het nog zien.
Ik vind de CB125F zo'n beetje de lelijkste 125cc en dit nieuwe model is misschien iets minder lelijk, maar nog verre van mooi.
Wel vreemd dat iemand een fantopic opent terwijl ie zelf iets heel anders rijdt. :?
 
Die gele is wel mooi, gewaagde kleur ook, zie je niet zoveel op een motor. ben benieuwt wanneer ie naar nederland komt.
 
Och, ik open ook wel eens iets wat ik niet heb. :)
1 op 51 is altijd met een persoon erop die hooguit 60kg weegt en maximaal 60km/u gaat rijden.
 
8200063B3010041600300.jpg


Deze meneer/mevrouw had een cb1300 op het oog maar vond dit waarschijnlijk wat minder duur :9

Ik wou vragen wat je bedoelde met die rommel aan de achterkant, tot ik het goed las en zag dat dr trommel stond.
Maakt voor dit soort motoren toch niet uit ?
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]

Deze meneer/mevrouw had een cb1300 op het oog maar vond dit waarschijnlijk wat minder duur :9

Ik wou vragen wat je bedoelde met die rommel aan de achterkant, tot ik het goed las en zag dat dr trommel stond.
Maakt voor dit soort motoren toch niet uit ?


Deze motor lijkt zo op het oog op de CB1300 qua kleurstelling en model.
Is dit een 125cc? Het is geen CB125F toch?

Mijn VanVan heeft ook een trommel achter, is niks mis mee.
 
Laatst bewerkt:
Deze nieuwe CB125F lijkt ook nog wel wat op een Honda Invicta (CB150 in Thailand bijv).

1358994112ta_negra.jpg


Schijfje achter gaat er denk ik toch wel komen, vanaf 2016 is ook op 125cc ABS verplicht. Of zou alleen voor voldoende zijn voor die wetgeving? Ik heb op mijn K-Pipe een trommel en dat remt weinig af, op mijn ER-5 had ik een trommel en dat was ook maar zo-zo. De achterschijf op mijn MT-03 werkt als een gek. Sta je vlot stil mee. Maar hoe vaak rem je met je achterrem? Bijna niet... af en toe beetje er bij pakken, meeste doe je toch met voor. Toch zie ik anno 2015 liever een schijf daar, maar een trommeltje met remschoentjes is natuurlijk goedkoper.
 
Deze nieuwe CB125F lijkt ook nog wel wat op een Honda Invicta (CB150 in Thailand bijv).

[afbeelding]
, maar een trommeltje met remschoentjes is natuurlijk goedkoper.

Vraag me af of dat nou echt zo veel scheelt om te maken als een klauwtje over te nemen van een ander model, dan zat dat trommeltje ook wel op andere modellen zitten.
voor offroad geniet een trommel nog wel eens de voorkeur wat betreft slijtage van de blokken (door zand).

Zie dat hier niet van toepassing zijn ;)
 
Toch worden 125cc motoren niet zoveel verkocht, de verkopen vallen tegen. Misschien wachten veel jongeren tot ze wat ouder zijn voor ze beginnen met lessen?

Mijn K-Pipe remde ook nauwelijks met de trommelrem achter, maar de VanVan des te meer. Doet het echt heel goed.
Maar het is wat Monomuis zegt: de achterrem gebruik je veel minder, dus wat maakt het uit?
 
Sowieso minder mensen op de motor. Van uitstel komt regelmatig afstel, dus dan gaan ze toch maar het autorijbewijs halen en misschien vergeten ze compleet de motor.
Vooral ook het feit dat je hier met een aantal jaar het B-rijbewijs achter de kiezen geen recht geeft op 11kW/125cc, zorgt er voor dat er heel weinig 125cc'ers worden verkocht. In België en andere landen loopt de verkoop daar van juist een heel stuk beter.
 
Dat belachelijke A1 rijbewijs is weer zo'n wanstaltig produkt uit Brussel, net zoiets achterlijks als APK's voor caravans. Mensen op kosten jagen, daar zijn ze goed in.
Dat oude 25kW rijbewijs was ook nog eens veel veiliger om op te leren motorrijden. Nu moet je 3x een andere motor kopen, waanzin is het.
 
Nee, 2dehandsprijzen voor zo'n redelijk nieuwe 125cc er liggen veel hoger dan een gebruikte a2 of a motor.
Reken daarbij dus:
- motor
- pak
- verzekering
- lessen
- avb
- avd
Dan zijn motor en lessen één grote hap uit je budget.
Ik krijg nu mijn motor én verzekering + plaat aan +- €1850
Kijk je bij een tweedehandse 125 cc-er, betaal je +- €2000 voor je motor en nog wat voor je verzekering.
 
Over prijzen gesproken, wat gaat deze nieuwe CB125F kosten?
Zou me niet verbazen als ie meer gaat kosten dan zijn voorganger na deze update. Fietsje is meer bij de tijd en aardig opgeknapt.
 
Nee, 2dehandsprijzen voor zo'n redelijk nieuwe 125cc er liggen veel hoger dan een gebruikte a2 of a motor.
Reken daarbij dus:
- motor
- pak
- verzekering
- lessen
- avb
- avd
Dan zijn motor en lessen één grote hap uit je budget.
Ik krijg nu mijn motor én verzekering + plaat aan +- €1850
Kijk je bij een tweedehandse 125 cc-er, betaal je +- €2000 voor je motor en nog wat voor je verzekering.

En wat voor motor heb je nu dan? Want ik denk dat jij een oude A/A2-motor vergelijkt met een bijna nieuwe 125cc'er. Er zijn voldoende oudere 125cc'ers te koop. Je moet dan eigenlijk ook een recente A/A2-motor erbij pakken en dan betaal je ook meer.

Qua prijs denk ik dat ie 2899-2999 zal doen...
 
Xf650 freewind. wel van 1997.
Toch zijn de prijzen redelijk hetzelfde (verschil van +-500 euro)
Zo kan ik aan een er6f uit 2007 krijgen aan €2500, terwijl een cbr125 uit 2007 ongeveer evenveel kost.
Krijg je meer waar voor je geld. Maar als je natuurlijk niet graag met veel cc's rijdt ennog niet oud genoeg bent voor een a2 of a, dan is een a1 een perfecte oplossing.
 
Een CBR125R is dan idd te duur. Die waren nieuw 2995 euro, normaal gesproken had ie 2e hands 1500 euro moeten zijn, handelaars en dealers vragen natuurlijk hoge bedragen, omdat ze denken goud in handen te hebben met het nieuwe rijbewijs. In realiteit verkopen ze bijna niets aan A1-spul. Dus eerst koop je een dure A1, dan door naar A2 (hoeft niet duur te zijn) en dan een gewone A motor. Mja, dan blijft het een dure hobby.

Maar ook goedkope 125's lopen niet, mijn K-Pipe krijg ik niet kwijt voor weinig geld, die is zelfs nieuw behoorlijk goedkoop. Volgend jaar verkoop ik 'm wel, daar ben ik zeker van, maar ik had gedacht 'm vlotter kwijt te zijn, gezien de prijs.
 
Als deze CB125F onder de € 3.000 is dan is dat nog redelijk. Het is natuurlijk wel een Honda.
Maar ik zou persoonlijk liever en MSX kopen voor maar € 300 meer.
 
Als deze CB125F onder de € 3.000 is dan is dat nog redelijk. Het is natuurlijk wel een Honda.
Maar ik zou persoonlijk liever en MSX kopen voor maar € 300 meer.

Ik ben 1m98 en boven de 100 kg, op een mxs zou ik er zo uitzien :+ :

flat,800x800,070,f.jpg


hoewel ik niet zo een hip gekleurs shirt heb :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan