Het nieuwe rijden

Als ik met het koekblik telkens bij 2500 rpm schakel als ik de snelweg op rij dan rij ik uiteindelijk 80 km/u in de 5e versnelling bij 2000 rpm. Dan moet ik dus in de hoogste versnelling optrekken naar 100 of 120 km/u. Ik kan me niet voorstellen dat dit een besparing oplevert. Het is in ieder geval niet bevorderlijk voor de doorstroming van het verkeer, waarmee het steeds slechter gaat. 50 in de 4e versnelling gaat wel, maar neit van harte, loopt dan maar 1500 rpm, in 3 draait de motor 2000 rpm en loopt dan prachtig.

Hiervoor wil ik het dynamische rijden introduceren. Dynamisch rijden is dé oplossing voor het file probleem. De regls van het dynamisch rijden:

- Bij groen trekken we zo snel mogelijk op naar de maximum snelheid.
- Iedereen moet de maximum snelheid rijden.
- Sneller verkeer heeft voorrang.
- GA VAN DE LINKERBAAN AF!
 
Als het al werkt, werkt het alleen met injectiemotoren. Als je een carburatiefiets hebt gaat 'tie juist meer zuipen. Motoren die in auto's worden gebruikt hebben vaak een lange slag en daardoor bereiken zij bij lagere toerentallen eerder hun maximum koppel. Bij een motorfiets is dat anders, die zijn vaak voorzien van motoren die een korte slag hebben, en daardoor hogere toerentallen kunnen en moeten maken om een redelijk koppel te kunnen produceren. Het optimale toerental ligt bij een motorfiets dan ook hoger dan bij een auto. Als je de motor gaat knijpen is dit uitermate slecht voor het blok. Het is er eenvoudig niet voor gemaakt. En dan heb ik het niet eens over de 1 of 2 cilinders.... Rodeo rijden is dan comfortabeler..... :)
Het "nieuwe rijden" is alleen voor de koekblikkers (hoewel gebruik van cruise control qua verbruik meer zoden aan de dijk zet)
 
Op mijn duc multistrada zit een verbruiksmeter die inderdaad veel minder aangeeft als je een paar versnellingen opschakelt.
Alleen jammer dat de motor er niet tegen kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan