Het nieuwe rijden

De Highlander

MF veteraan
5 sep 2001
2.460
1
Utrecht
Ik heb nog niemand van jullie gehoord over de nieuwe campagne die van start gaat of al is gegaan.

Niet alleen door campagnes en aandacht in de media zal de huidige automobilist worden opgeroepen om zich bij Het Nieuwe Rijden aan te sluiten. Aankomende automobilisten maken binnenkort al kennis met Het Nieuwe Rijden tijdens de rij-opleiding. Dit betekent dat de kans groot is dat de consument u binnenkort in de showroom zal aanspreken over Het Nieuwe Rijden. Voor dealers is het daarom van belang om op de hoogte te zijn van de rijstijl waarmee automobilisten in de 21e eeuw onderweg zullen zijn.

Het Nieuwe Rijden in de praktijk: :j

Schakel zo snel mogelijk bij maximaal 2500 toeren naar een zo hoog mogelijke versnelling.

Trap daarbij het gaspedaal snel en doortastend in zodat vlot met het verkeer kan worden meegereden.

Schakel niet te snel terug en laat de auto zolang mogelijk in een zo hoog mogelijke versnelling uitrollen.


Mijn hd draait niet zoveel toeren, dus ik kan wel overschakelen bij 2500 toeren, maar ik wil jullie sportfietsen weleens zien rijden met maximaal 2500 toeren. })

Zouden ze nou echt denken dat mensen zo\'n rijstijl gaan toepassen. Het geeft de oude vandagen op de weg alleen maar een excuus om nog trager te rijden dan dat ze al deden.

hnr.pages.nl/frameset5.html
 
Ik heb het inderdaad gisteren op radio1 gehoord. Een en ander vanwege omdat de CBR commercieel gaat. Lijkt mij ook een volstrekt belachelijk idee. Ik zal best aardig werken maar volledig een illusie dat iedereen dit nieuwe rijden zal toepassen want dan pas zal het de doorstroming van het verkeer bevorderen.
 
IS dat een echte campagne ofwat?!
Motoren effe totaal negerend gaat die bullshit zelfs voor standaard auto\'s niet op!
\"Zo snel mogelijk bij max 2500 toeren opschakelen\" :?
1) slecht voor \'t milieu!
2) wtf kan het nu hiervan zijn :?

\"Trap daarbij het gaspedaal snel en doortastend in zodat vlot met het verkeer kan worden meegereden.\" :?
Bij MAX 2500 rpm effe doortastent het gaspedaal \'flooren\' :? Ga je echt vlot mee rijden jah. Misschien toch iets logischer voor de meeste auto\'s om pas vanaf 2500 rpm te schakele, als je vlot verkeer wil bereiken lijkt mij.

\"Schakel niet te snel terug en laat de auto zolang mogelijk in een zo hoog mogelijke versnelling uitrollen.\"
Uitrollen? Whoahahaha, welke idioot heeft dit opgesteld man? Dit MOET gewoon een grap zijn. Ja toch?!
In België zijn we toch iets verstandiger. Daar leren we namelijk om tijdens het remmen mee te schakelen zodat je altijd in een fatsoenlijk toerentalbereik zit zodat je nog kan reageren met je auto mocht het ooit nodig zijn.

En NL\'ers leren dat voortaan tijdens de rijopleiding ofwat? Whoahoaahaha :} :}
Echt wel OERdom diegene die dat bedacht heeft!
 
\"Schakel niet te snel terug en laat de auto zolang mogelijk in een zo hoog mogelijke versnelling uitrollen.\"
Uitrollen? Whoahahaha, welke idioot heeft dit opgesteld man? Dit MOET gewoon een grap zijn. Ja toch?!
In België zijn we toch iets verstandiger. Daar leren we namelijk om tijdens het remmen mee te schakelen zodat je altijd in een fatsoenlijk toerentalbereik zit zodat je nog kan reageren met je auto mocht het ooit nodig zijn.

En NL\'ers leren dat voortaan tijdens de rijopleiding ofwat? Whoahoaahaha :} :}
Echt wel OERdom diegene die dat bedacht heeft!

Ik heb van mensen gehoord dat ze dat vorig jaar al leerden bij de autorijles.
 
\"Zo snel mogelijk bij max 2500 toeren opschakelen\" :?
1) slecht voor \'t milieu!
2) wtf kan het nu hiervan zijn :?
bij moderne injectie-otoos schijnt dit goed te werken.... waarom toch weer die kont tegen de krib... gaat toch niet over motoren? Laat de suffe automobilisten dit vooral doen, blijft er meer milieu over voor ons om te verpesten })

In België zijn we toch iets verstandiger. Daar leren we namelijk om tijdens het remmen mee te schakelen zodat je altijd in een fatsoenlijk toerentalbereik zit zodat je nog kan reageren met je auto mocht het ooit nodig zijn.

En NL\'ers leren dat voortaan tijdens de rijopleiding ofwat?
ik heb laatst op de belg gezien hoe jullie rijlessen in elkaar steken.... kdurf nu niet meer door belgië te rijden... al die kamikazes met neurotische vaders/moeders naast zich voorrangswegen negerend.... (zonder dubbele bediening!) doodeng.
 
VW heeft in de jaren \'70 onderzoek gedaan naar de meest zuinige manier van optrekken. Zij gebruikten daarbij een middenklasse auto met (geloof ik) een 2-liter motor. Let wel: het ging dus niet om veiligheid of vlotte doorstroming, en om auto\'s ipv motoren. Resultaat: vol gas geven en bij 2000tpm opschakelen gaf de beste resultaten. Bij vol gas werkt je motor het meest efficient, maar bij hoge toeren verbruikt hij natuurlijk heel veel, dus vroeg opschakelen werkt het beste.

Uiteraard ook graag vlot doorrijden, dan houdt je de rest van het verkeer niet op. En zorgen dat je in een gunstig toerental zit voor het geval je moet uitwijken. (maar niet de hele tijd 8000tpm op de snelweg rijden jongens, klinkt wel mooi maar kost je nogal veel geld.)
 
bij moderne injectie-otoos schijnt dit goed te werken....

Bij ingespoten auto\'s (en hopelijk ook bij inspuitmotoren) wordt bij het uitrollen de brandstoftoevoer geknepen, omdat de motor dan geen vermogen hoeft te leveren. Als je ontkoppelt moet de motor wel vermogen leveren (om zichzelf draaiende te houden), dus gaat je verbruik weer iets omhoog.

Bij carburateurs gaat dat m.i. niet op, omdat die alleen voldoen aan de natuurkundewetten, en zolang er lucht door de carburateurs stroomt, wordt er benzine bijgemengd. Dus dan komt ontkoppelen je verbruik wel ten goede.
 
Ja doei. :( Hier doe ik niet aan mee. Gewoon doortrekken tot 5000 of meer toeren en dan pas schakelen. Fuck them! :j
 
Ik heb inderdaad van de campagne gehoord en het klopt dat je zuiniger rijdt, maar ja op het feit na dat je vlot optrekt (wat de meesten toch niet doen :j ) moeten we dus gaan rijden als iedere opoe in een koekblik. Daar doe ik dus niet aan mee als ik in mijn broodtrommeltje rij :j :j . Verder wordt er inderdaad niet over motoren gesproken, dus ... GASSEN maar :]
 
ik rij in mijn golf IV 650 Kilometer op 1 tank dan is ie leeg en moet ik mijn tankpas weer aanspreken ....

lijkt me dat ik voor het nieuwe rijden wel slaag zonder cursus..... :) :9 :) :9 :) :9 :)
 
mmhhh 2500 toeren he van de 13500 max

dan loopt\'tie gvd net lekker stationair :)

daaaaag doortrekken tot 13000 dan overschakelen en weer doortrekken en dat 5 keer

ga nederland maar lekker vertellen hoe die moet rijden, dan vertellen wij jullie wel hoe je moet besturen!!
 
Ik snap niet dat dat \"nieuwe rijden\" met zoveel tamtam gebracht moet worden terwijl
het samengevat kan worden als: \"niet veel toeren maken\".

logisch, wisten we al lang...
 
mmm dat komt met me brommer helemaal net goed
2500 toeren is wandelen mannn
en met me autoo die is vd baas dus dat boied niet want de baas betaald de benzine ook

maar als ze dat ook gaan leren bij rijlessen dan weet ik wat ik me vriendin als 1e af moet leren
 
Heb zowel in de auto als op de motor geen toerenteller, dus :j . DAAG! Als je vlot mee wilt komen mag je echt wel wat meer dan 2500 toeren rijden in elke versnelling. Te ver doortrekken is ook weer andere koek, vooral met een auto, maar hoeveel auto\'s zie je zo rondrijden dat ze ver in het rode gebied komen voordat ze schakelen ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan