Het 'noodstop-knop' topic.

Sparxx

MF veteraan
5 okt 2003
5.341
2
Enschede
Wie heeft de dodemansknop wel eens gebruikt tijdens een val oid?

Zelfs toen ik er een keer af ben gestuiterd heb ik hem niet gebruikt.
Denk je er wel aan tijdens een val? :? Heb je daar wel de tijd voor?

Sommige mensen gebruiken de knop om de motor uitzetten ipv de sleutel om te draaien. Wat is het nut daarvan?! De sleutel moet toch wel omgedraaid worden! :z
En wat is een eventueel gevaar als je de motor uitzet dmv de knop?

Het NOODSTOPKNOP topic :P
 
Bij mijn oude moto's gebruikte ik hem om te vlammen en knallen.
Bij de nieuwe gaat het niet..(kutinjectie :+ )

En ik zet hem altijd uit met de knop...automatisme denk.. :P
 
Ik gebruik de mijne om als ik 's nachts thuiskom toch nog licht te hebben in de brandgang. Mijn hand zit er toch vlakbij :)
 
gebruik 't ding echt nooit!

alleen met het wassen van de motor wordt hij wel eens per ongeluk ingedrukt, wat weer veel problemen geeft bij het starten van de motor de volgende dag :+ !!!
 
Gebruik hem alleen om de boel snel stil te zetten terwijl het contact aan met blijven anders krijg ik m'n kuipvak niet open (slot).
 
Ik gebruik hem als ik mijn motor ff uit wil zetten terwijl ik niet mijn contact uit wil draaien...

Bijvoorbeeld als iemand wat tegen me zegt of als ik ergens aan kom en nog licht nodig heb
 
gebruik hem nooit...
Had alleen tijdens het poetsen vorige week per ongeluk de knop omgezet... wil ik dus vrijdagavond even langs de dealer, start 'ie niet... gelukkig eerst 10 seconden nagedacht voordat de blinde paniek toe zou slaan... ik herinnerde me ineens weer die rij-instructeur die dat minimaal 1 x bij je flikte... :)
 
gebruik 't ding echt nooit!

alleen met het wassen van de motor wordt hij wel eens per ongeluk ingedrukt, wat weer veel problemen geeft bij het starten van de motor de volgende dag :+ !!!


Hmmmm waar is dat "I'm with stupid"-icoontje? :P
(Niet dat je stupid bent hoor ;) ) Nou ja, dan maar even kopiëren en plakken van een ander:
stupid.gif


Anyway, ik heb echt nog nooit de neiging gehad dat ding te gebruiken. Ik vergeet ook gewoon dat ik dat ding überhaupt heb en ik denk ook dat die knop echt het LAATSTE is waar ik aan denk als ik op m'n smoel zou gaan.
 
al gebruikt bij een crash.
Het is niet gezond voor een motor als die op zijn zij ligt te draaien ...
ik heb er nog geen ervaring mee, maar als ik bij een motor die gecrasht is sta dan zou ik gewoon de sleutel omdraaien, anders blijft de elektronica nog actief met de kans op kortsluiting ofzo.
 
snif, ik stond zondag midden in de westerschelde tunnel stil omdat dat klote ding weer zat te kutten (en ik was niet eens aan knallen }) ), was ik de tunnel uit (hij starte gelukkig weer) zet ik mijn motor ff uit voor het tolpoortje, wil die glad niet meer starten '( . ik snap echt niet waarom die dingen erop zitten, het is alleen nuttig in een tunnel om te knallen *D
En meestal valt je motor bij een val gewoon vanzelf uit, omdat ie geen gas meer krijgt (en wel in zijn versnelling staat en zijn band aanloopt of zoiets)
 
al gebruikt bij een crash.
Het is niet gezond voor een motor als die op zijn zij ligt te draaien ...
En dat heb je gedaan net voordat je viel?? Zal je wws. nadat je gevallen was wel gebruikt hebben...

Lijkt mij dat je daar echt niet aan denkt tijdens een val.
 
En dat heb je gedaan net voordat je viel?? Zal je wws. nadat je gevallen was wel gebruikt hebben...

Lijkt mij dat je daar echt niet aan denkt tijdens een val.
ná uiteraard, om de motor zsm stil te leggen.
moto lag by the way óp mij, karter was gescheurd en er liep allemaal warme olie uit, dus dan is het sneller om die rooie knop in te duwen.

daarna sleuteltje omgedraaid.
 
Ik gebruik hem altijd bij een stoplicht sprintje met een andere motor. Ik ga rechts naast hem staan, en bij groen druk ik snel op zijn dodemansknop }) }) })
 
ik gebruik hem bij anderen...stiekum omzetten en dan kijken hoelang ze proberen te starten voordat ze de oorzaak gevonden hebben :+
 
Bij mij schijnt ie er ook wel op te zitten.. Ik denk alleen dat de vingerafdruk van de vorige eigenaar er nog op zit :)

Gebruik em ook nooit dus
 
Ik gebruik meestal die van anderen (lees: mijn maten met wie ik wel eens ga rijden. Zoals eerder gezegd werd bij wedstrijd bij het stoplicht }) ) Wel lachen als ze voor een vol terras even stoer de motor willen starten en weg willen rijden. Soms zie je ze heel angstig aan de zijstandaart klungelen "daar zat toch een beveiliging op :? " kostelijk gewoon :+ .
Zelf heb ik hem 1 keer gebruikt, tijdens rijden met een zo goed als lege tank. Steeds voor stoplichten en zo motor al uit zetten, uit laten rollen, maar wel verlichting en richtingaanwijzer aanhouden. (hoefde ik uiteindelijk slechts 20 meter te lopen ;) ).
 
Laatst bewerkt:
Wat ik het grootste voordeel vind is dat je als hulpverlener bij een ongeluk meteen de motor uit kan zetten, ipv dat je naar het sleuteltje moet zoeken. Vaak blijft een motor na een val gewoon doordraaien, en zo kan je hem dus makkelijk "killen" (Ook een beetje ervaring als Marshal op circuits spreekt hier mee, Race autos hebben het namelijk ook, onder de stikker met de bliksemschicht zit de elektrische hoofd schakelaar, waarmee je in een keer de auto kan "killen")
 
Ik heb van verschillende monteurs gehoord dat de koper schakelkontakten van de dodemansknop (vooral bij oudere motoren) sneller problemen gaan geven als je m gebruikt.

Hun advies: Enkel gebruiken in nood, verder nooit aankomen ivm slijtage / kontaktproblemen
 
euhm

noodknop = NOODknop...en dient dus niet om ff "te stoppe", als je we wilt stoppe en je wilt nog licht.... euh waarom niet ff in neutraal zette???.....njah anyway,

die knop veroorzaakt een lichte kortsluiting in het elektronisch circuit van je moto...en is dus helemaal NIET gezond.

dat is toch de uitleg die zowat de meesten me geven... (incl. garagist)

ciaowzzz

(ps denk dat als je op je smoel gaat... je idd niet gaat denke van " oh nee, ff vlug de knop afzette, reactiesnelheid is te traag v/d mens. :) ...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan