Het Noordkaap via Baltische Staten-Finland en/of West Rusland topic

Tmanneke

MF veteraan
10 mrt 2020
2.664
3.667
Een van de mogelijke routes naar de Noordkaap loopt via de Baltische Staten en/of Finland / West Rusland. Hoewel in het Noorwegen topic die landen sporadisch aan bod komen, zijn ze daar (terecht) ondergeschikt aan het hoofdonderwerp. Verder zie je daar door de bomen het bos niet meer wat die route betreft.

Ikzelf heb op dit moment (nov. 2020) vage plannen om alleszins via de Baltische staten opnieuw naar het Noorden te trekken. O.a. meneer @mean-machine lijkt ook plannen in die richting te hebben. Dus, ervaringsdeskundigen als daar zijn @sammie , @fazer , @smannuh , @Piggen en waarschijnlijk nog wel een pak meer: ga uw gangen.

Hoewel een mogelijke weg ook via het westen van Rusland gaat, is dit niet het topic voor Rusland in zijn geheel, wel voor dat stuk dat naar de Noordkaap leidt (grosso modo St. Petersburg-Moermansk).

Er is al een topic Rondje Baltische Staten en Scandinavië. Dat dateert van 2018 en is vooral een reisverslag van @Bassem. Interessante lectuur, maar er is geen discussie, uitwisseling van ervaringen. Ik hoop dat hier wel te mogen verwelkomen.

Eerste vraag alvast: na de Baltics: via Finland of via West Rusland naar het Noorden?
 
Ik heb in 2014 een rondje om de Oostzee gedaan. Ik ben toen niet helemaal doorgegaan naar de Noordkaap, maar door Zweden omhoog en thv Rovaniemi doorgestoken naar Finland. Vanaf daar weer naar beneden door Finland, en door de Baltische staten terug. Door Finland wel de Russische grens gevolgd, maar niet in Rusland zelf geweest.

Vanuit Helsinki ben ik overgestoken naar Tallinn in Estland. Zo even uit mijn hoofd is dat een overtocht van ongeveer 2 uur. Tallinn is een leuke stad om te bezoeken. Het moderne stadscentrum ligt eigenlijk totaal apart van het historische deel. Het is niet groot, als je zoals ik alleen het historische deel bezoekt heb je aan één dag wel genoeg. Even buiten Tallinn ligt een stadscamping, beetje primitief maar het werkt. Voor de deur stap je op de bus en ben je met een paar haltes in de stad.

Vanuit Tallinn ben ik in één dag doorgestoken naar Riga, de hoofdstad van Letland. Je hebt daar een camping die echt in tegen het centrum van de stad ligt, binnen een half uurtje lopen sta je in het centrum. Riga is ook een mooie stad om te bezoeken, groter dan Tallinn en met de nodige musea.

Wat ik van de Baltische staten heb gezien vond ik persoonlijk niet zo bijzonder. Ik ben voornamelijk in de kustregio's gebleven. De omgeving vond ik niet zo uitdagend, het is allemaal nagenoeg vlak, veel akkers afgewisseld met wat bos. Sommige stukken deden me wat landschap betreft zelfs wat denken aan Nederland, alleen wat minder dicht bevolkt. Letland leek me toen nog het armste en minder ontwikkelde land van het stel, veel slechte wegen, oude auto's en vervallen huizen. Destijds betaalden ze daar ook nog niet met Euro's, nu volgens mij wel. Estland en Litouwen leken me toen iets moderner. Dit is inmiddels wel dik 6 jaar geleden, dus Letland kan intussen wat bijgetrokken zijn. Wat ik van anderen begreep is dat met de name de regio's tegen de Russische grens wel armer zijn dan de kuststreken, maar daar kan ik zelf niet over oordelen.

Mijn persoonlijke mening, Tallinn en Riga zijn mooi (Vilnius niet geweest), maar verder had ik weinig met die landen. Leuk om een keer gezien te hebben, maar ik hoef er zelf niet meer heen.

Nog een tip mocht je geen zin hebben om het lange stuk door Duitsland en Polen te rijden, vanuit Ventspils, Liepaja en Klaipeda gaan ook ferry's naar o.a. Duitsland en Zweden. Ik heb op de terugweg toen zelf de overtocht Klaipeda-Kiel ( met DFDS) gemaakt.

Mijn reisverslag van destijds: Reisverslag 2014, Rondje Oostzee
 
Een van de mogelijke routes naar de Noordkaap loopt via de Baltische Staten en/of Finland / West Rusland. Hoewel in het Noorwegen topic die landen sporadisch aan bod komen, zijn ze daar (terecht) ondergeschikt aan het hoofdonderwerp. Verder zie je daar door de bomen het bos niet meer wat die route betreft.

Ikzelf heb op dit moment (nov. 2020) vage plannen om alleszins via de Baltische staten opnieuw naar het Noorden te trekken. O.a. meneer @mean-machine lijkt ook plannen in die richting te hebben. Dus, ervaringsdeskundigen als daar zijn @sammie , @fazer , @smannuh , @Piggen en waarschijnlijk nog wel een pak meer: ga uw gangen.

Hoewel een mogelijke weg ook via het westen van Rusland gaat, is dit niet het topic voor Rusland in zijn geheel, wel voor dat stuk dat naar de Noordkaap leidt (grosso modo St. Petersburg-Moermansk).

Er is al een topic Rondje Baltische Staten en Scandinavië. Dat dateert van 2018 en is vooral een reisverslag van @Bassem. Interessante lectuur, maar er is geen discussie, uitwisseling van ervaringen. Ik hoop dat hier wel te mogen verwelkomen.

Eerste vraag alvast: na de Baltics: via Finland of via West Rusland naar het Noorden?
Leuk, ik heb de route in 2017 via de baltische staten naar de noordkaap en terug door zweden heen gedaan.

De grootste tip die ik kan geven: neem. de. tijd. Ik heb er 3 weken over gedaan, maar had eigenlijk 4 moeten doen. Baltische staten ben ik redelijk vlot doorheen gegaan omdat ik met een motor was die ongeschikt was voor gravel, anders is het daar mooi toeren door het binnenland. Een afrika twin, r1200gs, dat soort motoren zijn er ideaal voor.

Daarnaast ben ik niet door rusland gegaan in mijn eentje, ik vond de baltische staten toen al avontuur genoeg. Wel ben ik wat langer blijven hangen bovenin Noorwegen. Het stuk naar Gamvik droom ik nog steeds regelmatig van 's nachts. Heerlijke bochten, niemand te bekennen en paniek omdat je moet gaan tanken maar er geen tankstation is. Volgende keer pak ik daar wat meer tijd en wil ik eigenlijk wat meer dagtripjes maken vanaf 1 punt. Het is daar eigenlijk zoals de noordkaap zou moeten zijn, maar de noordkaap is veel en veel te toeristisch. Dat merk je ook duidelijk als je wat meer naar het westen gaat (bij de E45 in de buurt).

Westkust Noorwegen vind ik altijd wel leuk, maar niet langer dan een dag of 3. Dus ben bij Riksgrenzen naar zweden overgestoken. Ook dat; erg leuke en eenzame route.


Toen ik terug kwam deed m'n reet zeer en beloofde ik het nooit meer te doen, maar ik denk dat ik nog 1 maal deze trip doe, maar eerst even wachten tot de vriendin het rijbewijs ook heeft.
 
@tweemb Waarom zet je dat niet in het grote Noorwegen topic? Is daar meer op zijn plaats denk ik.
 
Ik heb/ had al jaren plannen om een reis naar het noorden te maken.
Het lijkt er bijna op dat het voor mij niet MAG. Steeds komt er wel iets tussen. :X

In juli 2017 was ik al onderweg, maar ben net voor Polen om moeten omdraaien. Visum, reisplan (*) was alles reeds geregeld, maar HELAAS! In 2020 was mijn plan alsnog te vertrekken. Net in feb/mrt toen ik idee kreeg om voorbereidingen te gaan doen, werd het met corona duidelijk dat veel geblokkerd zou zijn. Sindsdien lagen mijn plannen voor Norge stil. Daarom in de zomer niks gepland, alleen dat ik naar Frankrijk zou gaan. Deze reis zonder enige voorbereiding (oke, ik ken F redelijk goed) en met dien verstande dat ik altijd heel snel weer thuis zou kunnen zijn bij extreme beperkingen.

Diverse verslagen van noordelijke reizigers heb ik al gelezen. Maar alle nieuwe info is welkom.
Mijn route voor 2017 was reeds klaar, maar inmiddels veel nieuwe info die ik steeds weer vastleg als waypoint.
Ook mooie wegen in Noorwegen heb ik vastgelegd, maar dan nu nog als allemaal losse stukken. Tijdens voorbereiding plak ik dan alles aan elkaar.

(*) Reisplan is bij mij altijd een leidraad. Nergens reserveren, alleen een groffe richting.
Het enige wat het aangeeft, dat is waar je heen gaat/ heen kan gaan en dat je na zo veel weken weer in de buurt van NL wilt zijn.
Voor mijn afgebroken reis, heb ik achteraf alleen het Rusland-visum moeten afschrijven. Maar 2 dagen thuis zitten mokken,
Daarna mijn stemming weer op zonneschijn gezet, zodat ik 1 week later de invasie-stranden in Normandië kon bekijken. (auto)

Ik ga dit topic volgen.........................
 
Ik weet het onderhand ook niet meer, in september nog naar de Franse alpen geweest, zat daarna te kijken naar Spanje/ Portugal maar daar is alles rood etc. Italie was even een optie maar nu ook niet meer. Naar het Noorden vraagt met de winter in aantocht een heel andere uitrusting denk ik. Bovendien heb ik een hekel aan kou en regen of sneeuw, met de motor dan.
 
Dit was ons plan voor 2020 ook: met de ferry van Duitsland naar Helsinki en dan via St Petersburg naar Murmansk. Vanaf daar naar de Noordkaap en dan via de kust van Noorwegen terug. Plan lag al klaar en de visumaanvraag zou de bus op

Plan is vanwege Corona niet doorgegaan, staat wel weer voor 2021 op de planning

Ons idee om via Rusland te gaan is vooral ingegeven door een zwakte voor Oost-Europa. En ik wilde zeker een keer in Murmansk kijken en Nikel. Op de weg daarheen zijn ook aardige bezienswaardigheden.

En natuurlijk: hoe stoer is het om te zeggen dat je boven Finland langs naar de Noordkaap gaat? Een groot deel weet niet eens dat Noorwegen aan Rusland grenst in het noorden 8-)
 
Jeetje, word ik hier gewoon een ervaringsdeskundige genoemd. Hoewel ik qua reiservaring de banden niet eens mag oppompen van die andere gasten, hier mijn verhaal :P

Ik heb eind vorig jaar een 'rondje' Baltische Staten en Scandinavië gedaan, maar geen Noordkaap. Ik sluit me bij Frazer aan dat de Baltische Staten niet zo boeiend zijn. De hoofdsteden (Riga en Tallinn) waren wel aardig, maar spannend om te rijden is het niet. Al zal het in mijn geval ook niet meegeholpen hebben dat ik vanwege mijn hekel aan boten ook al door Duitsland en Polen was gereden. Vanwege het vermijden van snelwegen heb ik ook wat onverhard gedaan en dat was op de TDM al geen probleem, laat staan op een echte adventurefiets.
Ik kan wel beamen dat de wegen in Letland inmiddels beter zijn. Toen ik vanuit Litouwen binnenreed waren ze gelijk flink aan het werk. Ik vond Estland ook wel geschikt om wat activiteiten te doen die elders niet mogelijk zijn of veel duurder zijn. Ik ben bijvoorbeeld in Tallinn naar een schietbaan geweest en heb me ook erg vermaakt in het LaitseRallyPark. Het was ook wel geinig om (na twee uur wachten aan de grens) door Kaliningrad te rijden met het gratis e-visum dat Rusland voor die oblast uitgeeft.

Leuk om eens geweest te zijn en af te vinken, maar ik zie mezelf er niet snel teruggaan. Hetzelfde geldt voor Finland, al was het leuk om in Rovaniemi bij dat kerstmanpark over de poolcirkel te gaan - al is dat natuurlijk peanuts vergeleken met de Noordkaap. Toen ben ik via Zweden (wel aardig) en Noorwegen (doet alles verbleken) weer richting huis gereden.

Wat betreft (groot) Rusland gaan er trouwens verhalen dat er vanaf volgend jaar een goedkoper en gemakkelijker e-visum komt in plaats de huidige papierwinkel. Misschien goed om te weten voor wie die kant opgaat.
 
Wat betreft (groot) Rusland gaan er trouwens verhalen dat er vanaf volgend jaar een goedkoper en gemakkelijker e-visum komt in plaats de huidige papierwinkel. Misschien goed om te weten voor wie die kant opgaat.
Dan is er iig nog IETS positiefs te melden ivm al mijn jaren vertraging................
 
De grootste tip die ik kan geven: neem. de. tijd. Ik heb er 3 weken over gedaan, maar had eigenlijk 4 moeten doen.
Kan ik wel beamen. In 2016 ben ik naar de Noordkaap geweest, door Zweden omhoog en langs de Noorse kust weer terug. Ik had 4 weken de tijd, en zelfs dat vond ik niet heel ruim. Als je dan ook nog door Rusland wil zou ik zeker 5 of 6 weken proberen te gaan. Dan heb je op nog de tijd om eens een dag wat anders te doen.
 
Ik ben in 2018 naar de Noordkaap geweest.
Heb jouw route ook overwogen, maar ivb met beschikbare tijd (4 weken) niet gedaan.
Ik heb begrepen dat Zweden en Finland een rechte weg omhoog hebben. Prima als je snel van A naar B wilt, maar trekt mij niet voor een vakantietrip.

Ik heb de boot vanaf DK genomen en ben via de kust omhoog gereden (aanrader). De boot naar de Lofoten genomen en ben vervolgens rechtsaf en naar boven gereden.

Eenmaal op de Noordkaap bleek ik nog genoeg tijd te hebben om via de Lofoten door midden Noorwegen naar beneden te gaan. (had als alternatief Zweden mocht er tijdgebrek zijn).

Ik was ervan uitgegaan dat het rond het vriespunt zou zijn en dat er veel regen zou vallen, maar heb eigenlijk de hele trip (op een enkel buitje na) droog gereden.
Mijn idee was kamperen, tenzij het slecht weer zou zijn. Uiteindelijk geen hotel gezien. Ik kan mij wel voorstellen dat je flink wat tijd kan besparen, door in hotels te slapen ivb met opzetten/afbreken tent.

Vorig jaar rondje Oostzee gedaan. (niet naar de Noordkaap)
Oost Europa was prima.
Riga en Tallinn zijn ook mooie stadjes (+-500.000 inwoners).


Boten zijn altijd leuk met de motor.
 
Ik ben op de boot naar de Lofoten ook een motorrijdende Rus tegengekomen uit Moermansk.
Hij had weinig problemen gehad de grens over te komen (was wel een Rus). Weg was goed te doen zei hij.
 
Kan ik wel beamen. In 2016 ben ik naar de Noordkaap geweest, door Zweden omhoog en langs de Noorse kust weer terug. Ik had 4 weken de tijd, en zelfs dat vond ik niet heel ruim. Als je dan ook nog door Rusland wil zou ik zeker 5 of 6 weken proberen te gaan. Dan heb je op nog de tijd om eens een dag wat anders te doen.
JUIST!!
Mijn planning was ook 6 weken voor de rondreis Petersburg-Noordkaap-Fjorden.
Ik had idd naast motorrijden ook nog bezigheden op de rol staan.
St.P 2 dgn bekijken, op de Lofoten zeekanoën, dagje de zee op om walvissen te kijken. (walvissen heb ik gemist in Z.Afrika 😪)
Mss onderweg een mooie plek om langer te blijven, of anders een dag met slecht weer dat je liever binnen blijft, mss heb je wel ergens panne.
 
Hm, ik ben afgelopen zomer 10 weken weggeweest via Zweden, Finland naar Noordkaap en West Noorwegen terug naar huis, en ik heb nog niet de helft van Noorwegen gezien. In 6 weken Petersburg-Noordkaap lukt wel denk ik, maar om er dan ook nog de fjorden bij te nemen. Mij is dat in elk geval niet gelukt. Nu deed ik het ook wel erg langzaamaan: gemiddeld 200km per dag en gemiddeld om de 2 dagen ergens 2 nachten blijven hangen. Op de terugweg ter hoogte van Lillehammer had ik het wel gehad en ben ik zonder omwegen terug naar huis gereden. Wordt komende zomer dus vervolgd. 8-)
 
Je kan deze rondreis in 6 weken doen, maar dan kan je natuurlijk nooit alles van 8-10k km goed bekijken.
Wel kan je er een goede indruk van opdoen.
Als je de fjorden dan toch alsnog eens beter wil bekijken, is het niet heel moeilijk om nog eens alleen de fjorden te doen voor een paar weken.
Vanuit NL kan je heel vlotjes in Zuid Noorwegen komen. ook kwestie van goed plannen.
Vorig jaar was ik in Hirtshals. Dat kan je goed doen in 1 dag. 's Nachts snurken op de boot. Volgende ochtend in Noorwegen.
(vanaf Sicilië was ik ook in 48h weer thuis met de motor)

Ik ben, denk ik, al wel een keer of 30-40 in Frankrijk geweest.
Toch is er altijd wel weer iets te zien, waar ik nog niet eerder was. Bijv een stukje bij Nantes, daar was ik nog nooit eerder.
 
Ik heb begrepen dat Zweden en Finland een rechte weg omhoog hebben. Prima als je snel van A naar B wilt, maar trekt mij niet voor een vakantietrip.

Hangt er ook een beetje vanaf hoe je de prioriteiten legt. Ik ben destijds over de E45 in 3,5 dag van Göteborg naar de Noordkaap gereden, dat is een dikke 2200km, dus gemiddeld zo'n 650km per dag. Maar vooraf was mijn doel dan ook om zo snel mogelijk op de Noordkaap te komen, en daarna in 3,5 week tijd door Noorwegen weer terug te rijden. Zweden vind ik vergeleken bij Noorwegen toch minder interessant. Dan rij ik liever wat sneller door een minder boeiende omgeving omhoog, om meer tijd te hebben hebben in Noorwegen.
 
Hangt er ook een beetje vanaf hoe je de prioriteiten legt. Ik ben destijds over de E45 in 3,5 dag van Göteborg naar de Noordkaap gereden, dat is een dikke 2200km, dus gemiddeld zo'n 650km per dag. Maar vooraf was mijn doel dan ook om zo snel mogelijk op de Noordkaap te komen, en daarna in 3,5 week tijd door Noorwegen weer terug te rijden. Zweden vind ik vergeleken bij Noorwegen toch minder interessant. Dan rij ik liever wat sneller door een minder boeiende omgeving omhoog, om meer tijd te hebben hebben in Noorwegen.
Ik hoor het vaker, maar ervaar het zelf andersom. Ik vind Noorwegen - hoe mooi de fjorden ook zijn - na een tijdje saai worden. Zweden heb je dan nog mooie meertjes, soms wat heuvelland / bergen en hier en daar een weiland.
 
Ik snap jouw redenering.
Als ik noordwaarts ga, dan in 1e instantie voor de fjorden.

Toch snap ik wat je zegt. Na tig bergpassen, heb ik nu ook een beetje, van: 'Laat maar' die bergen.
Afgelopen zomer ben ik in Frankrijk gaan toeren met de gedachte om GEEN cols te gaan rijden. Die heb ik al gezien.
Ja, ik ben nog op de Mont Ventoux geweest, maar dat was ook de enige 'echte' berg.

Het leukste rijden vind ik altijd middel-gebergte. Mss als ik van N terugkom dat ik geen fjord meer wil zien.
 
Ik snap jouw redenering.
Als ik noordwaarts ga, dan in 1e instantie voor de fjorden.

Toch snap ik wat je zegt. Na tig bergpassen, heb ik nu ook een beetje, van: 'Laat maar' die bergen.
Afgelopen zomer ben ik in Frankrijk gaan toeren met de gedachte om GEEN cols te gaan rijden. Die heb ik al gezien.
Ja, ik ben nog op de Mont Ventoux geweest, maar dat was ook de enige 'echte' berg.

Het leukste rijden vind ik altijd middel-gebergte. Mss als ik van N terugkom dat ik geen fjord meer wil zien.
Herkenbaar.
Ik heb zo'n voorliefde voor de Ardennen en Eifel (en Lux.).
Op de fiets, auto en nu motor in Frankrijk geweest (bergen op met de reetfiets). De Vogezen, Alpen, Noorwegen en als ik daar ben vindt ik het prachtig maar op de één of andere manier lonkt mijn voorliefde nog altijd.
Zoals Mean machine zegt, middelgebergte is meer dan prima.
 
Ik hoor het vaker, maar ervaar het zelf andersom. Ik vind Noorwegen - hoe mooi de fjorden ook zijn - na een tijdje saai worden. Zweden heb je dan nog mooie meertjes, soms wat heuvelland / bergen en hier en daar een weiland.
Zweden heeft ook zeker zijn charme hoor, daar kom ik ook heel graag. Ik heb er in september nog 4 weken gezeten, maar na twee weken had ik de omgeving eigenlijk wel een beetje gezien. Het is mooi, maar het is ook wel veel van hetzelfde. In Noorwegen had ik dat gevoel minder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan