Het Noordkaap via Baltische Staten-Finland en/of West Rusland topic

Iemand ervaring met een visumaanvraag voor Rusland? Is dat zelf te doen, of is het beter om uit te besteden een een bureau (en zo ja welke)?
 
Ik heb een paar jaar geleden visum aangevraagd via KES.
Dat ging allemaal heel gemakkelijk!

Ga er van uit dat het wel allemaal zou hebben geklopt.
Ik kan niet spreken uit eigen ervaring want ik heb mijn reis in Polen moeten afbreken.
Visum dus uiteindelijk voor niets!
 
@cb_750_kz : OK, maar tips dan alvast? Ben vorige zomer via de Finse kant naar Kirkeness gereden, wil dit jaar de andere kant van de grens wel eens zien. Maar weet eerlijk gezegd niet goed waar te beginnen.
 
Wat wij begrepen hebben dat de wegen redelijk te doen zijn. Na Sint Petersburg helpt het als je een paar woorden Russisch spreekt en kunt lezen, want het aantal mensen dat Engels oid spreekt neemt snel af en het helpt om borden te lezen.

Op de shortlist voor bezichtigingen staan in ieder geval:
- Sint Petersburg
- Eiland Kizji
- Solovetskiklooster
- Nikel (noordelijkst gelegen treinstation, persoonlijke interesse )
- Murmansk (Atoomijsbreker en het monument van de verdedigers van het vaderland)
- Beluga's spotten bij Solovetsky
- Barentszee

Globale route: Vanaf Finland naar St. Peterburg, boven het Lagadomeer (beoek eiland Vadaam) langs naar Petrozavodsk en vanaf daar naar Murmansk en via Nikel naar Kirkenes

Zaken als pechhulp, verzekeringen visa en hotels/campings heb ik al uitgezocht, mocht je vragen hebben laat dat dan even weten.
 
Top, ga ik mee aan de slag. Pechhulp check ik wel bij mijn verzekeraar.
Is vrij kamperen daar een optie?

Als je toch naar Kirkenes gaat, kan je Grense Jacobselve misschien nog meepakken. Is meest noordelijke grens ter wereld. En daar kan je tot op het rotsstrandje van de Barentszee. Ik vond dat een leuk ritje, mooie natuur, desolaat. Vreemde sfeer ook, met de Russen ver op een heuveltop aan de ene kant, en de Noren op een andere heuveltop aan de andere kant. Beetje unheimlich, maar dat zal wel aan mij liggen. Kirkenes ben ik snel doorheen gereden, weinig te beleven.
 
Op de shortlist voor bezichtigingen staan in ieder geval:
- Nikel (noordelijkst gelegen treinstation, persoonlijke interesse )
Als treinliefhebber kan ik ook hotel Duets aanbevelen in Daugavpils (Letland). Voor de deur ligt een rangeerterrein waarmee met de imposante Ludmilla en dergelijke wordt gerangeerd. Voor niet liefhebbers een reden om daar niet te overnachten, je trilt je bed uit.
Mijn trip "om de noord" via de Baltische staten heb ik gedaan in juni 2014. In feite, tegen de wijzers van de klok in, een rondje om Zweden heen.
Tot aan de Pools-Duitse grens heb ik de snelweg gepakt en vanaf daar tot aan Oslo alleen secundair. In Rusland zelf ben ik niet geweest, wel het drielandenpunt Polen, Litouwen en Rusland (enklave Kaliningrad) aangedaan. Zoals door Frazer ook al aangehaald, de oude binnenstad van Tallin (Estland) is zeker de moeite waard. Het meest afgelegen punt tijdens die reis was Hamningberg, linksaf vóór Vardø. Hier kreeg ik ook het idee aan het einde van de wereld te zijn. Vardø bereik je via een tunnel en is een oude vestingstad, wel een bezoek waard vond ik. Via Gryllefjord naar Vesterålen / de Lofoten en Kysriksveien (Fv 17 Bodø - Steinkjer) weer afgezakt naar Geiranger.
In Finland en Noorwegen trof ik het niet met het weer, het was tenslotte half juni. Dagenlang veel regen met temperaturen rond 8°C. Vanaf Geiranger werd het weer milder en droger. Een stuk daarvoor (Trondheim) kwam ik erachter dat mijn, bij vertrek nog nieuwe Michelin Pilot Power, banden al serieus aan het slijten waren. Bij de lokale motorzaak nog geprobeerd te wisselen maar niet voorradig en dagen later pas aan de beurt. Op grond daarvan de reis verder drastisch ingekort. Via Oslo - Malmö* - Puttgarden naar huis met nog 1 mm restprofiel na 9000km. Door het pokkenweer vrij weinig het tentje opgezet.
Mijn leermomenten waren:

  • monteer banden die de reis, v.w.b. de hoeveelheid kilometers, aankunnen
  • begin juni vertrekken is toch wel wat vroeg
Ga dit nog wel een keertje dunnetjes overdoen, tijd zat de komende jaren.

*) klopt, toch nog een stukje in Zweden geweest
 
Laatst bewerkt:
Daugavpils!

22.thumb.jpg.3b4cb911844aee957a6c5554fc95f1cd.jpg



Moet ff opzoeken in welk luxe hotel ik zat.
24h laundry service was er niet die dag. Dan zelf maar aan de slag...
IMAG4872.thumb.jpg.edd8beb83d38f5d848c5667ad992f925.jpg

:Y
 
Ha ha............ :9
Deze die herken ik wel. Ik heb ook altijd waslijndraad bij me. Bij kamperen maar ook in het hotel.
Vanaf de verwarmingsbuis naar de gordijnsteun en alles is vlotjes weer droog!
 
Een tip omdat we in deze locjdown tijden toch tijd zat hebben: maak de rit virtueel met Google maps. Je kan alvast een route uitstippelen, en dan met Streetview her en der kijken hoe de weg eruit ziet. Op basis van die beelden kan je je alvast een voorstelling maken van de staat van de weg en of je daar met jouw motor overheen wil. Ik heb zo een groot deel van mijn rit naar NKaap en Noorwegen uitgestippeld.
 
Een precieze reden om deze route te pakken? Je hebt namelijk wel precies alle mooie stukken van zweden, noorwegen en finland overgeslagen. Als het om kilometers gaat: Er gaat een boot van denemarken naar oslo of gothenburg, binnenland zweden (tussen de grote meren door grofweg) is mooier dan de westkust, en finland moet je ook juist even weg van helsinki.

Ik besloot om na (30+ jaar dienstverband) boventallig verklaard te zijn, tijd te pakken om mijn hoofd leeg te rijden. De Alpen? Been there....

Dus:
Een maat bezoeken in Denemarken die ik geholpen had een Honda NR replica te bouwen.
Een ex-collega in de buurt van Göteborg.
Tijd over dus stukje Noorwegen pakken
Een maat in Stockholm (yep, weer een NR replica)
Een maat in Hanko (geen NR...)
Joey Dunlop memorial in Estland.
1613141320632.png

Toch niet naar Narva (zware regen voorspeld), das maar naar Kuressaare
Vriend in Riga bezocht.
Rothko komt oorsprongelijk uit Dagauvpils... etc

Ik plan HEEL globaal het doel en kijk van dag tot dag op de kaart en kies een weg. Ik laat mij graag verwonderen.... Het rijden is voor mij het plezier, niet de "MUST SEE" plekken (van wie eigenlijk?)... Heb tent bij mij dus als ik op een dag niet bij een "doel"kom, kampeer ik wel..

Je komt altijd wel op een aparte plek uit

Weg en spoor in 1..
1613141545098.png


Sukken..
1613141567749.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan