Het Noordkaap via Baltische Staten-Finland en/of West Rusland topic

Ik heb dat rondje in 2017 gedaan, 4 weken over gedaan.


Via Rusland of Finland, tja... ik denk dat het afhankelijk is van hoeveel tijd je hebt. Via Rusland is toch weer een paar duizend kilometer verder, en dat betekend dus dat je meer tijd en geld nodig zal hebben. Finland is relaxt rijden maar niet heel bijzonder, vooral veel bossen en lange eenzame wegen. Het is in ieder geval niet te vergelijken met Noorwegen dat er met kop en schouder boven uit steekt.

Van Finland kan je in ieder geval er van op aan dat er zat hyttes te vinden zijn die overnachten zonder tent goedkoop maken, ik betwijfel of Rusland veel campings langs de wegen heeft, daar zal je al snel gebruik moeten maken van een hotel (wat dan waarschijnlijk niet duur is, maar verwacht er niet veel van).

Dit was mijn totale rit getracked met ramblr:
1605031705312.png


Totaal 8827km.
 
Ik snap jouw redenering.
Als ik noordwaarts ga, dan in 1e instantie voor de fjorden.

Toch snap ik wat je zegt. Na tig bergpassen, heb ik nu ook een beetje, van: 'Laat maar' die bergen.
Afgelopen zomer ben ik in Frankrijk gaan toeren met de gedachte om GEEN cols te gaan rijden. Die heb ik al gezien.
Ja, ik ben nog op de Mont Ventoux geweest, maar dat was ook de enige 'echte' berg.

Het leukste rijden vind ik altijd middel-gebergte. Mss als ik van N terugkom dat ik geen fjord meer wil zien.
Gek genoeg merk ik aan mezelf dat ik de bergen ook zat begin te worden.
Het lekker doortuffen rond kijken begin ik mooier te vinden na al die jaren bergen lijkt het mooie er wel af.
 
O ik zie nu pas het filmpje va Jorisk naar de Noordkaap. Ga ik morgen bekijken.
Die 8800km lig ik niet wakker van. Mijn reis naar Sicilië was in 3 wkn 7000km. Dus 8800 in 6 wkn moet kunnen lukken!
Leuk filmpje. Wel te veel regen! Andere weersomstandigheden dan mijn zuidelijke reizen!

Edit: 8800 hoef ik niet te gaan doen. Warschau en Auschwitz nvt. Was daar al eerder. Dus 7000 komt beter in de buurt.
7000 in 6 weken, dan ook tijd voor een uitstapje, een dag 'de regen uitzitten' ect.
Ritje hieronder naar Gamvik heb ik ook opgeslagen. (Gamvik had ik reeds eerder al vastgelegd als interessant)
 
Laatst bewerkt:
Gamvik? Een must-see, of is er iets speciaals te doen?
Gamvik zelf is een klein dorpje met een vuurtoren op het einde. Leuk om een foto te maken maar dat was het wel.

Maar de route er naar toe is prachtig. Het is daar het echte verlaten Noordkaap gevoel, glooiend landschap met perfect asfalt er doorheen. In Kjollefjord kun je (moet je) je boodschappen doen en tanken. Ongeveer elk half uur kom je een tegenligger tegen.
Heel anders dan de weg tussen Alta en de Noordkaap, waar je continu Nederlanders op hun R1200GS tegen komt en continu bebouwing.
 
Gamvik zelf is een klein dorpje met een vuurtoren op het einde. Leuk om een foto te maken maar dat was het wel.

Heel anders dan de weg tussen Alta en de Noordkaap, waar je continu Nederlanders op hun R1200GS tegen komt en continu bebouwing.
Aaaaai, steeds weer GS. Verzin eens wat anders!
Die Suzuki is ook een GS(?), maar dan een kleintje, lukt het dus blijkbaar ook om de Noordkaap te bereiken. En waarom zou dat niet?
Mijn FZ is er ook altijd klaar voor.

In zuidelijkst Europa zie je geen NL-motoren.
Ja, toch wel 1-tje. Was idd wel een BMW. Was een oude R850.
Maar die speelde vals. Was met de trein en veerboot op Sicilië. Al met al had ie 300km gereden. Ik stond al boven 4000.
 
Aaaaai, steeds weer GS. Verzin eens wat anders!
Die Suzuki is ook een GS(?), maar dan een kleintje, lukt het dus blijkbaar ook om de Noordkaap te bereiken. En waarom zou dat niet?
Mijn FZ is er ook altijd klaar voor.

In zuidelijkst Europa zie je geen NL-motoren.
Ja, toch wel 1-tje. Was idd wel een BMW. Was een oude R850.
Maar die speelde vals. Was met de trein en veerboot op Sicilië. Al met al had ie 300km gereden. Ik stond al boven 4000.
Ik gaf maar een voorbeeld haha. Zo'n R1200GS is het stereotype wat je daar vind, vandaar.

Overigens was de GS500 niet de meest ideale motor voor deze trip. Man, wat had ik een houten reet. En ook het onderhoudsinterval van 6000km was niet ideaal. Ook niet omdat ik met die dunne bandjes en op sommige plekken slechte wegen halverwege de terugweg een nieuwe achterband nodig had.
 
Ik vond Finland een van de mooiste routes richting de Noordkaap. De verlatenheid en grote afstanden over 'onverhard' aangestampte wegen ervaarde ik als zeer ontspannend. Sowieso vind ik rijden door bossen, ook de grote afstanden in Zweden, zelden saai. Wij reden 8000km in 3 weken. Kiel-Goteborg, dan Zweden, Finland, Noordkaap, Lofoten en weer naar huis. Een van de mooiste tochten ooit. Ook schandalig duur, biertje voor 12 euro.

We hadden geweldig (vrijwel droog) weer. Echter, terug vanaf Hamburg naar A'dam 6 uur lang een grote stortbui. Prima test voor pak en laarzen :). Op de Noordkaap in juli was het zonnig en 5 graden.
 
Ik vond Finland een van de mooiste routes richting de Noordkaap. De verlatenheid en grote afstanden over 'onverhard' aangestampte wegen ervaarde ik als zeer ontspannend. Sowieso vind ik rijden door bossen, ook de grote afstanden in Zweden, zelden saai. Wij reden 8000km in 3 weken. Kiel-Goteborg, dan Zweden, Finland, Noordkaap, Lofoten en weer naar huis. Een van de mooiste tochten ooit. Ook schandalig duur, biertje voor 12 euro.

We hadden geweldig (vrijwel droog) weer. Echter, terug vanaf Hamburg naar A'dam 6 uur lang een grote stortbui. Prima test voor pak en laarzen :). Op de Noordkaap in juli was het zonnig en 5 graden.
Precies, Finland is nog veel rustiger dan zweden. Ik heb in finland nog een foto gemaakt van mijn motor bij het tankstation waar ik bezoek kreeg van een kudde rendieren. Zal hem vanavond nog wel eens opzoeken.
 
Ik gaf maar een voorbeeld haha. Zo'n R1200GS is het stereotype wat je daar vind, vandaar.

Overigens was de GS500 niet de meest ideale motor voor deze trip. Man, wat had ik een houten reet. En ook het onderhoudsinterval van 6000km was niet ideaal. Ook niet omdat ik met die dunne bandjes en op sommige plekken slechte wegen halverwege de terugweg een nieuwe achterband nodig had.
Voor mij maakt 't weinig uit.
De onderhoudsinterval van de FZ is 1x per jaar. Soms is dat 10k en andere keer is dat 20k.
Op de FZ is zonder probleem 1000 te doen mbt je achterwerk.
 
Voor mij maakt 't weinig uit.
De onderhoudsinterval van de FZ is 1x per jaar. Soms is dat 10k en andere keer is dat 20k.
Op de FZ is zonder probleem 1000 te doen mbt je achterwerk.
De GS500 heeft het probleem dat de kleppendekselpakking steeds na 6000km gaat lekken. En ook de bougies waren aan vervanging toe. Hij begon nogal in te houden bij 120.
 
Wellicht heeft iemand nog tips voor de must-see's in Rusland op globaal de lijn St. Petersburg - Murmansk. Op ons lijstje staan tot nu toe:
- Sint Petersburg (duh)
- Eiland Kizji
- Solovetskiklooster
- Nikel (noordelijkst gelegen treinstation, persoonlijke interesse 8-) )
- Murmansk (Atoomijsbreker en het monument van de verdedigers van het vaderland)
 
Precies, Finland is nog veel rustiger dan zweden. Ik heb in finland nog een foto gemaakt van mijn motor bij het tankstation waar ik bezoek kreeg van een kudde rendieren. Zal hem vanavond nog wel eens opzoeken.
Het duurde wat langer, maar bij deze.

Ik stond hier te tanken en merkte getoeter van een vrachtwagen op. Die was een kudde van de snelweg aan het afjagen. Na het tanken nog even wat fotootjes geschoten.

WP_20170808_16_30_30_Pro.jpg


WP_20170808_16_26_01_Pro.jpg


Dit was overigens in Mehamn, volgens mij de mooie plek waar ik ooit heb getankt. Waarschijnlijk ook de mooiste plek waar ik ooit ga tanken.

WP_20170810_13_16_08_Pro.jpg
 
In 2016 begonnen aan een rondje
1607343799001.png


Trip eindigde in het grensgebied van Litouwen. Tegenligger lette niet op en sloeg linksaf.
 
In 2016 begonnen aan een rondje
Bekijk bijlage 1571748

Trip eindigde in het grensgebied van Litouwen. Tegenligger lette niet op en sloeg linksaf.
Een precieze reden om deze route te pakken? Je hebt namelijk wel precies alle mooie stukken van zweden, noorwegen en finland overgeslagen. Als het om kilometers gaat: Er gaat een boot van denemarken naar oslo of gothenburg, binnenland zweden (tussen de grote meren door grofweg) is mooier dan de westkust, en finland moet je ook juist even weg van helsinki.
 
Een precieze reden om deze route te pakken? Je hebt namelijk wel precies alle mooie stukken van zweden, noorwegen en finland overgeslagen. Als het om kilometers gaat: Er gaat een boot van denemarken naar oslo of gothenburg, binnenland zweden (tussen de grote meren door grofweg) is mooier dan de westkust, en finland moet je ook juist even weg van helsinki.

Lijkt mij een stedentripjes route, ik heb zelf ook zoiets in mijn hoofd spoken.
 
Ik ben enkele jaren geleden, toen nog met mijn Suzuki V Strom richting de Noordkaap gereden.
En ben via Finland langsheen de Russische grens noordwaarts gereden.
Lees mijn Blog maar eens na voor een verslag van mijn reisje.
 
Ik ben enkele jaren geleden, toen nog met mijn Suzuki V Strom richting de Noordkaap gereden.
En ben via Finland langsheen de Russische grens noordwaarts gereden.
Lees mijn Blog maar eens na voor een verslag van mijn reisje.
De links naar blogspot zijn deaud????
 
En als je dan al een link plaatst, plaats de link in je bericht. Als je later je onderschrift aanpast is het voo rniemand meer te lezen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan