het nut van 'blipping' oftewel tussengas

Kahuna81

MF'er
15 mei 2009
186
0
Ik vraag me af of het nut heeft tussengas te geven bij het terugschakelen. Dat wil zeggen dan op het moment nadat je de koppeling ingetrokken hebt en voordat je een versnelling terugschakelt.

Als ik een rukkie gas geef alvorens terug te schakelen merk ik volgens mij dat de schakelnokken beter in de tandwielen glijden, d.w.z. zonder voelbare moeite. klopt de beredenering dat je dan de snelheden op elkaar aanpast en het dus beter is voor de schakelnokken of heb ik het compleet mis?
 
Tja, de theorie klopt volgens mij. Als de standwielen even sneldraaien dan glijden ze met minder snelheid verschil in elkaar. Dan zou je zonder ook koppeling gebruik kunnen schakelen.
 
Met 2 takt deden ze dat om de boel gesmeerd te houden :P tegenwoordig.... zou ik eerder zeggen koeling.

Vers mengsel koelt he. Als je een versnelling terug trapt, en toeren opbouwt zonder vers mengsel dan wordt ie sneller heet.
Gokje :?
 
Tja, de theorie klopt volgens mij. Als de standwielen even sneldraaien dan glijden ze met minder snelheid verschil in elkaar. Dan zou je zonder ook koppeling gebruik kunnen schakelen.

Ja precies, als de snelheid 100% klopt dan kan je dus zonder koppeling schakelen. Dit is volgens mij ook de beredenering waarom dit op een motor kan. Doordat de versnellingsbak constant-mesh is hoeven de tandwielen zelf niet in elkaar geschoven te worden, maar alleen de schakelnokken in de desbetreffende gaatjes. Bij het opschakelen naar een hogere versnelling moet je het toerental van de motor verlagen om perfect te 'matchen' dit gebeurt automatisch als je de juiste stand van je gashendel weet voor de hogere versnelling.

Bij terugschakelen is dit toch lastiger. Klopt de beredenering dan dat je schakelnokken versnellen als je tussengas geeft zodat die er naadloos inglijden?
 
Wel heb ik de vraag waarom? Om de schakel nokken te sparen? Ooit meegemaakt dat ie versleten waren? Ik ga ook niet m'n motor aanduwen om de startmotor te sparen of zo min mogelijk schakelen om m'n bak te sparen.
 
Echt tussen gas is: koppeling in, naar de vrij schakelen, koppeling los, tussengas, koppeling weer in, dan van vrij naar nieuwe versnelling schakelen, koppeling los. Op deze manier kan je de snelheid van de tandwielen synchroniseren voor het inschakelen van een versnelling. Maar dit kan dus volgens mij alleen bij een versnellingsbak waarmee je vanuit elke versnelling naar de vrij kunt schakelen, en dus niet bij een motor versnellingsbak.


Tot zover de theorie. Bij mijn motor merk ik ook wel dat het terugschakelen soepeler gaat door na het intrekken van de koppeling en voor het schakelen alvast wat gas bij te geven. Theoretisch kan dit helemaal niets uitmaken, aangezien de koppeling tussen de motor en de versnellingsbak zit, waardoor het motortoerental helemaal niet uit maakt zolang je de koppeling ingetrokken hebt. Maar blijkbaar heeft het toch enige invloed waarschijnlijk omdat de koppeling altijd wel enige kracht overbrengt.

Bij mij gaat het terugschakelen ook soepeler als ik de achterrem een klein beetje intrap. Komt denk ik doordat de ketting dan op spanning blijft of zo.
 
Laatst bewerkt:
Tussengas stamt af van de tijd dat er nog geen synchromesh in de versnellingsbak zat. Toen moest je bij het terugschakelen door middel van tussengas zelf de primaire en secundaire as van de bak even snel laten draaien, zodat je kunt schakelen.

Tegenwoordig wordt het op het circuit vooral gebruikt om een blokkerend achterwiel tegen te gaan en een constantere remkracht aan het achterwiel te hebben. Als je je gas dicht doet rem je op de compressie van de motor.
Als je dan je koppeling in knijpt om terug te schakelen, zakt de motor in toeren, terwijl hij juist hoger in toeren moet komen om een lagere versnelling te kunnen selecteren. Als je dan de koppeling weer op laat komen, wordt je blok ineens heel hard versneld, dit geeft een flink remkoppel als gevolg van de inertia van het blok (zuigers, drijfstangen, krukas, koppeling, bak, etc). Daar bovenop komt nog eens de compressie die dat versnellen tegen wil gaan.

Als je tijdens het ontkoppelen tussengas geeft toert het blok op, en krijg je die klap als gevolg van de inertia niet. Je hebt dan alleen de compressie die je achterwiel afremt. Hierdoor blijft de achterkant van de motor stabieler.

Wat ook helpt is pas bij een lager toerental terugschakelen, en de koppeling rustiger op laten komen.

Bij sommige motoren kan het schakelen zelf inderdaad ook merkbaar soepeler gaan, omdat de primaire en secundaire as van de bak de juiste snelheid tov elkaar hebben en de dogs vanzelf in elkaar vallen.
 
Het scheelt je koppelingplaten en een slepend achterwiel. :)
Schakel maar eens lomp terug en laat ineens je koppeling opkomen.
Je koppeling moet dan het motorblok weer op toeren brengen wat extra krachten geeft.
Sta je al op toeren, dan is het niet anders dan gewoon remmen op de motor, ipv de motor ook nog op gang brengen.

Dat is dus het nut van tussengas.
Op een dikke twin zal je dit vooral snel leren.

edit;
Ik had ook gewoon :^ kunnen doen. :Y
 
Laatst bewerkt:
Wel heb ik de vraag waarom? Om de schakel nokken te sparen? Ooit meegemaakt dat ie versleten waren? Ik ga ook niet m'n motor aanduwen om de startmotor te sparen of zo min mogelijk schakelen om m'n bak te sparen.
Jep. De motor schiet dan steeds uit de versnelling.
De hoek die de grootste klappen krijgt is dan afgerond / afgeschuind.

Voorbeeldje:
worn4thgear.jpg
 
Gas geven voor het loslaten van de koppeling voorkomt inderdaad het blokkeren van het achterwiel bij het loslaten van de koppeling. Maar dit is dus niet 'tussengas' in de klassieke betekenis van het woord.

Wat TS waarschijnlijk bedoelt en ik ook wel merk is dat het terugschakelen soepeler gaat als je na het intrekken van de koppeling en nog voor het terugtrappen een beetje gas geeft. Het schakelen op zich gaat dan soepeler. Ook het loslaten van de koppeling daarna gaat dan soepeler omdat de motor dan al het juiste toerental heeft, maar dat is dus iets anders wat pas na het schakelen komt.
 
Gas geven voor het loslaten van de koppeling voorkomt inderdaad het blokkeren van het achterwiel bij het loslaten van de koppeling. Maar dit is dus niet 'tussengas' in de klassieke betekenis van het woord.

Wat TS waarschijnlijk bedoelt en ik ook wel merk is dat het terugschakelen soepeler gaat als je na het intrekken van de koppeling en nog voor het terugtrappen een beetje gas geeft. Het schakelen op zich gaat dan soepeler. Ook het loslaten van de koppeling daarna gaat dan soepeler omdat de motor dan al het juiste toerental heeft, maar dat is dus iets anders wat pas na het schakelen komt.

Ja precies, dat bedoel ik ja! Maar zoals je ook in je eerste post aangeeft zou het niets uit kunnen maken, omdat de koppeling voor de ingaande as zit, dus er niets te versnellen valt met gas geven voor het terug schakelen. hmm, raar. :?
 
Ja precies, dat bedoel ik ja! Maar zoals je ook in je eerste post aangeeft zou het niets uit kunnen maken, omdat de koppeling voor de ingaande as zit, dus er niets te versnellen valt met gas geven voor het terug schakelen. hmm, raar. :?
Vergeet niet dat de meeste motoren een natte koppeling hebben, en de primaire as van de bak dus door viskeuze krachten meegenomen wordt, ondanks dat je de koppeling inknijpt.

@Tuxracer, dit is inderdaad niet het tussengas net als vroegah bij de ouwe vrachtwagens zoals de dafjes die je moest "dubbelclutchen".
 
Wel heb ik de vraag waarom? Om de schakel nokken te sparen? Ooit meegemaakt dat ie versleten waren? Ik ga ook niet m'n motor aanduwen om de startmotor te sparen of zo min mogelijk schakelen om m'n bak te sparen.

Ik heb dit jaar nog mijn bak moeten laten reviseren. Kostte zo'n 1700 euro. 6 tandwielen, schakelwals en schakelvork...

Met dank aan één van de vorige eigenaren die niet zo netjes schakelde, of de olie niet regelmatig verving, of gewoon slechte olie heeft gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Vergeet niet dat de meeste motoren een natte koppeling hebben, en de primaire as van de bak dus door viskeuze krachten meegenomen wordt, ondanks dat je de koppeling inknijpt.

Klopt inderdaad, maar nog even voor de duidelijkheid: De primaire as kan alleen maar versneld worden in het korte moment waarin de bak net uit de ene versnelling is maar nog niet in de andere. En dus niet vanaf het moment dat de koppeling ingetrokken is. Maar blijkbaar kan tijdens dat korte moment de ingaande as toch net genoeg versneld worden om het schakelen soepeler te laten verlopen.


@Tuxracer, dit is inderdaad niet het tussengas net als vroegah bij de ouwe vrachtwagens zoals de dafjes die je moest "dubbelclutchen".

Jaja, vroegah heb ik heb dat nog jaren zo gedaan op de oude McCormick 436 die we thuis hadden :')
 
en je kunt eerder in een versnelling lager komen waardoor je eerder klaar bent voor de bocht met ,en je je kunt concentreeren op de bocht en hoger in toeren kunt blijven dus met meer vermogen de bocht weer uit kunt accelereeren
 
Ik heb dit jaar nog mijn bak moeten laten reviseren. Kostte zo'n 1700 euro. 6 tandwielen, schakelwals en schakelvork...

Met dank aan één van de vorige eigenaren die niet zo netjes schakelde, of de olie niet regelmatig verving, of gewoon slechte olie heeft gebruikt.

Dan heb je ook waar voor je geld ofnie :P Voor 1700 euro vindt ik wel 3 SC-33 blokken compleet *D
 
Vooral bij wat sportiever rijden geef ik idd wat gas bij terugschakelen, gaat veel soepeler en geen klak die je anders wel hebt als je ff snel drie naar benee gaat.
 
Vooral bij wat sportiever rijden geef ik idd wat gas bij terugschakelen, gaat veel soepeler en geen klak die je anders wel hebt als je ff snel drie naar benee gaat.

Ik vind t in de praktijk toch wat moeilijker, dwz. vol in de remmen voor bv een chicane, twee terugschakelen en tussengas geven....
dat remmen en tegelijk gasgeven valt bij mij nog niet zo mee. :N

Misschien hebben ze daarom de slipperclutch uitgevonden? :o
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan