Het NX650 Dominator topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
ja zondag ff rondje gereden over het industrie terein hiero blok was nog niet eens warm of m'n achterwiel geleed bij het uit een bocht komen weg, ik corigeerde wel maar het hielp al niet meer.
ik heb een gescheurde rotator cuff (das dus een gescheurde spier in de schouder) en heb prachtige schaafwonden op knieen en arm ondanks beschermende kleding.
motor heeft verbogen schakelpedaal, gescheurde tank, gescherde valbeugels, krom stuur en versnipperde kuip. heb verder nog niet iets er aan kunnen doen want ik kan m'n arm niet eens optillen om deo op te doen :(
 
Laatst bewerkt:
Sjeezus wat klote.
Ik heb evt nog wel een tank voor je liggen, kan je wat mij betreft zo op komen halen.
Rotator cuff heb ik helaas niet voor je... :X

Sterkte ermee.
 
bedankt,
ik ga het kenteken schorsen want de reparaties plus nieuwe kleding zijn voorlopig niet te studiefinancieren. en ik kan dus ook niet werken van de zomer

dus dan heb ik nog meer tijd om hier rond te hangen...
 
Nieuw zadelhoesje, cr kontje en kentekhouder/ledlicht 8-)

full
 
bedankt,
ik ga het kenteken schorsen want de reparaties plus nieuwe kleding zijn voorlopig niet te studiefinancieren. en ik kan dus ook niet werken van de zomer

dus dan heb ik nog meer tijd om hier rond te hangen...

Schorsen voor 3 maandjes o.i.d. is duurder dan verzekering en wegenbelasting.

Bovendien zijn de onderdelen die je nodig hebt voor een habbekrats verkrijgbaar.
 
ja maar als ke het geld er niet voor heb...dan heb je er geen geld voor

maar idd die onderdelen kan ik aan de andere kant van het dorp halen voor een habekrats alleen heeft ie niet een 23liter tank liggen dus dat word weer een jaartje rustig zoeken...af toch eens een paar gasflessen opsnoren om te kunnen lassen
 
Laatst bewerkt:
verder heb ik geprobeerd een xr600 aluminium achterbrug er in te krijgen, maar dat lukt niet zo 1,2,3 aangezien het linksysteem te veel afwijkt, tenzij ik een kortere schokdemper zou pakken.
denk niet dat dat gaat passen met je wielen. een nx heeft namenlijk transmissie dempers in de naaf zitten en een xr niet.
mischien moet je eens kijken naar een xrv (african twin) achterbrug daar zitten de schommels geloof ik ook anders

btw. zoran wat voor maat achterband heb jij erop zitten?
 
Laatst bewerkt:
denk niet dat dat gaat passen met je wielen. een nx heeft namenlijk transmissie dempers in de naaf zitten en een xr niet.
mischien moet je eens kijken naar een xrv (african twin) achterbrug daar zitten de schommels geloof ik ook anders

btw. zoran wat voor maat achterband heb jij erop zitten?

maakt toch voor de achterbrug niet uit of er wel of geen transmissiedempers tussen zitten, ik heb sowieso geen originele wielen, ik heb er ook geen transmissiedempers tussen zitten, zal dus wel een xr naaf zijn wat er op zit.

vandaag de boel weer terug opgebouwd, wou toen alles in elkaar zat proberen te starten maar ik heb geen vonk, dus van de week eventjes kijken wat daar de oorzaak van is.
 
Ben benieuwd naar het resultaat, plaats effe een fototje :Y
 
Ha Zoran, zie dat mijn lamjes en kuipje goed terecht zijn gekomen. Ziet er goed uit. Begrijp ik goed dat jij een cr 500 upsd vork er nu in hebt zitten?

heb net bij een bmw f650 een domivoorkant en technoflex rallyschokbreker ingebouwd. Paste 1 op 1. dus als jij niets hebt hoeven veranderen past een cr 500 vork bij mij dus ook.

hoeveel veerweg hebben deze, ook 41mm diameter of moet ook de balhoofdplaten van de cr overgezet worden? Voorwiel en rem van de domi 1 op 1 te gebruiken? ben benieuwd, ben hem aan het ombouwen voor amateur rallys. Een usd is dan altijd een welkome aanvulling
 
Ik zag dit topic er maar ook een beetje bij liggen.....

Ik wilde ook even vertellen dat ik ook een NX 650 Dominator heb..

pa126979_511x383.jpg


Dit is hem..

Ben er erg blij mee.. :}


:W
 
ook de bike van zoran leeft nog, alleen met een andere eigenaar })

Het led achterlicht is in de tussentijd al overleden, niks werkt er meer van. Het lijkt een acerbis imitatie achterlicht , merk master?
Komt morgen weer een nieuwe acerbis op

domiledachterlichtik5.jpg


Om in de ratbikestijl te blijven ook de duo voetsteunen er maar afgehaald en nog wat overbodige aanhangsels. De motor loopt wel te arm met een KN filter en deze uitlaat, dus maar eens beginnen met een grotere hoofdsproeier. Weet iemand de originele maat, dan kan ik alvast een groter kopen?

domihalogeenhk4.jpg
 
Laatst bewerkt:
op de harleys zit ook zon beetje dezelfde carb , met dezelfde problemen en oplossingen.
volgens is de main jet maar bepalend voor de laatste 1/8 van de gasstand.
Het grootste bereik wordt bepaald door de naald.
Je kan hem iets hoger plaatsen of plaatselijk afschuren. wil je echt een perfecte afstelling, dan is er wel veel tijd op de rollenbank nodig op deze manier.
Maar de eerste 90% kan je wel zonder doen.
sommigen gooien het hele cv gedelte eruit, lijkt me een beetje teveel gedoe :X

http://www.hotrodsbikeworks.com/tech/0207hrb_hot_cv_carburetors/
CV Carburetor Modifications
 
Laatst bewerkt:
nog wat info gevonden over carbtuning.

de basics van de carburateur:
http://www.zparts.com/zptech/articles/mal_land/ml_sucarb2/images4/SUcarb_111601d.htm

en er zijn er meer die met naalden bezig zijn geweest:
http://www.triumphclub.co.nz/su_carbs.html

Q - I need to modify SU needles, specifically I need to richen the top-end. How do I go about this?
Sounds like you should try raising the jet to lean the low RPM mixture and then sand down the high RPM tip to thinner deminsion. Doesnt really require a lot of precision measuring to closely match two needles. Go ahead and sand the first needle to desired profile. Chuck needle in dremmel tool (on low speed) or in a drill, while the needle is spinning apply pressure with a file to remove metal even fast for rough shaping, then clean up with sandpaper. Metal is removed really slowly with sandpaper so you can precisely "adjust" to the final deminsion. To match the second needle profile to the first, you will need a vernier caliper with adjustment that you can lock in position. To compair the same station on two needles, close the calipers on the station of the reference needle and lock the measurement gap of the calipers. Note the length along the reference needle where the calipers will not slide further toward the base. Then pull the reference needle out of the locked calipers and slide the needle you are trying to modify into the calipers. Slide the needle into the calipers (tip first) untill the taper of the needle contacts the locked caliper gap. Instead of trying to cafefully read the fine graduations of the calipers, just note how far the needle slides into the gap before it stops, the further it slides the thinner the needle is. You can quicky compair diameter fo the station of the two needles just by noting how far they slide into the locked calipers. Ive had good results using this technique- easier to tune this way than sorting through the haystack of needle possibilities and tryting to buy the perfect taper pre-made.
 
de stationair sproeier is standaard 48
de andere weet in zo niet uit m'n hoofd
mischien kun je een ringetje onder de naald leggen zodat hij wat rijker is in de hoge toeren...
Dave's Carb Mods - 4Strokes.com

na dit gelezen te hebbenkom je tot de conclusie dat het simpelweg omhoogstellen van de naald een paardemiddel is.
Over je hele vermogensbereik krijg je meer benzine tov de aangezogen lucht, maar relatief verander je het meeste bij lage gasstanden en het minste bij volgas.
Dat is meestal het omgekerde van wat je wenst.

Hij zal dus wel iets rijker worden bij 3/4-volgas, maar veel rijker bij 0-1/2 gas. Je wilt juist het omgekeerd.

tov de basic SU carb zitten er op de domi carb nog aardig wat extra stelmogelijkheden.
stationair en off-idle zou ik niet veel aan de originele setting veranderen.
slow jet ietsje groter, main jet 10 punten groter, en dan met het naaldprofiel en een uitlaatgastester gaan pielen lijkt mij de beste aanpak.

Als ik hier nu ook nog genoeg tijd voor zou hebben... :N
 
sproeiersnx650dx5.jpg


dit zat erin, 48 slow jet, 162 main jet.

dit zijn al niet de kleinste, eerst maar eens de main jet wat vergroten en kijken wat hij doet. Ondertussen zit er weer een nieuw contactslot in en zijn olie en filters vervangen :9
 
Oftewel gewoon de beschrijvingen op PDF formaat van de fabrikant van je carburateur downloaden.
Keihin heeft bijvoorbeeld duidelijke beschrijvingen hoe af te stellen en waar op te letten.
Het is een tijdrovend preciezi (moeilijk woord) klusje maar lukt zeker.

Voor onderdelen kun je ook eens kijken bij www.sudco.com die hebben beina al het mogelijke op postorder en heeeeeeeel wat goedkoper als bij de lokale motorboer.
 
grotere sproeier 170 gaat nog een tijd duren, bestellen etc.
daarom maar ff zelf maatje wat groter gemaakt.
Op het punt waar de main jet op de naald blijft steken is het verloop 0.07 mm in diameter per 2 mm opschuiven, dus 0.035mm per mm
Main jet uitgescuurd tot hij 1.6 mm verder op e naald kon worden geschoven.
Dit komt overeen met 1.6X 0.035=ongeveer 0.06 mm.
Gat in de main jet dus 0.06 mm groter geworden. Van maat 162 naar maat 168.
nx650naaldjetqn2.jpg

nx650jetverschuivengx8.jpg


de idle jet van 2.75 naar 2 slagen open. hiermee ging het stationair toerental naar 2000 tpm, en deze met aanslag gasschuif weer naar ongeveer 1200 teruggebracht.
Hij loopt nu best aardig. van stationair kan je in 1 keer je gas opentrekken zonder dat hij zich verslikt. BIj snel gas terugdraaien na volgas optrekken af en toe een knalletje in de uitlaat. Alleen bij volgas tot 7000 tpm verslikt hij zich precies bij 6500 tpm.
Geen idee waar dit door komt :?

verder nog een paar kleine knippertjes aan remlicht gehangen, want dat led achterlicht stelt niet veel voor.

nx650remlichtyl8.jpg
 
Nee, ik heb de speurtocht naar een mobiele CO meter gestaakt.

Het is echter nogsteeds het ideale, onder het rijden de ontbranding kunnen meten zodat je al die rollerbanken niet meer nodig hebt, alleen als je noukeurige waarden wilt dan loopt dat nogal in de papieren.

Oftewel ik ben op advies van een collega eens bij Adri Spierings wezen praten en dat was een hele verademing.
Oftewel een standaard Dyno kitje inbouwen kan elke dombo met een rollerbank.
Echter tunen en afstellen van een eigenbouwfiets daar komt een hoop kennis-inzicht en ervaring bij kijken.
Oftewel na een kort gesprek en een testrun had ik voor een aantal weken aan huiswerk, en warempel hij rijd stukke beter en dat ookal heb ik met een los gaas filter en een open uitlaat nu een kleinerre hoofdsproeier als standaard (CO veel rijker en stationair groter).
Oftewel dat minimaal 20% groter op de hoofdsproeier is lange niet altijd zo (ookal word daar altijd zo op gedramt).
 
nou ja, ik koop wel een simpele lambda sensor die ik in de uitlaat las met een multimetertje of wat ledjes eraan, want bougies gaan lezen zie ik niet zo zitten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan