Het onverharde Alpen-passen topic

Klopt! Ligt erg fraai, winkeltje, koffie, ijs, bier en eten. Motor (en auto) mag echter niet bij de tent. Ik heb gekozen voor Delmonte vanwege mijn route morgen. Er zijn niet veel alternatieven qua wegen in dit gebied. De witte wegen op de Michelin kaart hebben allemaal fietspad afmetingen!! En slecht wegdek, gaaf. Gelukkig verboden voor campers.
Foto' van lou dahu vanmorgen:
Bekijk bijlage 1915017
Nu in coleman tentje en bliksem!

Op die camping heb ik ook een keer gestaan een aantal jaren geleden, inderdaad een leuk plekje. Sterkte met het onweer ⛈️ :/
 
Dag allemaal. tussen 3 en 10 sept een tripje naar de alpen gepland om wat onverharde passen te ontdekken.
We hebben een hotel geboekt in Bardonecchia en hebben daar 3 volledige dagen om te rijden.

Dag 1 (dinsdag) staan de Finestre, Assietta etc op de planning om "warm te draaien", en dan 's middags de Sommeiller op en af, en indien er nog tijd is de Jaffrau op en af vanaf de westkant (daar ligt ons hotel aan de route).
Dag 2 (woensdag) was het plan om frankrijk in te rijden voor een wat grotere ronde met de route Orelle - val Thorens, Solude en evt. Alpe d'Huez.
Dag 3 (donderdag) een zuidelijk lus naar de Parpaillon (via Grande Alpes).

Hebben jullie tips om het maximale uit het tripje te halen? We komen niet zuidelijk genoeg voor de LGKD, Tenda, etc.
Is het b.v. een beter idee om Huez en Solude te laten schieten en juist Cormet d'areches op te zoeken vanuit Orelle / Val Thorens?

Moet ik bv nog rekening houden met sluiten van bepaalde passen op bepaalde dagen in de week?

Hoor het graag van de ervaringsdeskundigen!

We rijden trouwens KTM 1190R en Norden 901, beide op nopjes, dus de berijders zijn de beperkende factor :+
 
Parpaillon is een uitdagende, zeker als je vanuit Frankrijk omhoog gaat, maar wel ontzettend gaaf om door het water door de tunnel te rijden.
Wij hebben hem een aantal jaren geleden andersom gedaan met een Fazer 1000, Z750 en ZR7 op gewone wegbanden😳.
Vanuit Italië heb je eerst grotendeels asfalt, en een paar km steenslag, dus dat leek wel mee te gaan vallen ......... .
Blijft wel een mooie herinnering, door de tunnel met een vaartje door het water wat aan beide zijden tegen de wand op klettert.
Ook fantastische uitzichten bij de tunnel.

Dus zeker doen.
Finestre hebben we met dezelfde motoren gedaan, ook heel mooi en maar minder enerverend dan de Parpaillon.;)
 
Parpaillon is een uitdagende, zeker als je vanuit Frankrijk omhoog gaat, maar wel ontzettend gaaf om door het water door de tunnel te rijden.
Wij hebben hem een aantal jaren geleden andersom gedaan met een Fazer 1000, Z750 en ZR7 op gewone wegbanden😳.
Vanuit Italië heb je eerst grotendeels asfalt, en een paar km steenslag, dus dat leek wel mee te gaan vallen ......... .
Blijft wel een mooie herinnering, door de tunnel met een vaartje door het water wat aan beide zijden tegen de wand op klettert.
Ook fantastische uitzichten bij de tunnel.

Dus zeker doen.
Finestre hebben we met dezelfde motoren gedaan, ook heel mooi en maar minder enerverend dan de Parpaillon.;)
Denk dat je in de war bent met een andere, de Parpaillon loopt niet naar Italië
 
Dag allemaal. tussen 3 en 10 sept een tripje naar de alpen gepland om wat onverharde passen te ontdekken.
We hebben een hotel geboekt in Bardonecchia en hebben daar 3 volledige dagen om te rijden.

Dag 1 (dinsdag) staan de Finestre, Assietta etc op de planning om "warm te draaien", en dan 's middags de Sommeiller op en af, en indien er nog tijd is de Jaffrau op en af vanaf de westkant (daar ligt ons hotel aan de route).
Dag 2 (woensdag) was het plan om frankrijk in te rijden voor een wat grotere ronde met de route Orelle - val Thorens, Solude en evt. Alpe d'Huez.
Dag 3 (donderdag) een zuidelijk lus naar de Parpaillon (via Grande Alpes).

Hebben jullie tips om het maximale uit het tripje te halen? We komen niet zuidelijk genoeg voor de LGKD, Tenda, etc.
Is het b.v. een beter idee om Huez en Solude te laten schieten en juist Cormet d'areches op te zoeken vanuit Orelle / Val Thorens?

Moet ik bv nog rekening houden met sluiten van bepaalde passen op bepaalde dagen in de week?

Hoor het graag van de ervaringsdeskundigen!

We rijden trouwens KTM 1190R en Norden 901, beide op nopjes, dus de berijders zijn de beperkende factor :+
Mocht je nog tijd over hebben zou je de Mulattiera nog kunnen doen. Loopt vanuit Bardonecchia omhoog, is wel doodlopend dus je moet weer terug, maar is een leuk ritje. Niet zo gek lang, en omdat het doodloopt komt er bijna niemand. Het laatste stuk is meestal wel wat slechter dan bv de Sommeiller
 
Vergeet Alp d'huez. Rij dit, heel veel onverhard, erg fraai, hoog en legaal (3jaren geleden gereden). Veel stof. Is ca 15km ten oosten v Alp d'huez. (Misschien bedoel je dit ook hoor). Ik vraag mij af of Orelle nog wel open is. Check de Duitse sites: daar zit de kennis, dwz, ze schrijven alles op. (Ordnung!).
Screenshot_20230819_161300_Samsung capture.jpg

Op viamichelin.com zie je dit gebied erg goed, of kijk in de analoge Michelin kaarten.
 
Kom maar op met een mooie reisverslag, eind ‘70 de Parpaillon gereden:

Ps. Komt nooit meer voor ons in het echt terug….maar lees maar al te graag jullie avonturen…. :}

IMG_1732.jpeg
 
Bedankt voor de tip! Deze had ik nog niet op het oog. Orelle - Val Thorens ligt iets noordelijker.
 
Enne de Parpaillon ook a d zuidkant rijden horen, anders telt het niet. Noordkant is gravel a la tennisbaan zeg maar. A walk in the park.
Inderdaad, ik heb hem van de week gereden.
Vanuit het zuiden omhoog, met wat beleid goed te doen.
Tig jaar terug reed ik hem ook al meer de Vespa omhoog via die zelfde Zuidelijke zijde.

Maar de Noord zijde is bijna geasfalteerd.
Daar kwam een Honda Shadow omhoog, een witte koelkast Hymer camper (okay 4x4 maar dan nog) wielrenners, busjes, clio's en vanalles meer.
De tunnel stond op wat kleine plassen na droog.
20230816_105022.jpg
 
Toen ik 'm reed vond ik de noordkant veel lastiger, ivm geulen en grote keien... zuidkant was toen wel smaller maar beter berijdbaar. Maar dat is alweer wat jaren geleden.
 
Bedankt voor al jullie tips. Afgelopen dagen verschillende passen gereden, maar minder dan gepland. Stiekem deden we er veel langer over dan ik had verwacht, en darnaast vonden we het ook behoorlijk inspannend. Dus finestre en assieta gereden op 1 dag, dat duurde van 11 of 15u. Was behoorlijk mistig onder de 2000m.
Daarna dag grotendeels verhard (heel mooi door frankrijk) en een klein gravel colletje.
Vandaag de Parpaillon gereden (en een boel verharde collen). Zuidkant vonden wij behoorlijk heftig. Veel losse stenen.
Al met al nu al een super weekje. Morgen via de bergen noordwaarts en dan zaterdag naar huis.
 

Bijlagen

  • IMG-20230907-WA0030.jpg
    IMG-20230907-WA0030.jpg
    674,8 KB · Weergaven: 2
  • IMG-20230907-WA0022.jpg
    IMG-20230907-WA0022.jpg
    158,8 KB · Weergaven: 2
  • 20230907_144613.jpg
    20230907_144613.jpg
    473,9 KB · Weergaven: 3
  • 20230906_152919.jpg
    20230906_152919.jpg
    511,7 KB · Weergaven: 2
  • 20230905_135328.jpg
    20230905_135328.jpg
    343,1 KB · Weergaven: 2
Alvast een bump voor het seizoen begint. Ik heb veel gelezen en het lijkt erop dat de meeste/alle onverharde passen op de Italiaans-Franse grens liggen. Ik zit zelf deze zomer in Sölden en zie op de Oostenrijks-Italiaanse grens eigenlijk niks liggen. Wat is daar de reden van? En liggen er in die regio in noord Italië wel ergens mogelijkheden om onverhard routes te rijden?

Ik kom er al vooral om te mountainbiken maar we zitten eraan te denken om dit jaar de motoren ook mee te nemen omdat er sowieso verhard al meer dan genoeg te rijden is :]
 
Nu zit ik zelf ook te denken om eens wat onverharde passen te doen. Maar ik rijd met een KTM 1290SAS, dus geen spaakwielen en eigenlijk wegbanden (Pirelli Scorpion Trial II) . Zodoende, en ook door het gebrek aan ervaring, zou ik slechts de zeer makkelijk doenbare passen willen doen. Heeft iemand tips, of nog beter wat GPS-bestanden of links daarnaartoe? Alvast dank.
 
Hoe makkelijk de passen zijn dat hangt af van de hoeveelheid regen die gevallen is ;)

Dit was op wegbanden en ik was nog nooit eerder offroad gegaan... Vriend van me red iets voor me met 3 weken zijn rijbewijs en een wegband die de dag erna vervangen werd omdat deze op de slijtnok zat.

3A409r8.jpg


Ook de Parpaillon was op gewone wegbanden met een volbeladen V-Strom 1000 gewoon goed te doen... op 1 bochtje na waar wat modder lag.

tvneKza.jpg


Volgend mij was dit de Finestre... hier geld hetzelfde voor.

27W9cQh.jpg


Oftewel puur afhankelijk van de omstandigheden en doe gewoon alles met beleid.
 
Je kan met de meeste motoren / banden véél meer dan men tegenwoordig mogelijk acht. Veel mensen lijken te denken dat je minstens een dikke GS van 30k nodig hebt om op zondagmiddag een bospaadje te kunnen rijden.

Dat hoeft dus niet.
Veel hangt af van je eigen rijvaardigheid.
Het is wel zo dat het met de ene motor / band veel makkelijker is dan met de andere.

Zelf ben ik pas een paar jaar geleden voor het eerst naast het asfalt gaan rijden en dat vind ik met mijn NX250 véél makkelijker dan met mijn KTM990 Adventure ...
 
Ik vind de Assietta (Let op, niet alle dagen vd week open voor gemotoriseerd verkeer) en de Finistre de makkelijkste tot heden. En dat is gelijk ook mooi lang traject !!!.
Inderdaad gaat prima hoor op wegmotor. Op een cb500 heb ik de LigurischeGrenz-kammstrasse (lgks) en de Parpaillon gereden. (Droog weer anders zou ik niet gaan). Gaat prima en misschien, althans ik, wat langzamer. Ik rij de passen s-morgens vroeg, dan rij je daar alleen.
Je moet geluk hebben met het weer: wel eens in Briancon gestaan en we zien hele donkere regenwolken boven Italie: jammer dan, dit jaar dan maar geen Assietta. Check ook youtube, er staan honderden filmpjes van alle passen op.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan