Het onverharde Alpen-passen topic

'Het onverharde Alpenplassen topic' > 'Het onverharde Alpen-passen topic'
 
De bedoeling is om met een XT500 te gaan met een Desert achterband en ook noppen voor. Maar ik doe het rustig aan geen onnodige risico's.
Hoe zijn de Deserts op het asfalt?
Ik had vorig jaar een setje T63's op een KLR600 gemonteerd en die waren voor daar ideaal! Goed gevoel off-road en op asfalt ook verrassend goed. Je moet er alleen niet mee in het mulle Nederlandse zand gaan, dat is niet grappig. :/
Afgelopen zomer had ik een setje Heidenau's gemonteerd, de K74 en K69. Dit was geen succes...... On-road totaal geen controle over de voorkant en off-road kon de achterband niet verdragen. Grip zat, maar de noppen scheuren compleet af. :N
 
Ik ben samen met een paar mede-forummers in het gebied rondom Bardonecchia geweest en heb nu ongeveer 90% van alle beschreven passen wel gezien. Het boekje van MDMot is daarvoor een uitkomst, samen met de Denzel en eventueel echte kaarten als backup, aangezien afwijken van de routes ook wel eens leuk is ;)

De camping om te bezoeken is camping Gran Bosco in Salbertrand. De off-road camping bij uitstek waar het soms meer op een paddock lijkt, dan een brave camping. Verassend goed sanitair is aanwezig en er is een eenvoudig restaurantje/bar. De eigenaar heeft zelf een KTM in de schuur staan en heeft altijd wel een tip, of raad als je hulp nodig hebt.
Er is veel geschiedenis in de buurt te bezoeken, mocht je een keer geen zin hebben, of moeten wachten op onderdelen ofzo.

full


Een paar kiekjes van de Passo della Mulattiera

full


full
 
Ik ben samen met een paar mede-forummers in het gebied rondom Bardonecchia geweest en heb nu ongeveer 90% van alle beschreven passen wel gezien. Het boekje van MDMot is daarvoor een uitkomst, samen met de Denzel en eventueel echte kaarten als backup, aangezien afwijken van de routes ook wel eens leuk is ;)

De camping om te bezoeken is camping Gran Bosco in Salbertrand. De off-road camping bij uitstek waar het soms meer op een paddock lijkt, dan een brave camping. Verassend goed sanitair is aanwezig en er is een eenvoudig restaurantje/bar. De eigenaar heeft zelf een KTM in de schuur staan en heeft altijd wel een tip, of raad als je hulp nodig hebt.
Er is veel geschiedenis in de buurt te bezoeken, mocht je een keer geen zin hebben, of moeten wachten op onderdelen ofzo.

[afbeelding]

Een paar kiekjes van de Passo della Mulattiera

[afbeelding]

[afbeelding]

Waar zijn de onderste 2 foto's gemaakt ?
 
Hoe zijn de Deserts op het asfalt?
Nog nooit zelf mee gereden maar op asfalt en zeker bij regen hebben ze weinig grip dat wordt nog interessant want ik heb een achterband en die is iets van 7 jaar oud. In het terrein schijnen ze goed te zijn zowel in t zand als op rotsachtige bodem.
Ik had vorig jaar een setje T63's op een KLR600 gemonteerd en die waren voor daar ideaal! Goed gevoel off-road en op asfalt ook verrassend goed.
Dat is ook mijn ervaring in diepe modder zijn ze ook minder. Maar voor gecombineerd gebruik asfalt en rotsachtige bodem zijn ze erg goed.
Je moet er alleen niet mee in het mulle Nederlandse zand gaan, dat is niet grappig. :/
Afgelopen zomer had ik een setje Heidenau's gemonteerd, de K74 en K69. Dit was geen succes...... On-road totaal geen controle over de voorkant en off-road kon de achterband niet verdragen. Grip zat, maar de noppen scheuren compleet af. :N
Dat is minder zijn ook crossbanden denk ik ?
 
De campings in Bardonecchia vond ik er vanaf de weg niet best uit zien. Alles stond dicht op elkaar gepakt, niet echt mijn stijl.
We stonden apart op een soort parkeerterrein
Fontcouverte in Nevache is een mooie camping maar daar kan je in het hoogseizoen zonder reservering waarschijnlijk niet terecht. Stond afgelopen jaar compleet vol. Hij ligt ook wel een aardig eind buiten het "centrum" van Nevache, kwartier rijden ongeveer. Je hebt ook nog Municipal de la Lame in Nevache, ligt centraler en is groter. Hier heb ik gestaan, prima camping, maar niet bijzonder. Loopafstand van winkel en pizzeria. Goede uitvalsbasis voor de regio Bardonecchia.
Moet je deze ook reserveren ?
Saint-Paul-sur-Ubaye heeft een prima camping als uitvalsbasis voor de Parpaillon. Ook in Embrun heb je de nodige campings maar die regio is veel drukker.

Dat is een stuk lager op de
kaart, ook een goede plek voor vertrek naar de lgks ?
 
Laatst bewerkt:
Dat is minder zijn ook crossbanden denk ik ?
Yep! Voor harde ondergrond zeiden ze..... :X
Volgende keer gaan er weer T63's er onder, ook omdat ik met een 17" achterwiel zit en daardoor een zeer beperkte keuze heb.

Die foto's zijn gemaakt op de Passo della Mulattiera. Schuin boven Beaulard, net ten zuiden van Bardonecchia.
 
De campings in Bardonecchia vond ik er vanaf de weg niet best uit zien. Alles stond dicht op elkaar gepakt, niet echt mijn stijl.
Dat zijn de vaste plekken voor de Italianen. Ik ben er nu 4x geweest en de plekken voor de offroaders zijn prima.
 
We stonden apart op een soort parkeerterreinMoet je deze ook reserveren ?Dat is een stuk lager op de
kaart, ook een goede plek voor vertrek naar de lgks ?

Ik heb niet gereserveerd en het was midden in het hoogseizoen. Was verder geen bijzondere camping, maar voor een paar nachten prima.

Voor de LGKS is St. Paul s. Ubaye net iets te ver wat mij betreft. Het kan natuurlijk, maar aangezien je met de LGKS wel een paar uurtjes bezig bent is dat wel een beetje uit de buurt. Wel perfect voor de Parpaillon.

Voor de LGKS heb ik op een camping in Tende gestaan, op een kilometer of 10 vanaf de voet van de Tendapas en dus de LGKS. Ook prima camping, niet bijzonder maar voor mij goed genoeg. Op loopafstand van het dorpje met restaurants en winkels.
 
Dat zijn de vaste plekken voor de Italianen. Ik ben er nu 4x geweest en de plekken voor de offroaders zijn prima.

Ik ben niet verder gekomen dan kijken vanaf de weg... Scheelt ook dat dit direct na de Stella Alpina was, en dus overal stervensdruk. De 2 tankstations in Bardonecchia hadden alleen nog diesel, alle benzine was op, ze hadden het niet vaak zo druk meegemaakt.
 
Ik heb niet gereserveerd en het was midden in het hoogseizoen. Was verder geen bijzondere camping, maar voor een paar nachten prima.

Voor de LGKS is St. Paul s. Ubaye net iets te ver wat mij betreft. Het kan natuurlijk, maar aangezien je met de LGKS wel een paar uurtjes bezig bent is dat wel een beetje uit de buurt. Wel perfect voor de Parpaillon.

Voor de LGKS heb ik op een camping in Tende gestaan, op een kilometer of 10 vanaf de voet van de Tendapas en dus de LGKS. Ook prima camping, niet bijzonder maar voor mij goed genoeg. Op loopafstand van het dorpje met restaurants en winkels.
Goeie info. ;) Mijn plan is om op campings te gaan staan voor de was/electra/douche ed en als het kan ergens in de bergen op een pas vrij te kamperen is daar een beetje mogelijkheid toe ?
 
Yep! Voor harde ondergrond zeiden ze..... :X
Volgende keer gaan er weer T63's er onder, ook omdat ik met een 17" achterwiel zit en daardoor een zeer beperkte keuze heb.
Pirelli MT21 is ook nog een mogelijkheid heb nu de voorband en die doet het ook goed op asfalt
Die foto's zijn gemaakt op de Passo della Mulattiera. Schuin boven Beaulard, net ten zuiden van Bardonecchia.
:9~
 
Goeie info. ;) Mijn plan is om op campings te gaan staan voor de was/electra/douche ed en als het kan ergens in de bergen op een pas vrij te kamperen is daar een beetje mogelijkheid toe ?

Ik heb er een aantal zien wildkamperen bij het Fort Central aan het begin van de LGKS, mooie locatie! Verder rij je op de meeste van de onverharde wegen en passen redelijk ver verwijderd van de bewoonde wereld, dus ik denk niet dat je iemand tot last bent daar.
 
Nog maar eentje dan:
Wat een klote berg. Je had nog mazzel dat het droog was, anders was je waarschijnlijk niet rondgekomen.
Begin oktober met 5 anderen een allroad tripje gemaakt door de Alpen. Dit jaar zaten er maar drie onverharde passen in, komend jaar wordt het doel om vooral onverhard te rijden.
Uitdaging was met name natte onverharde passen met een maximaal €500,- kostende brommer. De modderige stukken waren spekglad, zelfs met noppen heb je niet veel te vertellen, zonder noppen niks. Was wel een te gek weekje.

 
De tunnel van de Jaffrau is officieel nu gesloten maar men heft het erover dat hij in 2016 weer open gaat. Er liggen aan beide kanten een aarden/steenhoop voor en een slagboom. De slagboom aan de oost zijde is weggetrokken en aan de westzijde si hij er nog. Met een beetje inzet kan je ;langs deze slagboom komen. over de heuvels aan beide zijden is ook mogelijk. er is niet echt iets noemenswaardigs ingestort en ik ben er in Augustus door gereden.

Groet frank
 
De tunnel van de Jaffrau is officieel nu gesloten maar men heft het erover dat hij in 2016 weer open gaat. Er liggen aan beide kanten een aarden/steenhoop voor en een slagboom. De slagboom aan de oost zijde is weggetrokken en aan de westzijde si hij er nog. Met een beetje inzet kan je ;langs deze slagboom komen. over de heuvels aan beide zijden is ook mogelijk. er is niet echt iets noemenswaardigs ingestort en ik ben er in Augustus door gereden.

Groet frank

Zie mijn foto op de vorige pagina voor een foto van de kant van Salbertrand. Op zich is er met een motor wel overheen te komen, maar aangezien ik daar alleen was en geen idee had wat ik eventueel in of na de tunnel zou tegenkomen heb ik de gok niet genomen. Wel even getwijfeld maar uiteindelijk toch maar niet gedaan.

Zou wel mooi zijn als hij weer open zou gaan!
 
Offfffffff.....................je zoekt een andere tunneltje............

.

Denzel-Verlag, Alpenstraßen, Alpenpässe, Motorrad-Touren, Wanderwege


Op zich gaat het niet zo zeer om de tunnel, maar de gesloten tunnel zorgt er nu voor dat je verplicht bent een rondje te rijden en op dezelfde plek weer uit te komen. Bij een geopende tunnel kan je er een doorgaande route van maken om door te steken naar de Finestre/Assietta of aan de andere kant naar de Sommeiller.
 
Oja is ook gaaf.............
full









Op zich gaat het niet zo zeer om de tunnel, maar de gesloten tunnel zorgt er nu voor dat je verplicht bent een rondje te rijden en op dezelfde plek weer uit te komen. Bij een geopende tunnel kan je er een doorgaande route van maken om door te steken naar de Finestre/Assietta of aan de andere kant naar de Sommeiller.
 
Terug
Bovenaan Onderaan