Het onverharde Alpen-passen topic

4strokerules

MF veteraan
30 nov 2001
22.260
4.177
Waar ter wereld ik ook kwam.
Vooral bedoeld voor onverharde plassen maar als er verharde plassen zijn in de buurt dan mogen die ook genoemd worden.
Dus filmpjes foto"s tips afsluitingen enz zijn welkom. ;)

Het naslagwerk waar werkelijk alles instaat de Denzel
Denzel-Verlag, Alpenstraßen, Alpenpässe, Motorrad-Touren, Wanderwege

Goede kaarten vh gebied.

bol.com | Motorrad Powerkarten Alpen Und Gardasee 1 : 250 000. Powerbox | 9783937418230 | Boeken

Banden geschikt voor het onverharde er zijn er meer natuurlijk en afhankelijk vd motor/berijder/pas kan het ook met wegbanden.
Een klein overzicht.
Endurowandern mit Zelt und Schlafsack in Skandinavien

Links

Alpenpässe, Schotterpisten und andere Ziele (nicht nur) für Motorradfahrer - Alpen-Motorrad-Guide
http://users.skynet.be/bigmikebelgium/ (Indexpagina)
Piemonte - Italie voorjaar 2006?- Allroadmaniacs

Monte Jafferau
Alpen Archives - Friedberts Motorradtouren


 
Laatst bewerkt:
Filmpje Parpaillon, diepe plassen in de onverharde tunnel bovenaan de onverharde pas.


Filmpje van de Finestre, ook een onverhard pas, maar lekker weer dus geen plassen.


De Col du Solude, ook geen plassen maar wel een heel erg leuk stuk onverhard op deze pas.

 
Oh en niet te vergeten een kiekje op de Combe de Rosael. GPS gaf hier 2999 meter aan, de top ligt net een meter of 5 hoger.

full
 
Ik ben pas sinds kort begonnen wat op YT te zetten, dus een grote online verzameling heb ik nog niet. Wel een hoop op de harde schijf.

Jafferau (omhoog via de kant van de skipiste)
Kleine tip, de opgang naar de Jafferau is sinds vorig jaar vanaf Salbertrand is afgesloten. De tunnel is(vermoedelijk permanent) versperd. Kom je ook echt niet langs. Alleen nog via Bardonecchia bereikbaar via de skipiste of via de andere kant. Nog niet opgenomen in de Denzel nr.25.

Finestre

Parpaillon (met plassen :+ )

Verder heb ik nog gereden de Sommeiller, Assietta, Valbelle, Tendapas, LGKS, Baisse Perefique, Cormet D'Areches. Col de Moutieres, en ik vergeet er vast wel een paar. Beetje spelen rondom de skiliften is ook altijd wel leuk, Les Arcs, La Rosiere, Risoul, genoeg onverhard te vinden.

Plaatjes:

LGKS:
DSC03569_zpsn31jp8fx.jpg


DSC03571_zpsreyowbpk.jpg


Finestre:
DSC03478_zpscrwvsbhi.jpg


Parpaillon:
DSC03513_zpsfbpduk6m.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben pas sinds kort begonnen wat op YT te zetten, dus een grote online verzameling heb ik nog niet. Wel een hoop op de harde schijf.

Jafferau (omhoog via de kant van de skipiste)
Kleine tip, de opgang naar de Jafferau is sinds vorig jaar vanaf Salbertrand is afgesloten. De tunnel is(vermoedelijk permanent) versperd. Kom je ook echt niet langs. Alleen nog via Bardonecchia bereikbaar via de skipiste of via de andere kant. Nog niet opgenomen in de Denzel nr.25.
Dat zijn de tips is de toegang via de ski piste legaal ?
Tunnel schijnt ingestort te zijn ?
Finestre

Parpaillon (met plassen :+ )

Verder heb ik nog gereden de Sommeiller, Assietta, Valbelle, Tendapas, LGKS, Baisse Perefique, Cormet D'Areches. Col de Moutieres, en ik vergeet er vast wel een paar. Beetje spelen rondom de skiliften is ook altijd wel leuk, Les Arcs, La Rosiere, Risoul, genoeg onverhard te vinden.

Plaatjes:

LGKS:
[afbeelding]

[afbeelding]

Finestre:
[afbeelding]

Parpaillon:
[afbeelding]

Mooi. ;)
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn de tips is de toegang via de ski piste legaal ?
Tunnel schijnt ingestort te zijn ?Mooi. ;)

Tunnel is aan beide kanten geblokkeerd middels rotsen, waarschijnlijk omdat hij ergens in het midden is ingestort of op instorten staat.

DSC03459_zpsf3wcrwnt.jpg


Je kunt omhoog via de skipiste (Westhelling= kort en steil), of via de andere kant van de berg (Oosthelling =lang en minder steil). Beide wegen beginnen bij Hotel Jafferau (kan je vinden op maps. De lange kant(oost) begint net voor het hotel, de weg over de piste begint net voorbij het hotel. Je kunt dus een rondje maken en je komt dan op nagenoeg dezelfde plek weer uit. Volgens mij is de skipiste ook gewoon legaal, ik kan me niet herinneren dat ik borden gezien heb.

Ik zou persoonlijk adviseren om niet via de piste kant af te dalen, in ieder geval niet met een zware allroad. Mijn filmpje geeft een beetje een vertekend beeld wat betreft hellingshoek, maar ik vond het echt flink steil. Stijgen via die kant kan wel, mits je de goede banden hebt. Ik las ergens in een boekje dat er stukken van 30% tussen zitten, dus dat is best pittig. De andere kant is goed te doen.
 
In Bardonecchia heb ik 100 jaar terug op camping Bokki http://bokki.it/eng/index.html
gestaan, bij de camping zit een restaurant. Bardonecchia ligt gunstig om een aantal passen te rijden er is ook een ( of meerdere ) benzinepomp(en)
Nevache is een andere centraal gelegen dorp met een camping Camping - Fontcouverte Névache Briançon Hautes-Alpes - Camping de Fontcouverte

De campings in Bardonecchia vond ik er vanaf de weg niet best uit zien. Alles stond dicht op elkaar gepakt, niet echt mijn stijl.

Fontcouverte in Nevache is een mooie camping maar daar kan je in het hoogseizoen zonder reservering waarschijnlijk niet terecht. Stond afgelopen jaar compleet vol. Hij ligt ook wel een aardig eind buiten het "centrum" van Nevache, kwartier rijden ongeveer. Je hebt ook nog Municipal de la Lame in Nevache, ligt centraler en is groter. Hier heb ik gestaan, prima camping, maar niet bijzonder. Loopafstand van winkel en pizzeria. Goede uitvalsbasis voor de regio Bardonecchia.

Saint-Paul-sur-Ubaye heeft een prima camping als uitvalsbasis voor de Parpaillon. Ook in Embrun heb je de nodige campings maar die regio is veel drukker.
 
slaapzakken , gps en boeken routes etc etc.
Vertel eens wat zijn de plannen ?
Mooi topic overigens hoor :)

Er zou voor de fijngevoeligen een NSFW waarschuwing op mogen zitten Not Suited For Winter ;)
 
Laatst bewerkt:
Tunnel is aan beide kanten geblokkeerd middels rotsen, waarschijnlijk omdat hij ergens in het midden is ingestort of op instorten staat.

[afbeelding]

Je kunt omhoog via de skipiste (Westhelling= kort en steil), of via de andere kant van de berg (Oosthelling =lang en minder steil). Beide wegen beginnen bij Hotel Jafferau (kan je vinden op maps. De lange kant(oost) begint net voor het hotel, de weg over de piste begint net voorbij het hotel. Je kunt dus een rondje maken en je komt dan op nagenoeg dezelfde plek weer uit. Volgens mij is de skipiste ook gewoon legaal, ik kan me niet herinneren dat ik borden gezien heb.

Ik zou persoonlijk adviseren om niet via de piste kant af te dalen, in ieder geval niet met een zware allroad.
De bedoeling is om met een XT500 te gaan met een Desert achterband en ook noppen voor. Maar ik doe het rustig aan geen onnodige risico's.
Mijn filmpje geeft een beetje een vertekend beeld wat betreft hellingshoek, maar ik vond het echt flink steil. Stijgen via die kant kan wel, mits je de goede banden hebt. Ik las ergens in een boekje dat er stukken van 30% tussen zitten, dus dat is best pittig. De andere kant is goed te doen.
 
Super gaaf op de XT500, daarmee zou ik ook nog wel eens die kant op willen. Maar als die van jou dezelfde remkwaliteiten heeft als die van mij dan zou ik die afdaling van de piste niet nemen :+
 
Remmen is angst ;)
Zou het doen.
Ik heb nu al 2 jaar die kut XT in half afgebouwde staat staan, dus als die xt500 rijd, zou ik van harte aanraden... Doen ;)

De bedoeling is om 1 maand in Fr en Italie onverharde passen te gaan rijden.

Kan sowieso geen slechte punten vinden in bovenstaande reactie...
Frankrijk +1 Italie + 3 Onverhard + 5 en passen + 5 riujden met een XT500 + 10

Het enige wat je fout kan doen is achteraf geen topic er over maken zonder foto's ;)

:)
 
Remmen is angst ;)
Zou het doen.
Ik heb nu al 2 jaar die kut XT in half afgebouwde staat staan, dus als die xt500 rijd, zou ik van harte aanraden... Doen ;)Kan sowieso geen slechte punten vinden in bovenstaande reactie...
Frankrijk +1 Italie + 3 Onverhard + 5 en passen + 5 riujden met een XT500 + 10

Het enige wat je fout kan doen is achteraf geen topic er over maken zonder foto's ;)

:)

Je vergeet het plassen. :9
 
Remmen is angst ;)
Zou het doen.
Ik heb nu al 2 jaar die kut XT in half afgebouwde staat staan, dus als die xt500 rijd, zou ik van harte aanraden... Doen ;)
Hij rijdt nog niet heb wel een andere XT die rijdt maar daar kan vanwege het lichte frame bijna geen bagage op.
Kan sowieso geen slechte punten vinden in bovenstaande reactie...
Frankrijk +1 Italie + 3 Onverhard + 5 en passen + 5 riujden met een XT500 + 10

Het enige wat je fout kan doen is achteraf geen topic er over maken zonder foto's ;)

:)

Die komen hopelijk hier.
 
Gaaf met zware wegmotor en wegbanden !

Hoho een V-Strom 1000 is niet zo zwaar ;) En die wegbanden.. die van mijn reisgenoot was dermate kaal dat we de dag erna er een nieuw onder hebben laten leggen... Ik reed hier nog met een halve koppelingshendel en een schuinstaand stepje van een ongelukje een paar dagen eerder.
Niet op alle punten was ik even happy, had nog bijna geen offroad ervaring en als het dan plots wel heel erg stijl naar beneden gaat over wat normaal een rode piste is waar ik 's winters mete en bloedgang vanaf ga op mijn snowboard....

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan