Het onverharde Alpen-passen topic

Bekijk bijlage 1412619

Twee weken geleden op de Parpaillon

En misschien nog iemand die zich hierin herkend? :

Bekijk bijlage 1412620

Ook op de Parpaillon, waren NL'ers
1977 op dezelfde pas, we mochten een landrover lenen want het leek ons beter dan op een XS750 en GS750...

2C43AC67-C26D-4F25-ACDE-61C7DC40174B.jpeg

7862B502-09CE-432E-ACBC-7AA4CEF046C7.jpeg
 
Goedenavond!

Ik ga aankomende vrijdag voor 9 dagen naar de Franse en Italiaanse Alpen, en ik twijfel om wat onverharde wegen mee te pakken.
Ik rij een Triumph Tiger 800 XC met Continental ContiTrailAttack 3 banden, met de motor is niks mis mee, maar de banden zijn niet gemaakt voor het (flinke) offroad werk.

De passen die mij interessant lijken:
  • Colle Lauson
  • Colle delle Finestre
  • Col du Parpaillon
Hierbij mijn route, zou iets aangepast worden mocht ik ervoor kiezen geen offroad wegen te kiezen.
 
Finestre kan je sowieso doen, dat is eigenlijk gewoon een asfaltweg waar ze het asfalt vergeten zijn. Die is zeker prima te rijden. Parpaillon eigenlijk ook wel, alleen in de tunnel kan wat modder liggen maar de ondergrond is hard dus dat zou geen problemen op moeten leveren.
 
Dunta: ik ga as maandag op de cb500 ( ik heb pech met mijn Africatwin). Mijn doel is Tende en omgeving. Maar de Parpaillon probeer ik ook! (Alleen bij droge weersomstandigheden natuurlijk...).
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben eerst een half uur staan schuilen voor de regen voor we de parpaillon opgingen en de finestre was op sommige plekken nog wat modderig maar wel leuk om tedoen.
Dus toch de tet in Nederland maar een keer proberen
 
Ik zag vanmiddag dat de opgang naar de LGKS bij de tunnel aan de Italiaanse kant van de Tende tunnel dicht is. Ook een Franse Landcruiser bestuurder vertelde mij dat zojuist op de camping hier in La Brigue.

Ik ga het morgen met de cb500 proberen vanaf La Brigue indien droog weer. Verslag volgt uiteraard.

(Lekker nauw dal hier by the way. En de Tende tunnel uit 2 eeuwen geleden: wat een ding....)
 
Ik zag vanmiddag dat de opgang naar de LGKS bij de tunnel aan de Italiaanse kant van de Tende tunnel dicht is. Ook een Franse Landcruiser bestuurder vertelde mij dat zojuist op de camping hier in La Brigue.

Ik ga het morgen met de cb500 proberen vanaf La Brigue indien droog weer. Verslag volgt uiteraard.

(Lekker nauw dal hier by the way. En de Tende tunnel uit 2 eeuwen geleden: wat een ding....)

Vanaf La Brigue kan je de LGKS ook op, dan rij je hem van zuid naar noord. Mocht je er bij de tunnel inderdaad niet af kunnen dan rij je door naar de Baisse de Peyrefique, vanaf daar kan je weer afdalen naar Tende.
 
Check, zojuist de LGKS gereden van 8u start in La Brigue tot aan Casterino ca 1330u. Super mooi. Top. Met de Africatwin had het sneller gekund ivm de banden en veerweg.

Vanaf einde bospad La Brigue tot aan dat beeld Mt. Saccxxxxx waren voor mij het lastigst. Grote stenen etc. De Honda heeft geen carterbescherming en geen alloadbanden...... Daar was ik het meest bang: steen door oliefilter/carter of lekke band. Nu uittrillen en pizza in Tende.

IMG_20190814_123225043_HDR.jpg

IMG_20190814_114824551_HDR.jpg


By the way: de toegang tot col de Tende vanaf de Italiaanse tunnelkant is vandaag wel open. Immers, de LGKS is alleen op woensdagen en vrijdagen open voor zover mij bekend.


De wegconditie vanaf Casterino tot de LGKS vv is veel beter dan via La Brigue.
 
Laatst bewerkt:
Respect hoor, op de CB500. Heel netjes gedaan!
Dat stuk naar Mt Saccarello is ook lastig hoor, herinner ik me ook nog wel.
Prachtige foto's ook!
 
LGKS is bij Tende. Heet ook wel Via del Sale.
Ik heb het 'oranje' stuk gereden vanaf camping in La Brigue. (Tegen de klok in dus).
Na de col de Tende ben ik doorgereden via de 'blauwe lijn' naar Casterino (start asfalt) en Les Meches. Dus links in de kaart. Ik heb 115km staan in de TT voor vandaag.

Check op Alpenstrassen.de dat deze (LGKS) weg maar 2 dagen per week open is voor gemotoriseerd verkeer. En 15€ cash voor de tol halverwege.

Camping in Tende was vol: maar daar zou je onder bomen in de vochtigheid moeten staan. Sta nu dus in La Brigue: camping Air Naturelle. Verhuren ook kamers. Het leuke dorpje met bier en andere horeca op 10minuten lopen!

Het dal hier vind ik wel wat claustrofobisch smal overkomen, ligt aan mij. Het weer kan hier snel omslaan volgens mij. Morgen weer stukkie naar het noorden.

Zaterdagavond bij motorcamping La Mouche nabij Epinal.

IMG_20190814_182226231.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond!

Ik ga aankomende vrijdag voor 9 dagen naar de Franse en Italiaanse Alpen, en ik twijfel om wat onverharde wegen mee te pakken.
Ik rij een Triumph Tiger 800 XC met Continental ContiTrailAttack 3 banden, met de motor is niks mis mee, maar de banden zijn niet gemaakt voor het (flinke) offroad werk.

De passen die mij interessant lijken:
  • Colle Lauson
  • Colle delle Finestre
  • Col du Parpaillon

Deze 3 hebben we 5 jaar geleden gedaan met gewone wegmotoren met Michelin Pilot Road 2 erop. Yamaha FZS1000 Fazer 2001 en Kawasaki Z750 2010 en Kawasaki ZR 7.
En dat ging 8-) , al spraken we een paar Italianen onderweg net voordat we de Parpaillon tunnel in doken die toch wel aangaven dat wij ergens iets los moesten hebben zitten onder de helm |(om dit met onze motoren te doen.8-)
Toen we onderaan in een dorp aankwamen hebben we ze wel ff afgespoten, want na het water/modderbad in de tunnel en het stoffige pad erna, was dit wel nodig.

Vakantie is tenslotte ook een uitdaging: "No guts, no glory"
 
Helemaal mee eens! (No guts, no ...).


Vandaag stukje Col Bayasse gereden (de verbindingscol tussen Col Moutiere en Cayolle).
IMG_20190815_164902818_HDR.jpg

IMG_20190815_165216998_HDR.jpg



Je ziet het niet, maar windkracht 6 schat ik.
Ik kon ca 3km de weg bekijken. Leek mij goed te doen. Hoe het verder richting Cayolle is......
 
Col Valbelle officieel echt verboden. Onder de skiliften stonden Franse Enduro rijders die niet verder durfden. De gendarmerie wacht op afdalend verkeer aan de kant van Risoul. Het bord "verboden voor alle verkeer" was nieuw. .....
Ik hoorde zoiets al in La Brigue van een Franse Landcruiser rijder.
Ik ben ook omgedraaid.
IMG_20190816_115958504_HDR.jpg
 
Geen flauw idee. Maar het feit dat 5 motards met enduros omdraaiden....
Volgens hun komt dat doordat boeren klagen over herrie van motoren/Landrovers en hun vee. Zij vertelden dat uiteindelijk ook Parpaillon dicht gaat/ echt verboden wordt.

Jammer maar ik snap het wel.

Op de camping Les Planet in Jausiers stond een Fransman met een KTM 690 Enduro. Wat een teringherrie maakte dat ding. Alsof-ie elk moment vastliep. Verder uiteraard de meeste luxe uitrusting qua enduro zooi, navi, tent etc.

En je hoort er in Frankrijk en Italië niet bij als je geen oude dieselcamper hebt of een oud Landroverding: rijkelijk voorzien van blauwe walmen...

Ook wordt het m.i. drukker in de Alpen doordat het steeds warmer wordt en iedereen verkoeling hogerop gaat zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Zij vertelden dat uiteindelijk ook Parpaillon dicht gaat/ echt verboden wordt.

Dat roepen ze ook al jaren, terwijl de route een aantal jaren geleden juist wat beter begaanbaar is gemaakt en er ook wordt gesproken over renovatie van de tunnel. Ook van de Sommeiller wordt al jaren gezegd dat hij wordt afgesloten. Ik zeg ook zeker niet dat het niet zal gebeuren, maar die geruchten zijn er al jaren.
 
Helemaal mee eens.

By the way: die Tende-tunnel is ook echt slecht! Ok, ze bouwen een nieuwe ernaast maar wat een griezeltunnel is dat.
Evenals enkele tunnels bij Col Solude zag ik vanmiddag. Brrrr.

Nieuwe filmtitel: 'Murder in the Parpaillon tunnel'. Motorrijder erin. Gauw de stalen deuren dicht en pas na de winter etc etc. Hahaha.
 
Terug
Bovenaan Onderaan